سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یکی از علل افسردگی در زنان ، اختلاف حقوق آنها با مردان است؟!



افسردگی در زنان

زنان دو برابر بیش از مردان در معرض ابتلا به افسردگی مفرط و اضطراب فراگیر قرار دارند

 

اختلالات و آشفتگی هایی همچون اضطراب و افسردگی میتواند به هر کسی آسیب برساند، اما هنوز هم زنان دو برابر بیش از مردان در معرض ابتلا به افسردگی مفرط و اضطراب فراگیر قرار دارند.

برای چند دهه، دانشمندان تلاش کرده اند برای توضیح این تفاوت، با استناد به عواملی که شامل تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ شروع می شود، تفاوتهای جنسی در استرس  و دیگر عوامل محیطی می شود.

اگرچه تمام موارد یاد شده می توانند در این مساله سهیم باشند، اما هیچ یک از آنها بطورکامل نمی تواند شرح دهد:

یک مطالعه جدید در علوم اجتماعی و پزشکی است که به یک فرضیه جدید دست یافته است:
دانشمندان در دانشگاه کلمبیا استدلال می کنند که شکاف دستمزد بین زنان و مردان ممکن است یک عامل کلیدی در این اختلاف باشد. در سال 1963، زنان 59 سنت به ازای درآمد یک دلاری مردان به دست می آوردند. تا سال 2013، شکاف تا حدودی بسته شد و به 82 سنت به دلار رسید.


اما این اختلاف هم اکنون نیز مشاهده می شود، و زنان با بالاترین درآمد، شکاف دستمزد بزرگتری نسبت به زنان با پایین ترین درآمد دارند.

همیشه میزان حقوق را میتوان به عنوان ارزش کار یک فرد بشمار آورد که با تعمیم آن میتوان به ارزش فرد نیز نسبت داد.


بنابراین محققین  بر این باورند که این اختلاف دستمزد در اضطراب و افسردگی نیز سهیم می باشد و بطور ناخودآگاه این حس را در زنان القا می کند که آنان دارای ارزش کمتری می باشند.

در سال گذشته زنان دوبرابر مردان در معرض ابتلا به افسردگی و احتمال 2.5 برابر در معرض اضطراب فراگیر نسبت به مردان قرار دارند. یک زن در طول زندگی خویش، 2.43 برابر و 4.11 برابر بترتیب دچار افسردگی و اضطراب مفرط در مقایسه با یک مرد می شود.

اما هنگامی که محققین یک زن را که حقوق آن بطور میانگین بیش از همتای مرد خود بوده را، مقایسه کردند، دریافتند که این اختلالات از بین رفته است.هر دوجنس زن و مرد در این گروه بطور تقریبی به یک اندازه دچار اضطراب و افسردگی شده اند. همچنین در این تحقیق، نقطه مقابل آن، یعنی زنانی که نسبت به مردان حقوق کمتری دریافت می کنند نیز بیشتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

از طرف دیگر، اختلاف حقوق را نمی توان بعنوان تنها عامل در میزان افسردگی در میان زنان و مردان معرفی نمود.

منبع: سیمرغ

 


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی، دفاع از حقوق مردان و زنان ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشورهایی که بیشترین اختلاف حقوق را بین زنان و مردان دارند+تصاویر



اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 

اخبار اجتماعی - کشورهایی که بیشترین اختلاف حقوق را بین زنان و مردان دارند+تصاویر

طبق آمار سازمان توسعه و اقتصاد جهانی و بر خلاف تصور برخی کشورهای بسیار یشرفته و قدرتمند از لحاظ اقتصادی بیشترین اختلاف حقوق پرداختی بین زنان و مردان را دارند.

مطالعات نشان می دهد که دعواها همچنان بر سر حقوق زنان در اکثر نقاط جهان وجود دارد و بسیاری از افراد از تبعیض جنسیتی در مورد مسائل مختلف شکایت دارند.

این اختلافات در مورد مسائل کاری و میزان حقوق دریافتی نیز به وضوح قابل مشاهده است. آخرین مطالعات سازمان توسعه و اقتصاد جهانی (OECD) حاکی از اختلاف حقوق دریافتی میان مردان و زنان در کشورهای مختلف است.

جالب ترین نکته در مورد لیست ارائه شده این است که کشورهایی که بیشترین اختلاف حقوق دریافتی بین زن ها و مردان را دارند جزء کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با اقتصادی قوی هستند که زنان بخش اعظمی از نیروی کاری آنها را تشکیل می دهند. با این حال اختلاف حقوق دریافتی بین آنها در بیشترین حد ممکن است.


1. اتریش – اختلاف 5. 19 درصد
اتریش کشوری پیشرفته در قلب اروپا بوده و از لحاظ اقتصادی مشکلات زیادی ندارد. تولید ناخالص داخلی این کشور 400 میلیارد دلار بوده با این وجود  اختلاف جنسیتی در زمینه کار و استخدام در این کشور زیاد است. 44 درصد زنان شاغل در این کشور در مشاغل پاره وقت مشغول به کار هستند در صورتی که برای مردان این میزان تنها 8. 7 درصد  است.

