سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی


نگران هستید كه پس از یك روز مرخصی چطور با حال بد سر كار بروید. اما نگران نباشید، اینجا به شما می‌گوییم چطور با یك برنامه‌ریزی 24ساعته حال خودتان را خوب كنید و آماده برگشتن سر كار (یا كلاس) شوید.



مجله سیب سبز: سخت بیمار هستید نمی‌توانید از روی تخت بلند شوید؟ پس باید استراحت كنید، اما شاید شرایط شغلی و تحصیلی شما به گونه‌ای است كه فقط می‌توانید یك روز مرخصی بگیرید یا سركلاس نروید، از همین حالا هم نگران هستید كه پس از یك روز مرخصی چطور با حال بد سر كار بروید. اما نگران نباشید، اینجا به شما می‌گوییم چطور با یك برنامه‌ریزی 24ساعته حال خودتان را خوب كنید و آماده برگشتن سر كار (یا كلاس) شوید.

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

8:00  صبح : خودتان را معاینه كنید
مرخصی می‌خواهید یا نه؟

شك دارید كه امروز استراحت كنید یا سر كار بروید؟ دكتر جیسون جوناس، متخصص داخلی در بیمارستان لیرز نافیلد می‌گوید: «اگر تب دارید (درجه حرارت شما بیشتر از 5/37 درجه است) یا به‌شدت سرفه می‌كنید یا به شدت دچار ضعف و بی‌حالی و درد بدن و سردرد هستید یا اگر اسهال دارید به خودتان مرخصی بدهید و استراحت كنید. همه اینها نشانه این هستند كه بدن شما مشغول جنگیدن با میكروب‌ها و عفونت است. اگر به خودتان استراحت ندهید اوضاع را بدتر خواهید كرد و حتی ممكن است به چند روز استراحت نیاز پیدا كنید. استراحت امروز می‌تواند باعث شود كه شما شرایط بهتری برای فردا داشته باشید.»

9:00  صبح: مایعات بنوشید.
با آب پرتقال شروع كنید

باید سعی كنید تا می‌توانید بدن‌تان را هیدراته كنید. در واقع رساندن مایعات كافی به بدن یكی از بهترین راهبردهای ممكن برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست.  دكتر استیون لاكر، متخصص عفونی در پنسیلوانیا می‌گوید: «بهترین كار این است كه با یك لیوان آب پرتقال شروع كنید تا به بدن تان ویتامین C برسانید، اینگونه سیستم ایمنی‌تان تقویت می‌شود. سپس یك لیوان آب بخورید، طی روز هم حداقل 8 لیوان دیگر مایعات بخورید. مایعات سم‌ها را از بدن شما دفع می‌كند و به شما كمك می‌كند با عفونت بجنگید. اگر تب دارید چون با تعریق و تنفس آب از دست می‌دهید میزان نوشیدن‌تان را بیشتر هم كنید.»

10:00  صبح : از قرص‌ها كمك بگیرید
یار كمكی استفاده كنید

یادتان باشد كه قرص نخوردن همیشه كار خوبی نیست، باید بدانید كه به تنهایی نباید با عفونت بجنگید. دكتر جوناس می‌گوید: «داروهایی مثل پاراستامول و ایبوپروفن می‌تواند تب شما را پایین بیاورد و در عین حال باعث شود شما كمتر مایعات از دست بدهید. در عین حال این داروها سیستم ایمنی شما را هم تقویت می‌كند و اینگونه بدن‌تان بهتر می‌تواند با بیماری بجنگد. می‌توانید یك قرص را در ساعت 10 صبح و یك قرص دیگر را 4 تا 6 ساعت بعد بخورید. در كل روزی 3 عدد از این داروها را مصرف كنید.»

