سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اصول دکوراسیون با آنا نعمتی



 

 آنا نعمتی, دکوراسیون

آنا نعمتی بازیگری است که به طرز عجیبی به دیزاین و معماری علاقمند است و دوره های آموزشی این مباحث را نیز دیده. او حتی یک گروه دارد که بیشتر اعضای آن در خارج از ایران به صورت آکادمیک دیزاین را فرا گرفته اند و اکنون دستی بر آتش طراحی دارند. آنا دیزاین خانه و محل کارش را خودش انجام می دهد و معتقد است معماری و دیزاین خانه و محل کار رابطه مستقیمی با شخصیت فرد دارد.

چقدر به دیزاین اعتقاد داری و فکر می کنی چیدمان خانه یا محل کار باید با روحیات آدم ها سازگار باشد؟

بسیار زیاد. طراحی، دکوراسیون و دیزاین از نظر من بحث روانشناسی حرفه ای را می طلبد. روانشناسی رنگ ها مقوله بسیار مهمی است که باید حتما در دیزاین لحاظ شود، مثل اینکه هر کسی تیپیکالی یک نوع لباس و با یک رنج (طیف) رنگ می پوشد. خانه هم همین گونه است. خانه مهمترین جایی است که از وقتی بیدار می شوی در آن هستی و باید آرامش، انرژی و انگیزه به تو بدهد.

فکر می کنی یک طراح داخلی چقدر باید به مسائل روانشناختی واقف باشد؟

یک دیزاینر باید واحدهای روانشناسی را پاس کند. به دلیل اینکه وقتی قرار است با مشتری اش صحبت کند باید بتواند از روحیاتش متوجه شود که چه سبک و رنگی را دوست دارد تا بتواند بر اساس شخصیت درونی فرد، خانه و محل کارش را چیدمان و طراحی کند. ممکن است یک نفر زاویه را دوست نداشته باشد و حتی لوازمی که استفاده می شود به شخصیت افراد برمی گردد و دیزاینر باید نسبت به آن چیزی که در پس زمینه ذهن آنها است، خانه و محل کار را طراحی کند.

چیزی که به آدم آرامش می دهد، باید جلوی چشمش باشد. بعضی ها خوش سلیقه هستند و دیزاین خانه شان را مرتب عوض می کنند و برخی هم اصلا برای شان این تغییر مهم نیست. باز هم به شخصیت آدم ها برمی گردد. امروز کسانی که به لحاظ مالی هم وضع جالبی ندارند باز هم سعی می کنند از متخصصین کمک بگیرند. درصد بیشتر مردم این کار را می کنند.

در دیزاین چقدر به نور اهمیت می دهی و اساسا عنصر مهمی در دیزاین و دکوراسیون محسوب می شود یا ...؟

خیلی زیاد؛ من شخصا نور سقفی را دوست ندارم و نورهای کم و غیرمستقیم را ترجیح می دهم ولی باید فضای خانه به گونه ای طراحی شود که برای مهمانی هم که نور کم دوست ندارد، تمهیدی اندیشیده شود. همه چیز را نباید شخصی دید. بحث لایتینگ در دیزاین یک مبحث مهم است. یعنی در چهارچوب اولیه معماری، لایتینگ هم وجود دارد. نسبت به شخصیت آدم ها، این لایتینگ شکل های مختلفی دارد. خوشبختانه در ایران هم دوره های طراحی و دیزاین وجود دارد و بعد از آن که مدتی این کار را کردی، دستت می آید. مانند دریا می ماند و تمامی ندارد و اگر هر سال هم دوره بگذرانم، باز هم مباحث جدیدی به واسطه پیشرفت تکنو.لوژی به وجود می آید.

 آنا نعمتی, دکوراسیون

تاثیر رنگ در دیزاین چگونه است؟

رنگ مقوله مهمی است و به شخصیت آدم ها بستگی دارد. عده زیادی تضاهای شخصیت داخلی خود را با رنگ ها کاور می کنند. من در کتاب های مختلف هر چقدر در مورد رنگ ها مطالعه می کنم، ایده های متفاوت و جدیدی راجع به شخصیت ها به من می دهد که همگی درست است. من هیچ وقت دلم نمیخواسته از رنگ سفید در جایی که هستم استفاده کنم اما اینجا به دلیل کاری که انجام می دهم، به این حس رسیدم که فقط باید سفید و نقره ای باشد؛ نه سفیدی که توی ذوق بزند، سفیدی که بکر باشد.

