سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۵۲ نکته برای شادی و افزایش بهره وری



شادی و لذت,نکات شادی آفرین

 

مطمئناً شادی و لذت بیشتر در زندگی، آرزوی همه افراد است. اما آیا کتابی وجود دارد که بتواند راهنمای جامعی برای همه ما باشد؟ مطمئناً نه. این مطلب نیز تنها لیستی از نکاتی است که می تواند به بسیاری از مردم در زندگی کمک کند. بعضی از نکات موارد کلی و عمومی است که ما اغلب فراموش می کنیم. شما می توانید به این مطلب به عنوان یک راهنما که در واقع نکاتی را به شما یادآوری خواهد کرد نگاه کنید. این نوشته یک راهنمای گام به گام نیست؛ همچنین نیازی به یادگیری و انجام کلیه نکات نمی باشد. اما قریب به اتفاقشان ممکن است برایتان مفید باشند. قبل از اشاره به این نکات، لازم است از چند مورد برای برگزیدن نکته های مفید آگاه باشید:

 

تنها، نکاتی را که تصور می کنید برای شما مفید هستند برگزینید و انتخاب کنید. در اینجا ۵۲ نکته وجود دارد که تک تک آنها ممکن است برای همه کاربرد پذیر نباشند. اما امید می رود، هر کس بتواند حداقل ۱۰ مورد را انتخاب و به آنها عمل کند.

 

نیازی نیست که همه نکات را در یک زمان انجام دهید. ابتدا یک مورد را انتخاب کنید و آنرا در یک مدت زمان معین انجام دهید. اول بر روی یک نکته تمرکز کنید و سپس به سراغ بعدی بروید. تلاش برای پذیرفتن تمام تغییرات به یکباره بسیار مشکل است. تجربه. نکته ای را امتحان کنید و اگر جواب نداد دیگری را امتحان کنید. زندگی یک تجربه است. برای هیچ نکته ای تضمینی وجود ندارد. اما بسیاری از آنها به احتمال زیاد در شما شادی و نشاط ایجاد خواهد کرد. همه این نکات برای همه افراد کاربردی نمی باشند. برخی از مهمترین آنها در زیر آورده شده است.

 

 

۱- سحرخیز باشید: اقرار می کنم که این نکته برای همه کارساز نیست. و ممکن است برای شما نیز کارساز نباشد. اما من آنرا یک تغییر شگفت انگیز در زندگی خود می دانم. عادت به سحرخیزی، آغاز روزهای مرا بسیار مثبت تر ساخته است. و من اکنون زمان و انرژی بیشتری برای نوشتن، تمرین و تفکر دارم.

 

۲- کمتر کار کنید: این نکته هم یکی از نکات شادی آفرین است و باعث افزایش بهره وری خواهد شد. کمتر کار کردن شما را شادتر می کند به این دلیل که زندگی شما گیج کننده و پر استرس نخواهد شد. شما زمان بیشتری برای عزیزانتان و برای زندگی کردن خواهید داشت. همچنین یکی دیگر از نکات افزایش دهنده بهره وری این است که بر انجام وظایف اساسی تمرکز کنید و کارهای دیگر را حذف کنید. با این عمل تعداد کارهایی که انجام می دهید کمتر می شود ولی فعالتر خواهید بود.

 

۳- سرعت خود را کاهش دهید: به نظر من این عادت به تنظیم سرعت کار کردن باید در مردم ایجاد شود. در واقع تصور می شود اگر سرعت انجام بعضی کارها را کاهش دهید، زندگی لذت بخش تر خواهد شد و با ملایمت بیشتری کار می کنید. شما می توانید کارهای بیشتری انجام دهید حتی اگر کمتر کار کنید! و زمانی که کار نمی کنید، باید سعی کنید به حالت آرامش بازگردید. رانندگی آهسته، آرام راه رفتن، آرام غذا خوردن نمونه هایی از این کارها است.

 

۴- تمرین بردباری: اگر شما به راحتی عصبانی می شوید و کنترل خود را از دست می دهید می توانید با توجه به این نکات صبورتر باشید. با توسعه این مهارتها، زندگی شما متعادل تر و روان تر و شادی شما بیشتر خواهد شد. بردباری یک مهارت است و مانند صفات ذاتی غیر قابل تغییر نیست.

