سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

گوشت منجمد برزیلی بخوریم یا نخوریم؟




 

 

گوشت منجمد برزیلی بخوریم یا نخوریم؟

 

این روزها مصرف گوشت های منجمد برزیلی به دلیل قیمت ارزانی که دارند، افزایش یافته است.

از سوی دیگر بسیاری از هموطنان در مصرف آنها شک دارند و گمان می کنند از آنجا که این گوشت ها منجمد هستند و مسافتی طولانی را برای رسیدن به کشور طی کرده اند، فاقد ارزش غذایی بوده و حتی مصرف حبوبات به آنها ارجحیت دارد.

در حقیقت، تفاوت گوشت منجمد با گوشت تازه در این است که بعد از کشتار دام، گوشت به کمک روش های خاصی فریز می شود. این روش انجماد در فریزهای بزرگ و صنعتی صورت می پذیرد که در آنها هم می توان گوشت با استخوان و هم گوشت فیله شده را فریز کرد. برای آنکه آب موجود در گوشت کاملا یخ بزند روش های یاد شده موثرتر هستند تا کریستال های یخ خیلی ریز باشند و به بافت گوشت بعد از رفع انجماد صدمه نرسد. وقتی گوشت یا هر ماده غذایی دیگری منجمد شود، مدت نگهداری آن طولانی تر خواهد شد زیرا وقتی آب داخل مواد غذایی منجمد می شود، میکروارگانیسم ها قادر به رشد در ماده غذایی نبوده و بنابراین قابلیت نگهداری ماده غذایی افزایش می یابد. این همان اتفاقی است که در فریزهای خانگی هم رخ می دهد با این تفاوت که در فریزرهای خانگی روند انجماد خیلی آهسته اتفاق می افتد.

گوشت منجمد الزاما باید در فریزر و در دمای ۲۰- تا ۱۸- سانتی گراد تا زمان مصرف نگهداری شود. به این ترتیب می توان گوشت را تا دو سال هم ذخیره کرد؛ البته به طور صنعتی. از آنجا که فاصله ایران تا برزیل زیاد است، بنابراین چاره ای جز فریز کردن گوشت نیست و امکان واردات گوشت تازه نخواهد بود. البته تفاوت چندانی بین ارزش غذایی گوشت منجمد و تازه نیست؛ به شرطی که رفع انجماد به درستی انجام شود و خونابه به وجود نیاید. یخ زدایی گوشت به کمک حرارت سبب ایجاد خونابه شده و همراه با این خونابه ویتامین و املاح هم به مقدار زیادی از دست می رود. یادتان باشد که گوشت منجمد هنگام مصرف باید ابتدا از فریزر به یخچال منتقل شده و کم کم در عرض چند ساعت از حالت انجماد خارج شود. در این حالت، خونابه کمتری تشکیل شده و اکثر مواد مغذی گوشت حفظ خواهند شد.

به عبارت دیگر، در اثر نگهداری طولانی مدت، آهن افت زیادی نمی کند اما از ویتامین ها تا حدی کاسته می شود. هنگام رفع انجماد اگر این کار به درستی صورت نگیرد، آهن گوشت نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد ولی اگر رفع انجماد صحیح باشد، آهن گوشت منجمد در مقایسه با آهن گوشت تازه چندان فرقی نخواهد داشت. دلیل ارزان تر بودن این گوشت ها هم این است که در برزیل قیمت تمام شده گوشت و سایر موادغذایی نسبت به ایران پایین تر است و بنابراین هیچ مشکلی در پی مصرف آنها سلامت مصرف کننده را تهدید نمی کند.

منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
ماهی بخوریم یا نخوریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گوشت ، مرغ ، میوه ، لبنیات و ... نخوریم پس چه بخوریم؟



اخبار,اخباراجتماعی  , خطرات ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده

چند وقت پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک نوع بیماری خطرناک دریکی از شهرهای شمالی کشور را در شبکه های اجتماعی دیدم که ناگفته نماند که این نوع بیماری از طریق گوشت قرمز به انسان منتقل می شود. به این فکر افتادم که هیچ ایرادی ندارد من بعد از گوشت سفید استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه گوشت قرمز علاوه بر اینکه برای سلامتی مضر است قیمت تمام شده آن گران است.

 بهر حال بعد از کلی خوش خیالی به فکر ماهی افتادم که این خبر را دیدم:

خطرمسمومیت با ماهی‌های‌آلوده
اخباری در بسیاری از سایت‌های خبری مبنی بر احتمال وجود آلودگی در ماهی‌هایی که در استخرهای غیرمجاز پرورش می‌یابند انتشار یافته است. در بسیاری از این خبرها کارشناسان استفاده از مواد شیمیایی در استخرها یا آلوده‌بودن آب‌ها را دلیل اصلی بروز بیماری در ماهی‌ها دانسته‌اند و به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که میکروب‌هایی که به‌دلیل مصرف ماهی‌های آلوده پرورشی به بدن انسان سرایت می‌کنند بسیار خطرناک و کشنده هستند. به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد باید پیش از خرید ماهی نسبت به سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنند.

