سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

گوشخراش ترین صداهای دنیا


یکی از بزرگترین معضلات زندگی در شهرهای بزرگ صداهای گوشخراش و نابهنجاری است که ممکناست وقت و بی وقت مزاحم کار و زندگی شما شوند. البته همه جای دنیا چنین صداهای گوشخراشی وجوددارد اما فکر می کنید گوشخراش ترین صداهای دنیا چیستند؟





مجله دانستنیها:
 یکی از بزرگترین معضلات زندگی در شهرهای بزرگ صداهای گوشخراش و نابهنجاری است که ممکناست وقت و بی وقت مزاحم کار و زندگی شما شوند. البته همه جای دنیا چنین صداهای گوشخراشی وجوددارد اما فکر می کنید گوشخراش ترین صداهای دنیا چیستند؟ گوشخراش ترین صداها همان هایی هستندکه بیشتر از بقیه آرامش را از شما سلب می کنندو باعث به هم ریختن اعصاب، مانع استراحت و محل آسایش می شود. بلندی صدا، شکل فرکانس آن، دامنه زمانی طولانی و مرکب بودن از فرکانس های مختلف برخی از عوامل دخیل در میزان آزاردهندگی صداها هستند. وقتی همه این موارد را در کنار هم بررسی کنیم. می توانیم با برخی از گوش خراش ترین صداها آشنا شویم. خیلی از این صداها غیرطبیعی و برخی مربوط به خود طبیعت هستند. ولی فراموش نکنید آنچه این صداها را گوش خراش می کند عملکرد طبیعی مغز خود ما انسان هاست.

9- صدای مداوم موسیقی در شب

یکی از شایع ترین شکایت هایی که به «پلیس» ارجاع می شود مربوط به موسیقی های بلندی است که همسایه ها در شب و به مدت طولانی گوش کرده یا در مهمانی شان استفاده می کنند. هر چند برای کسانی که در مهمانی هستند، صدای موسیقی، حتی به صورت بلند دلپذیر است اما خوب همسایه ها و دیگر کسانی که در جو مهمانی نیستندهم گناهی ندارند.

از طرفی این آلودگی صوتی در دسته صداهای خارج محیط دسترسی قرار می گیرد به این معنی که شخص آزار بیننده کنترلی روی کمی و زیادی و قطع صدا ندارد و مجبور است بسوزد و بسازد و این شرایط را سخت تر می کند. حتی در مواردی که صدای موسیقی کم است (یا صدای کمی به خانه همسایه می رود) باز هم مدت طولانی و مداوم صدا، آزاردهنده و برهم زننده آرامش خواهد بود. البته قانونی در این باره در کشور ما وجود ندارد ولی در اروپا اگر صدای موسیقی بعد از ساعت 10 شب ازخانه ای خارج شود، حتی به میزان خیلی کم، پلیس به خدمت صاحبخانه رسیدگی می کند.

8- پارس سگ وحشی



صدای پارس سگ، آن هم سگ وحشی از چند جهت بد است؛ چرا که هم می تواند بلند و غافلگیر کننده باشدو هم می تواند نشانه خطر و تهدید باشد. خاطره و ذهنیت ناخوشایند مردم از صدای سگ باعث شده شنیدن صدای آن نیز رنجش آور و تحمل آن سخت باشد. البته طبیعت و ذات صدای سگ هم به خودی خود گوشخراش و خشن است. اضافه شدن مولفه خشونت به هر صدایی، ناخودآگاه ماهیت آن را برای گوش انسان آزاردهنده تر می کند.  متخصصان فیزیک صوت و آواشناسان، خشونت صدا را با سرعت نوسانات در ثانیه اندازه گیری می کنند. برای همین آواشناسی خشونت صدا و مفهوم انتقال شده توسط آن برای آواشناسان سخت تر از اندازه گیری بلند صداست.

7- رعد و برق

دلیل اصلی اینکه صدای رعد و برق یکی از ترسناکترین صداهایی است که هر کودکی سراغ دارد، این است که ناگهان و بلند نواخته می شود. صداهایی با کیفیت رعد و برق را تنها در آتش بازی های بزرگ و شلیک گلوله تفنگ می توان یافت. هر صدایی که اگر خیلی بلند باشد، آزاردهنده خواهد بود.

