سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اشتباهات جنگی آمریکا


ایالات متحده آمریکا در سیاست‌های جنگی خود همواره پیچیده عمل کرده و اشتباهاتی را هم داشته است. سی ان ان پس از حمله اخیر قندوز به اشتباهات پیشین ایالات متحده پرداخته است.

وب سایت فرادید: ایالات متحده آمریکا در سیاست‌های جنگی خود همواره پیچیده عمل کرده و اشتباهاتی را هم داشته است. سی ان ان پس از حمله اخیر قندوز به اشتباهات پیشین ایالات متحده پرداخته است.
 
 جزئیات جدید حمله به بیمارستانی در قندوز افغانستان نشان می‌دهد که کارکنان کلینیک پزشکان بدون مرز در جریان این حمله کشته شده‌اند.

 موسسه خیریه پزشکان بدون مرز نیز این حملات را «جنایت جنگی» قلمداد کرده است. در این بین اما صحبت‌هایی هم از عمدی بودن این حمله به گوش می‌رسد که مقامات آمریکایی عمدی بودن آن را رد کرده‌اند.
 
ژنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای آمریکا در قندوز، می‌گوید که این بیمارستان در شمال شهر قندوز قرار دارد و پس از آنکه نیروهای افغان درخواست کمک هوایی را صادر کردند، این بیمارستان به اشتباه مورد حمله قرار گرفت.

تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا

 وی ادامه داد: «در سه اکتبر نیروهای افغان به ما اطلاع دادند که دشمن به آن‌ها کمک کرده و از ما کمک هوایی درخواست کردند. به همین دلیل حمله هوایی برای نابودی عناصر طالبان صادر شد و در این بین چندین غیرنظامی بی‌گناه نیز کشته شدند.
 
این فرمانده مسئولیت را به عهده نگرفت. ارتش آمریکا پیشتر از این اتفاق با عنوان «تلفات جانبی» یاد کرد. عنوانی که شاید به داستان ژنرال کمپبل همخوانی داشته باشد.
 
اصطلاح تلفات جانبی از دهه 60 میلادی باب شد و از آن پس چندین بار به کار گرفته شد. یکی از انتشارات آلمانی این اصطلاح را تعبیری برای «کم اهمیت جلوه دادن مرگ غیرنظامیان» دانست.
 
این اصطلاح اما حالا در حقوق بین‌الملل هم دارای جایگاه خاص خود است. فردریک روزن، نویسنده کتاب «تلفات جانبی: تاریخچه‌ای صادقانه از حالت‌های عجیب مرگ» هم به این موضوع اذعان دارد.

او می‌گوید: «بر اساس قوانین جنگی، پرتاب موشک یا خمپاره بدون استفاده از دوربین برای بررسی حضور یا عدم حضور غیرنظامیان در منطقه مورد نظر غیرقانونی است. این مشکل در تاریخ بشر ریشه دار است.»
 
[پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال 1367 با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.] در ادامه چندین مورد از سوابق «تلفات جانبی» ارتش آمریکا را خواهید خواند.
 
شهر بِن تره در جنوب ویتنام، فوریه 1968

در زمان جنگ ویتنام، اصطلاح تلفات جانبی چندان در رسانه‌های متداول نبود. در آن زمان یکی از مقامات رسمی ارتش آمریکا در گزارشی به آسوشیتدپرس از این واژه برای شرح حملات به شهر بن تره استفاده کرد.
 
آن فرمانده به پیتر آرنت، خبرنگار آسوشیتدپرس، گفت: «برای نجات شهر لازم است که آن را ویران کنیم.» درست است که  صحت این نقل قول مورد سوال قرار گرفته است، اما به حال بازگوی سیاست‌های کلیِ ایالات متحده آمریکا در آن سال‌ها بود.
 
تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا
یک فروند اف-4 فانتوم منطقه‌ی تحت کنترل سازمان ویت‌کنگ در جنوب ویتنام را در نوامبر 1965 بمباران کرد
 
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا می‌گوید که در جریان عملیات تندر غلتان [یک رشته عملیات پیوسته و تدریجیِ بمباران هوایی از سوی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و نیروی هوایی جمهوری ویتنام علیه جمهوری دموکراتیک ویتنام (ویتنام شمالی) بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ میلادی]، بیش از 864 هزار تن بمب بر شهرهای ویتنام ریخته شد.

