سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آداب استفاده از آسانسور


ایمنی آسانسورها معمولا جدی گرفته نمی‌شود. دلیل صحت این ادعا نیز قرارگیری حوادث آسانسور جزو ده سانحه پرتكرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی طی یك دهه اخیر است. در نظر اغلب افراد، كاركردن آسانسور دلیل ایمنی آن است و اگر هم كار نكند باید برای تعمیر آن اقدام كرد.

جام جم آنلاین: ایمنی آسانسورها معمولا جدی گرفته نمی‌شود. دلیل صحت این ادعا نیز قرارگیری حوادث آسانسور جزو ده سانحه پرتكرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی طی یك دهه اخیر است. در نظر اغلب افراد، كاركردن آسانسور دلیل ایمنی آن است و اگر هم كار نكند باید برای تعمیر آن اقدام كرد.

آداب استفاده از آسانسور


در این شرایط ایمنی فراموش می‌شود و ضرورت بازدیدهای دوره‌ای از كاركرد مكانیكی، فیزیكی و الكترونیكی آسانسورها امری غریب به نظر می‌رسد! آسانسورها در اماكن مسكونی و آپارتمان‌ها جزو مشاع ساختمان محسوب می‌شوند و رسیدگی به امور آنها بر عهده مدیر ساختمان است. به دلایل فنی و فرهنگی و البته اقتصادی به ایمنی آسانسورها توجه نمی‌شود و این وسایل كاربردی خطری در كمین جان و سلامت كاربرانشان است.

ضعف ایمنی در آسانسورها فقط به مسائل فنی آنها بازنمی‌گردد و برخی بی‌توجهی‌های ناشی از كمبود آگاهی‌های ایمنی و نارسایی‌های فرهنگی و رفتاری نیز در این حوزه موثرند. اگر هر روز از آسانسور محل سكونت یا كار خود استفاده می‌كنید و فقط كاركردن آن برایتان مهم است تا مجبور نباشید از پله‌ها بالا و پایین بروید بدانید كه غفلت می‌كنید. ایمنی آسانسور از كار كردن آن مهم‌تر است همان‌طور كه قدرت ترمزگیری خودرو از توان شتاب‌گیری آن مهم‌تر است.

آداب استفاده از آسانسور

ایمنی آسانسورها

آسانسورهای مدرن ایمن هستند ولی در اغلب آسانسورهای قدیمی از ایمنی خبری نیست، مگر این كه برای افزایش ایمنی بازسازی و تجهیز شده، باشند. آسانسورها باید مجهز به قفل ضدسقوط باشند.

این وسیله ابزاری مكانیكی و ساده است كه می‌توان آن را به كابین آسانسورها اضافه كرد. داشتن زنگ خطر برای درخواست كمك در صورت محبوس‌شدن، برق اضطراری و زنگ خطر اضافه بار نیز برای آسانسورها در ساختمان‌های مسكونی و تجاری ضروری است. بخشی از حوادث سقوط آسانسور به دلیل اضافه‌وزن و ظرفیت است. گاهی تمام مهمانان یك واحد مسكونی به صورت دسته‌جمعی داخل آسانسور می‌شوند و نداشتن آلارم ظرفیت حادثه‌ای تلخ به بار می‌آورد.

هزینه‌های ایمنی

سرویس‌های دوره‌ای آسانسورها از سوی افراد مجاز تضمینی بر رعایت حداقل ایمنی در كاركرد آنهاست. فواصل سرویس‌های دوره‌ای از سوی كارخانه سازنده تعیین و در دفترچه‌های مشخصات فنی آسانسورها ذكر می‌شود. با این حال در اغلب اماكن مسكونی به دلیل هزینه‌بربودن سرویس دوره‌ای كه ضروری و حیاتی هم هست، به فراموشی سپرده می‌شود.

مراقب باشید

پیش از سوار شدن به آسانسور دقت كنید اتاقك آن جلوی رویتان باشد. بخشی از حوادث آسانسور از سوار شدن با عجله و سقوط به چاه آسانسور به دلیل حاضرنبودن اتاقك آن در محل بازشدن درهاست. اجازه ندهید كودكان با آسانسور بازی كنند. همچنین اجازه ندهید به تنهایی سوار آسانسور شوند. حمل بار و اجسام سنگین با آسانسور با خطر تجاوز از ظرفیت وزنی مجاز همراه است. در صورتی كه در ساختمان تنها هستید از آسانسور استفاده نكنید.

هنگام شست‌وشوی راه‌پله‌ها مراقب باشید آب و مواد شوینده به چاه آسانسور نفوذ نكند. این كار علاوه بر ایجاد مشكل برای كاركرد فنی آسانسور و احتمال اتصالی در سیم‌های كنترلی و الكترونیكی با خطر فرسودگی تدریجی سطوح قطعات متحرك بر اثر خوردگی توسط مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها همراه است.

وقتی همه‌جا تاریك می‌شود!