قسمت حلزونی گوش که در بخش داخلی سیستم شنوایی ما قرار دارد توسط صدای بلندآسیب می بیند. بنابراین هرگاه دامنه صدا به آستانه بالایی تحمل حلزونی گوش می رسد، با ارسال پیام درد و رنجش به مغز اعلام هشدار می کند.

6- گریه بچه

فرگشت به تدریج باعث شده که انسان نسبت به صدای گریه کودکان حساس شود. طیف صدای گریه معمولا فرکانسی بین 2000 تا 4000 در ثانیه است. این صدا در آواشناسی به عنوان صدای «تیز» (مقابل خشن که بین 20 تا 200 در ثانیه) تعریف می شود و همین تیزی بیش از حد خود عامل آزاردهنده بودن آن است.  البته حساس شدن انسان د ر فرگشت تکاملش به صداهای خیلی تیز و خیلی خشن قطعا به نفع او و در جهت افزایش طول عمر و احتمال بقاست. اما به هر حال این موضوع آزاردهنده بودن صدای گریه نوزاد را نفی نمی کند.

5- جیغ بنفش

صدای جیغ خانم ها، حتی آشفته کننده تر از صدای گریه نوزادهاست. از نظر فرگشت، این صدای هشدار نشانگر شرایط بسیار خطرناک و آگاه سازی و کمک خواهی از اطرافیان قویتر است. در طول انجام این تحقیق و هنگام همکاری خانم های داوطلب، بارها پیش آمد که خاطرات فیلم های ترسناک هالیوودی به طور عینی برای محققان تداعی شد. البته اکنون دیگر کاربرد این هشدار کرکننده گوش از آنچه در فرگشت منظور بوده، کمی فاصله گرفته و کاربردهای نوین آن، موجبات افزایش آزاردهندگی آن را فراهم کرده است.

4- کشیدن چاقو روی بطری

در یک مطالعه که دکتر سوکبیندر کومار و همکارانش در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه نیوکاسل انجام دادند، مشخص شد صدای کشیدن چاقو روی بطری حتی از صدای کشیدن ناخن روی تخته سیاه هم تیزتر است. در تحقیق او، صدای ترمز قطار روی ریل آهن، صدای آسیاب و نوشتن روی آهن به وسیله سنگ، سایر صداهای آزاردهنده معرفی شدند.

3- کشید ناخن روی تخته سیاه

این صدای فرساینده گوش در دسته صداهای بسیار تیز قرار می گیرد با این وجودتیز بودن تنها دلیل شکنجه کننده بودن این صدا نیست. این صدا در عین حال بسیار خشن نیز هست. تولید مصنوعی صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه کاری بسیار مشکل است؛ چرا که ناخن و تخته سیاه متقابلا صدایی تولید می کنند که خصوصیاتی منحصر به فرد دارند و صداهای آزمایشگاهی هیچ گاه به آزاردهندگی صدای طبیعی آن نیستند.



برخی دانشمندان تصورمی کنندصداهایی از جنس ناخن روی تخته سیاه و چاقو روی بطری، یادآور صدای یکی از شکارچیان باستانی اجداد ما انسان ها هستند و ترس از این شکارچی آنقدر مهم بوده که در حافظه ژنتیک ما هم ثبت شده و ما کماکان از آن می ترسیم.

2- فیدبک میکروفون

وقتی شما صدای کر کننده فیدبک یا همپوشانی صدایی میکروفون و آمپلی فایر را می شنوید، حتما موهای تنتان سیخ می شود و اولین کاری که می کنید این است که انگشت هایتان را تا جایی که می شود در داخل گوشتان فرو می کنید. اگر بخواهیم از نظر آزمایشگاهی بررسی کنیم، این صدا بلندترین و تیزترین صوتی است که فهرست می شود. این آماری است که تحقیقی در دانشگاه سالفورد آن را ثابت کرده است.

1- استفراغ

آیا با شنیدن صدای استفراغ، حالت تهوع بهتان دست می دهد؟ در یک نظر سنجی اینترنتی که 385000 نفر در آن شرکت کردند از بین 34 صدای ناخوشایند در نظر گرفته شده. صدای استفراغ به عنوان گوشخراش ترین، آزاردهنده ترین ومنفورترین صدا انتخاب شد. صدای استفراغ خیلی بیشتر از آنکه به خاطر بلندی یا تیزی و خشونتش آزاردهنده باشد. به خاطر تداعی کردن خاطره و  ذهنیت بسیار بدش در ذهن شما گوشخراش است. این صدا به طور ناخودآگاه موجب عکس العمل معده و مجاری آن می شود و تا حدود زیادی از کنترل افراد خارج است. جالب این است که از نظر آواشناسی و در مقایسه با سایر صداهای آزاردهنده، صدای تهوع به هیچ عنوان تحریک کنده حلزونی گوش نیست. جالب است که وجود حس متقابل تهوع (به دلیل شنیدن صدای استفراغ دیگران) نیز در مراحل فرگشت برای خودداری از خوردن غذاهای نامطلوب به وجود آمده است.


