سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اتاقی که فقط برای خواب نیست



 

 

 

اتاقی که فقط برای خواب نیست

 

یکی از زیباترین اتفاقات در زندگی زناشویی این است که نوزادی پا به زندگی شما بگذارد؛ کودکی که می تواند فضای روحی و عاطفی رابطه تان را رنگی دیگر ببخشد. آماده کردن یک اتاق برای کودک نورسیده همیشه بخشی از لذت بچه دار شدن و توسعه یک خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه ای است که دیگر اعضای خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولین نوزاد خود را آماده می کنند و وسایل لازم برای آسایش و راحتی او را تدارک می بینند. اما در حقیقت نوزادان برای آسایش و زندگی راحت به وسایل و ابزار متعدد و بی شماری نیاز ندارند و اغلب نیازهای واقعی آنها به چند وسیله ابتدایی محدود می شود. در تهیه و تدارک اتاق نوزاد یکی از مهم ترین نکاتی که باید همواره به خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است.

 

از این رو هنگام برنامه ریزی برای دکوراسیون اتاق کودک از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و کف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و کمد و از این قبیل چیزها، باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که اغلب وسایل نوزادان پیش از آنکه فرسوده شوند، بی استفاده می شوند و نوزاد به دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس، در زمانی کمتر از یک سال قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه اش نخواهد بود. بنابراین در انتخاب وسایل و رنگ آمیزی اتاق نوزاد این سرعت را به خاطر داشته باشید و از رنگ هایی بهره بگیرید که برای چند سال اولیه زندگی کودک مناسب باشند. همچنین وسایلی چون تخت و کمد را به گونه ای انتخاب کنید که در چند سال آتی نیز قابل استفاده باشند. بسیاری از تختخواب هایی که برای نوزادان ساخته می شوند، قابل تغییر بوده و به راحتی به طول تختخواب اضافه می شود یا نرده های کنار تخت در این تختخواب ها امکان جدا شدن داشته و می توان به راحتی آنها را کنار گذاشت. به این ترتیب تخت جوابگوی نیاز کودک تا سنین شش تا هشت سالگی خواهد بود و والدین مجبور به صرف هزینه مجدد برای تغییر تخت پس از سه سال اول زندگی نیستند.

 

یا کشوهایی که از سطح رویشان می توان به عنوان جای تعویض لباس و پوشک نوزاد استفاده کرد در همه سنین به عنوان کشوهایی که لوازم گوناگون کودک را در خود جای می دهند، قابل استفاده هستند. هنگام برنامه ریزی برای اتاق نوزاد به سیستم گرمایی و نورپردازی اتاق نیز توجه داشته باشید. دمای اتاق نوزاد باید همواره بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. از این رو با توجه به امکانات منزل باید راهی ایمن برای تامین این دما در اتاق کودک در نظر گرفته شود. نور مستقیم و درخشان برای نوزادان مناسب نیست. به همین دلیل برای تلطیف نور خورشید در روز از پرده های نازکی که نور را از خود عبور داده اما از تندی آن می کاهند برای پنجره های اتاق نوزاد استفاده کنید و در شب برای تامین نور اتاق از چراغ هایی که نور را به سقف می تابانند برای ایجاد نور غیرمستقیم و کافی بهره بگیرید. نور اتاق کودک در طول شب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که نوزادان اغلب در طول شب نیاز به تغذیه دارند و اتاق نوزاد باید در شب از میزانی از نور بهره مند باشد تا ضمن آنکه مادر را به انجام امور معمولی چون تغذیه کودک یا تعویض پوشک او قادر می سازد، موجب بیداری کامل و هوشیار شدن نوزاد نیز نشود.

 

استفاده از کلیدهای تایمردار که مقدار نور را تنظیم می کنند یکی از بهترین راه های پاسخگویی به این نیاز است. در غیر این صورت می توان از چراغ خواب های کوچک نیز برای تامین این مقدار نور سود برد. برای پنجره های اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق، یک آستری ضخیم نیز در نظر بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید اتاق را در طول روز نیز تاریک کنید. اگرچه اولین انتخابی که برای پوشش کف اتاق نوزاد به نظر می رسد یک پوشش نرم و راحت است اما باید این امر را نیز در نظر داشته باشیم که ظرف چند ماه، نوزاد ما تبدیل به کودک نوپایی می شود که انواع مایعات و نوشیدنی ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و روی زمین خواهد ریخت.