اگر در آسانسور گیر افتادید و محبوس شدید خونسردی خود را حفظ كنید. در اتاقك آسانسور جریان هوای كافی برای تنفس وجود دارد و نباید در این باره نگران شد. از زنگ خطر استفاده كنید و اگر كار نكرد یا اصلا موجود نبود با تلفن همراه با دیگرانی كه در ساختمان هستند تماس بگیرید. اگر هیچ راهی برای تماس با دیگران نداشتید فریاد بزنید، به در بكوبید و كمك بخواهید، اما بالا و پایین نپرید و خود را به در و دیواره‌ها نكوبید.

آداب استفاده از آسانسور

از آسانسور استفاده نكنید!

هنگام بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌ها استفاده از آسانسور برای پایین‌آمدن و فراركردن با خطر مسمومیت و مرگ با گازهای سمی همراه است.

چاه آسانسور در این مواقع در نقش هواكش گازهای سمی و دود ناشی از احتراق عمل می‌كند و متاسفانه حریق ساختمان‌های بلندمرتبه به دلیل ضعف آگاهی عمومی، تلفات جانی را هم در پی دارد. ساختمان‌های بلندمرتبه باید به پله‌های فرار اضطراری مجهز باشند و در صورت نبود این تجهیزات باید فقط از راه‌پله‌ها برای خروج استفاده شود.

آداب آسانسورسواری!

  • آسانسورها جزو اماكن وقوع جرم محسوب می‌شوند. در ساختمان‌های خلوت كه برای كار خاصی به آنها مراجعه می‌كنید درباره استفاده از آسانسور مراقب باشید. حتی‌الامكان كنار دكمه‌های كنترلی بایستید.

  • اگر در میان طبقات كسی وارد شد اجازه بدهید اول او دكمه مربوط به طبقه مورد نظرش را بزند. در صورت مشكوك‌شدن به كسی در اتاقك آسانسور به همراه فرد دیگری در یكی از طبقات از آسانسور خارج شوید.

  • آسانسورهای شلوغ و پرتردد اماكن عمومی مانند بیمارستان‌ها و حتی اماكن تجاری نظیر شركت‌ها می‌تواند به محلی مناسب برای فعالیت جیب‌برها تبدیل شود.

  • نزدیكی فیزیكی افراد به یكدیگر در اتاقك آسانسور به جیب‌برها اجازه می‌دهد پنهان از چشم حاضران و حتی دوربین‌های مداربسته به دزدی بپردازند. پس مراقب وسایل و جیب خود باشید.


ویدیو مرتبط :
آموزش آداب و قوائد استفاده از ادعیه و اذکار و تعویذات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محدودیت استفاده از آسانسور در ترکیه برای مبارزه با چاقی



اخبار,اخباراجتماعی,مبارزه با چاقی

 
 اخباراجتماعی  -  محدودیت استفاده از آسانسور در ترکیه برای مبارزه با چاقی

فرماندار منطقه‌ای در ترکیه آقای شاهین گفته "بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور یک روز به عمر شما اضافه می‌کند."

فرماندار منطقه‌ای در ترکیه مقرراتی برای محدودیت استفاده از آسانسور وضع کرده است.
 
به گزارش بی بی سی، دارسان علی شاهین فرماندار شهر ادرین در غرب ترکیه استفاده شهروندان از آسانسور را برای رسیدن به طبقه اول تا سوم ساختمان‌های عمومی منع کرده است.
 
آقای شاهین از مردم خواسته‌ که به جای آسانسور از پله استفاده کنند.
 
فرماندار منطقه‌ای در ترکیه آقای شاهین گفته "بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور یک روز به عمر شما اضافه می‌کند."

وب‌سایت روزنامه صباح گزارش داده که این اقدام بخشی از کارزاری است که برای مبارزه با چاقی مفرط به راه افتاده است.

تنها ساختمان‌هایی که از این قاعده مستثنا شده‌اند بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها هستند.
 
آقای شاهین گفته "بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور یک روز به عمر شما اضافه می‌کند." او گفته قصد دارد این مقررات را در ساختمان‌های خصوصی هم اجرا کند.
 
این فرماندار ترک گفته این اقدامی است که هم به سلامت مردم کمک می‌کند و هم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
 
برای اطمینان از حسن اجرای این مقررات مامورانی به ساختمان‌های عمومی فرستاده خواهند شد.
 
به گزارش بی‌جی‌ان نیوز که یک وب‌سایت انگلیسی زبان در ترکیه است سال گذشته این فرماندار قهوه‌خانه‌ها را از ارائه چای با دو حبه قند که در ترکیه مرسوم است منع کرده و دستور داده بود که با هر چای فقط یک حبه قند به مشتری‌ها بدهند.
 
این اولین بار است که در ترکیه قوانینی برای محدودیت استفاده از آسانسور وضع می‌شود اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه نوشته‌اند طولی نخواهد کشید که مردم راه جایگزینی برای فرار از این مقررات پیدا می‌کنند.
 
مراد یک کاربر توییتر در ترکیه نوشته است این ممنوعیت به نتیجه نمی‌رسد زیرا مردم ترکیه با آسانسور به طبقه چهارم می‌روند و بعد با استفاده از پله‌ها یک طبقه پایین می‌آیند تا به طبقه سوم برسند.


اخباراجتماعی  -  عصر  ایران