سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

از چین پیشانی چه می‌دانی؟



دلیل چین‌وچروك‌های صورت,رفع چین پیشانی

 

از چین پیشانی چه می‌دانی؟

از بچگی آدم‌های زیادی را می‌شناختم كه روی پیشانی آنها پر از چین بود. همیشه فكر می‌كردم چون آدم‌های عصبانی‌ای بوده‌اند یا پیر شده‌اند، پیشانی‌شان چین افتاده است...

 

چند روز پیش جلوی آینه موهایم را مرتب می‌كردم كه متوجه یك خط باریك و كمرنگ روی پیشانی‌ام شدم. من كلا آدم شادی هستم، سن و سالی هم ندارم كه خودم را پیر حساب كنم! بنابراین با دكتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست، ناخن و لیزر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، درباره چین‌های پیشانی، علل پیدایش، راه‌های پیشگیری و روش‌های درمان آن گفت‌وگو كردم.

 

دلیل ایجاد چین‌ روی پیشانی چیست؟

دلیل ایجاد چین روی پیشانی - برخلاف تصور عامه، عامل وراثت در این زمینه چندان موثر نیست و شایع‌ترین علت این چین‌ها انقباض‌های تكرارشونده عضلات صورت و پیشانی است. هر عاملی كه باعث انقباض بیش از حد، مداوم و طولانی‌مدت عضلات صورت شود، می‌تواند روی پوست صورت چین ایجاد كند؛ خنده‌های بیش از حد، استرس و اضطراب و اخم و عصبانیت می‌توانند در ایجاد این چین‌ها در سنین 20 تا 50 سال نقش داشته باشند اما در سنین بالای 50 سال، دلیل چین‌وچروك‌های صورت، بیشتر پیر شدن پوست است.

 

عده‌ای اعتقاد دارند برخی غذاها می‌تواند حالت خاصی را در سلول‌های پوست ایجاد كند و باعث بیشتر شدن چین‌های پیشانی شود. آیا رژیم‌های غذایی مختلف در ایجاد یا رفع این چین‌ها نقش دارند؟

 

به‌طور كلی مصرف غذاهای دریایی به دلیل اینكه حاوی امگا3 هستند، در رفع چین پیشانی موثر است پس گنجاندن این نوع غذاها در برنامه غذایی خانواده توصیه می‌شود.

 

چرا حالت‌هایی مثل خنده و خشم باعث ایجاد این چین‌ها می‌شوند؟

همه حالت‌های چهره به‌وسیله عضلات خاصی در هر منطقه از صورت ایجاد می‌شود و این حركت‌ها به‌تدریج باعث ایجاد چین‌وچروك‌هایی در آن مناطق می‌شوند. چین‌های روی پیشانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در منطقه بین دو ابرو و كمی بالاتر از آن، عضله‌ای به سمت بالا و خط رویش مو وجود دارد كه در طول یك خط مستقیم تا پشت سر ادامه دارد. كار این عضله كه نامش عضله پیشانی (فرونتالیس ماسل) است، بالابردن ابروهاست.

عضله دیگری هم به نام «پروسروس» بین دو ابرو و روی استخوان بینی وجود دارد كه به طرف بالا امتداد می‌یابد. این عضله، عضله نازك، دوكی و مسطحی است كه وظیفه آن پایین كشیدن ابروهاست. انقباض این عضلات باعث می‌شود پوست در این منطقه دچار كشش شود. این كشش در اثر تداوم و تكرار باعث افزایش سطح پوست می‌شود و در نتیجه در حالت رهاشدگی ماهیچه، پوست آن ناحیه دچار چین‌خوردگی خواهدشد كه خود را به صورت خطوط افقی نشان می‌دهد.

 

چطور می‌توان این چین‌ها را از بین برد؟

از بین بردن چین روی پیشانی - باید عامل ایجاد‌كننده آن حذف شود و از انقباض عضلات ایجاد‌كننده این چروك‌ها جلوگیری كرد. اصلی‌ترین راه از بین بردن چین‌وچروك‌های پیشانی، فلج كردن نسبی عضلات صورت (معمولا 30 تا 60 درصد) و ایجاد فرصت برای ترمیم پوست است.

 

آیا روش خاصی هم برای این كار وجود دارد؟

بله، این كار به وسیله بوتولینیوم A كه در بازار ایران با نام بوتاكس شناخته می‌شود، انجام می‌گیرد. این سم را یك نوع باكتری بی‌هوازی به نام كلستریدیوم بوتولینیوم كه عامل ایجاد‌كننده مسمومیت بوتولیسم با مصرف كنسروهای غذایی است، تولید می‌كند. وقتی این سم را بین یا زیر پوست یا در عضلات منطقه صورت با حجم معین تزریق می‌‌كنند، باعث فلج شدن نسبی این عضلات می‌شود و به‌تدریج چین‌ها بهبود خواهد یافت.

 

این فلج شدن چگونه است؟

بعد از تزریق بوتاکس، عضلات طی یك تا دو روز شروع به فلج شدن نسبی می‌كنند و تا14 روز این حالت به حد نهایی می‌رسد. پس از این مدت، شخص دیگر قادر نخواهدبود با استفاده از عضلات آن ناحیه از صورت، روی پوست خود چین ایجاد كند.

 

مدت اثر بوتاكس تا چه زمانی است؟

اثر بوتاکس معمولا حدود 4 تا 6 ماه كاملا خواهد ماند. معمولا این فلج نسبی بعد از 6 تا 8 ماه از بین خواهدرفت و شخص به تزریق مجدد نیاز پیدا می‌كند.