در دفتر کار شما از آینه زیاد استفاده شده؟

آینه عمق را نشان می دهد و بُعد می دهد. آینه در بحث خانه مهم است. احساس می کنم شخصیت درون آدم ها در آینه پیداست و آدم می تواند در آینه وجوه ناشناخته شخصیت خودش را پیدا ند و چیزی که در سیرتش است به صورتش هم می آید.

در دیزاین به تابلو علاقه داری؟

قبلا استفاده از تابلو را دوست نداشتم. همیشه فکر می کردم تابلو باید در گالری باشد یا کتابخانه باید در جای خاصی از خانه باشد. به نظرم هر تابلویی جایش در هر جایی از خانه نیست.من طی آشنایی هایی که با نقاشان مختلف پیدا کردم، متوجه شدم اتفاقا داشتن نقاشی در خانه می تواند بیانگر ایده ذهنی صاحب خانه باشد و حضور تابلو، بُعد می دهد.

منبع : زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
آنا نعمتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با آنا نعمتی درباره دکوراسیون و شخصیت


آنا نعمتی بازیگری است که به طرز عجیبی به دیزاین و معماری علاقمند است دیزاین خانه و محل کارش را خودش انجام می دهد و معتقد است معماری و دیزاین خانه و محل کار رابطه مستقیمی با شخصیت فرد دارد.

ماهنامه کوچه ما: آنا نعمتی بازیگری است که به طرز عجیبی به دیزاین و معماری علاقمند است و دوره های آموزشی این مباحث را نیز دیده. او حتی یک گروه دارد که بیشتر اعضای آن در خارج از ایران به صورت آکادمیک دیزاین را فرا گرفته اند و اکنون دستی بر آتش طراحی دارند. آنا دیزاین خانه و محل کارش را خودش انجام می دهد و معتقد است معماری و دیزاین خانه و محل کار رابطه مستقیمی با شخصیت فرد دارد.

در دفتر کار آنا نعمتی (که بیشتر وقتش را در آن می گذراند و چیدمان زیبایی دارد و به نوعی در آن زندگی می کند) با او از معماری و دیزاین تا سابقه کاری اش گفتگو کردیم.



چقدر به دیزاین اعتقاد داری و فکر می کنی چیدمان خانه یا محل کار باید با روحیات آدم ها سازگار باشد؟

- بسیار زیاد. طراحی، دکوراسیون و دیزاین از نظر من بحث روانشناسی حرفه ای را می طلبد. روانشناسی رنگ ها مقوله بسیار مهمی است که باید حتما در دیزاین لحاظ شود، مثل اینکه هر کسی تیپیکالی یک نوع لباس و با یک رنج (طیف) رنگ می پوشد. خانه هم همین گونه است. خانه مهمترین جایی است که از وقتی بیدار می شوی در آن هستی و باید آرامش، انرژی و انگیزه به تو بدهد.

فکر می کنی یک طراح داخلی چقدر باید به مسائل روانشناختی واقف باشد؟

- یک دیزاینر باید واحدهای روانشناسی را پاس کند. به دلیل اینکه وقتی قرار است با مشتری اش صحبت کند باید بتواند از روحیاتش متوجه شود که چه سبک و رنگی را دوست دارد تا بتواند بر اساس شخصیت درونی فرد، خانه و محل کارش را چیدمان و طراحی کند. ممکن است یک نفر زاویه را دوست نداشته باشد و حتی لوازمی که استفاده می شود به شخصیت افراد برمی گردد و دیزاینر باید نسبت به آن چیزی که در پس زمینه ذهن آنها است، خانه و محل کار را طراحی کند.

چیزی که به آدم آرامش می دهد، باید جلوی چشمش باشد. بعضی ها خوش سلیقه هستند و دیزاین خانه شان را مرتب عوض می کنند و برخی هم اصلا برای شان این تغییر مهم نیست. باز هم به شخصیت آدم ها برمی گردد. امروز کسانی که به لحاظ مالی هم وضع جالبی ندارندف باز هم سعی می کنند از متخصصین کمک بگیرند. درصد بیشتر مردم این کار را می کنند.

