سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی


در مجموعه ویدئوهایی که این اشرار در تلگرام منتشر کردند، یک سری ویژگی های مشترک وجود داشت که تصمیم گرفتیم آنها را دسته بندی کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

هفته نامه همشهری جوان: در مجموعه ویدئوهایی که این اشرار در تلگرام منتشر کردند، یک سری ویژگی های مشترک وجود داشت که تصمیم گرفتیم آنها را دسته بندی کرده و در اختیار شما قرار دهیم. معلوم نیست چه کسی مبدع این ساختار بدیع بوده اما واضح است که دیگران طبق همان فرمول اولیه، ویدئوها را استاد کرده اند و با سناریو و دکوپاژ رفته اند سر صحنه!

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی

رزومه

بخش اول بیشتر این ویدئوها عموما اختصاص دارد به پرزنت کردن رزومه و توانایی ها توسط شرور مربوطه.

ذکر مواردی مثل القاب (جومونگ، گاوزن و...) مدت زمان حبس، میزان نفوذ در محدوده زندگی و بین علاف ها و خسته های محله، قابلیت ها و تخصص ها در زمینه هایی نظیر کاردزنی و خرد کردن فک با مشت و لگد از اهم مسائل مطرح شده در چند ثانیه ابتدایی هر ویدئو است.

خشم تدریجی

بعد از ارائه رزومه مختصر، عزیزان تدریجا خشمگین تر می شوند و شروع می کنند به تهدید رقبا با تکیه بر توانایی های ذکر شده در بند بالا. قیمه قیمه کردن با قمه، دعوت از رقبا برای عزیمت به لب دریا و اقدام به ضرب و شتم یکدیگر و آویزان کردن طرف از دروازه شهر در راستای عبرت گیری سایر رقبا از جمله کارهایی است که در این مرحله صورت می پذیرد. این لحظات را نباید با صدای بلند تماشا کرد، حتی 20:30 هم موقع پخش این قسمت ها مدام از صدای بیب استفاده می کند.

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی

ژانگولر

این مرحله بلافاصله پس از انفجار خشم انجام می گیرد و در واقع ضربه نهایی هر ویدئو محسوب می شود! در ثانیه های ماقبل پایانی ویدئو، شرور مورد نظر مهم ترین توانایی و تخصص خود را به منظور ارعاب حریفان رو می کند.

 بعضی ها با آوردن پاها تا آخرین حد ممکن، قدرت لگدپرانی خود را نشان می دهند، گروهی با آن هیبت غریب و غیرظریف 180 می زنند و انعطاف آن حجم عظیم گوشت و چربی را به رخ می کشند، بعضی ها با حرکات دورانی قمه ابراز وجود می کنند و یکی دو نفر هم که خلافشان سنگین تر است، با اسلحه شکاری در جنگل رو به دشمن فرضی تیراندازی می کنند.

تشویق حضار

این قسمت مربوط به ویدئوها و اشراری است که با گروه فیلم برداری مجهز به صحنه آمده اند و فیلمشان سیاهی لشکر دارد. بعد از پایان قدرت نمایی وظیفه سیاهی لشکرها این است که در اقدامی پاچه خارانه شروع کنند به تشویق کردن مرادشان. این تشویق به دو صورت انجام می شود یا تصدیق حرف های «اوسّا» یا پایین آوردن متناوب کله یا کف زدن برای او بعد از نشان دادن توانایی های فیزیکی.

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی

پایان بندی

فرمول خاصی ندارد و بسته به روحیه طرف متفاوت است. بعضی ها به دلیل زمان بندی نامناسب حرفشان نیمه کاره می ماند و زمان ویدئو تمام می شود، بعضی ها هم بعد از فرو نشاندن رگبار کلمات رکیک و فحش های خانمانسوز، در کمال تعجب از بینندگان جان خداحافظی هم می کنند!

اشرار در فضای مجازی چه آداب و رسومی دارند؟

قواعد مجازی نشینی

حتی این اراذل هم فهمیده اند که عصر عصر ارتباطات و فضای مجازی است. بنابراین بساط را از کوچه و خیابان و قهوه خانه جمع کرده اند، گوشی به دست شده اند و بسط نشسته اند پای اینستا و تلگرام. تصویر خنده داری است که یک غول تشن با انواع خالکوبی ها و زخم هیا ناسور صبح به صبح تلگرامش را چک کند تا ببیند رقبا و دشمنان چه رجز جدیدی برایش خوانده اند و سریع در گروه ها و کانال ها ناسزاهای شان را روانه دوست و دشمن کنند. این مجازی نشینی آنها هم قواعد و آداب و رسومی دارد که به اختصار به هر کدام از این قواعد می پردازیم.