 

۵- مهربانی را تمرین کنید: این نکته می تواند یکی از مهمترین نکاتی باشد که باید آن را رعایت کنید. بخش اول از مهربان بودن همدلی است و این توانایی به ما کمک می کند که بتوانیم دیگر احساساتمان را با تمرین گسترش دهیم و درد و رنج افرادی را که به آنها علاقه مندیم تصویرسازی کنیم. سعی کنید دلیل درد و رنج و احساسات درونی و علت واکنش آنها را درک کنید. با انجام این تمرین شما مهارتی را که می تواند پیش درآمدی برای دیگر مهارتها باشد را تمرین می کنید. سعی کنید از درون اکثر افرادی که با آنها برخورد می کنید، آگاه شوید. سعی کنید از گذشته آنها و طریقه برخوردشان با زندگی اطلاع یابید. زمانی که شما این مهارت ارزشمند را گسترش می دهید نیم دیگری از مهربانی را یاد می گیرید. تلاش در جهت درک کردن و کمک به دیگران و کاهش درد و رنج آنها در واقع اقدام به مهربانی است. این چیزی است که می تواند شادی حقیقی را به زندگی شما و اطرافیانتان هدیه کند.

 

۶- علایق خود را کشف کنید: یک نکته ضروری دیگر. این نکته ممکن است در لیست اولویتهای من رتبه دوم را داشته باشد. کاری را پیدا کنید که به انجام آن علاقمندید. با این عمل زندگی شما فوق العاده بهتر می شود. مثلاً ممکن است شما عاشق کارتان باشید، چیزی که ۴۰ ساعت یا بیشتر در طول هفته را به آن اختصاص می دهید. با این کار مطمئناً امروز و فردا کردن و استرستان کمتر خواهد شد و مطمئناً کاری که ارائه می کنید رضایت بخش تر خواهد بود. به شغلتان و خودتان افتخار و شادمانی بیشتری را درون خود حس می کنید.

 

۷- وزن کم کنید: اگر اضافه وزن دارید، برای سلامتی و ظاهر بهتر، سعی کنید وزن خود را کم کنید. هرچند که وزن کمتر، بر داشتن احساس بهتر نسبت به بدنتان بسیار موثر است، ولی توصیه می شود که با رضایت به خود نگاه کنید. حتی اگر اضافه وزن دارید احساس منفی نسبت به خودتان نداشته باشید. سعی کنید کاهش وزن را با وسواس بیش از حد انجام ندهید. به تدریج وزن کم کنید و از این کار لذت ببرید. دو نکته بعدی بهترین روشهای انجام این کار هستند. شاید مطالعه این مطلبنیز در این زمینه به شما کمک کند.

 

۸- ورزش: این نکته را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. علاوه بر تناسب اندام، ورزش کردن به خودی خود لذت بخش است و در طول روز نیز احساس بهتری به ما می دهد. در حین ورزش زمان مناسبی برای فکر کردن خواهید داشت. بعد از اتمام ورزش نیز احساس بسیار خوبی در مورد خودتان دارید.

 

۹- خوردن غذاهای سالم: رژیم گرفتن، چندان توصیه نمی شود. مگر در موارد خاص. رژیم بسیار محدود کننده است و بعد از مدتی از آن خسته می شوید و آنرا کنار می گذارید. شاید بهتر باشد به جای رژیم گرفتن و تغییر همه چیزهایی که می خورید، کمی در خوراک فعلی خود تغییر حاصل کنید. تغییر در رژیم غذایی و داشتن یک تغذیه سالم، به کاهش وزن شما کمک می کند و طول عمر را نیز افزایش می دهد.

 

۱۰- مدیتیشن: شاید شما هم مانند من به تغییر و تحولات عصر جدید عادت نداشته باشید. اما مدیتیشن به عنوان یکی از این موارد، می تواند روش بسیار ساده ای برای ریلکس شدن و رسیدن به آرامش، باشد که برای بهبود سلامت، عقل و تفکر نیز موثر است.

 

۱۱- مرتب و منظم باشید: رعایت این مورد شاید برای بسیاری از افراد آنچنان هم ضروری نباشد. شاید شما از یک زندگی شلوغ و این که دائماً در حال پیدا کردن وسایل خود باشید، لذت ببرید. اما از نظر کسانی که زندگی مرتب و نامرتب را تجربه کرده اند، مرتب بودن بهتر است.

 

۱۲- مثبت فکر کنید: این نکته یکی دیگر از مهمترین نکات در این لیست است. نگرش مثبت در زندگی، می تواند یکی از موثرترین تغییرات مفید در زندگی شما به حساب آید. یاد گرفتن اینکه چگونه مثبت فکر کنیم مهارتی است که زندگی افراد بسیاری را تغییر داده است. رعایت این نکته، انجام تمام نکات دیگر در این لیست را امکان پذیر می کند.

 

۱۳- امور مالی خود را ساده تر کنید: تعداد حساب های بانکی خود را کاهش دهید، تعداد کارت های اعتباری خود را کاهش دهید، کمتر خرج کنید و سعی کنید فاکتورهای پرداختی خود را کم کنید. امور مالی خود را به صورت خودکار در آورید. ساده انگاشتن مسائل مالی تا حد زیادی منجر به کاهش استرس می شود.

