سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آیا می‌شود جلوی پیری پوست را گرفت؟



 

 

آیا می‌شود جلوی پیری پوست را گرفت

 

سلول‌های پوست ما به دو شیوه پیر می‌شوند. یک علت آن درست مانند دیگر سلول‌های بدن و به دلیل بالا رفتن سن و تغییرات ناشی از آن است که موجب می‌شود کارکرد و نوع فعالیت سلول‌های مختلف دستخوش تغییر شوند.

 

همه این تغییرات دست به دست هم می‌دهند تا فرآیند اکسیداسیون در سلو‌های پوست اتفاق بیفتد و روند پیری تسریع شود. عامل دومی که به پیری سلول‌های پوست منجر می‌شود، اشعه‌آفتاب است. اتفاقا همین نور آفتاب نیز با عملکرد مشابه، موجب اکسیداسیون سلول‌های پوست و تسریع روند پیری می‌شود.

 

آنچه مهم است اینکه برای جلوگیری از روند پیری که حاصل جمع پیری ناشی از سن و پیری ناشی از نور آفتاب است، باید از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنیم چراكه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از اکسیداسیون سلول‌های پوست جلوگیری کنند و روند پیری را به تعویق بیندازند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌ها موجب شادابی و نشاط پوست می‌شوند و عمل کلاژن‌سازی را در پوست تحریک می‌کنند و این امکان وجود دارد که در حضور آنتی‌اکسیدان‌ها، کلاژن‌سازی طولانی‌تر شده و بهتر انجام گیرد. به همین منظور ما در داروهای مختلفی که داریم و آنها را با نام ضدچروک یا محافظت‌کننده پوست می‌شناسید، از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده می‌کنیم. حتما تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند قرص ویتامین E قرص جوان‌سازی است یا کرم ضدچروک با غلظت 20 درصد از ویتامین C تهیه شده است.

 

از دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی که نام آن را در داروهای ضدچروک شنیده‌اید به ویتامین B3 و یک نوع کوآنزیم به نام Q10 اشاره می‌کنم. از نظر موادی که منشأ گیاهی دارند و در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها هستند نیز به 3 مورد مهم اشاره می‌کنم که شما می‌توانید با مصرف آنها به سلامت خود کمک كنید و روند پیری را به تعویق بیندازید. اولین آن چای‌سبز است. خود را عادت بدهید روزی یک تا دو لیوان کوچک چای‌سبز (البته بدون قند و مخلفات همراه دیگر) بنوشید تا به مرور متوجه خاصیت جوان‌سازی و شادابی آن شوید. دوم یک اسیدچرب است به نام فرولیک‌اسید و سوم عصاره دانه انگور است. اغلب ما هسته‌های انگور را درمی‌آوریم و فقط گوشت شیرین آن را می‌خوریم. شاید با خواندن این یادداشت متوجه ارزش آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده دانه انگور شوید و از این به بعد آن را به دور نیندازید و بخورید.

 

در یک کلام همه این آنتی‌اکسیدان‌هایی که ذکر کردم را در میوه‌ و سبزی‌های تازه می‌توانید بیابید. با مصرف مقادیر قابل توجهی از این دو گروه موادغذایی هم می‌توانید پوست جوانی داشته باشید و هم به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایشان شاداب و سلامت و با اندامی متناسب از زندگی لذت ببرید.

منبع:سلامت

دکتر محمدجواد ناظمی - متخصص پوست و مو - استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران


ویدیو مرتبط :
دلایل پیر شدن پوست و جلوگیری از پیری زودرس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عسل دارای خاصیت ضد پیری برای پوست است



 

خاصیت عسل

 

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف عسل نقش زیادی در سلامت پوست دارد، زیرا عسل از خاصیت ضد پیری برخوردار است.

 

مصرف عسل برای كودكان زیر2 سال توصیه نمی‌شود


سارا احمدی كارشناس تغذیه :

 

عسل مهمترین منبع مواد قندی است و این ماده مغذی دارای 15 نوع قند است كه در هضم غذا نقش بسزایی دارد.

 

مهمترین خاصیت عسل ضد میکروب بودن آن است و عسل حاوی آنتی بیوتیک، همچنین آنتی اکسیدان است كه مصرف آن در سلامتی قلب و عروق مؤثر است.

 

خاصیت عسل

 

عسل با وجود شیرینی زیاد، نه تنها برای دندانها و لثه مضر نیست، بلکه موجب سفید شدن دندانها و سلامت لثه می‌شود.

 

عسل ماده‌ای ضد اسهال است و به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند، و به افرادی كه دچار کم خوابی هستند، توصیه می‌شود پیش از خواب چند قاشق کوچک عسل مصرف كنند.

 

مصرف عسل در رفع کم اشتهایی، بهبود جریان خون، همچنین رشد عضلات مؤثر است و این ماده غذایی نقش بسیار مهمی در التیام و بهبود زخم‌ها دارد و در ترکیب انواع کرمهای ویژه پوست به کار می رود.

 

عسل دارای مقادیر کمی از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین B6، B5، B2، A، E، K و C است و عسل در کنار اثرات ضد میکروبی دارای اثرات ضد خونریزی نیز می‌باشد، اما باید توجه داشت که گرم شدن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب کاهش اثرات ضد میکروبی این ماده غذایی می‌شود.

 

انواع پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه نیز در ترکیب عسل وجود دارد، و این ماده غذایی همچنین حاوی املاح معدنی مختلف نظیر کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و ید است.

 

با توجه به احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک، استفاده از عسل برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.

منبع:ایسنا