 

بنابراین پوشش کف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید که ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود. نوزاد علاوه بر تختخواب اصلی، اغلب به یک تخت چرخدار متحرک و کوچک یا یک گهواره نیز نیاز دارد که در ماه های اولیه تولد، در کنار تخت مادر قرار گرفته و این امکان را به مادر بدهد تا برای رسیدگی و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طی مسافت میان اتاق ها نباشد. پس از چند ماه اول، زمانی که دفعات بیدار شدن نوزاد در شب کاهش می یابد و مادر نیز توان ازدست رفته را باز می یابد، می توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلی اش انتقال داد. چنانچه اتاق کودک جای کافی داشته باشد، یک مبل یا صندلی راحت برای مادر در اتاق نوزاد در نظر بگیرید تا مادر جای راحتی برای نشستن هنگام شیردهی و مراقبت از نوزاد داشته باشد. ضمن طراحی و برنامه ریزی برای دکوراسیون اتاق کودکان، علاوه بر اموری که ذکر شد توجه به ایمنی نیز نباید فراموش شود. همواره باید به وسایلی که در دسترس نوزاد یا کودک نوپا قرار دارد از قبیل آنچه از درون تخت برای کودک قابل دسترسی است، دقت و توجه داشت.

 

همچنین سطح کف اتاق نباید از مواد لیز و لغزنده باشد و پریزهای برق که در ارتفاع کم نصب شده اند، باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

 

چند نکته در مورد دیزاین اتاق کودک


اتاق کودکان برخلاف اتاق پدر و مادر فقط اتاق خواب و استراحت نیست بلکه محل بازی، انجام تکالیف درسی و به طور خلاصه اتاق زندگی است. این اتاق معمولاً مساحت کمتری نسبت به اتاق پدر و مادر یا سایر بزرگ ترهای خانواده دارد. کوچک بودن اتاق همراه با خرده ریزهای فراوان کودکان و نیز تمایل فطری بچه ها به شادی، تمهیدات ویژه ای را برای ساماندهی فضای اتاق آنها می طلبد. بنابراین برای مناسب سازی اتاق کودکان باید علایق و نکات مورد توجه آنها را شناخت و به آن (حداقل در اتاق خودشان) احترام گذاشت و از نظرات آنها استفاده کرد. صرف نظر از سلیقه های شخصی، برخی از ویژگی ها میان کودکان مشترک است که از آنها نیز می توان بهره برد.

 

از میان شکل، جنس و رنگ اشیا، کودکان بیش از همه به رنگ توجه دارند و فضاهای رنگی برای آنها جذاب است.

 

در طرح های رنگارنگ، طرح هایی با لکه های بزرگ رنگی یا زمینه های رنگی قوی بیش از طرح های ریزنقش و نامفهوم نظر کودکان را جلب می کند.

 

رنگ های شاد با شدت بالا مشتمل بر سه رنگ اصلی (زرد، قرمز، آبی) و رنگ های مکمل آنها (سبز، نارنجی، بنفش) بیش از رنگ های ترکیبی مورد توجه کودکان است.

 

پس از رنگ، اشکالی که از ترکیب سه شکل خالص هندسی (مربع، مثلث و دایره) ایجاد شده باشند، بیشتر از شکل واقعی اشیا جذابیت دارند. فانتزی کردن اشکال با استفاده از تقسیم آنها به سه شکل ذکرشده موجب شادی کودکان می شود.

 

برای استفاده هرچه بهتر از فضای اتاق و نیز جلب رضایت کودکان با توجه به موارد فوق می توان از این توصیه ها بهره گرفت.