 

۱۴- زندگی را ساده بگیرید: سخت نگیرید. افرادی که زندگی را ساده می گیرند، لذت بیشتری از زندگی شان می برند. وسایل و وظایف کمتر تا زندگی را برای تان لذت بخش تر می کند.

 

۱۵- آنچه دارید را بپذیرید: مشکل بسیاری از افراد است که اغلب فکر می کنند خوشحالی زمانی به دست می آید که حتماً به مقاصد خاص و مهمی که در ذهن دارند دست یابند. مثل رسیدن به شغل مناسب و خانه ای که در رویاهای شان ساخته اند. متأسفانه رسیدن به این رویاها مدت زمان زیادی طول می کشد و زمانی که به آن می رسید احتمالاً رویاهایتان تغییر یافته و رویاهای جدیدی در سر دارید، پس آنطور که باید از آن لذت نخواهید برد. به جای آن سعی کنید از آنچه که هستید و چیزهایی که دارید لذت ببرید. برای انجام این کار به جای مقایسه خود با افرادی که از شما بالاترند، خودتان را با کسانی که زندگی سختی دارند و با آن در حال مبارزه هستند، مقایسه کنید. این مقایسه منجر به درک بیشتر حس خوشبختی و احساس شادمانی از وضع فعلی تان می شود.

 

۱۶- سرنوشت خود را پیش بینی کنید: سرنوشت شما چگونه خواهد بود؟ در آینده چه کارهایی انجام خواهید داد و زندگی شما را به کجا می برد؟ با روز و شب خود چه می کنید؟ سعی کنید تصویر ذهنی واضحی از آینده تصور کنید و آنرا جایی یادداشت کنید. حال یک قدم جلوتر روید و سعی کنید آنرا به حقیقت تبدیل کنید و راههای مختلف را برای رسیدن به آن امتحان کنید.

 

۱۷- اهداف بلند مدت تعیین کنید: چشم انداز شما از آینده باعث می شود که برای خود اهدافی بلند مدت مشخص کنید. از میان اهدافی که در سر دارید یکی را به دلخواه انتخاب کنید و تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارید. سعی کنید طی یک سال آینده به آن دست یابید. سپس جهت پیش برد اهداف بلند مدت، اهداف میان مدت برای خود تعیین کرده و تلاش کنید در چند ماه آینده به آن برسید. حال مشخص کنید که برای رسیدن به اهداف میان مدت در این هفته و در این روز چه خواهید کرد. در هر زمان فقط بر روی یک موضوع تمرکز کنید و سعی کنید به آن برسید و سپس به موضوع بعدی بپردازید.

 

۱۸- اهداف خود را مرور کنید: تعیین هدف بسیار حائز اهمیت است. اما در واقع کلید رسیدن به آن، بازنگری و نقد ماهانه و یا هفتگی، و برداشتن گامهایی برای تبدیل آن به واقعیت است. بنابراین سعی کنید مرتباً آنها را مرور کنید.

 

۱۹- ماموریت زندگی: این نکته، مرتبط با پیش بینی سرنوشت اما متفاوت با آن است. فکر کردن به اینکه زمانی که مُردید چگونه از شما یاد می شود خیلی مهم است. پس می توانید زندگی را به گونه ای ادامه دهید که به چیزی که می خواهید منجر شود. تلاش کنید که با هدف زندگی کنید و هر روز را با آن هدف شروع کنید.

 

۲۰- وظایف مهم خود را به صورت هفتگی و روزانه طرح ریزی کنید: با انتخاب سه مورد از مهمترین کارهایی که در یک روز قرار است انجام دهید برای خود هدف روزانه مشخص کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. جهت رسیدن به نتیجه بهتر همین کار را برای یک هفته انجام دهید. بزرگترین کارهایی که در این هفته می خواهید انجام دهید را انتخاب و برای آنها برنامه ریزی کنید.

 

۲۱- حفظ تمرکز: یکی از مهمترین کلیدهای رسیدن به هدف، حفظ تمرکز بر روی آن است. انجام اینکار بسیار حائز اهمیت است که در یک زمان فقط یک هدف را دنبال کنید. اگر شما مرتباً هدفتان را به خودتان یادآوری کنید تمرکز خود را از دست نخواهید داد. پوستری از هدف فعلی خود تهیه کنید و آنرا پرینت بگیرید و در معرض دید قرار دهید یا برای خود ایمیل یادآوری بفرستید. به هر حال راهی را برای حفظ تمرکز پیدا کنید. آن زمان است که به عینه شاهد رسیدن به هدفتان خواهید بود.

 

۲۲- از سفرتان لذت ببرید: هدفها حائز اهمیت اند اما نه به بهای از دست دادن شادی کنونی. این مسئله که شما بتوانید از سفرتان لذت ببرید خیلی مهم است. فراموش کردن این نکته ریز و مهم بسیار آسان است. پس سعی کنید مرتب آنرا به خودتان گوشزد کنید.

