سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

استفاده از کرم‌های روز و شب ضرورت دارد؟



کرم‌های روز و شب ,کرم مرطوب‌کننده ,کرم ضدآفتاب

بعد از کرم روز، کرم مرطوب‌کننده و حدود 20 دقیقه بعد، کرم ضدآفتاب باید زده شود.
بسیاری از پزشکان متخصص پوست و مو معتقدند هیچ کرمی برای پوست موثر نیست مگر اینکه ممتد و با دقت مصرف شود در غیر این صورت هیچ کرمی با یک بار مصرف‌ معجزه نمی‌کند. یکی از روش‌های مراقبت از پوست، استفاده از کرم‌های روز و شب است اما سوال‌های زیادی در مورد آنها وجود دارد. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد اینکه اصلا از چه زمانی و از چه سنی باید مراقبت‌های پوستی را شروع کنیم، گفت‌وگو کرده‌ایم.

پوست ما چرا و چگونه پیر می‌شود؟
پوست به‌طور طبیعی به مرور زمان و با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود که بخشی از آن خارج از اراده و به دلیل طبیعت انسان است و برخی مربوط به وضعیت زندگی و عواملی مثل آب‌وهوا، شرایط فرد مانند بیماری‌ها و استرس‌های عصبی است. صدمه‌هایی هم که به پوست وارد می‌شود، روی جوانی و سلامت آن تاثیرگذار است که مهم‌ترین این صدمه‌ها نورآفتاب است. ضربه‌ها، خراشیدگی‌ها و زخم‌ها، سرما و گردوغبار و شن نیز به پوست آسیب می‌زنند. استفاده از کرم‌های زیبایی و آرایشی غیراستاندارد و تغذیه بد هم از قدرت حفاظتی پوست می‌کاهند. اوج جوانی و شادابی پوست در    25سالگی است. از این سن به بعد، ساخت‌وساز کلاژن به تدریج کم و چین‌وچروک پوست یا پیری فیزیولوژیک آغاز می‌شود. حالا اگر صدمه‌ها و عوامل خطرزای بیرونی بیشتر و مراقبت کمتر باشد، این روند سریع می‌شود مخصوصا از 50 سالگی به بعد که هورمون استروژن که در کلاژن‌سازی نقش بسزایی دارد، ناگهان متوقف می‌شود.

چطور می‌شود جلوی این روند پیری پوست را گرفت؟
فقط با انجام مراقبت‌های پوستی و پرهیز از عوامل صدمه‌زا می‌توان جلوی این تغییرات را گرفت یا روند آن را کندتر کرد. رسیدگی به پوست ضروری است و یکی از راه‌های آن استفاده از کرم‌های روز و شب است.

این کرم‌‌های روز و شب چگونه از پوست مان محافظت می کنند؟
پیش از تعریف کرم‌ روز و شب باید بگوییم که استفاده صرف این کرم‌ها بدون داشتن شیوه زندگی سالم نمی‌تواند مانع بروز آسیب‌ها و چروک پوست شود. کسی که به مصرف موادقندی زیاد، خوردن غذاهای چرب و شیرین، مصرف زیاد و بیش از حد شیر، سیگارکشیدن (به دلیل تنگی عروق و گردش ناکافی خون در پوست) و نوشیدن الکل که روی عروق و کبد تاثیرگذار است عادت دارد، زندگی‌اش پراسترس است و با بدخوابی و انجام ندادن فعالیت‌های جسمی و ورزش زندگی می‌کند و قصد تغییر این شیوه را ندارد، نباید انتظار داشته باشد کرم‌ها چین ‌و چروک زودرس پوست و زمینه‌های مستعد برای صدمه‌های پوستی را از بین ببرد. از طرفی قرارگیری مستمر در زیر نورآفتاب مهم‌ترین عامل پیری پوست است. ضمن اینکه می‌توانیم این علت‌ها را تا حدی تعدیل کنیم، می‌توانیم از کرم‌های محافظ نیز استفاده کنیم.