 

از آنجا که به طور معمول ارتفاع لباس کودکان کمتر است، می توان با توجه به سن و جنس فرزندان تقسیمات بیشتری را در ارتفاع کمدهای دیواری انجام داد و از آنها یا به صورت طبقه و قفسه یا کشو برای قرار دادن خرده ریزهای آنان استفاده کرد. هرچه اتاق خواب کوچک تر باشد نیاز به کمد با طبقه بندی متنوع بیشتر است.

 

هنگام انتخاب تخت بهتر است تخت هایی انتخاب شوند که دارای کشوهای تحتانی باشند. در صورتی که تخت کنونی فرزندتان چنین نیست، می توان جعبه هایی با ارتفاع کوتاه تر از پایه تخت ساخت (با رنگ آمیزی های متنوع) و از آنها برای خرده ریزهای بچه ها استفاده کرد.

 

برای کودکان بالای سه سال می توان از تخت هایی با پایه های بلند استفاده کرد؛ این تختخواب ها به ویژه در اتاق های کوچک تر صرفه جویی مناسبی در فضا می کنند. کودکان نیز از زیر این تخت ها استفاده های گوناگون می کنند.

 

در صورتی که یک اتاق به طور مشترک متعلق به دو فرزند است، بهتر است فضای اتاق به نحوی تقسیم شود که هر یک از فرزندان بخشی را متعلق به خود بداند. این کار با استفاده از یک پارتیشن مشبک چوبی به ارتفاع حداکثر یک و نیم متر، قفسه های قابل انعطاف اسباب بازی ها یا کتابخانه دوسویه امکان پذیر است.

 

اگر هر یک از دیوارهای اتاق به یک رنگ درآید فضایی شاد و جذاب، بدون نیاز به تزیینات بسیار فراهم می آید. رنگ های زرد و سبز در کنار رنگ سفید دیوارها علاوه بر آنکه باعث جلوه هرچه بیشتر وسایل اتاق می شود، با روحیه بالندگی و سرزندگی کودکان نیز متناسب است.

 

از یک نوع پارچه طرحدار برای پرده و روتختی و... استفاده کنید. همان طرح پارچه برای آباژور اتاق کودکان و قاب عکس هم می تواند استفاده شود. اگر هنگام تعویض روتختی، پرده اتاق نیازی به تعویض ندارد از پارچه جدید به عنوان والان پرده استفاده کنید یا آن را به صورت نواری پایین پرده بدوزید، یا طرح های آن را روی پرده تکه دوزی کنید.

 

پارچه های ساده رنگی در کنار یکدیگر نسبت به پارچه های طرح دار جذاب تر به نظر می رسند.

 

در صورتی که نقش و تصویر خاصی در وسایل اتاق کودک وجود دارد، آن نقش یا تصویر فانتزی را در سایر قسمت های اتاق نظیر کمد و روبالشی نیز استفاده کنید.

 

رنگ آمیزی مجدد قاب، دستگیره کمدها و قفسه های قدیمی با چند رنگ شاد، راه کم هزینه ای برای ایجاد تنوع در فضای مختص کودکان است.

 

بعد از خرید وسایل اتاق کودک با استفاده از هارمونی های تیره روشن ، رنگ های وسایل در پرده، روتختی و... ترکیب و تنوع مجموعه را با استفاده از ذوق خودتان غنی کنید. اگر وسایل خریداری شده رنگ های زنده و شاد ندارند، خودتان رنگ های زرد، قرمز و سبز یا سایر رنگ های شاد و غیرزننده را مبنای رنگ آمیزی سایر اجزای اتاق قرار دهید.

 

از یک کلاه حصیری به صورت وارونه می توان لوستر فانتزی و جالبی برای اتاق بچه ها درست کرد.

 

به جای پرده می توانید از حصیرهای ریزبافت آفتابگیر استفاده کنید و سطح آن را نیز هماهنگ با سایر قسمت های اتاق نقاشی کنید.

 

رنگ کردن کارتن های مقوایی در ابعاد مختلف یا روکش کردن آنها با کاغذ کادو و نایلون های فانتزی محل های مناسبی را برای خرده ریزهای کودکان فراهم می کند.

 

استفاده از رنگ های شاد در دیوارهای اتاق همیشه مطلوب بچه هاست؛ شدت رنگ را با نظر کودکان تامین کنید.

