سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آموزش دوخت روکش برای صندلی‌ و مبل دسته‌دار


با دوخت لباسی برای صندلی‌های دسته‌دار تاشو خانه‌تان كه تا حدی قدیمی شده‌اند، می‌توانید جانی دوباره به آنها دهید و از یك عنصر بسیار معمولی و پیش پا افتاده، عنصری تاثیرگذار و زیبا به وجود آورید.




 صبح بخیر: با دوخت لباسی برای صندلی‌های دسته‌دار تاشو خانه‌تان كه تا حدی قدیمی شده‌اند، می‌توانید جانی دوباره به آنها دهید و از یك عنصر بسیار معمولی و پیش پا افتاده، عنصری تاثیرگذار و زیبا به وجود آورید.




صندلی‌های دسته‌دار تاشو، هم برای كاربرد داخلی فضا و هم برای استفاده در فضای خارجی خانه گزینه‌های ارزان و مناسبی هستند. اما با مرور زمان، ساختار چوبی و پارچه قسمت‌های روكش‌دار آن آسیب می‌بیند. دوخت یك لباس مبل ساده برای این نوع صندلی‌ها، كمك می‌كند تا چوب و پارچه آنها نو بماند و دیرتر فرسوده شود و اگر فرسوده شده است كمك می‌كند تا صندلی جلوه‌ای نو و جدید به خود بگیرد و جلوه دكوراسیون فضا به كلی متحول شود. استفاده از لباس برای این صندلی‌ها همچنین كمك می‌كند تا صندلی برای استفاده، راحت‌تر شود.

انتخاب پارچه مناسب برای این كار بسیار مهم است. اگر از صندلی استفاده روزانه می‌برید، یك پارچه مخصوص رومبلی با وزن متوسط و قابل شست‌وشو مانند پارچه‌های پنبه‌ای با بافت محكم گزینه مناسبی است. برای فراهم كردن جلوه‌ای شیك‌تر اما مقرون به‌صرفه برای اتاق غذاخوری نیز، می‌توانید از پارچه‌های شكیل‌تر مانند مخمل استفاده كنید. برای لباس صندلی‌های موجود در اتاق كودك نیز پارچه‌های پنبه‌ای با طرح حیوانات و دیگر طرح‌های كودكانه گزینه‌ای مناسب هستند.

اندازه‌گیری و برش الگو

لباس صندلی كه در این مطلب قصد داریم نحوه دوخت آن را به شما آموزش دهیم، تماما از یك نوع پارچه دوخته می‌شود، اما شما می‌توانید برای صرفه‌جویی، پانل‌های قسمت‌های مختلف الگو را روی تكه پارچه‌هایی كه از پروژه خیاطی‌های قبلی‌تان باقی مانده برش دهید؛ اما قبل از آن، مطمئن شوید كه شرایط شست‌وشوی تمام تكه پارچه‌ها با هم جور در می‌آید.

قسمت‌های مختلف صندلی را اندازه‌گیری كنید و با توجه به آن اندازه‌ها، الگوی لباس صندلی را روی كاغذ الگو یا روزنامه ترسیم کرده و برش دهید. در نظر گرفتن 2.5 سانتی‌متر جای دوخت هنگام برش الگو نباید فراموش شود. سپس الگوها را روی پارچه انداخته و آن را برش دهید؛ سپس قطعات پارچه را به هم كوك بزنید در نهایت با چرخ خیاطی لباس را دوخته و آماده كنید. در ادامه به مراحل اندازه‌گیری و برش الگو توجه كنید:

1. قسمت‌های مختلف صندلی را اندازه‌گیری و عرض و طول هر پانل را یادداشت كنید. همانطور كه در تصویر مشاهده می‌كنید، پانل A و B پانل‌های قسمت جلو و پشت صندلی از بالا تا پایین هستند. پانل‌های C وD نیز مربوط به قسمت داخل دسته صندلی و كنار صندلی از بالا تا پایین، پانل E پهنای دسته‌ها، G ضخامت قسمت افقی تكیه‌گاه،  Hضخامت قسمت عمودی تكیه‌گاه، I بخش لبه بالایی تكیه‌گاه تا دسته‌های صندلی و F قسمت شروع دسته‌ها تا زمین است.



2. الگوی قسمت جلوی صندلی را برش دهید. برای این كار، الگوی پانل A را برش داده و نواری با طول F و عرض H را از دو طرف قسمت تحتانی الگو به صورتی كه در تصویر می‌بینید خارج كنید.



3. الگوی قسمت پشت صندلی را با استفاده از الگوی B روی پارچه برش دهید. برای تكمیل الگو، نوارهایی به عرض H و طول I از دو طرق فوقانی الگوی پانل پشت برش داده و خارج كنید.