 

۲۳- یک برنامه روتین برای صبح و بعد از ظهر ایجاد کنید: این موضوع برای نظم دادن به فعالیت های روزانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. کلیه اهداف تان را مشخص کنید و سپس وارد بخش مدیریت اهداف شوید. خود را برای یک شروع تازه آماده کنید. برای مثال در یک بعد از ظهر نه تنها می توانید به استراحت و رفع خستگی یک روز طولانی بپردازید، بلکه می توانید به اینکه روزتان را چگونه گذرانده اید فکر کنید. بدین ترتیب می توانید خود را برای روز بعد آماده کنید تا چگونگی شروع آن، برای تان گیج کننده نباشد. همچنین، یک صبح روتین راه بسیار مناسبی برای خوش آمد گویی به روز است. زمانی است برای ورزش کردن، مدیتیشن، تفکر آرام، نوشتن و کارهای دیگر.

 

۲۴- روابط دوستانه خود را توسعه بخشید: اینکه شما دوستان خاصی برای خود داشته باشید فوق العاده است ولی روابط صمیمانه می تواند با هر کسی در اطرافتان بوجود بیاید. گذراندن زمان با اشخاصی که می شناسید، به ایجاد و گسترش رابطه صمیمانه تر شما کمک می کند. اما اگر این کار را انجام نداده اید نا امید نشوید. این عمل لزوماً نباید از سوی شما باشد. رابطه صمیمانه می تواند از سوی دوستان، سایر اعضای خانواده، فرزند، هم اتاقی، همکلاسی و همکاران نیز گسترش یابد. هر شخصی که ما ملاقات می کنیم بشری است با خواسته های مشابه ما، خواسته هایی مانند خوراک، پوشاک، سرپناه، نیاز به شاد بودن و ایجاد روابط صمیمانه با دیگران. سعی کنید موضوعات مشترک بین خودتان را پیدا کنید؛ گشاده رو و صادق باشید؛ اطلاعات بیشتری از یکدیگر بدست آورید؛ یکدیگر را بیشتر بشناسید و به هم عشق بورزید.

 

۲۵- پرداخت و حذف بدهی های مالی: این عمل راه بزرگی برای کاهش استرس و ایجاد امنیت بیشتر است. اگر با بدهی کارتهای اعتباری خود مشکل دارید و هزینه ها بر شما فشار می آورد، پیشنهاد می کنم از شر کارت های اعتباری خود خلاص شوید. ممکن است چندین سال طول بکشد ولی شما را از شر بدهی ها خلاص می کند و خاطرتان آسوده می شود.

 

۲۶- از کوچکترین لحظات خوشتان لذت ببرید: شما می توانید این خوشی ها را در هر جایی پیدا کنید. غذا، غروب آفتاب، ماسه ای که در ساحل دریا بین انگشتانتان می رود، چمن تازه کوتاه شده، بازی با فرزندتان، یک کتاب خوب، یک تخت گرم و نرم، رقصیدن در باران و موسیقی مورد علاقه تان. شما احتمالاً می توانید یک لیست ۲۰ موردی از مواردی که برایتان لذت بخش است را تهیه کنید و این لذتهای کوچک را در روزتان پخش کنید. بدین صورت زندگی بهتری خواهید داشت.

شدن لباسهای تمیز، آنها دیگر قابل پوشیدن نیستند. برای مثال سعی کنید سیستم ساده ای برای این کار ایجاد کنید. به محض درآوردن لباسها از تن -چنانچه هنوز تمیز هستند- آنها را آویزان کنید -و درصورتی که کثیف شده اند- در سبد لباسهای کثیف بگذارید. حتی می توانید دو سبد برای این کار تهیه کنید، سبد لباسهای سفید و لباسهای رنگی. وقتی سبدی پر شد لباسهای آن را بدون دردسر درون ماشین لباسشویی قرار می دهید، می شوئید، اتو می کشید و در کمد لباسها آویزان می کنید. بدین ترتیب مراحل بسیاری را به صورت خودکار انجام داده اید، کارتان راحت تر شده و همچنین وقت کمتری نیز صرف کرده اید.

 

۳۴- زمانی را برای کاهش دادن فشار استرس اختصاص دهید: ما به ناچار در زندگیمان با مواردی مواجه می شویم که استرس زیادی به ما وارد می کنند. شاید در طول یک هفته بارها این استرس به ما وارد شود. برای حفظ سلامت عقل می بایست راههایی برای کاهش این فشار پیدا کنید و زمانی را برای خلاص شدن از این فشار اختصاص دهید.

