سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آموزش تزئین سفره نذری ویژه محرم و صفر



تزیین سفره های نذری,تزیین سفره ابوالفضل


در سفره ابوالفضل آش رشته،عدس پلو،شله زرد،حلوا ،نان پنیر سبزی و آجیل مشکل گشا بسته بندی شده میذاریم.برای شله زرد (برای تعداد زیاد)بیشتر در کاسه های کوچیک یکبار مصرف زده میشه و روش با دارچین تزیین میشه.برای تعداد کمتر میشه از شله زرد قالبی استفاده کرد.برای حلوا میشه در سینی بزنید و با فاصله در سفره بچینید یک نمونه عکس دارم میزارم براتون.برای عدس پلو هم میشه با کوفته ریزه درست کرد و روی دیس ها رو با کشمش پلویی خلال بادام و زعفران تزیین کرد یک نمونه هم در مجله اخیر تزیین عدس پلو اومده.و یا میشه گوشت چرخی رو با پیاز داغ و نمک فلفل و پیاز داغ زیاد سرخ کرد و کمی هل و موقعی که برنج رو در دیس کشیدید گوشت رو روی برنج  بدید و با زرشک تزیین کنید.آجیل مشکل گشا رو هم که در زرورق با روبان بسته بندی میشه و یا در ظرف های یکبار مصرف بستنی و بعد داخل زرورق با روبان بسته میشه.برای پنیر و سبزی هم میشه در ظرف های یکبار مصرف مستطیل کوچک تک نفره زده بشه.و یا در بشقاب های بزرگ سبزی بزارید و پیاز چه های مدل گل رو با ساقه کمی بلند تر داخل یک لیوان یکبار مصرف وسط ظرف سبزی بذارید و تربچه های مدل گل رو و پنیر رو دور سبزی ها بذارید.


**************


برای سفره نذر چی لازمه؟؟چه غذاهایی و چگونه تزیین می کنند؟

هدف از برگزاری این سفره ها فقط حالت معنوی ، روحانی و درونی بودن آن نسبت به ائمه اطهار است ( و بعد از آن تجملات سفره مطرح است). تمام سفره های مذهبی را روی زمین پهن می کنند تا فضای بهتری تأمین شود.
 
در سفره حضرت ابوالفضل (ع) از شله زرد، آش رشته و عدس پلو برای تزئین استفاده می شود.

عدس پلو را با زرشک ، کشمش ، زعفران و خلال بادام تزئین می کنیم سپس گوشت چرخ کرده را که از قبل آماده کرده ایم را در کناره های ظرف عدس پلو قرار می دهیم.

آش را با کشک مخلوط می کنیم، و آنرا با نعناع داغ تزئین می نمائیم سپس مقدار کمی کشک روی آن می ریزیم و بعد کشکها را با زعفران تزئین می کنیم.

شله زرد را با دارچین و خلال بادام تزئین می نمائیم.

هسته های خرما را در آورده و داخل آنها خلال بادام قرار می دهیم. آجیل مشکل گشا را داخل تورهای تزئین شده می ریزیم.

در سفره ابوالفضل حتماً باید آجیل مشکل گشا باشد.

نان و سبزی ، کاچی و حلوا را تزئین می کنیم.

حلوا را داخل بشقاب ریخته ، روی آنرا صاف می کنیم، سپس با ابزار سفره آرایی بصورت (+) به حلوا نقش می دهیم.

در سفره آرایی از ابزار آرایشی که است ، استفاده می کنیم و قسمتی از حلوا را که فاقد نقش است ، بوسیله این ابزار نقش می دهیم.

با پودر نارگیل آن را تزئین می کنیم و ما بین پودر نارگیلها خلال بادام قرار می دهیم.

- کاچی را داخل بشقاب می ریزیم ، دارچین را بصورت اریب روی آن می ریزیم، سپس نقش لوزی را داخل آن در می آوریم ، داخل هر یک از لوزیها مقداری پودر نارگیل می ریزیم و با خلال بادام اطراف آن را تزئین می کنیم.

- نان و سبزی را بصورت قیف پیچانده ، داخل سینی می گذاریم و تزئین می کنیم.


**************


تزئین سبزی خوردن
وقتی روی سفره غذا یک ظرف پر از سبزی‌های تازه و باطراوات می‌گذارید، نه تنها کسانی که دور سفره نشسته‌اند اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند بلکه با رنگ سبز و قرمز سبزی خوردن هم ظاهر بسیار زیبایی به سفره غذا می‌بخشید. البته، اگر فقط چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و سبزی‌ها را زیباتر داخل ظرف بچینید، بدون شک میز و سفره‌ای زیباتر هم خواهید داشت.

برای این کار می‌توانید پیازچه و تربچه‌ها را به شکلی دیگر تزئین کنید و داخل ظرف قرار دهید؛ می‌توانید قسمت سفید رنگ پیازچه‌هایی را که شسته و پاک کرده‌اید، به کمک یک چاقوی تیز، شش برش بزنید؛ برای این کار بهتر است نوک چاقو را داخل ساقه پیازچه فرو کنید و به سمت بالا بکشید. سپس آنها را درون ظرفی پر از آب بگذارید تا بعد از مدتی پرهای پیازچه باز شده و ظاهری مانند گل مریم پیدا کند.

همچنین تربچه را هم می‌توانید به اشکال مختلف تزئین کنید و در ظرف قرار دهید. برای این کار تربچه‌های یک اندازه، گرد و قرمز رنگ را انتخاب کنید. حالا می‌توانید ترب‌ها را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرده و آنها را چند برش بزنید تا ظاهر زیبایی پیدا کند که البته این کار ساده‌ترین شیوه تزئین است.