تذکر بجا و مهمی بود. حالا لطفا از ترکیب‌های کرم روز و شب بفرمایید.
کرم شب، کرم محافظی است که ترکیب‌های مختلفی از جمله اسید هیالورونیک، آلفا هیدروکسی‌اسید و ویتامین C دارد. این ترکیب‌ها روی کلاژن‌سازی پوست تاثیر می‌گذارند و کلاژن‌سازی را افزایش و تخریب آن را کاهش می‌دهند. کرم‌های شب به این علت باید در شب استفاده شوند که در برابر نورآفتاب کم‌تاثیرند. البته فقط در برابر نورخورشید، نه لامپ‌های معمولی خانه بنابراین می‌توان نیم‌ساعت قبل از خواب آنها را استفاده کرد.

کرم ‌روز چطور؟
کرم‌ روز هم تقریبا همان ترکیب‌ کرم ‌شب را دارد با این تفاوت که این کرم را می‌توان زیر نورخورشید و هنگام بیرون رفتن از خانه هم استفاده کرد. مواد موجود در آن در برابر نور آفتاب حساسیت ایجاد نمی‌کند. این کرم هم مانع جلوگیری از تخریب کلاژن می‌شود. البته کرمی که برای صورت استفاده می‌شود، با کرمی که برای دور چشم استفاده می‌شود، متفاوت است. دور چشم، پوست بسیار نازکی دارد و اگر کرم ‌روز یا شب دور چشم مالیده شود، جذب پوست می‌شود و صدمه ایجاد می‌کند.

استفاده از کرم ‌روز برای حفاظت از پوست در برابر چروکیدگی و پیری الزامی است یا مرطوب‌کننده برای پوست کافی است؟
کرم ‌روز اولین کرمی است که بلافاصله پس از بیدارشدن و شستشوی پوست بایداستفاده کرد ولی اگر کسی بخواهد از پوست خود واقعا مراقبت کند، نباید به این کرم اکتفا کند و بعد از آن باید کرم‌های دیگری مصرف کرد. خشکی پوست در پیر و چروک‌شدن پوست اثر دارد. علت این خشکی چه افزایش سن و عوامل طبیعی باشد و چه عوامل محیطی یا عوامل ژنتیکی باید مرطوب‌کننده به کار برد. همه باید مرطوب‌کننده بزنند.

پس کرم مرطوب‌کننده خیلی مهم است؟
بله، کرم مرطوب‌‌کننده به پوست رطوبت می‌رساند و باید بیش از یک بار در روز استفاده شود. حتی اگر کسی پوست چربی دارد و سنش زیر سن یائسگی است نیز باید از کرم‌های مرطوب‌کننده بدون ‌چربی استفاده کند ولی بعد از یائسگی که از چربی پوست کاسته می‌شود، مرطوب‌کننده باید از نوع چرب باشد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز ضروری است، چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و بارانی.

ضدآفتاب را چه زمانی باید استفاده کرد؟ قبل یا بعد از کرم‌ روز؟
بعد از کرم روز، کرم مرطوب‌کننده و حدود 20 دقیقه بعد، کرم ضدآفتاب باید زده شود.

از چه سنی باید از این کرم‌ها استفاده کرد؟
اگر فردی بخواهد واقعا از پوست خود به خوبی محافظت کند، بهترین سن شروع استفاده از این کرم‌ها 25 سالگی به بعد است اما از سنین 27تا30 سالگی مصرف کرم‌شب و مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب بهترین تاثیر را دارد. بعد از یائسگی نیز حتما باید کرم‌ روز استفاده شود. در حال حاضر کرم‌های روزی ساخته شده است که هم مرطوب‌کننده دارد و هم ضدآفتاب اما این کرم‌ها تاثیر کرم‌های جداگانه و تک را ندارند. مثل کرم‌ پودر و پنکیک‌هایی می‌ماند که روی آنها «حاوی ضد‌آفتاب» هم نوشته شده است و به‌هیچ‌وجه تاثیر استفاده جداگانه از ضدآفتاب را ندارند و برای زمان‌های کوتاه تاثیر دارند.

