سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آشنایی با راه‌های تزیین تل



 

تزیین تل, مدل نزیین تل, مدل تل

با استفاده از نخ‌های باقی‌مانده از کاموا، تل‌های ساده را با رنگ‌های دلخواه تزیین کنید.

وسایل مورد نیاز:
کاموای اکریلیک برق‌دار
تل
سنجاق سینه یا هر شیئ نگین‌دار (در اینجا از گوشواره‌ای که حلقه آن افتاده است، استفاده شده است.)
یک تکه روبان
قیچی
چسب داغ
چسب مخصوص بدلیجات فلزی و نگین‌دار

مرحله 1:
یک تکه کوچک از روبان را به سر تل پیچیده، با چسب‌داغ آن را بچسبانید. در مورد لبه دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

مرحله 2:
رنگ‌هایی که می‌خواهید برای دور تل استفاده نمایید را جدا کنید. در اینجا از 11 رنگ کاموا استفاده شده است. تعداد آن‌ها بستگی به نظر و سلیقه شما دارد.
اولین کاموا را با چسب داغ به لبه تل وصل و آن ‌را محکم کنید. کاموا را به اندازه دلخواه دور تل بپیچید. دقت کنید بین نخ‌ها فاصله نیفتد و کاملا کنار هم قرار بگیرند. پهنای آن به نظر شما بستگی دارد.
قبل از برش انتهای نخ را به حالت کج با چسب داغ محکم کنید.

مرحله 3:
دومین رنگ از کاموا را انتخاب، با چسب داغ محکم و دقت کنید سر نخ بیرون نماند. از انتهای نخ قبلی به اندازه دلخواه شروع به پیچیدن کنید.
مانند مرحله 2 انتهای آن را قبل از برش چسب بزنید و از رنگ سوم استفاده نمایید.
به پیچیدن نخ ها دورتا دور تل ادامه دهید. سعی کنید پهنای نخ‌های پیچیده شده و رنگ‌هایی که کنار هم قرار می‌گیرند، متفاوت باشد تا بیش‌تر جلوه کند.

مرحله 4:
بعد از پیچیدن کامل نخ‌ها، نوبت وصل کردن شیئ نگین‌دار می‌رسد تا کار پرزرق و برق به نظر برسد.
تل را روی سر بگذارید تا در مورد جای قرار گرفتن نگین بهتر تصمیم بگیرید. در اینجا در گوشه کار شده است. چسب مخصوص نگین را روی تل ریخته، برای نتیجه بهتر 10 دقیقه صبر کنید.

مرحله 5:
بعد از 10 دقیقه، نگین را روی چسب بگذارید و یکی دو دقیقه فشار دهید تا خوب بچسبد.
تل را به صورت ایستاده در جایی ثابت بگذارید تا چسب کاملا خشک شود.

منبع:hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :
‫تزیین تل مو با زیپ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با شهر تاریخی قلعه تل



شهر تاریخی قلعه تل,قلعه تل خوزستان,آتار باستانی ایران

شهر تاریخی قلعه‌تُل یکی از شهرهای لرنشین استان خوزستان است و در بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک قرار داردکه یکی ازآثار باستانی ایران میباشد.

این شهر از قدیم مرکز دهستان قلعه تل و محل آمد و رفت ساکنان اطراف و تأمین خدمات اولیه روستاهای این دهستان بوده‌است.

سکونت در شهر قلعه تل با استناد آثار تاریخی بدست آمده در نشستگاه آن به گذشته‌ای بسیار دور در دوره حاکمیت پادشاهی عیلام باز می‌گردد.

این پادشاهی که در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در پهنه‌ای از جنوب غرب و غرب ایران کنونی وجود داشت از چندین شهر و ناحیه مهم تشکیل می‌شد که معروف‌ترین آنها آنزان یا آنشان بود که گمان بر این است منطبق بر منطقه اطراف شهر ایذه کنونی است.

اهمیت این شهر و نزدیکی شهر کنونی قلعه‌تل با آن و نیز احتمال عبور کاروان‌های بین شهر آنزان و شوش از مسیر میانکوهی منطبق بر دشت قلعه تل بر احتمال رونق حیات این شهر در روزگار عیلامیان می‌افزاید.

از آثار عیلامی کشف شده در این شهر، دو سنگ بزرگ است که سال‌ها پیش هنگام حفر زمین برای ساخت و ساز، از زمین بیرون آورده شدند.

