سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

از ضدآفتاب ها بیشتر بدانید



استفاده از ضد آفتاب,ترکیبات ضد آفتاب

ضد آفتاب باید در برابر نور خورشید دچار تغییر شیمیایی نشود

 

پرتوهای خورشیدی در برخورد با پوست آثاری به جا می‌گذارند که به ندرت سفید و در بیشتر موارد مضر و خطرناک هستند. پرتوهای ماوراء بنفش بخصوص نوع B باعث سنتز رتالین D در بدن می‌شوند اما آسیب‌هایی نیز به همراه خواهند داشت. التهاب قرینه‌ها در چشم می‌‌تواند تخریب شبکیه و آب مروارید حتی کوری را به دنبال داشته باشد. سرطان‌های پوستی از قبیل ملانوم بدخیم، سرطان‌های سلول‌‌های قاعده‌‌ای و سرطان سلولهای شاخی، ممکن است به دنبال تماس‌های طولانی‌مدت با نور آفتاب ایجاد شوند. افزایش تعداد بثورات و نیز آلودگی ممکن است به دنبال تماس با آفتاب بروز کنند. در معرض آفتاب قرار گرفتن به مدت طولانی باعث ایجاد چین و چروک قبل از سنین پیری روی پوست می‌شود. لک‌های تیره و کاهش شادابی پوست از دیگر عوارض ناشی از نور آفتاب به مدت طولانی می‌باشند. آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه‌ ماوراءبنفش نور خورشید و یا دیگر منابع را می‌توان با استفاده از ضد آفتاب مهار کرد.

ویژگی‌های ضد آفتاب مناسب
ضد آفتاب باید در برابر نور خورشید دچار تغییر شیمیایی نشود هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش B,A را مهار کند. ایجاد حساسیت و آلرژی روی پوست نکند. اثرات دارویی جانبی در بدن نداشته باشد و در برابر شستشو و تعریق مقاوم باشد. احساس خوبی در مصرف کننده ایجاد نماید. امواج ماوراءبنفش B با طول موج (۲۹۰-۳۲۰ ) توسط سلول‌های اپیدرم (لایه سطحی پوست) جذب بیشتری دارند و در همین لایه به پوست آسیب می‌رسانند. در صورتی که امواج ماوراءبنفش A طول موج بلندتری دارند (۳۲۰-۴۰۰) و عمیق‌تر در پوست نفوذ می‌کنند و علاوه بر سلول‌های سطحی (کراتینوسیت اپیدرم)، سلول‌های عمقی‌تر (فیبروبلاست‌های درم) را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین امواج A می‌توانند از شیشه عبور کنند و لذا محافظت در برابر آنها، حتی در داخل منزل و اتومبیل هم اهمیت پیدا می‌کند.
اولین ترکیبات ضد آفتاب به تنهایی می‌توانستند مانع از نفوذ امواج B شوند. اکنون ترکیباتی به بازار عرضه شده که امواج B,A نیز مادون قرمز را مهار می‌کنند و کیفیت بسیار مطلوب‌تری دارند.

عیار حفاظتی ضد آفتاب‌ها
میزان حفاظت ضد آفتاب‌ها SPF یا Proteet Futo نامیده می‌شوند. هر چه SPF یک ضد آفتاب بیشتر باشد در برابر اشعه ماوراء‌بنفش نور آفتاب محافظت بیشتری را ایجاد می‌کند. SPF مناسب برای هر فرد، وابسته به نوع و میزان تماس با نور خورشید می‌‌باشد. برای تخمین اینکه از چه ضد آفتابی استفاده کنید باید نوع پوست خود را معین نمایید.
حساس نوع ۱: همیشه می‌سوزند و هرگز برنزه نمی‌شوند.
حساس نوع ۲: بیشتر اوقات می‌سوزند و کمی برنزه می‌شوند.
معمولی نوع ۳ : بعضی اوقات می‌سوزند و تدریجاً‌ برنزه می‌شوند.
معمولی نوع ۴: بطور خفیف می‌سوزند و بخوبی برنزه می‌شوند.
غیر حساس نوع ۵: بندرت می‌سوزند و شدیداً‌ برنزه می‌شوند.
غیر حساس نوع ۶ : هرگز نمی‌سوزند، عمیقاً برزنده می‌شوند.
استفاده از ضد آفتاب باید از سنین کودکی آغاز شود.
در روزهای ابری از ضد آفتاب باید استفاده شود.
باید ضد آفتاب ۲۰ دقیقه قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن استفاده شود.
در کنار مصرف ضد آفتاب‌ها سایر مراقبت‌ها و استفاده از کلاه، دستکش نیز لازم است.

ضد آفتاب مناسب

استفاده صحیح از ضد آفتاب‌های فیزیکی باعث می‌شود پوست در برابر نور آفتاب برنزه نشود

 

ضد آفتاب‌های فیزیکی
استفاده صحیح از ضد آفتاب‌های فیزیکی باعث می‌شود پوست در برابر نور آفتاب برنزه نشود و دچار آفتاب‌سوختگی نگردد. این ترکیبات حاوی مواد غیر محلولی هستند که بر روی پوست گسترانیده شده و باعث می‌شود، اشعه‌های نور خورشید قبل از آنکه به پوست برسند، متفرق شده و یا بازتاب یابند. اسامی موادی که در این نوع ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود به شرح زیر است: اکسید روی،‌اکسید زیرکونیوم، اکسید منیزیم، بیکا، تاکت، کائولین، دی‌اکسید تیتانیوم، اکسید آهن و…