 

۳۵- در زمان حال زندگی کنید: زمان درگذر است. قبل از اینکه متوجه شوید زندگی شما می گذرد. فرزندان شما بزرگ می شوند و جوانی شما گذشته است. اجازه ندهید زندگیتان دچار لغزش شود. تا جایی که می توانید از آن لذت ببرید. به جای زندگی کردن در گذشته، به آینده فکر کنید و تلاش کنید در زمان حال زندگی کنید.

 

۳۶- آرامش خود را حفظ کنید: سلامتِ عقلِ خود را در برابر تمامی چالشهایی که در مقابل شما وجود دارد، حفظ کنید. رانندگان بی ادب، تحریک همکاران، کامنتهای منفی وبلاگتان و اعضای بی ملاحظه از این جمله اند. این تمرین مدتی زمان می برد ولی باعث می شود پس از مدتی این مسایل دیگر روی شما تاثیر منفی نگذارند و به قولی پوست کلفت می شوید.

 

۳۷- با اعضای خانواده و عزیزانتان وقت بگذرانید: یکی از مواردی که می تواند شما را سرشار از شادمانی کند، گذراندن وقت با عزیزانتان است. تا آنجا که می توانید وقت خود را با عزیزانتان بگذرانید و از آن لذت ببرید. سعی کنید همیشه برای اینکار وقت ایجاد کنید و مشغله را بهانه نکنید.

 

۳۸- وقتی ناراحت هستید سعی کنید خودتان را بالا بکشید: همیشه زمانهایی در زندگی وجود دارد که ناراحت یا حتی افسرده می شوید. سعی کنید عملی انجام دهید که شما را از این وضعیت خارج کند. مثلاً یک دوش آب گرم بگیرید؛ به سر و وضع خود برسید و ورزش کنید. هرچند ممکن است حوصله این کار ها را به هنگام ناراحتی نداشته باشید، اما بهتر است تلاشتان را بکنید. شاید بد نباشد برای چند ساعتی از خانه خارج شوید و یا سعی کنید کاری انجام دهید.

 

۳۹- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید: انجام این مورد بسیار مشکل است. بهتر است که بپذیرید چه کسی هستید و چه چیزی از زندگی می خواهید. وقتی شما خودتان را در مقایسه با یک دوست، همکار یا شخص معروف ببینید، متوقف می شوید. متوجه می شوید که با آنها متفاوت هستید و نقاط قوت متفاوتی دارید. این امر بر شما اثر منفی خواهد گذاشت. اما اگر لحظه ای به تمام قابلیت های مثبتی که در خود می بینید فکر کنید، از این همه نعمت شگفت زده خواهید شد.

۴۰- بر منافع تمرکز کنید نه بر مشکلات: اگر شما در حال انجام کاری هستید به سختی کار و اینکه علاقه ای به انجام آن ندارید فکر نکنید. به منفعت کار و اینکه چه فرصتهایی را برای شما ایجاد خواهد کرد فکر کنید. با تغییر زاویه دیدتان، می توانید احساستان را نسبت به مسائل عوض کنید و راحت تر به آنها دست پیدا کنید.

 

۴۱- رومانتیک باشید: اگر شما آن شخص خاص را در کنارتان دارید راههای رمانتیک بودن را پیدا کنید. تازه نگه داشتن روابط می تواند شگفتی های زیادی بیافریند. اینکار به پول زیادی نیاز ندارد. برای شروع می توانید یکی از این ایده ها را پیاده کنید. عشقتان را با یک شام عالی و رومانتیک همراه با شمع سورپرایز کنید. یک روز را فقط به تماشای ویترین مغازه ها اختصاص دهید. برای جشن گرفتن منتظر رسیدن مناسبت ها نباشید و … .

 

۴۲- بحث کردن را رها کنید: شخصی را می شناسم که پنجاهمین سالگرد ازدواجش را جشن گرفت. از او راز ازدواج موفقش را پرسیدم. پاسخ داد: «اگر من تمام طول زندگی را به بحث کردن با همسرم می گذراندم به اینجا نمی رسیدم.». تصور می کنم منظور او این بود که می بایست از بحث و مشاجره کردن و به دنبال استدلال بودن برای هر موضوعی دوری کرد. این راهنمایی نه فقط برای کسانی که ازدواج کرده اند بلکه برای بسیاری از ما مفید است. در واقع به جای بحث و مشاجره و به جای اینکه تلاش کنیم حرفمان را به کرسی بنشانیم باید به دنبال این باشیم که یکدیگر را بهتر درک کنیم. باید واقعاً تلاش کنیم که موقعیت طرف مقابل را درک کنیم تا بتوانیم از دید او به موضوع نگاه کنیم. این مورد کوچک شادمانی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

 

۴۳- خودتان را به جریان بسپارید: این نکته بسیار شادی آفرین و سودمند است. جاری شدن اصطلاحی است که ما در زمانی که به طور کامل بر روی کار یا وظیفه ای متمرکز می شویم به کار می بریم. ما آنقدر خودمان را در کار غرق می کنیم که آهنگ زمان را از دست می دهیم. داشتن مشغله و فراغت است که ما را به جریان می سپارد. بر خلاف تصور عام، بزرگترین لذت ها مربوط به زمانی نیست که هیچ فکر و مشغله ای نداریم بلکه بلعکس مربوط به زمانهایی است که در چالشهای بزرگ فکری به سر می بریم.

