سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۷ بیماری شایع در روزهای سرد



آلودگی هوا, بیماری‌های فصل سرد, گلودرد

اگرچه این روز‌ها همه جا صحبت از آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان است، اما با توجه به کاهش میزان دما و سرد شدن روزافزون آن، باید مراقب بیماری‌های فصل سرد هم باشیم. در این نوشتار به مهم‌ترین بیماری‌های شایع در فصل سرما و چگونگی در امان ماندن از ابتلای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

۱- گلودرد
گلودرد یکی از مشکلات شایع این فصل است. مشکلی که اغلب پس از عفونت ویروسی به وجود می‌آید. شواهد نشان می‌دهد تغییر دمای هوا، مانند رفتن از محیط گرم داخل خانه به فضای سرد بیرون، می‌تواند گلو را تحریک کرده و روی آن تاثیر بگذارد. اما یک راه ساده و سریع برای بهبود گلودرد وجود دارد؛ استفاده از آب نمک ولرم و چرخاندن آن در گلو. این کار عفونت را درمان نمی‌کند، اما خاصیتی ضدالتهابی دارد و اثری آرام بخش بر جای می‌گذارد. ضمنا فراموش نکنید که به هیچ وجه به طور خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

 

۲- آسم
هوای سرد یکی از دلایل تشدید علائم آسم مانند خس خس سینه و تنگی نفس است. به همین دلیل افراد مبتلا به آسم باید در فصل سرما بیشتر مراقب سلامت خود باشند. بهتر است بیماران آسمی در روزهایی که هوا بسیار سرد است و باد می‌وزد در فضای بسته بمانند، اما اگر مجبور به ترک منزل شدید نیز بهتر است از شالی استفاده کنید که جلوی دهان و بینی را بپوشاند.همچنین در این روز‌ها بیشتر از قبل به استفاده منظم از داروهای خود دقت کنید.

 

۳- مفاصل دردناک
بسیاری از افراد در روزهای سرد سال از تشدید درد مفاصل شکایت دارند. در این شرایط باید ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف بررسی شود. البته برخی افراد هم در طول فصل پاییز و زمستان افسردگی پیدا کرده و همین مساله باعث احساس بیشتر درد می‌شود. ورزش ملایم روزانه می‌تواند شرایط جسمی و ذهنی این گروه را بهبود بخشد. البته باید دقت داشت ورزش‌هایی مناسب با بیماری در نظر گرفته شود.

 

۴- دستان و انگشتان سرد
پدیده رینود مشکلی شایع است؛ مشکلی که باعث تغییر رنگ و دردناک شدن انگشتان دست‌ها و پا‌ها می‌شود. انگشتان در این بیماری سفید شده و سپس کبود و قرمز می‌شوند. این نشانه‌ای از ضعف گردش خون در رگ‌های کوچک خونی دست و پا است.

 

در موارد شدید، درمان می‌تواند به این افراد کمک کند، اما معمولا اکثر افراد با این شرایط و نشانه‌ها زندگی را ادامه می‌دهند. برای اینکه بتوانیم تا حدی شرایط را بهبود بخشیم، بهتر است در این روز‌ها سیگار نکشیده و مواد حاوی کافئین ننوشید، زیرا هر دوی این موارد علائم را بد‌تر می‌کند. همچنین فراموش نکنید همیشه دستکش و جورابی گرم پوشیده و از کفشی مناسب آب و هوای سرد استفاده کنید.

 

۵- خشکی پوست
خشکی پوست مشکلی شایع است که در این روزهای سال، وقتی رطوبت هوا کاهش می‌یابد، بد‌تر نیز می‌شود. به همین دلیل مرطوب نگه داشتن پوست در روزهای سرد ضروری است. بر خلاف باور عموم، کرم‌های مرطوب کننده، توسط پوست جذب نمی‌شوند. آن‌ها تنها به عنوان محافظ برای جلوگیری از تبخیر رطوبت طبیعی پوست عمل می‌کنند. بنابراین بهترین زمان استفاده از چنین کرم‌هایی بعد از استحمام است که پوست رطوبت کافی دارد.

