سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

از تیغ فقط در جهت رویش مو استفاده کنید



 

 

از تیغ فقط جهت رویش مو استفاده کنید

 

گاهی بعضی از خانم‌ها به توده کوچک گردی که در زیر بغل‌شان وجود دارد شک می‌کنند و تصور می‌کنند که یک غده سرطانی است و سراسیمه پیش پزشک می‌روند تا آنها را معاینه کند.

 

پزشک در بیشتر این مواقع و به‌خصوص وقتی می‌فهمد که آنها از تیغ برای اصلاح زیر بغل استفاده کرده‌اند، خیال بیمارش را راحت می‌کند. معمولا این توده کوچک گرد صرفا عفونت ریشه موست. چنین توده‌هایی برعکس توده‌های سرطانی به راحتی در زیر انگشت شما جا‌به‌جا می‌شوند. اگر شما هم گهگاه چنین مشکلی دارید، خوب است توصیه‌ها و راهنمایی‌های دکتر پرویز طوسی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی را در همین رابطه بخوانید.

 

 

سوال: آقای دکتر! اصلا فولیکولیت یا عفونت ریشه مو یعنی چه؟


فولیکولیت یا عفونت ریشه مو، گاهی به شکل موی واضح دیده می شود و گاهی به صورت موهای کرکی. این بیماری چند عامل دارد که یکی از عوامل آن وجود میکروب استافیلوکوک است و گاهی هم میکروب‌های دیگر. معمولا ضایعه به صورت یک دانه قرمز رنگ است که سر آن چرکی است و ممکن است یکی یا چند تا در کنار هم باشند که معمولا هم دردناک است.

 


سوال: می‌گویند شلوار جین تنگ هم چنین عارضه‌ای را برای موهای پا ایجاد می‌کند. آیا این حرف، درست است؟ چه عواملی زمینه‌ساز فولیکولیت هستند؟

 

استفاده از لباس‌های تنگ در شکل‌گیری فولیکولیت، بی‌تاثیر نیست. لباس‌های تنگ به علت نرسیدن هوای کافی و لازم به پوست باعث به وجود آمدن فولیکولیت می‌شود. البته بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت هم می‌توانند زمینه‌ساز فولیکولیت ‌شوند. گاهی ممکن است عامل این بیماری، غیر از میکروب، وجود قارچ‌ها باشد؛ مثلا کاندیدا و... محل به وجود آمدن فولیکولیت نیز می‌تواند هر جای بدن باشد؛ مثلا سر، دست، پا، تنه و ... گاهی اوقات نیز فولیکولیت به دنبال کندن موها به وجود می‌آید، به‌خصوص در ناحیه زیر بغل.

 

 

سوال: راه‌های درمان فولیکولیت چیست؟

 

اول باید عواملی که زمینه‌ساز این بیماری هستند را پیدا کنیم؛ یعنی ابتدا باید علت به وجود آمدن مشکل را پیدا کرد. مثلا اگر رطوبت پوست در یک جایی زیاد باشد، باید آن رطوبت را کاهش دهیم و یا اگر به خاطر استفاده از لباس‌های تنگ مشکل ایجاد شده، باید فکری متناسب کرد و ... در مواردی نیز درمان‌های آنتی‌بیوتیکی به صورت موضعی یا به صورت خوراکی باید انجام شود.

 

 

سوال: برای اینکه به چنین مشکلاتی نخوریم، بهترین روش حذف موهای زاید را چه می‌دانید؟

 

بهترین روش اپیلاسیون، استفاده از تیغ تمیز است و تیغ باید در جهت رشد مو استفاده شود؛ نه در جهت خلاف رشد مو. هر بار هم باید از یک تیغ جدید و تمیز استفاده شود ولی در هر حال، حتی با رعایت تمام مسایل بهداشتی نیز ممکن است فولیکولیت به وجود بیاید؛ چون فولیکولیت بسیار سطحی است و یک تورم قرمز رنگ است که سر آن هم چرکی است ولی گاهی اگر تعداد اینها زیاد باشد ممکن است غده زیر بغل هم به طور واکنشی التهاب پیدا بکند. وقتی ما فولیکولیت را درمان کنیم، آن غده لنفاوی هم کوچک می‌شود. اما اصولا غده لنفاوی بزرگ نمی‌شود و اگر فردی غده در زیر بغل‌اش باشد و پس از گذشت زمان برطرف نشود و همراه با درد باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند و پیگیری کند که علت‌اش چیست و تحت درمان قرار بگیرد.