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

12:30  ظهر: سوپ بخورید
سوپ مادربزرگی

احتمالا آنقدر كم‌اشتها هستید كه اصلا دوست ندارید غذا بخورید اما مطمئن باشید بدن‌تان به انرژی نیاز دارد. دكتر جوناس می‌گوید: «شما باید به سیستم ایمنی‌تان ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را برسانید. باور كنید در این یك مورد خاص باید به نصیحت‌های مادربزرگ‌تان گوش كنید و سوپ مرغ بخورید.» پروتئین مرغ به بازسازی سیستم ایمنی كمك می‌كند، سیر و پیاز داخل این سوپ هم با میكروب‌ها مبارزه كرده و كل سوپ هم باعث می‌شود سلول‌‌های مرده و میكروب‌ها از بدن خارج شود. اگر معده‌تان حتی سوپ مرغ را هم تحمل نكرد، می‌توانید یك موز بخورید كه منبعی غنی از پتاسیم است و سیستم ایمنی بدن‌ را تقویت می‌‌كند.

3:00  بعدازظهر: بیدار بمانید
خوابیدن به نفع شما نیست

اگرچه بدن‌تان به استراحت نیاز دارد، اما اگر تمام روز را بخوابید شب نمی‌توانید بخوابید و اینگونه روز بعد حال بدتری خواهید داشت. اگر بدن‌تان به استراحت نیاز دارد چرت بزنید اما این چرت نباید بیشتر از 45 دقیقه باشد. اینگونه می‌توانید شب خوب استراحت كنید و برای فردا انرژی بیشتری داشته باشید. اگر خسته هستید دراز بكشید اما نخوابید، خودتان را سرگرم كنید، اما سعی كنید كار نكنید كه خسته شوید.

5:00  بعدازظهر: پیاده‌روی كنید
یك توصیه نسبتا عجیب

اگر احساس می‌كنید نسبت به صبح بهتر هستید، می‌توانید برای یك پیاده‌روی 10 دقیقه‌ای اقدام كنید. دكتر آنجلا چاملرز، متخصص بهداشت و سلامت در دانشگاه وست‌مینستر می‌گوید: «یك پیاده‌روی كوتاه می‌تواند به بدن شما كمك كرده و درواقع عملكرد بدن‌تان را تنظیم كند. بهتر این است كه مثلا با پوشیدن یك لباس و كفش مناسب تا مغازه نزدیك بروید و برگردید، سرعت راه رفتن شما باید نه زیاد باشد و نه كم.»

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

7:00  بعدازظهر: برنامه‌های كمدی تماشا كنید
خنده بر هر دردی دواست

تا به حال شنیده‌اید كه خنده برای آدم سرماخورده خوب است؟ خب، اگر نشنیده‌اید حالا بشنوید. دكتر جوناس می‌گوید: «خندیدن فقط حال روح‌تان را خوب نمی‌كند، بلكه در بدنتان آنتی‌بادی‌هایی ترشح می‌كند كه علیه میكروب‌ها می‌جنگد، در ضمن باعث ترشح سروتونین هم می‌شود كه حالی بهتر را در شما به وجود می‌آورد. داشتن خنده و شادی همین‌طور باعث ترشح اندورفین‌ها در بدن می‌شود كه آنها هم گرفتگی و كوفتگی عضلات را برطرف می‌كنند، برای همین به تماشای یك فیلم یا نمایش كمدی بنشینید یا مطالب كمدی بخوانید تا خوب شوید.»

9:30  شب: بخوابید
در خواب خوب شوید

دكتر چاملرز می‌گوید: «زود به تختخواب بروید و استراحت كنید، البته نه آنقدر زود كه خواب‌تان نبرد یا وسط شب بیدار شوید، حداكثر یك تا 2 ساعت قبل از وقتی كه به طور معمول می‌خواهید بخوابید تا یك خواب خوب داشته باشید و طی خواب بیدار نشوید، بهترین كار این است كه حداقل 8 ساعت بخوابید، اینگونه بدن شما فرصت خواهد داشت تا هورمون‌های لازم مثل ملاتونین و هورمون رشد را ترشح كند و اینطوری فردا صبح كه بیدار می‌شوید دیگر بیمار نیستید.»


ویدیو مرتبط :
حضور شهردار در برنامه یک روز خوب شبکه یک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 قدم براي آغاز يک روز خوب



 

یک روزخوب

 

براي بسياري از افراد برخاستن از خواب صبحگاهي و شروع يک روز، سخت ‌ترين زمان در روز است .


اين 7 عادت به شما کمک مي ‌کند روز خود را بهتر آغاز کنيد.