 

به جای قفسه های چوبی می توانید از قفسه های فلزی پیش ساخته رنگی استفاده کنید که قابل تغییر نیز هستند یا چند مکعب چوبی را جداگانه بسازید و با رنگ های متنوع روی هم قرار دهید و هرچه می خواهید بسازید. این مکعب ها بهتر است از دو طرف خالی باشند.

 

منبع: designhome


ویدیو مرتبط :
آهنگ هم اتاقی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دکوراسیون اتاقی رویایی برای خواب


آخرین مکانی که در طول شبانه روز به آنجا پناه می بریم تا آسوده و آرام در آن استراحت کنیم و بخوابیم، اتاق خواب است. بنابراین، زیبایی و رمانتیک بودن این اتاق اهمیت بسیاری دارد. هر چه اتاق تزئینات بهتری داشته باشد، مراتب استراحت افراد نیز بالاتر است.





صبح بخیر: آخرین مکانی که در طول شبانه روز به آنجا پناه می بریم تا آسوده و آرام در آن استراحت کنیم و بخوابیم، اتاق خواب است. بنابراین، زیبایی و رمانتیک بودن این اتاق اهمیت بسیاری دارد. هر چه اتاق تزئینات بهتری داشته باشد، مراتب استراحت افراد نیز بالاتر است.





1. تختخواب

همیشه سعی کنید اتاق خواب مرتب و تمیز باشد تا حس خوبی به زن و شوهر القا کند. پس از مرتب بودن اتاق، تخت نیز مساله بسیار مهمی است. برای داشتن اتاق رمانتیک باید تخت راحت با روتختی زیبا و آرامش بخش داشته باشید تا حس خوبی به شما القا کند. 





2. لوازم جانبی

زن و شوهرهایی که فرزند دارند یا یکی از اعضای خانواده با آنها زندگی می کند، بهتر است اتاقی داشته باشند که برای خانواده مناسب باشد. اما نگران نباشید، خیلی سریع و راحت می توان اتاق را به محلی رمانتیک و دونفره تبدیل کرد. به طور مثال، می توانید رنگی گرم برای دیوارها انتخاب کنید. یا از قالی هایی از پوست حیوانات یا کوسن های متعدد بهره بگیرید. رنگ قرمز رنگ عشاق است و هیجان زیادی القا می کند. در ترکیب با قرمز می توانید از رنگ های آبی یا خاکستری تیره استفاده کنید.





3. رنگ

رنگ هایی همچون بادمجانی بسیار تیره، شکلاتی، کرم و سورمه ای برای اتاق خواب بسیار زیبا هستند. یکی از آنها را به سلیقه شخصی خود انتخاب و برای وسایل و دیوارهای اتاق در نظر بگیرید. البته باید توجه داشته باشید باید وسایل جانبی را نیز با این رنگ ها جفت کنید و انتخاب های شما محدود می شوند.





4. مبلمان

بدون شک فقط تخت نیست که در اتاق خواب می تواند روی ذهن و قلب زن و شوهر تاثیر خوبی بگذارد. بنابراین، مبلمان یا صندلی این اتاق را فراموش نکنید.





5. نورپردازی

نورپردازی در تعیین حس و حال انسان ها تاثیر مستقیم دارد. ایجاد نور سطحی و کم بهترین ایده برای اجرا در اتاق خواب است. این نور را می توانید بالای تختخواب اعمال کنید و باقی اتاق را با شمع های روشن تزئین کنید تا فضایی کاملا رمانتیک ایجاد شود.





6. صدا

صدا می‌تواند باعث آرامش یا بر هم خوردن آرامش بشود. سیستم های پخش صدا یا رادیو اصولا انتخاب های خوبی برای اتاق خواب هستند. اما برای رمانتیک شدن فضا بد نیست تاثیر عمیق صدای آب را نیز تجربه کنید. این صدا در طول شب یا حتی هنگامی که می خواهید روی تخت تمدد اعصاب کنید بسیار عالی است. هنگامی که احساس آرامش دارید و ریلکس هستید، استراحت کامل و بهتری نیز خواهید داشت.