پوست افرادی که از کرم‌های روز و شب استفاده می‌کنند، واقعا با کسانی که فقط از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، تفاوت دارد؟
بله، مطالعه‌های انجام شده روی صورت دوقلوها نشان داده است، قلی که منظم، دقیق و مستمر از این کرم‌ها استفاده می‌کند، به‌وضوح چند سال جوان‌تر از قل دیگر خود به نظر می‌رسد. نکته مهم دیگر این است که این کرم‌ها را حتما باید با نظر پزشک مصرف کرد. پزشک با توجه به نوع و رنگ پوست، بیماری‌ها و عوامل دیگر کرم مناسب را توصیه می‌کند.
منبع : salamatiran.com

 


ویدیو مرتبط :
ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از چه سنی باید کرم شب و روز استفاده کرد؟


آیا تا به حال به این فكر كرده‌اید كه با وجود مراقبت از پوست و انتخاب رژیم غذایی مناسب، به چه دلیل باز هم دچار برخی مشكلات پوستی می‌شوید؟ آیا می‌دانید شستن اشتباه صورت هم می‌تواند باعث این مشكلات شود؟


مجله سیب سبز - محیا شاه‌محمدی: شستن صورت كه از برنامه‌های روزانه هر فردی محسوب می‌شود، در نگاه اول كار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. همه ما هر روز بعد از كار و فعالیت‌های روزانه، صورت‌مان را می‌شوییم، غافل از اینكه گاهی برخی عادت‌های اشتباه در شستن صورت ممكن است ما را دچار مشكلات پوستی ازجمله خشكی، سوزش، خارش، تحریك‌پذیری، جوش و... كند.

مسئله این است كه اگر شست‌وشوی صورت را به‌درستی انجام ندهیم، صدمه‌ای كه از این طریق به پوست‌مان وارد می‌شود از فایده‌اش بیشتر خواهد بود. در ادامه با هم به بزرگ‌ترین اشتباهات رایج شست‌وشوی صورت و اینكه اصلاح برخی عادت‌ها چگونه می‌تواند باعث رفع و كاهش مشكلات پوستی آزار‌دهنده شود، می‌پردازیم.

استفاده از پاك‌كننده‌های نامناسب

پاك‌كننده باید به‌طور كامل مواد آرایشی، گرد و خاك و دوده را از روی پوست پاك كند، اما پوست را بیش از حد از روغن‌های طبیعی و سلول‌های سالم دور نگه ندارد. پوست حساس صورت در طول فعالیت‌های روزانه، آغشته به انواع مواد آرایشی، كرم‌های ضدآفتاب، باكتری‌های پوستی، سلول‌های مرده، خاك و چربی می‌شود. در این صورت پاك‌كننده‌ای مناسب است كه نه خیلی ملایم باشد که شما را مجبور به شستن دوباره و استفاده مجدد از پاك كننده كند و نه بیش از حد سخت و قوی باشد كه باعث خشكی، تحریك و قرمزی پوست شود.

اشتباه‌های رایج در شست‌و‌شوی صورت

بسته به نوع پوستی كه دارید باید از تمیزكننده‌هایی استفاده كنید كه ph آنها برای پوست شما مناسب باشد. پس برای پوست‌های خشك از تمیزكننده‌های چرب‌تر و برای پوست‌های چرب از تمیزكننده‌های كف‌دار و ژله‌‌ای استفاده كنید.