یکی از این سنگ‌ها پایه ستون و دیگری سنگی منقوش به پیکره چهار نفر است که دو نفر روبروی دو نفر دیگر دست به سینه ایستاده‌اند.

گذشته از این وجود منابع آب و خاک مناسب برای کشاورزی و مراتع وسیع و غنی در کوه‌های اطراف قلعه تل، وجود جمعیت یکجانشین و کوچ‌نشین در این منطقه را محتمل می‌سازد.

  
علاوه بر سابقه حیات دیرین در قلعه‌تل که عمدتاً با هاله‌ای از ابهام همراه است، بخش دیگری از سابقه حیات شهر قلعه تل که از آن زمان تا کنون استمرار دارد، به دوره قاجاریه و اندکی قبل از آن باز می‌گردد.

این حیات دارای نماینده‌ای پابرجاست که روی تپه‌ای مشرف به دشت و رودخانه جاری در پای آن به شکل قلعه‌ای پر هیبت ولی رنگ و رو باخته خود نمایی می‌کند. این قلعه توسط محمد تقی خان بختیاری ساخته شد.

از این قلعه برای فرماندهی قشون استفاده می‌شد. وصف این قلعه و حیات اجتماعی درون و بیرون آن که نشانی از سکونت در این شهر را به همراه دارد، در سفرنامه سر هنری لایارد (شهروند انگلیسی) آمده‌است. در این سفرنامه تنها اشاره اندکی به جمعیت ساکن در خارج قلعه که باید افراد غیر مرتبط با خاندان خان باشند، شد.

شهرتاریخی قلعه‌تل نخست در اطراف تپه‌ای بنا شده که زیر بنای قلعه موجود شهر است. این قلعه بر روی تپه‌ای طبیعی قرار دارد که بر اساس گفته‌ها بخشی از ارتفاع آن بصورت مصنوعی ایجاد شده‌است.

قلعه دارای چهار برج و به شکل مربع ساخته شده و در یکی از زاویه‌های آن یک عمارت چهار ضلعی احداث شده بود که در طبقه فوقانی آن "لامردون" و یا مهمان خانه قرار داشت. در طبقه تحتانی راهرو مسقف طویلی این ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل می‌ساخت. قلعه دارای دو حیاط بود که قسمت بیرونی جهت میهمانان و مستخدمین و گارد محافظ و قسمت داخلی مخصوص خانواده خان شامل خانواده محمد تقی خان و برادرش آکلب‌علی بود.

قلعه بلندترین نقطه و گویاترین نشانه شهر برای تازه‌واردان به شهر یا مسافرانی است که از مسیر ارتباطی اهواز به اصفهان عبور می‌کنند. در پای این قلعه رودخانه‌ای وجود دارد که آب چشمه‌هایی را به رودخانه گلال انتقال می‌دهد. این رودخانه منبع تأمین آب اراضی فراوانی در قلعه تل و بوگری است که عمدتاً زیر کشت صیفی‌جات و برنج هستند. روستای بوگری که اینک به شهر قلعه تل بسیار نزدیک شده یکی از نقاط سرسبز و خوش عطر دشت قلعه‌تل است. یکی از چشمه‌های مسدود شده در پای این قلعه از قدیم مهمترین منبع تأمین آب ساکنان بود که تا مدت‌ها آب پاک و گوارایی داشت.

شهر قلعه‌تل که یکی از آثار باستانی ایران محسوب میشود در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ (هفتکل) ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ‌ملک قرار دارد که یکی ازمکان های تاریخی خوزستان میباشد.

شهر تاریخی قلعه تل، میراث تاریخی ایلامیان است و در گوشه گوشه مساحت ۸/۶ کیلومتری خود بناهایی از دوران‌های مختلف تاریخی را جای داده است. از ایلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار.

 مکانهای تاریخی خوزستان ,شهر باستانی قلعه تل,آثارباستانی ایران

 مکانهای تاریخی خوزستان ,شهر باستانی قلعه تل,آثارباستانی ایران

 شهر تاریخی قلعه تل,آثار تاریخی ایران,قلعه تل خوزستان

 شهر تاریخی قلعه تل,آثار تاریخی ایران,قلعه تل خوزستان

   منبع:hamshahrionline.ir