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی

خرد جمعی

خوشبختانه این افراد به کار گروهی و خرد جمعی اعتقاد دارند، بنابراین هر جا که می روند، از رفتن به بقالی برای خرید زغال گرفته تا زدن به جاده، گروهی از اراذل رده پایین تر آنها را همراهی می کنند. این قضیه در فضای مجازی هم نمود دارد و نوچه ها در این فضا پاچه مراد خود را با کامنت های تصدیق آمیز نسبت به اوسّا و کامنت های غیرتصدیق آمیز و خصمانه نسبت به بدخواهان روا می دارند. یک لات مجازی همیشه تعدادی نوچه فالوئرنما دارد که وظایف بالا را بر عهده دارند.

نقطه طلایی

هر عکسی یک نقطه طلایی دارد که سوژه مورد نظر در آن دیده بهتر دیده می شود و درواقع مرکز ثقل عکس است. لات ها به این نقطه واقفند. بنابراین در جریان مراسم جشن و سرور، خیابان گردی های، باشگاه رفتن ها و مواردی از این دست، همیشه در مرکز تصویر قرار دارند.

آداب و رسوم اشرار در فضای مجازی

ژست

این عنوان خودش یک کتاب قطور می طلبد. خلاصه آن این است که باید تلاش کرد تا هنگان عکاسی در کریه ترین و خوفناک ترین حالت ممکن به نظر رسید. در هم کشیدن سگرمه ها، برجسته جلوه دادن جایز تیزی و خال، منقبض کردن عضلات کول و گردن، نگه داشتن دست ها در طرفین با زاویه بازی از بدن و نشستن به صورت «جغدی» و «زرنگی» از جمله مهم ترین اصول عکاسی است.

اندکی عمق

به هر حال باید کمی هم به محتوا توجه کرد. این قسمت از عهده خود عزیزان خارج است و معمولا عده ای مشاور فرهنگی و رسانه ای آن را به عهده می گیرند. زیر همین عکس های ناجور و زهره ترک کننده کپشن های عمیق می گذارند جهت تعمیق روابط با مخاطبان فرهیخته تر لابد! این پست ها و کپشن ها بیشتر شامل حکایاتی در مورد مورچه های زحمتکش، فرق عقاب و کلاغ، فرق گرگ و سگ و روابط والدین با فرزند است. به عنوان مثال، خلیل که در تمام درس هایش تجدید شده بود به پدرش گفت چه کنم پدر؟ پدر گفت: «جبران خلیل، جبران»

لوکیشن

لوکیشن عامل مهمی است. یک لات واقعی در وادی گذاشتن عکس از بستنی فلان معجون فروشی و نوتلا و صبحانه در فلان کافه و سلفی و یهویی بازی نیست، لوکیشن ها عموما خفن است و در شیک ترین حالت ممکن، کنار رودخانه وحشی. بهترین حالت داشتن عکس در زندان است که بیشتر عزیزان دارند. کور شویم اگر دروغ بگوییم که یکی از آنها در جایی شبیه زندان با قمه عکس یادگاری گرفته بود! یعنی دوستان آن جا هم به دوربین دیجیتال دسترسی دارند، هم به قمه!


ویدیو مرتبط :
آداب حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آداب و رسوم - عروسی شیراز



 

 

 

آداب و رسوم - عروسی شیراز

 

٭ تهیه جهاز :

خانواده عروس در خلال عقد تا عروسی دست اندر کار تهیه جهیزیه دختر هستند. اگر چه ممکن است از زمان کودکی دختر، چیزهایی برای او به مرور ایام خریده و تهیه کرده باشند ولی خرید درست جهیزیه در فاصله عقد و عروسی صورت می گیرد. معمولاًجهیزیه شامل :

اسباب سفره که خود شامل : سفره, یک دست بشقاب، کارد و چنگال و ....

اسباب آشپزخانه که شامل : قابلمه، جارو، و ....

اسباب حمام که شامل : حوله، بقچه و سوزنی، لگنچه و تاس و ....

وسایل خانه شامل : یخچال، پنکه، قالی و ...

لوازم آرایش که شامل همه لوازم و وسایل آرایش خود عروس است به علاوه خلعت برای داماد که شامل : یک قواره کت و شلوار، جوراب و ...

تهیه وسایل عروسی نیز به عهده داماد است که در خلال عقد و عروسی به فکر تهیه وسایل پذیرایی برای برگزاری عروسی است. برای برگزاری مجلس عروسی ساعت را خوب می کنند. بعد از طرف خانواده داماد محل و مکان و روز و ساعت برگزاری به اطلاع خانواده عروس می رسد و ضمناً تعداد مهمانانی که می آیند، دقیقاً تعیین و روشن می شود. دراین مراسم از مطرب ها نیز دعوت می شود.