 این در حالی است که در طول تمام درگیری جنگ اقیانوس آرام [نام کلی برای جبهه‌ی اقیانوس آرام جنگ جهانی دوم] حدود 503 هزار تن بمب استفاده شد.
 

العامریه عراق – فوریه 1991

در 13 فوریه 1991 و در جریان جنگ اول خلیج فارس، جنگنده‌های آمریکایی پناهگاهی در العامریه بغداد را بمباران کردند که منجر به کشته شدن 48 غیرنظامی گشت. بمب‌های استفاده شده از نوع بمب هدایت‌شونده‌ی لیزری بودند که آن پناهگاه به عمد هدف قرار گرفته بود.
 
تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا
بغداد – 1991
 
مقامات پنتاگون و سیا معتقد بودند که از آن پناهگاه به عنوان پست فرماندهی استفاده می‌شده است. کاخ سفید بعدها در گزارشی از این حمله حمایت کرد. در آن گزارش، رژیم صدام حسین به عمد از خانه‌های مسکونی غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است.
 

پناهندگان آلبانیایی – آوریل 1999

در جریان جنگ کوزوو، جنگنده‌های ناتو با «عملیات نیروی ائتلافی» وارد درگیری شدند؛ آن‌ها فکر می‌کردند که دارند خودروهای زرهی صرب را بمباران می‌کنند، اما در نهایت مشخص شد که آن‌ها پناهندگانی بوده‌اند که صحنه‌های درگیری را ترک می‌کردند. در آن اتفاق، 73 نفر غیرنظامی کشته شدند.
 
تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا
پناهندگان آلبانیایی با پای پیاده در آوریل 1999 به مقدونیه رسیدند
 

سفارت چین در بلگراد – مه 1999

در حادثه‌ای دیگر در جریان عملیات نیروی ائتلافی، پنج بمب هدایت شونده‌ی آمریکایی به سفارت چین در بلگراد اصابت کرد که منجر به کشته شدن سه خبرنگار چینی شد. این حمله بازتاب فراوانی در سطح بین‌المللی داشت.
 
بیل کلینتون به خاطر این بمباران رسما عذرخواهی کرد و گفت که آن حمله اتفاقی بوده است. سازمان سیا نیز اعلام کرد که تحلیلگران مختصات اشتباهی را انتخاب کرده بودند و هدف جایی دیگر در همان خیابان بوده است.
 
تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا
هزاران معترض چینی در ماه مه سال 1999 میلادی در مقابل سفارت ایالات متحده در پکن جمع شدند
 
پکن این حمله آمریکا را «اقدامی وحشیانه» نامید. این اتفاق اعتراضات فراوانی را به همراه داشت.
 

حمله به عروسی در افغانستان – ژوئیه 2002

در سال‌های ابتدایی حضور نیروهای افغان، دو جنگنده آمریکایی به یک مجلس عروسی حمله کرد و منجر به کشته شدن 48 غیرنظامی شد. در این مراسم، چند تیر هوایی برای گرامیداشت سنت‌ها شلیک شد که جنگنده‌های آمریکایی تعبیری اشتباه را از آن داشتند.
 
تاریخچه‌ای مختصر از اشتباهات جنگی آمریکا
سربازان آمریکایی در حال سوار شدن به هواپیما در پایگاه قرقیزستان در ژوئیه 2010
 
دو روز پس از آن حادثه، جرج بوش در تماس تلفنی با همتای افغان خود، حامد کرزای، ابراز همدردی کرد. با این حال، پنتاگون همچنان زیر بار مسئولیت آن نرفت. پس از آن حمله، چندین حمله مشابه از سوی جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفت.
 
روزنامه نگاران بغداد – ژوئیه 2007

در ژوئیه 2007، چندین هلیکوپتر نظامی آمریکایی عملیاتی را در عراق انجام دادند. ویکی لیکس با انتشار ویدیویی مشخص کرد که دو روزنامه نگار رویترز و چندین غیرنظامی دیگر کشته شدند.