ویدیو مرتبط :
صدای گوشخراش موسیه لاگو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرسام آورترین صداهای دنیا


به نظر شما آزاردهنده‌ترین صدا چیست؟ از صدای گریه بچه گرفته تا کشیدن ناخن روی تخته سیاه، صداهایی در زندگی روزمره ما وجود دارد که به قول معروف روی اعصاب آدم راه می‌روند.

باشگاه خبرنگاران: به نظر شما آزاردهنده‌ترین صدا چیست؟ از صدای گریه بچه گرفته تا کشیدن ناخن روی تخته سیاه، صداهایی در زندگی روزمره ما وجود دارد که به قول معروف روی اعصاب آدم راه می‌روند.

صداهای آزار دهنده می توانند برای گوش هر انسانی بد باشند و همیشه باعث سردرد و مشکلات متفاوت می شوند. آخرین تحقیقات نشان می دهد انسان ها در سراسر دنیا از برخی صداها بیش از دیگر اصوات رنج می برند. تمام این صداها فرکانسی بین 2000 تا 5000 هرتز دارند.

1ـ استفراغ:

بهم خوردن حال انسان داری صدایی است که در جدیدترین تحقیقات به عنوان بدترین صدا انتخاب شده است. درواقع در مطالعه اینترنتی که 383000 نفر در آن شرکت کرده بودند داوطلبان بین شنیدن 34 صدای ناخوشایند، استفراغ را از همه بدتر می‌دانستند. جالب این‌که ویژگی‌های صوتی استفراغ نفرت‌انگیز نیست. صدای آن اصلا تیز و دلخراش نیست بلکه با احساسی در ارتباط است که موارد منزجرکننده را به یاد فرد می‌آورد.

2ـ انعکاس صدای میکروفن:

وقتی صدای بلند انعکاس میکروفن را می‌شنوید آیا فقط موهای پشت گردن‌تان سیخ می‌شود یا می‌خواهید انگشت‌تان را به درون گوش‌هایتان فرو کنید؟ از تمام صداهای تیزی که در آزمایشگاه تولید شده است، این صدا از همه بلندتر و تیزتر است و وقتی از سوی محققان دانشگاه سالفورد آزمایش شد از نظر وحشتناکی رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

3ـ کشیدن ناخن روی تخته سیاه:

این صدای سایش با صداهای تیز مرتبط است. اما تنها صدای تیزی آن نیست که عذاب‌دهنده است بلکه بسیار خشن نیز هست. بازسازی صدای کشیدن ناخن روی تخته سیاه به‌وسیله ضبط بسیار مشکل است زیرا بسیاری از بررسی‌های آزمایشگاهی تولید این صدا به‌وسیله دستگاه‌های صوتی را کمتر از صدای سایش ناخن روی تخته سیاه آزاردهنده می‌دانند. اما این صدا به نظر خیلی‌ها بدترین صدایی است که می‌توانند بشنوند.

4ـ صدای کشیدن کارد روی یک بطری:

در بررسی انجام شده و بررسی‌های محققان در مدرسه پزشکی نیوکاسل، صدای خراشیدن شیشه بطری به‌وسیله کارد بسیار آزاردهنده‌تر از کشیدن ناخن روی تخته سیاه است. دیگر صداهایی از این دست که عذاب‌دهنده هستند ترمز قطار روی ریل راه‌آهن، جیغ ترمز خودرو ‌ و کشیدن یک چنگک فلزی روی تخته سنگ است.

5 ـ جیغ زن‌ها:

صدای جیغ یک زن حتی از صدای گریه بچه‌ها هم ناراحت‌کننده‌تر است. به‌طور تکاملی این صدا در قبایل انسانی هشداری مبنی بر وجود خطر بوده است و بیشتر مواقع یا برای جلب کمک از آن استفاده می‌شود یا عقب راندن موجود مخاطره آمیز. از طرفی هنگام بررسی‌ها برخی از داوطلبان با شنیدن صدای جیغ یک زن لبخند می‌زدند زیرا آنها به یاد فیلم‌های ترسناک می‌افتادند. این موضوع دلیل محکمی بر این‌ است که ارتباط‌های فرهنگی می‌تواند اثرات هشداردهنده یک جیغ تیز و آزاردهنده را براحتی از میان بردارد.