 

۴۴- تک وظیفه: من چند وظیفگی را قبول ندارم؛ دست کم نه بر اساس وظایف روز به روز. به جای آن بر یک کار تمرکز کنید. این عمل باعث می شود بهره وری شما بیشتر و استرستان کمتر شود. در این حالت احتمال اشتباه شما کمتر است.

 

۴۵- صرفه جو باشید: این نکته به جای اینکه هدف باشد یک عادت است. یک روش زندگی، طرز فکری متفاوت و راهی برای معنی بخشیدن به زندگی است. این موضوع بدین معنا نیست که خسیس باشیم و از لذتهای زندگی دل بکنیم. بلکه به این معنی است که راههای کم خرج تر را برای انجام کارها پیدا کنیم -از این روند شاد شویم- و فشارهای مالی زندگی را کنترل کنیم.

 

۴۶- کارها را با آرامش و طمأنینه شروع کنید: از آنجا که قصد شما دستیابی به هدفی است که برای شما اهمیت دارد و چیزی است که احتمالاً به آن خواهید رسید پس این هدف می تواند پیش درآمدی برای رسیدن به اهداف دیگر باشد. حفظ آرامش و طمأنینه در رسیدن به این هدف به شما کمک می کند. این تکنیک، تکنیک ساده ایست ولی حتماً جواب خواهد داد. هنگامی که شروع به ورزش و یا دیگر فعالیتهای مشابه می کنید آهسته شروع کنید. نیازی به عجله کردن نیست. شما در ابتدای راه هستید و زندگی همچنان ادامه دارد.

 

۴۷- برخورد با مخالفان را یاد بگیرید: همه ما در زندگی با افراد مخالف خود برخورد کرده ایم. افرادی که همیشه در حال انتقال انرژی های منفی هستند. حتی اگر این افراد حسن نیت هم داشته باشند، باعث می شوند احساس بدی پیدا کنیم و یا نتوانیم به هدفمان برسیم. این افراد معمولاً نیش و کنایه می زنند و منفی بافی می کنند. برای رسیدن به اهداف می بایست نحوه مواجهه با این افراد را فرا بگیریم.

 

۴۸- به گردش بروید: امروزه بسیاری از ما مدت زمان زیادی را در خانه می گذرانیم به خصوص اگر کار و کلیه سرگرمی هایمان در منزل فراهم باشد. فرزندانمان نیز به همین صورت بار خواهند آمد و با وجود تلویزیون و اینترنت و بازیهای کامپیوتری روز به روز بد و بدتر می شوند. سعی کنید بیشتر به گردش بروید و طبیعت و زیباییهای جهان اطرافتان را حس کنید و از فعالیتهای بدنی لذت ببرید.

 

۴۹- بازنشستگی زود هنگام: این روش راه مطمئنی برای رسیدن به خوشحالی نیست. ممکن است شما بازنشسته شوید ولی بر خلاف تصورتان غمگین و افسرده شوید. اما اگر هدف خاصی را از بازنشستگی زودهنگام تان داشته باشید، می تواند برایتان به یک امر لذت بخش تبدیل شود. اگر بعد از آن، قصد انجام فعالیت هایی که شما را بیشتر خوشحال می کند، داشته باشید، این کار توصیه می شود.

 

۵۰- چیزهای کوچک را دوست داشته باشید: مطمئناً موضوعات بزرگ می توانند لذات بزرگ به همراه داشته باشند اما موضوعات کوچک بسیاری نیز در زندگی ما وجود دارد که وقتی به وقوع می پیوندند، از آنها لذت می بریم. قدری تأمل کنید و به کاری که هم اکنون انجام می دهید توجه کنید، به اطرافتان توجه کنید و ببینید در اطرافتان چه می گذرد. سعی کنید از هر بخش آن که می توانید، لذت ببرید.

 

۵۱- تنبلی کنید: زمانهایی وجود دارد که باید بسیار پویا و پر تحرک باشید و در مقابل زمانهایی هم هستند که می بایست تنبلی کنید! من تنبلی را دوست دارم و هر وقت فرصتی پیش بیاید تنبل می شوم. این کار از من انسان تنبلی می سازد؟ قطعاً نه! ولی هر زمان تنبلی به سراغ من بیاید اهمیتی نمی دهم. این امر من را خوشحال می کند و در اوقات تنبلی از بودن با فرزندانم لذت می برم و یا سعی می کنم بیشتر به خودم توجه کنم.