 

 

سوال: راه‌های پیشگیری از فولیکولیت چیست؟

 

رعایت کامل بهداشت و حمام کردن مناسب. اگر زیاد عرق می‌کنید هم باید مدام با آب شستشو داشته باشید. ذکر این نکته هم ضروری است که مالش پوست، نرسیدن هوای کافی به پوست و یا گرما فولیکولیت را تشدید می‌کند و باید این نکات هم برای پیشگیری از مشکل رعایت شود.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا بايد از نرم کننده مو استفاده کرد؟



 

نرم کننده مو

 

شايد شما این عبارت را روي جعبه‌هاي نرم کننده‌هاي مو ديده‌ باشيد. واقعا اين نرم‌کننده‌ها کارايي بيشتري دارند؟ اصلا نرم‌کننده به چه دردي مي‌خورد و چرا بايد از آن استفاده کرد؟

 

با یک متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در همين رابطه به گفتگو نشسته‌ايم.

 

روي بعضي نرم‌کننده‌ها نوشته: «محافظ در برابر اشعه‌ ماوراي بنفش خورشيد». اين نرم‌کننده‌ها را شما توصيه مي‌کنيد؟

 

يکي از علل آسيب کوتيکول مو، اشعه فرا بنفش خورشيد است و اين مساله به خصوص در مورد موهاي رنگ‌کرده صادق است.نور خورشيد علاوه بر آسيب به ساقه ي مو، موجب کم شدن و از بين رفتن رنگ موهاي رنگ شده نيز مي‌شود.

 

امروزه بسياري از نرم‌کننده‌هاي مخصوص موهاي رنگ شده حاوي مواد ضدآفتاب‌اند تا از تاثير اشعه مخرب فرابنفش روي موهاي رنگ‌شده بکاهند.

 

 

مگر اشعه‌ فرابنفش چه آسيبي به موها مي‌زند؟

 

اشعه فرابنفش خورشيد علاوه بر آسيب زدن به ساقه مو، موجب پير شدن زودرس و نازک‌تر شدن فوليکول‌هاي مو نيز مي‌شود و به همين دليل امروزه علاوه بر ضدآفتاب‌هاي پوست، محصولات ضدآفتاب براي موها نيز مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتي اسپري‌هاي مو که حاوي ضدآفتاب‌اند، براي پيشگيري از تجزيه پروتئين‌هاي مو در برابر نور آفتاب به بازار عرضه شده‌اند.

 


اصلا چرا بايد از نرم‌کننده‌‌ها استفاده کرد؟

 

بيروني‌ترين لايه تنه مو را کوتيکول تشکيل مي‌دهد و نماي ظاهري موها به سلامت و يک‌دست بودن اين لايه بستگي دارد. خصوصياتي مثل نرمي، شفافيت، انعطاف‌پذيري و غيره به طور عمده به اين لايه بستگي دارد.

 

نرم‌کننده‌هاي مو سبب تاثير روي سطح خارجي مو مي‌شوند. شفافيت مو در نتيجه انعکاس نور در سطح هر يک از موهاست و اگر اين سطح دچار آسيب شود، در اثر کاهش اين انعکاس، شفافيت مو کم مي‌شود.

 

با آسيب ديدن سطح مو در تنه آن، شارژ‌هاي الکترواستاتيک ايجاد مي‌شود که موجب دور شدن موها از هم شده و شانه کردن و مرتب کردن آنها مشکل مي‌شود.لطافت و صافي مو به دليل يک دست بودن و نظمي است که در کوتيکول مو وجود دارد. کوتيکول سالم و طبيعي داراي نظم ظاهري مشابه سلول‌هاي چيده شده روي سقف خانه‌هاست.