 

برای از بین بردن چین‌وچروك‌های سایر نقاط صورت هم می‌توان از این ماده استفاده كرد؟

بله، برای از بین بردن چین‌های سایر قسمت‌های صورت مثل خطوط اخم، خطوط اطراف چشم و خطوط زیر چشم نیز میزان تعیین شده‌ای از همین ماده تزریق می‌شود.

 

استفاده از این روش برای رفع چین‌وچروك صورت عوارض جانبی هم دارد؟

بله، تزریق سم بوتولینیوم A می‌تواند عوارضی برای مصرف‌كننده داشته باشد كه البته بیشتر آنها مربوط به تكنیك تزریق هستند. پس از تزریق، احتمال افتادگی پلك فوقانی وجود دارد. همچنین ممكن است سم با نفوذ به عضلات كره چشم، آنها را فلج كند و باعث دوبینی شود. گاهی هم این تزریق باعث افتادگی پلك پایین می‌شود. با عوارض ناشی از اشكال در تكنیك تزریق نیز ممكن است فرد تا یكی دو هفته بعد از تزریق، سردرد داشته باشد.

 

نمی‌توان روش درمانی دیگری برای از بین بردن چین‌های روی پیشانی پیشنهاد كرد؟

چرا، روش‌هایی مثل استفاده از لیزر فركشنال CO2 هم كه قابلیت از بین بردن چین‌وچروك‌های ریز را دارد، وجود دارد ولی اگر چین‌های ایجاد شده عمیق باشند، بهترین روش استفاده از بوتولینیوم است.

 

استفاده از ماسك‌های میوه هم می‌تواند موثر باشد؟

نه، ما نمی‌توانیم برای رفع چروك‌هایی كه منشاء عضلانی دارند، از روشی استفاده كنیم كه حداكثر می‌تواند روی پوست اثر داشته باشد. البته می‌توان از این ماسك‌های حاوی اسیدهای میوه، در كنار درمان با بوتولینیوم استفاده كرد.

 

هزینه درمان با بوتاكس چقدر است؟

آمپول بوتاكس كمی بیشتر از 200هزارتومان قیمت دارد و علاوه بر آن متخصصی كه تزریق انجام می‌دهد نیز مبلغی دریافت می‌كند. البته این محصول به‌وسیله چند شركت چینی، كره‌ای، انگلیسی و آمریكایی تولید می‌شود و مقادیر ماده موثر در بسته‌بندی‌های هریك از این شركت‌ها، تفاوت دارد و برحسب آن قیمت آمپول هم متفاوت خواهدبود.

 

در حال حاضر این كار در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه نیز انجام می‌شود. آیا واقعا باید حتما به وسیله متخصص انجام شود؟

به هر حال فردی كه این تزریق‌ را انجام می‌دهد، باید آگاهی كافی از آناتومی و تشریح صورت داشته باشد وگرنه نتیجه خوبی نخواهد داشت.

 

آیا راه خاصی برای جلوگیری از به وجود آمدن این چین‌ها وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ایجاد چین‌های پیشانی و چین‌های صورت، این است كه حتی‌المقدور از انجام حركت با اجزای صورت خود پرهیز و از كرم‌های ضدآفتاب برای جلوگیری از پیر شدن پوست استفاده كنید. معمولا افرادی كه چشمان روشن دارند، در هوای آفتاب ناخودآگاه با استفاده از عضلات صورت خود، چشمشان را تنگ می‌كنند كه می‌تواند ایجاد چین‌های صورت را تشدید كند. این افراد نیز می‌توانند در نور شدید عینك‌های آفتابی بزنند.

منبع:صدف نیوز


ویدیو مرتبط :
تور چین بلیط هواپیما چین هتل چین مراکز گردشگری و خرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرطوب کننده‌ها مانع بروز چین و چروک‌ پیشانی



 

 

مرطوب کننده‌ها مانع بروز چین و چروک‌ پیشانی

 

بازرس اصلی انجمن متخصصین پوست ایران با بیان اینکه«چین و چروک‌های پیشانی به علت انقباض و انبساط عضلات پیشانی بروز می کنند»، گفت:«استفاده از کرم های مرطوب کننده بخصوص در افرادی که دارای پوست خشکی هستند نقش مهمی در پیشگیری از بروز چین و چروک های صورت دارد.»

 

دکتر فرهاد ملک زاد در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:«چین و چروک های پیشانی به علت انقباض و انبساط عضلات پیشانی بروز می کنند و افرادی که عادت دارند به هنگام صحبت کردن، اخم کردن و یا خندیدن به پیشانی خود زیاد حرکت دهند و بیش از حد پیشانی خود را جمع کنند این کار باعث می شود که پوست صورت این افراد بشکند و با افزایش سن دچار چروک های عمیق پوستی در ناحیه پیشانی خود شوند.»

 

وی تاکید کرد:«این افراد بایستی سعی کنند صورت خود را به هنگام صحبت کردن یا اخم کردن و خندیدن بی حرکت تر حفظ کنند و تمرین کنند که این کار برایشان عادت شود.

 

استفاده از کرم های مرطوب کننده بخصوص در افرادی که دارای پوست خشکی هستند نقش مهمی در پیشگیری از بروز چین و چروک های صورت دارد و بوتاکس راه حل نهایی برای رفع چین و چروک های پیشانی محسوب می شود که منجر به فلج شدن عضلات پیشانی می شود.»

منبع:سلامت نیوز