خانه داماد نیز برای مراسم عروسی آذین بندی می شود چراغانی می کنند و حصین (گلدان های سفالی) که معمولاً دارای گل شمعدانی است دور حوض می گذارند کف حیاط فرش می گسترند بعد از حضور همه مدعوین و گرم شدن مجلس به دنبال عروس می روند. موقع بردن عروس به خانه داماد واسونک هایی خوانده می شود که این گونه است :

اومدیم و اومدیم و می گویین خوش اومدین

گل به دس دسمال به جیب و شاد و خرم اومدیم

گل و خی چادر به سرکن گل هوای رفتنه

قوم و خویشونش خبر کن وخت رخصت دادنه



معمولاً زنان هنگام ورود به خانه عروس کل می زنند و زنانی که در خانه عروس یعنی از یاران نزدیک او هستند با کل KEL جواب می دهند بعد بزرگتری که همراه داماد است از پدر و مادر عروس اجازه می خواهند که او را با خود ببرند عروس دست پدر و مادر خود را می بوسد و خداحافظی می کند بعد عروس را از زیر قرآن می گذرانند . هنگامی که عروس به خانه داماد وارد می شود یک نفر ظرفی را که درآن عسل است جلو عروس می آورند عروس انگشتش را کمی درآن زده به در خانه می کشد و وارد می شود.
سینی دیگری که یک جلد قرآن مجید و یک ظرف و یک کاسه آب که برگ سبز یا شاخه گل در آن می افکنده اند و یا نارنجی که روی آب کاسه افتاده جلوش آورده می شود. عروس قرآن را می بوسد و از زیر آن می گذرد و دیگران ظرف نقل را روی سرش می پاشند. بعد کاسه آب را که نارنج یا برگ سبز یا شاخه گل در آن شناور است پیش پایش می گذارند تا عروس از روی آن رد شود. عروس باید طوری عبور کند که پایش به ظرف اصابت کند و ظرف واژگون شود. ممکن است گوسفندی را هم جلو پایش سرببرند و در این هنگام نقل و سکه روی سر عروس و داماد می ریزند و این واسونک ها خوانده می شود:

 

یی عروسی ما آوردیم ده دوازه سالشه

سوریا گویین مبارک هرچی می خواین جازشه


٭ پاانداز :

صبح عروسی داماد با یکی دو تن از بستگان نزدیکش به دست بوسی مادر زن می رود و از سوی مادرزن هدیه ای چون ساعت و یا چیز دیگری دریافت می کند.

 

آداب و رسوم - عروسی شیراز

 

٭ بردن جهاز :
جهیزیه را که معمولاً جاز یا جهاز یا جهیز یا جیز می گویند پیش از ظهر یعنی بعد از بازگشت داماد به خانه برای عروس می فرستند و مادر عروس به دیدن او می آید و عروس دست مادر را می بوسد و در این دیدار از طرف عروس و داماد از مادر زن به گرمی پذیرایی می شود. جهیزیه که سینی های بزرگ متعددی گذاشته شده و روی سر چند نفر است، وارد خانه می شود و همه را در اطاق می گذارند بعد نام تک تک وسایل خوانده می شود و یکی صورت بر می دارد و در آخر داماد آن را امضاء می کند.

 

 

٭ گل عروسی :
کسانی که می خواهند برای عروس و داماد هدیه ای بفرستند هدیه خود را که گل عروسی خوانده می شود در همین روز می فرستند. هدایا معمولاً وسایل خانه و یا سکه طلا و یا اشیاء لوکس و گرانقیمت است .

 

 

٭ پاگشا :
بعد از یکی دو هفته پدر و مادر عروس، عروس و داماد و بستگان نزدیک آنها و خود را به افتخار و شادمانی زندگی عروس و داماد و به عنوان پاگشا دعوت می کنند مراد از پاگشا گشوده شدن پای عروس و داماد در زندگی مشترک برای رفتن به خانه بستگان است که از آن جمله اند پدر و مادر هریک از آنان و به ترتیب بقیه اقوام نیز آنها را پا گشا می کنند و در آخر هم عروس و داماد نیز همه آنها را دعوت می کنند که به این دعوت دست بوسان می گویند.

 


٭ آب چله زنی :
از مراسمی که باید در روز عروسی انجام گیرد آداب آب چله زنی است و آن بدین طریق است که عروس را می نشانند و بعد در یک شیردان یک دسته کلید و یک شانه و مقداری اسپند می ریزند و آن را از آّب پرمی کنند بعد مجمعه ای به وسیله یک یا دو نفر روی سر عروس گرفته می شود و آن وقت یکی از زنان کارآمد و مسن و با تجربه چهل و یک مشت آب از شیردان برداشته و درمجمعه می ریزد و چهل قل می خواند ضمناً هنگام برداشتن و پاشیدن آب نام پری زادها را می برد.

 


عقائدی نیز درباره عروسی وجود دارد که از آن جمله اند:
ساعت عقد و عروسی را باید خوب کرد. شب شنبه نباید عروسی کرد. شب دوشنبه برای عروسی بسیار خوب است و یمن دارد. قدم عروس ممکن است برای داماد خوب یا بد باشد. اگر خوب است برای داماد و خانواده اش خوشی و بهروزی به همراه دارد و الا برعکس. زمین زیر پای آدم عزب می لرزد. عقد و عروسی سنت پیغمبری است .