1- بدن‌ تان را بکشيد

 

بهترين کار اين است که قبل از برخاستن، هر يک از اعضا را براي 15 ثانيه بکشيد. مثلا از دستان خود شروع کنيد و هر يک از انگشتان را بکشيد. بعد مي ‌توانيد پاهاي خود را بکشيد و در نهايت گردن و کمر را کش و قوسي دهيد.

 

اين نوع حرکات سبب نرم شدن ماهيچه و مفاصل، جريان بيشتر خون و اکسيژن‌ رساني بالاتر به بافت ‌ها مي‌ شود.

 


2- محبت کنيد

 

از خواب بيدار کردن کودکي که هنوز در خواب ناز است يا نوجواني که تا دير وقت بيدار بوده و مجبور است صبح زود به مدرسه برود، کار راحت و دلنشيني نيست.

 

صبح ‌ها کنار تخت فرزندتان بنشينيد و با نوازش کردن سر او سعي کنيد آرام او را بلند کنيد. نوازش نه تنها از ناراحتي ناشي از برخاستن نا به‌ هنگام مي‌ کاهد، بلکه به خود شما نيز حس خوبي را القا خواهد کرد که تا پايان روز با شما مي ‌ماند.

 

در ضمن قبل از آن که براي رفتن به محل کار يا درس از خانه خارج شويد، تمامي افراد داخل خانه که به آن ها علاقه داريد را ببوسيد. اين حرکت محبت ‌آميز، استرس را کاهش داده و سبب مي ‌شود روزتان را با حس خوبي آغاز کنيد.

 

 

3- تصميم نگيريد

 

اگر مي ‌خواهيد با آرامش از خواب بيدار شويد، سعي کنيد موقع برخاستن از خواب به چيزي فکر نکنيد و تصميم انجام کاري را نگيريد.

 

اگر مي‌ خواهيد براي روزتان برنامه ‌ريزي کنيد، شب قبل اين کار را انجام دهيد. از شب قبل در مورد لباسي که قرار است فردا بپوشيد، صبحانه‌ اي که بخوريد، وسيله‌ اي که با آن به محل کارتان برويد و ... فکر کنيد.

 

یک روزخوب

 

4- وسايل مورد نيازتان را آماده کنيد

 

تمام لباس ‌ها و وسايلي که بايد صبح همراه خود ببريد، لباس‌ هايي که مي‌ پوشيد، کفش و کيف و در صورت نياز کتاب يا پرونده‌ هاي ‌تان را مرتب کنيد تا صبح گيج نشويد و مجبور نباشيد مدام عجله کنيد.

 

سعي کنيد روي يک تابلو برد يا تقويم دستي کارهايي را که بايد در طول روز انجام دهيد يادداشت کنيد و هر روز صبح قبل از خروج از خانه نگاهي به آن بيندازيد؛ مي ‌توانيد حين نوشيدن چاي يا قهوه نگاهي به آن بيندازيد و وقت ‌تان را تنظيم کنيد.



5- دندان‌ هاي تان را مسواک کنيد

 

بهترين راه براي از بين بردن بوي بد دهان و آغاز يک صبح تازه، مسواک زدن است. در طول شب باکتري‌ هاي بسياري در دهان رشد مي ‌کنند و چند لحظه مسواک زدن سبب از بين رفتن تمامي آن ها و برطرف شدن بوي بد ناشي از آن ها در دهان مي‌ شود.

 


6- دوش بگيريد

 

خود را عادت دهيد هر روز صبح براي چند دقيقه‌ اي دوش بگيريد. ريختن آب روي بدن سبب کاهش استرس و افزايش آرامش مي‌ شود.

 

 

7- عجله نکنيد

 

اگر معمولا صبح ‌ها وقت کم مي ‌آوريد و مجبور هستيد کارهاي‌ تان را با عجله انجام دهيد، ساعت زنگ ‌دارتان را 15 دقيقه زودتر کوک کنيد تا با آرامش بيشتري از خواب برخيزيد، به نرمي ورزش کنيد، به موزيکي ملايم گوش دهيد و بتوانيد برنامه روزانه ‌تان را چک کنيد.

سلامتيران