4. هنگام برش الگو، حتما به اندازه 2.5 سانتی‌متر اضافه برای جای دوخت در نظر بگیرید. همچنین حین برش پارچه‌ها، راه بافت پارچه و همچنین هم‌خوانی طرح پارچه، زمانی كه كنار قطعات دیگر قرار می‌گیرد را رعایت کنید. پس از برش تمام پانل‌ها، آنها را كنار هم قرار داده و از سمت پشت پارچه با سوزن ته‌گرد به هم متصل كنید.



مراحل دوخت لباس

1. ابتدا باید پانل‌های مربوط به دسته‌ها را سر هم كنید. برای این كار، پارچه‌های مربوط به پانل‌های D و C وE را در حالی كه پشت پارچه به سمت شماست، به هم در جای خود متصل كنید؛ طوری كه نوار E روی دسته صندلی قرار گیرد. این پانل را از یك سمت به پانلC  و از سمت دیوار به پانل D متصل كنید و كوك بزنید. 



2. پارچه‌های برش خورده پانل‌های A و B را در سمت روی پارچه قرار دهید و كوك بزنید. دو گوشه زائد بالای این پانل‌ها یعنی قسمت G الگو را بیرون آورده و به صورت پیكان در آورید و سپس با کمک قیچی گوشه‌ها را تمیز و صاف كنید.



3. پانل‌های قسمت نشیمن‌گاه و جلوی صندلی را سر هم كنید. پانل‌های A و Cو Dو E را در این مرحله باید به هم متصل کنید و كوك بزنید و آنها را روی صندلی كشیده و تست كنید.



4. در این مرحله باید پانل پشت صندلی را اضافه كنید و آن را از دور تا دور به پانل‌های Aو Dو E كوك بزنید.

5. لباس را بررسی كنید؛ در صورت نیاز، جای كوك‌ها را عوض كنید و اگر ایرادی وجود دارد آن را برطرف سازید. حال لباس را از روی صندلی بردارید و دور تا دور آن را طبق كوكی که زده شده، با چرخ خیاطی بدوزید. سپس لباس را به روی اصلی پارچه برگردانید.

6. در نهایت روی دوخت‌های دورتادور لباس را مجددا دوخت زیكزاك بزنید تا نتیجه و جلوه كار تمیزتر شود. سپس روی درزها و دوخت‌ها را اتو بزنید.
 


ویدیو مرتبط :
آموزش نصب روکش صندلی والزر اتریش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش دوخت چادر شال دار



نحوه دوخت چادر شال دار, دوخت چادر شالی


الگوی اولیه این چادر بر اساس لباس آستین کیمونو هست .

میزان پارچه مورد نیاز:
همان اندازه که برای یک چادر معمولی پارچه می خرید اما اگه بخواهیم دقیق حساب کنیم اینطور می شود :
دو تا قد پیراهن بلند(متر روی سرشانه تا پایین پا،روی زمین)مثلا قد پیراهن شما 150 هست
150+150=3 متر برای پشت وجلو و دومتر هم برای شال که روی هم می شود 5 متر .

نکته : قد شال سلیقه ای است ،هم می شود بلند تر گرفت هم کوتاهتر

تقسیم بندی جلو :4/1 سیــنه+5+6 این 6 سانت اضافه ،دوسانت برای دکمه خور و 4 سانت داخل تا میشه(فراموش نکنید)

پایین چادر :4/1 باسن +5+6
یقه چادر رو هفت میکنیم تا روی خط سیـنه یا بالاتر
پشت :4/1 سیــنه +5 و 4/1 باسن +5
یقه پشت 7 سانت داخل و 2 سانت گودی
برش : پارچه چادری رو مثل بقیه پارچه ها روی راه پارچه تا کنید
الگوی جلو رو روی ترکی پارچه قرار بدهید و برش بزنید .

نکته : هفت یقه رو برش نزنید طبق الگو پارچه جادر رو به عنوان سجاف سرخود بذارید باشد ...
بعدا روی خط هفت یقه تا بزنید و همراه با 4 سانت اضافه جلوی لباس به داخل تا زده و زانفیکــس بزنید.


الگوی پشت رو هم روی دولای بسته برش بزنید
بعد از برش پشت و جلو،دو متر پارچه باقی می ماند ....
از ترکی پارچه به اندازه 70 تا 75 سانت به داخل اندازه زده و برش می زنیم این پارچه شال روی چادر می شود .

نکته : موقع برش پشت و جلو، چون عرض پارچه چادری کم است ، آستین ها کامل در نمی آید .

بعدا ادامه آستین را طبق راه پارچه و از این اضافه ها در بیاورید ... پارچه رو دولا کنید تا روی ادامه آستین درز نخورد و برش بزنید .
لبه ترکی پارچه دم آستین ها می شود ....

دوخت:
درزهای کنار لباس دوخته می شود بعد از اون ادامه آستین ها را به لباس وصل می کنیم.
قسمت پایین شال رو سردوز کرده و وسطش رو علامت زده و به یقه ی پشت می دوزیم.
ترکی شال جلوی سر قرار می گیرد . می توانید نوار ساتن اریب روی ترکی شال بدوزید.

 

منبع : dehkadeyehejab.blogfa.com