 

۵۲- به دیگران کمک کنید: درحالیکه پیدا کردن لذات زندگی یکی از راههای خوشحال بودن است، انجام کارهایی که به شادی دیگران بیانجامد و باعث شود کمتر رنج بکشند نیز پاداش بسیار لذت بخشی را شامل می شود. من پیشنهاد می کنم مواردی از این دست را پیدا کنید و مقداری از وقت خود را به آنها اختصاص دهید. شما حتی ممکن است به کمک کردن به دیگران معتاد شوید. و این تنها اعتیاد مثبتی است که می توانید به آن مبتلا شوید.

منبع:سالم زی

  


ویدیو مرتبط :
بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها (مدیریت بهره وری فراگیر) مقدمه ای بر مدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش بهره‌وری و شادی کارمندان با «ذهن‌آگاهی»


ذهن‌آگاهی، آنچه شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و پروکتر اند گمبل این روزها در دستور کار دارند. حتی شرکت بیمه آئتنا (Aetna) برنامه تاثیرگذار ذهن‌آگاهی را که باعث کاهش جابه‌جایی کارمندان می‌شود و عملکرد کسب‌ و کار را ارتقا می‌بخشد، اجرا کرده است.

وب سایت دنیای اقتصاد: ذهن‌آگاهی، آنچه شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و پروکتر اند گمبل این روزها در دستور کار دارند. حتی شرکت بیمه آئتنا (Aetna) برنامه تاثیرگذار ذهن‌آگاهی را که باعث کاهش جابه‌جایی کارمندان می‌شود و عملکرد کسب‌وکار را ارتقا می‌بخشد، اجرا کرده است. ذهن‌آگاهی (Mindfulness) یا همان «بودن در لحظه» توجه ارادی به زمان حال است، به طوری که فرد ذهن‌آگاه افکار و احساسات خود را از دور مورد توجه قرار می‌دهد، بدون اینکه در مورد خوب یا بدن بودن آن قضاوت کند. اما بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی محدود به شرکت‌های بزرگ‌ نیست و کسب‌وکارهای کوچک‌تر و کارمندان آنها هم می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند.

در شرکت حقوقی برگر سینگرمن (Berger Singerman) که تقریبا 85 وکیل و 165 کارمند در آن کار می‌کنند، برنامه ذهن‌آگاهی از سال 2013 اجرایی شده است. اعضای تیم که در این برنامه شرکت‌ کرده‌اند، پیشرفت‌های قابل توجهی را در عملکرد حرفه‌ای خود گزارش می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به افزایش تمرکز بر وظایف محوله و توسعه مهارت‌های شنیداری اشاره کرد.

از نظر خود شرکت هم بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی به حرفه‌ای‌گرایی، همکاری و عملکرد بیشتر و بهتر منجر شده است. همچنین کلیه مهارت‌هایی که به توسعه عملکرد در محیط کار می‌انجامند، به توسعه زندگی شخصی آنها کمک کرده است. اصول ذهن‌آگاهی تقریبا در هر کسب‌وکار کوچکی کاربرد دارد. حتی می‌توان گفت هر چقدر کسب‌وکار کوچک‌تر باشد، اثر آن بزرگ‌تر است، چون نقش هر فرد برای اجرای ماموریت کلی شرکت ضروری‌تر خواهد بود.

افزایش بهره‌وری و شادی کارمندان با «ذهن‌آگاهی»

لزوم پیشتازی مدیران ارشد

مزیت‌های ذهن‌آگاهی برای رهبران کسب‌وکار به‌طور فزاینده‌ای توسط تحقیقات آزمایشگاهی مورد تاکید قرار گرفته است. افراد حرفه‌ای از مدیتیشن و ذهن‌آگاهی برای مدیریت استرس، حفظ تمرکز استراتژیک، افزایش عملکرد شناختی، ارتقای هوش احساسی و توسعه روابط با دیگران استفاده می‌کنند. بنابراین، جلب توجه مدیریت ارشد شرکت برای پشتیبانی از برنامه ذهن‌آگاهی در محیط کار، اولین قدم اساسی برای به‌کار بردن آن در محیط کار است. به محض اینکه مدیریت ارشد تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در منابع انسانی و مالی نشان داد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• یک کارشناس بیاورید. یک کارشناس شناخته شده ذهن‌آگاهی می‌تواند برنامه اثربخشی برای آموزش کارمندان ارائه دهد.

• یک پشتیبان داخلی را شناسایی کنید. اگر به اندازه کافی خوش‌شانس هستید و در داخل سازمان فردی را دارید که دانش و مهارت کافی دارد و علاقه‌مند است مسوولیت‌ اجرای برنامه را درون شرکت برعهده بگیرد، از تجربه و تخصص او استفاده کنید.