طراحی خانه و محل کارت را خودت انجام می دهی یا از کسانی که در این زمینه تخصص دارند کمک می گیری؟

- من بر اساس خواسته های ذهنم و چیزهایی که به من آرامش می دهد، خانه و محل کارم را می چینم. حتی با وسایلی که استفاده می کنم همزادپنداری می کنم. محل کارم را جوری طراحی کرده ام که وقتی فیلم می بینم و فیلمنامه می خوانم، بتواند حس «رفرش» شدن را به من بدهد. البته بسیار ساده است و کار ویژه ای نکرده ام.



شنیده ام یک تیم طراحی و دیزاین داری که به شکل کاملا جدی فعالیت می کند؟

- درست است. یکی از بچه ها طراحی را در ایتالیا خوانده است و بچه های دیگر هم در این زمینه تحصیل کرده اند و مدت یک سال و نیم است در ایران و خارج از ایران فعال هستیم. ترجیح من این است که حالا در ایران فعالیت کنیم. نام تیم «آوارد گروپ» است. این تیم رو به رشد است و دکوراسیون داخلی خانه و بیلدینگ های اداری را پوشش می دهد.

از دیزاین و نوری که در دفتر کارت وجود دارد، می توانم بگویم برخلاف بازیگران دیگر درون گرا هستی؟

- من در این زمینه مطالعه کرده ام؛ آدم هایی که در روز به دنیا آمده اند، دوست دارند همیشه چراغ های روشن زیادی در کنارشان داشته باشند و در روز هم چراغ روشن می کنند و برعکس. اما من در شب هم ترجیح می دهم چراغ روشن نباشد.

در دیزاین چقدر به نور اهمیت می دهی و اساسا عنصر مهمی در دیزاین و دکوراسیون محسوب می شود یا ...؟

- خیلی زیاد؛ من شخصا نور سقفی را دوست ندارم و نورهای کم و غیرمستقیم را ترجیح می دهم ولی باید فضای خانه به گونه ای طراحی شود که برای مهمانی هم که نور کم دوست ندارد، تمهیدی اندیشیده شود. همه چیز را نباید شخصی دید. بحث لایتینگ در دیزاین یک مبحث مهم است. یعنی در چهارچوب اولیه معماری، لایتینگ هم وجود دارد. نسبت به شخصیت آدم ها، این لایتینگ شکل های مختلفی دارد. خوشبختانه در ایران هم دوره های طراحی و دیزاین وجود دارد و بعد از آن که مدتی این کار را کردی، دستت می آید. مانند دریا می ماند و تمامی ندارد و اگر هر سال هم دوره بگذرانم، باز هم مباحث جدیدی به واسطه پیشرفت تکنو.لوژی به وجود می آید.

تاثیر رنگ در دیزاین چگونه است؟
- رنگ مقوله مهمی است و به شخصیت آدم ها بستگی دارد. عده زیادی تضاهای شخصیت داخلی خود را با رنگ ها کاور می کنند. من در کتاب های مختلف هر چقدر در مورد رنگ ها مطالعه می کنم، ایده های متفاوت و جدیدی راجع به شخصیت ها به منن می دهد که همگی درست است. من هیچ وقت دلم نمیخواسته از رنگ سفید در جایی که هستم استفاده کنم اما اینجا به دلیل کاری که انجام می دهم، به این حس رسیدم که فقط باید سفید و نقره ای باشد؛ نه سفیدی که توی ذوق بزند، سفیدی که بکر باشد.

می بینیم که کتابها و کلا فضای کتابخانه ات قسمت مهمی از دیزاین دفتر کارت را به خود اختصاص داده.

- عاشق کتاب و موزیک هستم. خیلی به شخصیت آدم ها بستگی دارد؛ برخی دغدغه مجسمه دارند و خانه و محل کارشان با مجسمه دیزاین می شود ولی برخی به کتاب و DVD علاقمندند و ناخودآگاه این محصولات فرهنگی جزو دیزاین می شود. بستگی به شخصیت فرد دارد و دیزاینر نسبت به شخصیت آن فرد می تواند پیشنهاد دهد. ما جایی را دیزاین کردیم که یک اتاق کامل به کتابخانه اختصاص داده شد.