6 ـ صدای گریه بچه:

موضوع تکامل ما را به برخی صداهای ویژه چون صدای گریه یک بچه حساس کرده است . طیف صوتی گریه کودک ترکیبی از فرکانس‌های 2000 تا 4000 دور در ثانیه است. این فرکانس‌ها بسیار تیز شنیده می‌شوند و ویژگی صوتی ناخوشایندی دارند. دلیل تکاملی حساس‌تر بودن به صداهای تیز و خشن این است که ما به صدای جیغ و دلخراش انسان‌ها و گریه کودکان واکنش نشان داده و دست به کار کمک شویم و جلوی مشکلات احتمالی را بگیریم.

7 ـ ووووزلا:

ووووزلا (vuvuzela) یا لپاتاتا (lepatata) نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود و حدود یک متر طول دارد. وووزلا صدای بلند و یکنواختی ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل و بسیار جنجال برانگیز است و می‌تواند به شنوایی بازیکنان و مربیان آسیب برساند. این شیپور در فاصله یک متری از گوش می‌تواند بیش از 116 دسی بل صدا تولید کند. بنابراین می‌تواند به شنوایی انسان صدمه بزند. طراحی این شیپور مانند شاخ گوزن آفریقایی است. فیفا در سال 2009 با این بوق مشکل داشت و استفاده از آن را ممنوع اعلام کرد اما در رقابت‌های جام جهانی 2010 با این فکر که این شیپور نمادی از فرهنگ و سنت مردم آفریقاست دوباره آزاد شد.

8 ـ رعد:

دلیل اصلی این‌که کودکان از صدای رعد می‌ترسند این است که ناگهان بسیار بلند شنیده می‌شود. صدای ترقه‌ها و شلیک گلوله‌ها نیز به همان اندازه بلند و ترسناک است. هر صدایی که بسیار بلند باشد می‌تواند آزاردهنده نیز باشد. حلزون گوش، اندام حسی شنوایی گوش میانی به وسیله صداهای بلند صدمه می‌بیند. زمانی که دامنه امواج صوتی در حلزون گوش به آستانه تحمل نزدیک می‌شود، موجب گوش درد می‌شود.

9 ـ پارس سگ شرور:

پارس سگ تقریبا همه ویژگی‌ها را در خود دارد. می‌تواند بلند و شگفت‌آور باشد و در ارتباط با خطر و تهدید است. ارتباط‌های ذهنی مردم به صدای پارس سگ به آنها حس بدی می‌دهد زیرا ذهن‌شان، آنها را به سمت خاطرات بد و ناخوشایند می‌کشاند. در حقیقت خود صدای پارس سگ به‌دلیل کیفیت خشن و دلخراش آن نیز آزاردهنده است. صداهای خشن بیشتر مواقع دلخراش حس می‌شود. صوت شناسان دلخراش بودن یک صدا را بر مبنای سرعت نوسان آن ـ 20 تا 200 بار در ثانیه ـ می‌سنجند و یک صدا باید به اندازه کافی نوسان داشته باشد تا شنیده شود و فقط به مقدار بلندی آن مربوط نمی‌شود.

10ـ دستگاه‌های صوتی در شب:

یکی از بیشترین شکایت‌های دریافت شده صدای بلند دستگاه پخش موسیقی یا تلویزیونی است که به‌وسیله همسایه‌ها در شب پخش می‌شود. برای کسانی که در مهمانی‌ها شرکت کرده‌اند شنیدن صدای موسیقی لذت‌بخش است اما برای دیگران غیرقابل تحمل می‌شود. زمینه و میزان کنترلی که مردم می‌توانند روی موضوعی داشته باشند، مقدار واکنش احساسی‌شان به آن مورد را تعیین می‌کند و صدای موسیقی که از دور شنیده می‌شود و دیگران نمی‌توانند روی آن تسلطی داشته باشند، آنها را حساس می‌کند. این صدا حتی اگر ملایم باشد بازهم عذاب‌آور است و دقیقا به همین دلیل است که کسی نمی‌تواند صدای چک چک شیرآب را تحمل کند.