 

۶- آنفلوآنزا
آنفلوآنزای فصلی یکی دیگر از مشکلات فصل سرماست. افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای طولانی مدت مانند دیابت و بیماری‌های کلیوی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، اما برای اینکه از ابتلابه آنفلوآنزا پیشگیری کنید، به موقع به پزشک مراجعه کرده و از دستورهای او پیروی کنید. بخصوص اگر احتمال ابتلابه آنفلوآنزا در شما بیشتر از دیگران است، قبل از بروز بیماری با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

 

۷- سرماخوردگی
سرماخوردگی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در هوای سرد ممکن است برای هر کسی پیش آید. هر فردی در طول زندگی حتما این شرایط را حداقل یک بار تجربه کرده است، اما کارهایی هم می‌شود انجام داد تا احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش یابد. به عنوان مثال، شستن مناسب دست‌ها یکی از راه‌های مقابله با این بیماری است.

 

با این کار ساده، تمام آلودگی‌هایی که از سطوح مختلف به دست ما منتقل شده باشد از بین می‌رود. همچنین به یاد داشته باشید، تمام وسایل موجود در خانه را بخصوص هنگامی که یکی از اعضای خانواده بیمار شده است، تمیز نگه دارید. نکته‌ای که خوب است به آن توجه شود، این است که هنگام بیماری به جای استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای از دستمال کاغذی استفاده کنید تا احتمال آلوده شدن کاهش یابد.
منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
جلوگیری از بیماری شایع انفلوانزا در فصل سرد دکتر ضیایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آسم شایع ترین بیماری مزمن بچه ها



آسم شایعترین بیماری مزمن در بچه ها و یکی از موارد مهم بستری آنان در اورژانس و بیمارستان است و اولین علت غیبت کودکان از مدرسه می باشد . آسم يك بيماري حساسيتي ( آلرژيك ) است كه مجاري هوايي ( برونش ها ) را درگير مي كند. وقتي واكنش هاي حساسيتي ا تفاق مي افتند، برونش ها منقبض و تنگ شده توسط ترشحات مخاطي مسدود مي شوند. اين پديده ، تنفس را دچار مشكل مي كند.

حمله آسم مي تواند براي يك كودك بسيار ترسناك باشد ؛ زيرا احساس خفگي كه در جريان حمله آسم اتفاق مي افتد مي تواند سبب وحشت كودك شود و اين مسئله تنفس را مشكل تر مي سازد. عامل ايجاد حساسيت مي تواند گرده گل يا گرد و غبار باشد. فشارهاي رواني و عاطفي و ورزش نيز مي توانند سبب بروز حمله شوند.

کودک زیبا

 

آسم معمولاً زير دو سالگي ديده نمي شود. اين بيماري تمايل به تكرار شدن در نسلهاي بعد وافراد خانواده دارد و متأسفانه اغلب همراه با ساير اختلالات حساسيتي مانند اگزما و تب يونجه است . به هر حال با بزرگترشدن كودك بيماري وي تخفيف مي يابد.

 

در بسياري از كودكان زير يك سال خس خس سينه به علت برونشيوليت است كه سبب التهاب مجاري هوايي كوچك مي شود. اين كودكان الزاماً مبتلا به آسم نيستند و به تدريج كه بزرگتر مي شوند و مجاري هوايي آنها عريض تر مي گردد، خس خس سينه نيز برطرف مي شود. دراغلب موارد علت خس خس سينه عفونت است نه حساسيت .

 

هر چند حملات آسم ترسناك و نگران كننده هستند ، اما با درمان و توصيه هاي پزشكي رفع شده وعارضه اي برجا نمي گذارند.

 

علائم احتمالي:

 

- تنفس مشكل : بازدم مشكل شده وممكن است درهنگام دم عضلات شكم به داخل كشيده شوند؛

 

- احساس خفگي،

 

- خس خس سينه ؛

 

-سرفه طولاني مدت؛

 

- كبود شدن لبها ( سيانوز) كه به علت كمبود اكسيژن رخ مي دهد.