 

البته مشکل اصلی در این است که در بسیاری از استخرهای پرورش ماهی موارد بهداشت محیط رعایت نمی‌شود و ماهی‌ها به جای پرورش‌یافتن در آب‌ جاری در آب راکد پرورش می‌یابند که این خود می‌تواند از عوامل بروز بیماری در ماهی‌ها باشد.علاوه براین صاحبان استخرهای غیرمجاز که با حداقل هزینه، سالانه 8 تا 9میلیون‌ تومان برای استخرهای کوچک و 200میلیون‌ تومان برای استخرهای بزرگ سود کسب می‌کنند دیگر به فکر سلامت مصرف‌کننده نیستند. پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به‌دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها باعث تلفات جدی می‌شود، بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی، ترکیبات مختلف شیمیایی را به آب استخر اضافه می‌کنند که این امر یا باعث مرگ ماهی‌ها و یا بیمار شدن آنها می‌شود.

 

اما نگرانی کارشناسان تنها به بیماری ماهی‌ها محدود نمی‌شود بلکه آنها نگران مسئله بسیار خطرناک‌‌تر احتمال عرضه ماهی‌های آلوده به بازار هستند. از آنجا که احتمال عرضه این ماهی‌ها از سوی برخی افراد سودجو وجود دارد، آشنایی با پرورش ماهی و بیماری‌هایی که احتمال دارد در ماهی‌های آلوده بروز پیدا کند و به بدن انسان منتقل شود ضروری به‌نظر می‌رسد. به‌منظور آشنایی با عوامل بیماری‌زا در ماهی‌ها و نحوه پرورش صحیح ماهی‌ها و علائم بروز بیماری در این نوع از آبزیان، گفت‌وگویی با دکتر سیدمرتضی صفوی، مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.


وجود ماهی‌های آلوده از نظر سلامت چه ضررهایی را می‌تواند متوجه جسم انسان کند؟
ماهی به لحاظ آنکه برای سلامت حائز اهمیت است بنابراین توجه به این مسئله که ماهی‌ها سالم باشند برای تغذیه انسان ضروری است. اغلب متخصصان علوم تغذیه‌ای 2 بار مصرف ماهی در هفته را توصیه می‌کنند. بنابراین با جدیت کامل سلامت ماهی را باید مورد بررسی قرار داد. به‌دلیل اینکه توصیه می‌شود ماهی‌هایی که برای تغذیه مصرف می‌شوند تا حد امکان از آب‌های آزاد گرفته شوند، باید نکاتی را در این مورد مدنظر قرار داد: آلودگی‌های برخی از صنایع که در دریاها جریان پیدا می‌کند- به‌عنوان مثال صنایع پتروشیمی و نفت که در جنوب کشور واقع شده‌اند- می‌توانند آلوده‌کننده آب دریا باشند و گوشت ماهی‌هایی که در آن آب‌ها زیست می‌کنند احتمالا حاوی فلزات سنگین مانند جیوه باشند که این فلزات سنگین تهدید‌کننده سلامت انسان هستند.


و البته از خیر خوردن ماهی هم گذشتم و مرغ را به عنوان گزینه بعدی انتخاب کردم که متاسفانه خبری را مبنی بر شیوع آنفولانزای مرغی دیدم که در بیشتر خبر گزاریها و سایتها گزارش شده بود

شیوع آنفولانزای مرغی در آمل
معاون فرماندار آمل از معدوم شدن طیور دو روستای این شهرستان به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی خبر داد.


به گزارش مشرق، سیدجعفر رسولی امروز 30 خردادماه در جلسه اضطراری شیوع آنفولانزای مرغی در شهرستان آمل تصریح کرد: شبکه بهداشت، دامپزشکی و فرمانداری آمل با تشکیل اکیپ‌های عملیاتی و ضدعفونی کردن مناطق آلوده نسبت به هرگونه شیوع این بیماری در بین مردم اقدامات پیشگیرانه انجام دادند.


رسولی با اعلام اینکه با توجه به تشخیص بیماری آنفولانزا در میان طیور دو روستای آمل ، این طیور کاملا معدوم شدند، اذعان کرد: با هماهنگی اداره دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان تمامی هزینه طیور به صاحبان آن پرداخت شد.


وی بیماری آنفولانزای مرغی را نوع خاص مسری بیان و عنوان کرد: این بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و باید به این موضوع توجه داشت.رسولی با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری همچنان فروش زنده مرغ در واحدهای تجاری و بازار روزهای این شهرستان ممنوع است، یادآور شد: از مردم تقاضا می‌شود با توجه به احتمال شیوع بیماری از طریق تقاضا و عرضه در پرندگان زنده بازارچه‌ها از خرید طیور زنده در بازارچه عرضه مرغ جدا جلوگیری کنند.