• از اینترنت استفاده کنید. برای تحقیق، اجرا و آموزش ذهن‌آگاهی از منابع معروف اینترنتی استفاده کنید.

قدرت درک بالا

بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی قدرت شنیداری فعال و مهارت‌های مشاهده و جمع‌آوری داده را ارتقا می‌بخشد. این موضوع در شرکت برگر سینگرمن کمک می‌کند تعامل بیشتر و موثرتری با هم و با مشتریان داشته باشیم. و وقتی به یکدیگر بهتر گوش می‌دهیم و هم را درک می‌کنیم، موثر‌تر و با استرس کمتری کار می‌کنیم.

افزایش بهره‌وری و شادی کارمندان با «ذهن‌آگاهی»

بیشتر رهبران کسب‌وکار موافقند که «توانا بود هر که دانا بود» هر چقدر بیشتر بدانیم، احتمال اینکه تصمیم‌های آگاهانه‌تر بگیریم بیشتر می‌شود. من یاد گرفته‌ام بر سه مجموعه داده متمرکز شوم:

1) خودم:
مطالعه در مورد ذهن‌آگاهی و اجرای آن به من کمک کرده نسبت به اینکه در حال حاضر چه افکار و احساساتی دارم، آگاهی دقیق‌تری داشته باشم. به عنوان مثال، اگر در «سیستم کشف زودهنگام» عصبانیت یا ترس خودم، بفهمم چه چیزهایی این احساسات را در من ایجاد می‌کنند، شانس نشان دادن واکنش متفکرانه به محرک‌های این احساسات و جلوگیری از آنها بیشتر می‌شود. همچنین دریافته‌ام در نتیجه بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی بهتر می‌توانم بفهمم چه زمان تمرکزم را روی کار از دست داده‌ام و خودم را بازمی‌گردانم.

2) افراد دیگر:
بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی پیشرفت من در مهارت‌های شنیداری و توانایی جمع‌آوری داده از تعاملاتی که با دیگران دارم را تسهیل کرده است. فهمیده‌ام که چگونه توانایی در لحظه بودن را ارتقا دهم، بهتر می‌توانم واکنش دیگران را هنگامی که صحبت می‌کنم بسنجم و کلیدهای مهمی مانند زبان بدن و لحن صدا را ارزیابی کنم.

3) محیط:
بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی توانایی من را برای مشاهده و جمع‌آوری داده از محیط افزایش داده است. و در این فضا، ارجاع من به محیط یعنی مکانی که در آن خود را می‌یابم. فکر می‌کنم اصول تلاش برای جمع‌آوری بهتر داده کمک کرده نسبت به دورنمای دیگران آگاه‌تر و حساس‌تر باشم.

یک نمونه شخصی

ذهن‌آگاهی نه تنها به نفع کارمندان در کسب‌وکارهای کوچک است، بلکه منافعی در زندگی شخصی افراد دارد. یکی از همکارانم به نام دبی گالر، پست‌هایی در مورد ذهن‌آگاهی در وبلاگ خود می‌نویسد. او بعد از تجربه یک تصادف زنجیره‌ای وحشتناک، جزئیات این خاطره تلخ را به اشتراک گذاشت.

افزایش بهره‌وری و شادی کارمندان با «ذهن‌آگاهی»

او فهمیده بود زنی که در خودرو جلویی بوده، آخرین ماه‌های بارداری خود را طی می‌کرده است. دبی اگرچه ابتدا به شدت ناراحت بود، اما ابزارهای ذهن‌آگاهی را طوری که آموزش دیده بود در مورد موقعیت خود به‌کار برد. دبی به این فکر کرد: «شگفت‌انگیز است که در حال حاضر سالم هستم.

من آنجا بودم و توانستم شوک این تصادف را جذب کنم و به زنی که در خودرو جلویی بود آسیبی وارد نکنم.» دبی با به‌کارگیری ذهن‌آگاهی توانست به جای واکنشی غیرمنطقی، متفکرانه و هوشمندانه فکر کند. ذهن‌آگاهی یک سفر است. من فکر می‌کنم بازدهی زمانی که برای بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی صرف کردم، کاملا مثبت بوده است.

 البته به‌طور حتم هنوز راه زیادی پیش رو دارم. من معتقدم عملکرد حرفه‌ای خودم را به شیوه‌های مختلفی توسعه داده‌ام و همان مهارت‌هایی که باعث شده وکیل و مشاور خوبی باشم، روابط و زندگی شخصی من را نیز ارتقا داده است. دیگر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را تشویق می‌کنم بررسی و اجرای ذهن‌آگاهی را در دستور کار خود قرار دهند.