ویدیو مرتبط :
اشتباهات آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعزام سه کشتی جنگی آمریکا برای انتقال شهروندان این کشور از اسرائیل/ هم رأیی ایران و آمریکا در سازمان ملل



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اعزام سه کشتی جنگی آمریکا برای انتقال شهروندان این کشور از اسرائیل

تصمیم به اعزام کشتی های جنگی به دریای مدیترانه حتی اگر منجر به انتقال شهروندان آمریکا از اسرائیل نشود نشان دهنده نگرانی های روبه افزایش آمریکا از نتایج نزاع میان اسرائیل و غزه است.آمریکا برای خروج احتمالی شهروندانش از اسرائیل سه فروند کشتی جنگی به دریای مدیترانه اعزام می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان، دولت آمریکا تصمیم گرفت سه کشتی نیروی دریایی آمریکا به شرق دریای مدیترانه اعزام کند تا در صورت نیاز برای کمک به شهروندان آمریکا برای ترک اسرائیل ، آمادگی کامل داشته باشند.

سی ان ان به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آنها را ذکر نکرد گزارش داد: بعید است انجام عملیات خارج کردن شهروندان آمریکا از اسرائیل عملی شود. شهروندان آمریکایی که هم اکنون خواهان ترک منطقه هستند می  توانند با استفاده از پروازهای شرکت های هواپیمایی، منطقه را ترک کنند.

سی ان ان اضافه کرد: تصمیم به اعزام کشتی های جنگی به دریای مدیترانه حتی اگر منجر به انتقال شهروندان آمریکا از اسرائیل نشود نشان دهنده نگرانی های روبه افزایش آمریکا از نتایج نزاع میان اسرائیل و غزه است.

اسرائیل از روز چهارشنبه گذشته، عملیات نظامی گسترده ای را علیه منطقه غزه آغاز کرده است که منجر به کشته شدن بیش از 100 نفر شده است که حدود یک چهارم آنها، کودک هستند.

گروه های مقاومت فلسطینی نیز در پاسخ، اقدام به شلیک موشک و خمپاره به مناطق مختلف اسرائیل می کند. موشک های مقاومت برای نخستین مرتبه در 20 سال گذشته توانستند به تل آویو برسند و صدای آژیرهای خطر  این شهر را به صدا درآورند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هم رأیی ایران و آمریکا در سازمان ملل: اعدام را ممنوع نکنید

به این قطعنامه 110 کشور از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی رای مثبت دادند و 36 کشور نیز رای ممتنع دادند.رژیم صهیونیستی بر خلاف آمریکا به این قطعنامه رای مثبت داد .ایران به همراه آمریکا و جمع دیگری از کشورها با قطعنامه غیر الزام آور در کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه لغو مجازات اعدام مخالفت کردند.

به گزارش عصر ایران 39 کشور از جمله ایران ، آمریکا ، کره شمالی ، زیمبابوه ، هند ، ژاپن،سوریه و چین با قطعنامه کمیته حقوقی مجمع عمومی درباره الغای مجازات اعدام در کشورهای جهان مخالفت کردند .

به این قطعنامه 110 کشور از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی رای مثبت دادند و 36 کشور نیز رای ممتنع دادند.

رژیم صهیونیستی بر خلاف آمریکا به این قطعنامه رای مثبت داد . کشورهایی چون آفریقای جنوبی ،استرالیا و برزیل در کنار اعضای اتحادیه اروپا به این قطعنامه رای مثبت دادند.

این قطعنامه به ابتکار نروژ مطرح شد و به تصویب رسید. دولت نروژ اعلام کرده است که افزایش آرای مثبت نسبت به لغو مجازات اعدام نسبت به سال های گذشته نشان از موفقیت تلاش ها در این زمینه دارد.

گفتنی است در آخرین رای گیری در این باره در سازمان ملل که در سال 2010 انجام شد 107 کشور به قطعنامه لغو مجازات اعدام رای مثبت داده بودند.این قطعنامه هر دو سال یکبار به رای گیری گذاشته می شود.

ایران پس از چین دومین کشور از نظر میزان انجام مجازات اعدام در جهان است ولی از نظر نسبت جمعیت ،ایران بیشترین تعداد اعدام را در جهان دارد.

در 34 ایالت آمریکا مجازات اعدام همچنان به مورد اجرا در می آید . سال گذشته ایالت ایلینویز به عنوان شانزدهمین ایالت در ایالات متحده آمریکا مجازات اعدام را لغو کرد.

در آمریکا اعدام از طریق روش هایی چون اتاق گاز ، تزریق آمپول و شوک الکتریکی صورت می پذیرد.

طبق اعلام سازمان ملل تا کنون در 150 کشور جهان مجازات اعدام لغو شده و یا به مورد اجرا در نمی آید.