 

در صورتی که ضد آفتاب‌های فیزیکی به مقدار لازم استفاده شوند و به مدت کافی روی پوست بمانند می‌توانند هر دو اشعه WB و UVA را مهار کنند. مزیت دیگر این ضد آفتاب‌ها این است که چون با پوست واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهند، ریسک بروز واکنش‌های حساسیتی کمتر بوده و برای پوست‌های حساس به ویژه اطفال مناسب‌تر هستند. به دلایلی ممکن است ضد آفتاب‌های فیزیکی چندان مطلوب واقع نگردند. مثلا به دلیل لایه ماتی که روی پوست ایجاد می‌کنند، مانع تعریق پوست شده و پوست را گرم کنند. در نتیجه پوست دچار حالت عرق شده و از طرفی رنگ مات آنها ممکن است از نظر زیبایی مطلوب نباشد. همچنین این ترکیبات با آب شسته نمی‌شوند و نیز ممکن است در برابر نور خورشید شل شوند و اثر محافظتی آنها کاهش یابد.

ضد آفتاب‌های شیمیایی
ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی مواد محلول و آب یا چربی هستند و با جذب انرژی برخی فوتون‌ها باعث محافظت شیمیایی در برابر نور آفتاب می‌شوند. این مواد لایه‌ای نامرئی روی سطح پوست می‌گسترانند. در نتیجه دیده نمی‌شوند. بنابراین از نظر ظاهر نسبت به ضد آفتاب‌های فیزیکی بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند. ضد آفتاب‌های شیمیایی براساس موادی که در ساخت آنها به کار رفته ممکن است جاذب امواج ماوراء‌بنفش B,A باشند. فیلترهای امواج B عبارتند از: بنزیلیدین کامفوریت و مشتقات آن، بنزیمیدازول‌ها،سـینامـات‌ها، پارا‌آمـنینـوبنزوئیـک اســید، پاراآمنیوبنزوئیک اسید و مشتقات سالیسیک اسید.

فیلترهای A,B
فیلترهای A,B عبارتند از: مشتقات بنزوفنون واکسی بنزون دی‌ بنزوئیل‌ متان و ترفتالیدن دی به رنانون سولفوریک اسید می‌باشند ضد آفتابهایی می‌توانند اثر محافظت کنندگی کافی داشته باشند که هر دو نوع اشعه B و A را جذب کنند، اثرات جانبی روی پوست نداشته باشند و در برابر نور خورشید پایدار باشند.
منبع:زیباشو دات کام

 


ویدیو مرتبط :
‫ضدآفتاب نیوآ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه قبل از ازدواج باید بدانید



 

قبل ازدواج

 

چنان ارتباط عمیق وهمه جانبه ای می شود که بی هیچ شک وشبهه ای قابل مقایسه با هیچ یک از دیگر ارتباطات انسانی نمی باشد به نحوی که قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس شده است .ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شمار روز افزون موارد طلاق موجب شده است تا صاحبنظران به فکر پیدا کردن راه حلهایی باشند که یک ازدواج موفق و سالم را فراهم شاخته مانع از شیوع و افزایش آمار طلاق که یقینا عواقب بعدی آن بسیار دشوارتر و سخت تر شود. مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمینه مسائل پزشکی ، مساله گروههای فوتی و ژنتیکی آغاز گردید و امروزه کم کم در زمینه مسائل شخصیتی و روانی و روابط نیز در حال شکل گیری و کاربرد است. در این مقوله کارکردهای مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم هستند که به آنها می‌پردازیم.

 

 

بررسی ملاکهای ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج


مشاوره قبل ازدواج در الویت اول به روشن ساختن ملاکهایی می‌پردازند که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند. عدم توجه به تعیین چنین ملاکهایی و ارزش گذاری و اولویت بندی نامناسب آنها اغلب موجب ناکامیهای بعدی می‌شوند. بر این اساس در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می‌شود ملاکهای افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی لازم در مورد نظر داشتن ملاکهای مناسب ارائه گردد.

 

قبل از ازدواج

 

سن ازدواج


سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی ، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوری که عدم پختگی روانی ، عاطفی ، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از پختگی و رشد و تکامل روانی ، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد در حالیکه فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد.

قبل از ازدواج

 

تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج


ویژگیهای شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند، اما برخی از آنها دخالت بیشتری در رضایت از زندگی مشترک دارند. مطمئنا فردی که بسیار به نظافت و تمیزی اهمیت قائل هست، نخواهد توانست با فردی که چندان در قید و بند این امور نیست زندگی موفقی داشته باشد.از ویژگیهای مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. افراد درون گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند در حالیکه برای افراد برون گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزار دهنده است. افراد درون گرا سرگرمیهایی چون مطالعه و ... دارند در حالیکه افراد برون گرا در شرایط جمعی و سرگرم کننده لذت می‌برند مثل بازیهای دسته جمعی.چنین ویژگیهایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همان بودن ویژگیهای طرفین و گاه ناهمسانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. به عنوان مثال ازدواج فرد درون گرا با فرد درون گرا موفق آمیزتر خواهد بود تا ازدواج درون گرا با فردی برون گرا در حالیکه سلطه جوئی یک ویژگی است که حتما باید ناهمسانی آن در طرفین مورد توجه قرار گیرد. دو فرد سلطه جو میزان تسلط بیشتری در زندگی مشترک خواهند داشت تا ازدواج فردی سلطه جو با فردی سلطه پذیر.

منبع: irantrack.com