سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یك ویزیت رایگان چشم‌پــزشكی


تار شدن دید، دیدن لكه، كم‌شدن دید در شب و... ، برخی از مشكلات چشم هستند كه غالبا بی‌خطرند اما مشكلاتی را در زندگی روزمره شما ایجاد می‌كنند. در ضمن این علائم گاهی می‌توانند نشانگر شروع برخی بیماری‌ها باشند. در زیر می‌توانید با برخی بیماری‌های شایع چشم مثل آب‌مروارید، لوچی، تنبلی چشم و نظایر آن‌ها آشنا شوید و پی به اهمیت برخی علائم و مشكلات چشمی ببرید


ویدیو مرتبط :
ویزیت رایگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قصاص یك چشم برای اسیدپاش اجیر شده



 

قصاص یك چشم برای اسیدپاش اجیر شده

 

دیوان عالی كشور، حكم قصاص چشم كارگر یك رستوران كه با اسید به مردی حمله و او را كور كرده بود تایید كرد و این حكم برای اجرا به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

به گزارش شرق، متهم ۲۶ ساله كه محمد نام دارد پنج سال قبل توسط شوهرخواهر قربانی اجیر شد تا روی او اسید بپاشد.

گزارش این اسید پاشی از سوی خانواده مرد مجروح به نام «ولی» به پلیس داده شد. آنها گفتند «ولی» مورد هجوم قرار گرفته و سوخته است و خودش می گوید، نمی داند چه كسی به او حمله كرده است.

وقتی ماموران به سراغ مجروح ۴۰ ساله رفتند، متوجه شدند اسید به داخل چشمان او نفوذ كرده و پزشكان امید زیادی به نجات او ندارند. وقتی ولی توانست صحبت كند گفت: من داشتم از سركار برمی گشتم كه ناگهان جوانی به سمتم حمله كرد و پارچ اسیدی را كه دستش بود روی صورت من خالی كرد. دیگر متوجه چیزی نشدم و فریاد زدم. مردم آمدند و من را به بیمارستان رساندند. چند روز بعد ولی كه بینایی یك چشمش را از دست داده بود، به ماموران گفت یادش آمده فرد اسیدپاش كیست.

او گفت: من آن جوان را چندباری در یك رستوران همان حوالی دیده بودم و فكر می كنم كارگر آن رستوران است. با مشخصاتی كه ولی داد، كارگر رستوران شناسایی و بازداشت شد. محمد اتهام اسیدپاشی را رد كرد و گفت قربانی را نمی شناسد اما از آنجایی كه آثار سوختگی با اسید روی دست او مشهود بود، بازجویی های فنی از وی ادامه یافت و متهم در نهایت به جرمش اعتراف كرد.

محمد گفت: نمی دانم چرا این كار را كردم، حال درستی نداشتم چند روزی بود كه نقشه این اسیدپاشی را كشیده بودم. خیلی ناراحت بودم و فكر می كردم اگر به كسی آسیبی برسانم حالم خوب می شود به همین دلیل هم اسیدپاشی كردم. در حالی كه به نظر می رسید محمد موضوعی را از ماموران مخفی می كند تحقیق در مورد روابط شخصی این مرد آغاز شد و پلیس فهمید محمد با مردی به نام حسن كه شوهر خواهر ولی است، ارتباط دوستانه ای دارد.

وقتی این موضوع به ولی اطلاع داده شد ولی ادعا كرد او و شوهر خواهرش از مدت ها قبل با هم درگیری داشتند. سرانجام با كشف این سرنخ ها محمد حقیقت را فاش كرد و گفت: من اعتیاد داشتم و درآمدم، هزینه های مواد را تامین نمی كرد به همین دلیل وقتی كه حسن به من پیشنهاد داد در ازای پول روی برادرزنش اسید بپاشم قبول كردم البته من از علت درگیری آنها هیچ اطلاعی نداشتم اما اعتراف می كنم كه قرار بود از حسن پول بگیرم البته در مجموع صد هزار تومان هم گیرم نیامد.

ماموران با توجه به این اعترافات، حسن را بازداشت كردند. او از ابتدا منكر همه چیز شد و اتهام وارد شده بر او را رد كرد. با این حال پرونده تكمیل و برای رسیدگی به شعبه ۷۹ دادگاه كیفری استان تهران فرستاده شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده بعد از اینكه نماینده دادستان تهران برای محمد به عنوان متهم ردیف اول و به دلیل معاونت در اسیدپاشی درخواست مجازات كرد، ولی در جایگاه حاضر شد و گفت خواستار قصاص مرد اسیدپاش است.

محمد نیز در این جلسه با قبول اتهامش به هیات قضات گفت: من ولی را اصلا نمی شناختم و اگر درخواست حسن نبود این كار را نمی كردم. او به من قول پول داد و به دلیل شرایط بد مالی ام قبول كردم و حالا هم درخواست بخشش دارم. در این جلسه حسن به عنوان متهم ردیف دوم اتهام خود را رد كرد و گفت: درگیری من با ولی، برادرزنم آنقدر زیاد نبود كه بخواهم دست به این كار بزنم. حرف های محمد دروغ است. هیات قضات پس از اتمام محاكمه با وجود اصرار شاكی پرونده برای صدور حكم قصاص، رای بر دیه صادر كردند آنها در رای خود آوردند با توجه به اینكه پزشكی قانونی اعلام كرده است امكان قصاص با اسید وجود ندارد بنابراین رای به پرداخت دیه چشم و نواحی جراحت دیده شاكی صادر می شود.

آنها همچنین متهم ردیف دوم را به حبس محكوم كردند. این حكم مورد اعتراض شاكی پرونده قرار گرفت و دیوان عالی كشور آن را نقض كرد و رسیدگی به پرونده این بار بر عهده شعبه ۷۷ دادگاه كیفری استان تهران قرار گرفت.

به این ترتیب متهم یك بار دیگر پای میز محاكمه رفت و هیات قضات این شعبه كه با ریاست دادرس حسینی تشكیل جلسه داده بودند تصمیم گرفتند برای صدور حكم از پزشكی قانونی استعلام كنند. در نظریه ای كه برای دادگاه فرستاده شد، آمد امكان اینكه چشم مجرم را با اسید كور كنیم وجود ندارد چرا كه ممكن است اسید به مغز او آسیب جدی وارد كند و باعث مرگ او شود اما امكان اینكه چشم بدون اسید و با اقدامات پزشكی كور شود، وجود دارد. این نظریه همچنین تاكید كرد قصاص فقط در مورد یك چشم شاكی كه به طور كامل كور شده است امكان دارد و چشم دیگر اگرچه به شدت كم بینا شده، كور نشده است بنابراین امكان قصاص آن وجود ندارد.

با توجه به این نظریه هیات قضات شعبه ۷۷ وارد شور شدند و محمد را به كوری یك چشم بدون اسید و پرداخت دیه در مورد سایر نقاط آسیب دیده ولی محكوم كردند. همچنین حسن متهم ردیف دوم نیز به جرم معاونت در اسیدپاشی به دو سال حبس و سه سال تبعید محكوم شد. این حكم دوباره مورد اعتراض قرار گرفت و دیوان عالی كشور بار دیگر آن را مورد بررسی قرار داد اما این بار رای صادره تایید و برای اجرا به شعبه اجرای احكام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.... / گزارش : روزنامه شرق