افراط در شست‌وشوی صورت

در بیشتر موارد، یك یا دو بار شست‌وشوی روزانه صورت برای پوست كافی است و هربار شستن بیشتر می‌تواند موجب تحریك پوست شود، جالب است بدانید شستن زیاد پوست منجر به تولید بیش از حد چربی در پوست می‌شود، حتی اگر شما از مواد آرایشی استفاده نمی‌كنید و فقط كرم ضدآفتاب به صورت‌تان می‌زنید یا تعریق پوست‌تان در طول روز زیاد است، الزاما نیاز نیست در پایان روز از پاك‌كننده استفاده كنید.

سعی كنید صورت‌تان را با آب ولرم شست‌وشو دهید. استراحت دادن به پوست و استفاده كمتر از محصولات پاك‌كننده به سلامت پوست و حفظ چربی در آن كمك می‌كند.

تنظیم نامناسب درجه حرارت آب

برخی می‌گویند آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آنها را می‌بندد، اما این افسانه‌ای بیش نیست. واقعیت این است كه منافذ پوستی عضله‌ای برای باز و بسته شدن ندارند. در حالی كه آب گرم احساس خوبی در پوست شما ایجاد می‌كند، می‌تواند چربی‌های محافظ پوست را از بین ببرد و آن را بیش از حد خشك كند. به همین علت بهتر است حمام‌تان بیشتر از 10 دقیقه طول نكشد.

برای اینكه پوست‌تان آسیب نبیند و خشك نشود دمای آب باید معتدل باشد، یعنی نه خیلی سرد و نه خیلی داغ. اولین گام برای داشتن پوستی سالم و زیبا شست‌وشوی مناسب آن با آب ولرم است.

خشك كردن صورت با حوله نرم

بهتر است اجازه دهید پوست‌تان خودش خشك شود اما اگر می‌خواهید از حوله استفاده كنید، توجه داشته باشید كه برای صورت حتما حوله نرم باشد. حوله را به آرامی روی پوست بگذارید و ‌بردارید و زیاد با حوله پوست‏تان را مالش ندهید. ماساژ با حوله حس خوبی می‌دهد، ولی باعث كشیده شدن پوست می‌شود كه حالت الاستیك پوست را به‌خطر می‌اندازد. هرگز از هر حوله‌ای استفاده نكنید.

اگر عادت دارید بعد از شستن صورت از حوله مشترك خانواده استفاده كنید، این كار را ترك كنید، چون باعث بروز حساسیت، آكنه و خشكی پوست می‌شود. بهترین كار استفاده از حوله نرم، شخصی و تمیز است. با این كار جلوی ورود باكتری‌ها به پوست‌تان را می‌گیرید.

 از مرطوب كننده استفاده كنید

برای به حداكثر رساندن جذب و كمك به رطوبت پوست، بلافاصله پس از پاكسازی آن در حالی كه پوست هنوز مرطوب است، از مرطوب‌كننده استفاده كنید. همین كار را برای سرم و محصولات دیگر پوستی هم به‌‌كار ببرید. منتظر ماندن برای خشك شدن پوست باعث می‌شود مرطوب كننده به سختی جذب پوست شده و می‌تواند منجر به چربی یا رنگ و رو رفتگی پوست شود. برای پوست‌های خشك باید از مرطوب‌كننده‌های حاوی چربی استفاده كرد.

در مورد پوست‌های چرب نیازی به استفاده از مرطوب كننده نیست مگر در معرض آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار بگیرید. برای پوست‌های نرمال هم باید از مرطوب‌كننده‌ای كه میزان چربی كمتری داشته باشد، استفاده كرد. نكته دیگر این است كه با افزایش سن نیاز پوست به مصرف مرطوب‌كننده بیشتر می‌شود و ممكن است پس از گذشت چند سال متوجه این موضوع شوید.

صورت‌تان را خیلی تمیز نشویید!