 

نخستين اقداماتي كه مي توانيد انجام دهيد:

 

1- در صورت بروز حمله آسم بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد ؛

 

2- اگر حمله هنگامي اتفاق بيفتد كه كودك در رختخواب است ، او را بلند كرده و زير سرش را با چند بالش بالا بياوريد. مي توانيد كودك را روي يك صندلي نشانده و از جلو او را به لبه ميز تكيه بدهيد. اين كار به كودك كمك مي كند تا عمل بازدم را راحت ترانجام دهد؛

 

3- سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد زيرا اضطراب شما تنها وضعيت كودك را بدتر مي كند.

 

4- هنگامي كه منتظر پزشك هستيد سعي كنيد توجه كودك را از حمله آسم به چيز ديگري معطوف كنيد تا كودك مشكل خود را فراموش كرده و به آن فكرنكند.

 

کودک

 

اقداماتي كه پزشك انجام مي دهد :

 

- پزشك احتمالاً با كمك يك داروي گشاد كننده ي برونش اقدام به درمان حمله آسم مي كند. اين دارو مستقيماً به وسيله تنفس به داخل برونش رفته و بر روي منطقه مسدود يا تنگ شده اثر مي كند. براي درمان يك حمله شديد، ممكن است نياز به بستري كردن كودك و استفاده از مقادير بيشتر داروي گشاد كننده برونش باشد؛

 

- اگر شواهدي از يك عفونت ريوي وجود داشته باشد، آنتي بيوتيك تجويز مي شود؛

 

- پزشك شما حداكثر سرعت بازدم كودك را براي تعيين وضعيت كودك اندازه مي گيرد.

 

- پزشك در مورد پيشگيري از بروز حمله آسم با شما صحبت كرده و توصيه هاي لازم را مي كند، همچنين به شما كمك مي كند تا ماده حساسيت زا براي كودك را پيدا كنيد؛

 

- در صورتي كه ساير روش ها براي پيشگيري از حمله آسم مفيد نباشند پزشك ممكن است يك كورتيكواستروئيد تجويز كند. كودك مي تواند مقدار كمي از يك استروئيد استنشاقي را سه يا چهار بار در روزاستفاده كند و در صورتي كه اين كار مفيد نباشد، مقادير بيشتري از داروهاي استروئيدي مي توانند به صورت قرص مصرف شوند.

 

اقداماتي كه شما مي توانيد براي كمك به كودك انجام دهيد:

 

- در صورتي كه پزشك موفق به پيدا كردن آلرژن ( مواد حساسيت زا ) نشد خود شما مي توانيد اقدام به اين كار كنيد. به زمان وشرايط بروز حمله توجه كنيد . از به كار بردن مواد و وسايل حساسيت زا مثل بالش هاي پـَرخود داري كرده و ازجمع شدن گرد و غبار درمنزل جلوگيري كنيد.

 

- بسياري از بيماران مبتلا به آسم نسبت به حيوانات حساسيت دارند. در صورت وجود حيوانات خانگي در منزل ، آنها را از محيط زندگي دور كرده و ببينيد آيا بروزحملات تنگي نفس دركودك كمتر مي شود يا نه؛

 

- ازمصرف داروهاي تجويز شده اطمينان حاصل نماييد و مدرسه را درجريان مشكل كودك قرار دهيد؛

 

- به يك فيزيوتراپيست مراجعه كنيد تا كودك تمرينات تنفسي را ياد بگيرد. اين كار به وي كمك مي كند تا در طي بروزحملات آسم ، آرامش خود را حفظ نمايد؛

 

- كودك خود را تشويق كنيد تا هنگام ايستادن يا نشستن ، پشت خود را راست و صاف نگهدارد تا فضاي بيشتري براي باز شدن ريه ها وجود داشته باشد. مراقب باشيد تا وزن كودك بيش از اندازه بالا نرود زيرا افزايش وزن سبب تحمل بار بيشتري بر ريه ها مي شود ؛

 

- ورزش به ميزان متوسط مي تواند به افزايش حجم تنفسي كمك كند. اما ورزش سنگين ممكن است سبب بروز حمله آسم شود. شنا كردن مي تواند بسيار مفيد باشد ؛

 

- از كشيدن سيگار در نزديكي كودك خودداري كنيد؛

 

- براي بالش ها و پتوها، از روكش استفاده كنيد.

 

کودک بیمار