در دفتر کار شما از آینه زیاد استفاده شده.
- آینه عمق را نشان می دهد و بُعد می دهد. آینه در بحث خانه مهم است. احساس می کنم شخصیت درون آدم ها در آینه پیداست و آدم می تواند در آینه وجوه ناشناخته شخصیت خودش را پیدا ند و چیزی که در سیرتش است به صورتش هم می آید.

لوکیشن، دیزاین و دکوپاژ چقدر می تواند روی بازی بازیگر تاثیر بگذارد؟

- سینما یک مجموعه است. شخصیت فرد نسبت به آکسسوار است که معنا پیدا می کند و بحث دکوراسیون و معماری، هم می تواند به بازی بازیگر کمک کند و هم می تواند بازی بازیگر را خراب کند. مثلا موقعی که بازیگر هر چقدر هم سعی کند خوب باشد اما معماری و دیزاین صحنه اجازه خودنمایی ندهد و در واقع در خدمت قصه نباشد.

در دیزاین به تابلو علاقه داری؟

- قبلا استفاده از تابلو را دوست نداشتم. همیشه فکر می کردم تابلو باید در گالری باشد یا کتابخانه باید در جای خاصی از خانه باشد. به نظرم هر تابلویی جایش در هر جایی از خانه نیست.من طی آشنایی هایی که با نقاشان مختلف پیدا کردم، متوجه شدم اتفاقا داشتن نقاشی در خانه می تواند بیانگر ایده ذهنی صاحب خانه باشد و حضور تابلو، بُعد می دهد.




چه سبکی از نقاشی را برای تابلو می پسندی؟

- بیشتر قاب هایی دارم از میدان های مختلف کشورهای مختلف قدیمی و تابلوهایی که اینجا می بینید در عین سادگی بسیار معنا دارد. به نظرم در هر فضایی تابلوی خاصی می تواند بنشیند.

رنگ مورد علاقه ات برای استفاده در دیزاین خانه چیست؟

- تونالیته میشی یشمی، چوب و قهوه ای را می پسندم.

پس کلا با کلاسیک میانه خیلی خوبی داری؟

- خیلی زیاد. در خانه خودم وسایل قدیمی و آنتیک زیادی برای دیزاین دارم.
اگر از بحث دیزاین فاصله بگیریم و به کارنامه کاری ات رجوع کنیم، می بینیم در یک برهه ای از زمان بسیار کم کار بودی و به یکباره بسیار پرکار شدی.

- وقتی می خواستم فقط کار خوب انجام دهم، پیشنهادهای خوبی نداشتم و به همین خاطر کار نمی کردم. در سه سال سه فیلم کار کردم و می خواستم صرفا کار خوب انجام دهم.

در کارنامه کاری ات کارهای ضعیف هم داری؟

- بله، صددرصد می پذیرم و به نظرم از همان کارها هم تجربیات خوبی آموختم. من نمی دانم چقدر باید یک بازیگر منتظر بماند تا یک کار خوب پیشنهاد شود و بتواند کار کند.

یعنی می گویی به دلیل اینکه یک بازیگر غم نان دارد، باید در هر کاری بازی کند؟

- فقط غم نان بازیگر نیست. همه عوامل غم نان دارند. شما در هیچ جای دنیا نمی بینید یک آرتیست از جای دیگری امرار معاش کند. یک آرتیست باید آنقدر محیط آرامی داشته باشد که بتواند صرفا به کارش فکر کند و در آن زمینه مطالعه کند، نه اینکه مجبور باشد برای گذران زندگی به حرفه های دیگر سرک بکشد. بسیاری از بازیگرهای ما هستند که کافی شاپ می زنند، رستوران احداث می کنند و امکان دارد در آن کار هرگز موفق نشوند زیرا روحیه ما بیزینسی نیست.