كاهش در شست‌وشوی صورت و سطحی‌تر شستن آن، منجر به باقی ماندن مواد موثر پوست و افزایش شست‌وشو باعث مسدود شدن منافذ و خشكی پوست می‌شود. نیازی نیست صورت‌تان را خیلی هم دقیق و با حوصله بشویید. صورت‌تان را مثل صبح‌هایی كه عجله دارید یا شب‌هایی كه خیلی خسته‌اید، بشویید! یعنی نیاز نیست برای این كار خیلی وقت صرف كنید. خط رویش مو، بینی و خطوط فك، قسمت‌هایی هستند كه معمولا نادیده گرفته می‌شوند پس بهتر است به این قسمت‌ها بیشتر توجه كنید.

از چربی‌ها نترسید

زمانی طولانی، چربی‌ها به‌عنوان موادی شناخته می شدند که منافذ پوست را می بستند. اما به مرور زمان نظر كارشناسان تغییر كرد. آنها می‌گویند برای انواع پوست می‌توان از پاك‌كننده‌های حاوی چربی استفاده کرد. پاک‌کننده‌های مناسب باعث تمیز شدن منافذ و باكتری‌ها می‌شوند و به تعادل چربی پوست كمك می‌كنند. از آن دسته از محصولات پاك‌كننده حاوی چربی استفاده كنید كه پایه طبیعی و گیاهی دارند.

حتی می‌توانید روغن بادام با كیفیت بالا، روغن هسته زردآلو، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان را از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید و امتحان كنید (روغن زیتون و روغن نارگیل، برای پوست‌های چرب مناسب است و ممكن است برای پوست‌های دیگر مشكل ایجاد كند). فقط كافی است یكی از این روغن‌ها را روی صورت خود ماساژ دهید و بعد با یك حوله نرم كه در آب گرم خیس كرده‌اید، پاك كنید.

برای پوست هزینه كنید

آیا در هر سنی باید از کرم روز و شب استفاده شود؟

 استفاده از كرم‌های روز و شب  یك كار لوكس و غیرضروری نیست. به گفته متخصصان پوست، استفاده از این محصولات از بروز خشكی پوست پیشگیری می‌كند و روند پیری پوست را به‌تاخیر ‌می‌‌اندازد. همچنین كرم‌های روز و شب خاصیت مرطوب‌‌كنندگی بالایی دارند. كرم‌‌های روز اغلب سبك و حاوی ضدآفتاب‌ هستند؛ با این وجود این كرم‌ها هرگز نمی‌‌توانند جایگزین ضدآفتاب شوند. اما كرم‌‌‌های شب غلیظ‌تر از كرم‌های روز بوده و مواد مغذی و ویتامین‌‌های مفید زیادی برای پوست دارند و بهترین زمان استفاده از آنها بعد از 30سالگی است.

- برای پوست خیلی محتاطانه هزینه نكنید. با خرید بجا و به‌موقع محصولات شست‌وشوی صورت می‌توانید از هزینه‌های دیگر پوستی، جلوگیری كنید. دنبال محصولات ساده و با تركیبات طبیعی بگردید و از محصولاتی استفاده كنید كه روی پوست ماندگاری زیادی داشته باشند.

- از مواد تحریك‌كننده پوست مثل عطرها، رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعی دوری كنید، بعضی موادی كه برای تمیز كردن آلودگی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند از شایع‌ترین دلایل التهابات و واكنش‌های آلرژیك هم محسوب می‌شوند. پس همیشه برچسب مواد تشكیل‌دهنده محصولات را با دقت بخوانید.

- زیاد لایه‌برداری نكنید. لایه‌برداری عمل جداسازی سلول‌های مرده پوست است، اما شرط سالم بودن در هر موضوعی رعایت اعتدال است. یادتان نرود عمل لایه‌برداری را حداكثر دو تا سه بار در هفته با اسکراب طبیعی انجام دهید. زمان لایه‌برداری، برای جلوگیری از كشیدگی بیش از حد پوست از انگشتان دست خود به جای یك لیف حمام استفاده كنید.