یکی دیگر از شیوه‌های تزئین این است که سر و ته تربچه را بکنید و چهار طرف آن را برش دهید؛ به طوری‌که قسمت وسط ترب، به شکل مربع دربیاید. پس از ایجاد این برش‌ها هم باید تربچه را داخل ظرف آب بگذارید تا کاملا از هم باز شود.

همچنین اگر دوست داشته باشید تربچه‌ها را به شکل موش درآورید، نباید دم تربچه‌ها را هنگام پاک کردن بکنید و دور بریزید؛ چراکه موش‌تان باید دم داشته باشد! حالا از یک تربچه دیگر، دو حلقه خیلی نازک برای گوش موش برش دهید و جدا کنید.

دو برش هم بالای تربچه‌ای که قرار است شبیه موش شود، بزنید. سپس، گوش‌ها را داخل این برش‌ها قرار دهید تا موش‌تان کامل شود. برای درست کردن چشم‌های موش هم می‌توانید پوست روی تربچه را به اندازه یک دایره کوچک بکنید تا دایره سفید، چشم‌های موش‌تان شود.

 

منبع : parsino.ir


ویدیو مرتبط :
دارابکلا - شب هفتم محرم 92-سفره نذری سیدالشهداء

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش تزئین سفره هفت سین



آموزش تزئین سفره هفت سین

 

ظرف های هفت سین


تزیین سفره هفت سینتزئین ظروف سفره هفت سین راه های مختلفی دارد.که یكی از ساده ترین راه ها، استفاده از رنگ ویترای برای نقاشی بر روی ظروف است؛ ۶ عدد ظرف پایه دارشیشه ای را خوب بشویید و خوب خشك كنید. با استفاده از تیوپ های رنگ ویترای طرح مورد نظرتان را روی ظرف های پایه دار بكشید و به دلخواه رنگ آمیزی كنید.

 

آموزش تزئین سفره هفت سینظرف را ۲۴ ساعت كنار بگذارید تا رنگ ویترای كاملاً خشك شود. برای تثبیت رنگ می توانید طبق دستور روی جعبه رنگ ویترای ظرفی را كه نقاشی كرده اید در فر حرارت بدهید.


آموزش تزئین سفره هفت سیناگر دوست داشتید می توانید طرح های مشبكی را با رنگ ویترای بكشید و جاهای خالی را با چسب بپوشانید و در اكلیل های رنگی بغلتانید تا طرح زیبایی روی ظرف ها ایجاد بشود. می توانید وسایل هفت سین را داخل این ظرف های زیبا بریزید.

 

تزیین تخم مرغ هفت سین

کاشت سبزه در تخم مرغ,تزیین تخم مرغ

 

آموزش تزئین سفره هفت سینابتدا سوراخ ریزی در هر دو سر تخم مرغ ایجاد كنید. از یك سر تخم مرغ فوت كنید تا مواد داخل آن خارج شود و آن را خوب بشویید. حالامی توانید با مقداری رنگ یا مداد شمعی روی تخم مرغ ها هر طور كه دوست دارید نقاشی كنید.


آموزش تزئین سفره هفت سینروش دیگر این كه از تخم مرغ به عنوان ظرف سبزه استفاده كنید. كمی از سر تخم مرغ جدا كنید و با تكه هایی از پنبه مرطوب داخلش را پر كنید، بعد از سبزه عید كه كمی سبز شده داخل آن بگذارید و هر روز كمی آب روی آن بپاشید تا موقع سال تحویل سبزه ها رشد می كند.

 

تزئین تنگ ماهی

آموزش تزئین سفره هفت سین

 

آموزش تزئین سفره هفت سینبهترین و مناسب ترین رنگ برای شیشه ، رنگ ویترای است. چند رنگ قابل حل شدن در آب را در پالت بریزید و انگشت خود را در رنگ فرو كرده و روی سطح تنگ لكه هایی با فاصله های مختلف ایجاد كنید. این لكه ها به جای پولك های ماهی هستند.


آموزش تزئین سفره هفت سینبرای تكمیل آن كافی است با استفاده از قلم موی باریك و رنگی تیره برای هر یك از ماهی ها چشم و دهان و باله نقاشی كنید.

 

آموزش تزئین سفره هفت سینروش دیگر این كه می توانید با استفاده از خمیر كاغذ ، روی تنگ ماهی و در قسمت پائین آن، برگ های شبیه برگ های ته آب طراحی كنید و آنها را به رنگ سبز درآورید.

 

آموزش تزئین سفره هفت سینروش دیگر استفاده از گوش ماهی هایی است كه با رنگ های آكریلیك طلایی و نقره ای آنها را رنگ كرده اید.


آموزش تزئین سفره هفت سیناین گوش ماهی ها را دورتادور تنگ ماهی در دو تا سه ردیف بچسبانید تا تنگ ماهی شما جلوه زیبایی داشته باشد.

تزیین جام هفت سین

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین تنگ و جام ویترایی شده

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین تنگ و جام ویترایی شده

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین تنگ و جام هفت سین

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین ظروف هفت سین

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین جام و آینه هفت سین

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین ظروف هفت سین با هنر ویترایی

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین جام هفت سین

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین تنگ و جام ویترایی شده

آموزش تزئین سفره هفت سین

تزیین تنگ ویترایی شده

آموزش تزئین سفره هفت سین