 

در صورت آسيب رسيدن به اين کوتيکول، سطح مو خراب و نامنظم شده و مو حالت خشن پيدا مي کند. لذا شاهد کدر شدن و حتي شکستن و دو شاخه شدن انتهاي مو (موخوره) خواهيم بود.



موهاي ما در اثر کدام کارهاي ما آسيب مي‌بينند؟

 

شستن بيش از حد موها، به خصوص در مورد موهاي بلند و عدم استفاده از شامپوهاي ملايم، افراط در برس کشيدن يا شانه کردن، سشوار کشيدن بيش از اندازه، فر کردن موها، رنگ کردن موها با رنگ‌هاي دايمي، بي‌رنگ کردن موها و بالاخره تاثير شرايط محيطي مانند اشعه ماوراي‌ بنفش خورشيد، باد و آب استخرها، همگي موجب آسيب سطح خارجي يا همان کوتيکول مو مي‌شوند. لذا کوتيکول‌ و رشد موها معمولا تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند.

 

نرم کننده مو

 

چگونه نرم‌کننده‌ها، مو را براق و نرم مي‌کنند؟

 

نرم‌کننده‌ها به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به سطح خارجي موها طراحي شده‌اند. آنها با ايجاد يک پوشش روي سطح خارجي و خشن مو، به آن حالت صاف و يکنواخت مي‌دهند. همچنين موجب خنثي شدن بارهاي الکتريکي سطح مو مي‌گردند و به اين ترتيب موها آشفته و بي‌نظم به نظر نرسيده و راحت‌تر حالت داده شده و شانه مي‌شوند.

 

همچنين نرم‌کننده‌ها باعث مي‌شوند موها ضخيم‌تر به نظر رسيده و از ايجاد گره در موها ممانعت مي‌نمايند.

 

 

نرم‌کننده‌ها فقط روي سطح موها اثر مي‌کنند يا به عمق موها هم نفوذ مي‌کنند؟

 

نرم‌کننده‌ها فقط بر سطح خارجي موها اثر گذاشته و تاثيري روي قسمت‌هاي مرکزي‌تر مو يا عمق فوليکول مو ندارند. تاثير آنها نيز موقت و محدود به چند روز است و با شستن مو، نرم‌کننده‌ نيز از سطح مو پاک مي‌شود.

 

 

چرا پس از رنگ کردن و مش کردن موها توصيه مي‌شود از نرم‌کننده‌ها زياد استفاده شود؟

 

مو در حالت طبيعي داراي شارژ منفي است و زماني که در تماس با اکسيدان (رنگ، مش و مواد دکلره، و يا مواد فر دهنده) قرار گيرد، ميزان اسيد سولفوريک در ساختمان مو بالا رفته و باعث افزايش شارژ منفي مو مي‌شود.

 


شما خودتان چه نرم‌کننده‌هايي را توصيه مي‌کنيد؟

 

اولين نرم‌کننده‌ها، سورفاکتانت‌هاي کاتيوني هستند که داراي شارژ مثبت بوده و باعث کاهش شارژ منفي مو و در نتيجه کاهش زبري و خشونت مو مي‌شوند.

 

افرادي که موهاي بلند، کلفت و يا دکلره و فرشده دارند، نياز به نرم‌کننده‌هاي قوي دارند، ولي براي افرادي که موي کوتاه، نازک و رنگ‌نشده دارند، مصرف نرم‌کننده‌هاي ملايم کافي است.

 

 

شامپوهاي 1×2 چه‌طور؟

 

امروزه در بازار شامپوهاي 1×2 متعددي وجود دارد که در واقع شامپوهاي حاوي مواد نرم‌کننده هستند.اين شامپوها اثر خوبي دارند، اما در موهاي آسيب ديده، استفاده از نرم‌کننده به طور جداگانه، اثر مطلوب‌تري خواهد داشت.