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
2. آلمان – اختلاف 8 . 20 درصد
آلمان با تولید ناخالص داخلی 4. 3 تریلیون د لار در سال 2012 یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه اقتصادی در دنیا بوده و پولدارترین کشور اروپائی در زمان بحران مالی اروپا به حساب می آمد. اما مشکل اصلی اقتصادی نیست بلکه اجتماعی است. بسیاری معتقدند که سیاست های تبعیض جنسیتی در آلمان مخصوصا در زمینه کار و حقوق دریافتی مشکلات و اعتراضات زیادی را به همراه دارد.

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
3. اوکراین – اختلاف 2. 22 درصد
اوکراین که در حال حاضر به دلیل اختلافات سیاسی  منطقه در صدر اخبار قرار دارد یکی از کشورهایی است که بیشترین اختلاف حقوق دریافتی بین زن و مرد را دارا است. محققان می گویند این اختلاف سالهای سال است که در این کشور ادامه داشته است. دولت این کشور علاوه بر اختلاف حقوق ، تبعیض های جنسیتی دیگری را در زمینه های مختلف برای مردان و زنان قائل شده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
4. هند – اختلاف 8. 24 درصد
در سال های اخیر اخبار مبنی بر زیر پا گذاشتن حقوق زنان در کشور هند به شدت رو به افزایش بوده است و مکررا در اخبار شنیده می شود که زنان در هند مورد آزار و اذیت های گوناگون قرار می گیرند در همین راستا حقوق دریافتی زنان با مردان در این کشور نیز اختلاف زیادی دارد.

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
5. قبرس – اختلاف 1. 25 درصد
کشور قبرس به عنوان جزیره ای کوچک در دریای مدیترانه ، مقصد بسیاری از توریست های اروپائی در فصل تعطیلات است. با این حال این کشور در سال های اخیر با مشکلات بزرگ مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. علاوه بر این مسائل تبعیض جنسیتی و اختلاف حقوق زن و مرد در این کشور بسیار زیاد بوده. آمار انجام شده توسط اتحادیه اروپا نشان می دهد که تنها 7 درصد زنان در این کشور تحصیلات تکمیلی خود را به پایان می رسانند و اختلافات حقوق دریافتی آنها با مردان بیش از 25 درصد است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
6. ژاپن – اختلاف 4. 27 درصد
تبعیض جنسیتی در ژاپن بارها توسط رسانه های بین الملل اشاره شده است. با این حال ،‌تاکنون اقدامی جدی و مثبت در این زمینه در ژاپن صورت نگرفته است. علاوه بر اختلاف میزان حقوق دریافتی میان زنان و مردان قوانین کاری برای زنان بسیار سختگیرانه تر و محدودکننده تر است.

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان


7. استونی – اختلاف 28 درصد
دیگر کشور اروپای شرقی موجود در لیست استونی است که بیشترین اختلاف حقوق دریافتی بین زنان و مردان را در اروپا دارد. با وجود اینکه جمعیت زنان تحصیلکرده در این کشور از مردان بسیار بیشتر بوده و بیش از نیمی از جمعیت زنان دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند با این حال تبعیض جنسیتی در مسائل کاری شغلی و جنبه های دیگر زندگی اجتماعی در این کشور بسیار بالا است.

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 
8. روسیه – اختلاف 5. 32 درصد
روسیه به عنوان یکی از بزرگترین ملل در دنیا به نوعی سنتی ترین کشور نیز به حساب می آید. فعالان حقوق انسانی به ویژه حامیان حقوق زنان اعتراضات گسترده ای را در مخالفت با پوتین و تصمیمات کلیسای ارتودوکس در این کشور انجام می دهند. و خواستار برقراری برابری حقوق زنان و مردان هستند.


روسیه دومین کشور در دنیا است که اختلاف حقوق دریافتی بین زنان و مردان در بیشترین مقدار خود قرار دارد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان


9. کره جنوبی – اختلاف 38 درصد
کره جنوبی توسط سازمان توسعه اقتصاد جهانی به عنوان کشوری که بیشترین اختلاف میزان حقوق دریافتی بین زن و مرد وجود دارد معرفی شده است. مانند ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر موجود در لیست ، بسیاری از قوانین تبعیض جنسیتی به نفع مردان بوده و زنانی که هنوز ازدواج نکرده اند آزادی و استقلال بسیار محدودی دارند. به دلیل اختلاف بالای حقوق پرداختی بسیاری از شرکت ها در کره جنوبی استخدام زنان تحصیلکرده را به دلیل پرداخت حقوق کمتر ترجیح می دهند. 

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,اختلاف حقوق زنان و مردان

 اخبار اجتماعی - بازارخبر