توجیه تو برای پرکار بودنت در سال های اخیر چیست؟

- بعد از «پارک وی» همه پیشنهاداتی که به من می شد، به شدت شبیه این کاراکتر بود. به همین خاطر دلم نمی خواست این نقش را که زنی بود ده سال از من بزرگتر، دوباره تکرار کنم. بنابراین به این نتیجه رسیدم یک مدت باید استاپ کنم تا فیلم «دعوت»؛ در فیلم دعوت هم در هر سکانس یک یا دو اپیزود کار داشتم ولی آن نقش هم باز از سن من بیشتر بود ولی من بعد تصمیم گرفتم دو سال کار تکراری نکنم، ولی دیدم فضای سینمای ما به مسیری می رود که هنرپیشه هایی که بیشتر دیده می شوند، برای کار در اولویت قرار می گیرند. برای همین تصمیم گرفتم کمتر سختگیری کنم و کارهای بیشتری را تجربه کنم. در این سال ها ضمن اینکه فیلم های بفروش بازی کرده ام، در فیلم های فیلمسازان اولی هم بازی کرده ام و از تجربه کردن نترسیدم.

اتفاقا یکی از خصیصه های شما این است که خیلی راحت به فیلمسازان اولی اعتماد می کنید؟

- من هم در 18 سالگی وقتی «هیوا» را بازی کردم، اولی بودم و هنرپیشه های زیادی بودند که نسبت به من قدیمی بودند. هیچ وقت کسی دست من را نگرفت. بعضی آدم ها استعداد بسیار زیادی دارند و من خودم را ملزم می دانم که به این جوان ها کمک کنم تا آنها به چیزی که استحقاقش را دارند، برسند و با کمال میل با این فیلمسازان جوان کار می کنم و حتی برای اکران عمومی هم کمک می کنم و دغدغه ام محسوب می شود که این فیلم ها دیده شوند و استعدادهای این بچه ها هدر نرود. نسل جدید پر از انرژی و انگیزه است و من چه کسی هستم که نخواهم در فیلم آنها بازی کنم؟ شاید به واسطه اسم و پانزده سال حضور من در سینما کمکی به فیلم های این فیلمسازان اولی شود. نکته جالب این است که کار کردن در فیلم های فیلمسازان اولی و حتی فیلم های کوتاه خیلی به من کمک کرده و چیزهای زیادی یاد گرفته ام و خودم را تست زده ام؛ من در این فیلم ها روی صدایم هم توانستم کار کنم.



بسیاری از بازیگران درگیر میمیک هستند و حاضر نیستند نقش هایی را بازی کنند که ممکن است جلوی دوربین چهره شان زشت دیده شود اما تو هرگز درگیر این مساله نیستی و گریه ها و نماهای بسته ای که از تو گرفته می شود، گویای این مطلب است.

- واقعا هدف من همین بوده که نقشم را همانگونه که لازم است بازی کنم و درگیر خودم نباشم. سینما برشی از جامعه است که مردم با آن همزادپنداری می کنند. مردم نمی روند سینما که من را ببیند، می روند تا من را در قالب آن نقشی که قرار است بازی کنم، ببینند و در آن کاراکتر باورم کنند.

بهترین کاراکترهایی را که بازی کرده ای، پرسوناژهایی بوده که از سن خودت بیشتر بوده، دلیلش چیست؟

- شاید تجربه حضور در جامعه و سر و کار با مردم باعث شده که این نقش ها را بهتر بازی کنم.

هشتاد درصد از فیلم هایی که در طول سال بر پرده سینماها می بینیم، فیلم هایی است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته می شود. بسیاری از منتقدان، کیفیت جشنواره سی ام را بسیار نازل دانستند. با این تفاسیر امسال سینمای ایران را چگونه می بینی؟

- من همه فیلم های جشنواره را ندیدم ولی بعضی از فیلم های فیلمسازان اولی بود که با نگاه های متفاوت و سلیقه های متفاوت ساخته شده بود که قابل دفاع است و امیدوارم بتوانند در اکران هم موفق عمل کنند.

برای کلیت سینما چه آرزویی داری؟

- امیدوارم آدم هایی که سینما را هدایت می کنند، سلیقه ای عمل نکنند و فقط به کلیت سینما فکر کنند.

اهل سفر رفتن هستی؟

- سفر کردن را خیلی زیاد دوست دارم و عاشق کشف کردن هستم. تابستان با دخترم به سفر می رویم و با هم بچگی می کنیم.