 

این مسئول ادامه داد: همچنین از روستاییان و پرورش‌دهندگان مرغ و اردک خواستاریم که در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی موضوع را با اداره دامپزشکی اطلاع دهند.وی با تاکید براینکه همکاری نزدیک مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط ضروری است، ابراز داشت: این همکاری و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در جلوگیری از شیوع بیماری خواهد داشت.معاون فرماندار آمل با اعلام اینکه در پی گزارش‌های دریافتی مرکز دامپزشکی شهرستان مبنی بر تلافات غیرعادی طیور بومی در دو روستای آمل شیوع این بیماری مورد تایید قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به مستند بودن نتایج آزمایشگاهی این مورد بیماری باید به طور جدی از سوی مسئولان این شهرستان مورد پیگیری قرار گیرد.


پس به طور کل از خیر خوردن انواع گوشت صرف نظر کردم و به فکر این افتادم که از غذاهای طبیعی و میوه وسبزیجات استفاده کنم که باز از بخت بد رسانه ها خبری را منتشر کردند...
 
مراقب سبزیجات و میوه های آلوده به ویروس هپاتیت باشید
مراقب سموم و کودهای شیمیایی مضر درون سبزیجات و میوه ها باشید چون درصد ابتلای افراد به بیماری هپاتیت با این سموم بسیار بالاستعضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی باعث گسترش بیماری هپاتیت و مشکلات کبدی شده است، گفت: این موارد باعث شده تا اغلب این بیماران نتیجه رضایت‌بخشی در روند درمان خود نداشته باشند.

 

عابد فتاحی، با یادآوری 6 مرداد روز جهانی هپاتیت، نسبت به شیوع این بیماری هشدار داد و افزود: شیوع برخی بیماری‌های واگیردار موضوعی بود که در جلسات کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا جایی که در این جلسه اعلام شد امروزه بیماری‌هایی به شکل غیرطبیعی مردم را درگیر کرده که یکی از آنها بیماری‌هایی مانند هپاتیت است که به شدت شیوع یافته است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی باعث گسترش بیماری هپاتیت و مشکلات کبدی شده است، ادامه داد: متاسفانه اغلب این بیماران به درمان جواب نمی‌دهند و حتی اگر پیوند کبد هم داشته باشند نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، به تاثیرگذاری نقش سموم در میوه‌ و سبزیجات اشاره کرد و گفت: متاسفانه این عامل نیز نقش برجسته‌ای بر شیوع بیماری‌های مختلف از جمله بیماری هپاتیت دارد که در جلسه یادشده قرار شد نظارت گسترده‌‌ای از سوی سازمان غذا ودارو در این زمینه صورت گیرد.وی با انتقاد از اینکه از گذشته تاکنون وزاری جهاد کشاورزی نسبت به میزان سموم میوه‌جات و سبزیجات بی تفاوت بوده‌اند، یادآور شد: به طور حتم باید با بررسی مشخص شود که کودهای شیمیایی تا چه اندازه سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضروت بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرات ناشی از ابتلا به بیماری هپاتیت، گفت: اطلاع‌رسانی در این بخش نیز مورد غفلت واقع شده درحالی که انجام تبلیغات و نشان دادن خطرات این بیماری می تواند تا حدودی در کنترل آن اثربخش واقع شود.


با این تفاسیر چاره ای جز آب درمانی نماند و چاره ای بجز خوردن لبنیات نبود که هشدار پالم به گوشم رسید.

پس از وایتکس این بار روغن پالم در شیر!
ماجرای افزودن وایتکس به شیر برای کاهش بار میکروبی و ترش شدن آن در یکی دو سال پیش را که یادتان هست حالا به گفته دکتر حاجی‌ فرجی، رئیس انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی ایران باید نگران افزودن روغن پالم به شیرهای کم‌چرب هم باشیم. رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان از وزارت بهداشت خواست با ورود به موضوع افزودن روغن پالم به شیرهای خوراکی، زمینه رفع نگرانی مردم را فراهم نماید.

 

مهندس اصغر نعمتی تأکید کرد: با توجه به تأیید کارشناسان تغذیه، روغن پالم اسید چرب اشباع شده بالایی داراست که حداقل زیان آن انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی عروقی است که در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر کشور به شمار می‌رود. از این رو ضرورت دارد وزارت بهداشت با هدف تنویر افکار عمومی با ورود به موضوع رسماً اعلام کند که آیا وجود روغن پالم در شیرهای خوراکی پرچرب منطبق بر استانداردهای صنایع غذایی هست یا خیر و چنانچه از ناحیه مصرف این‌گونه محصولات زیانی متوجه مصرف‌کنندگان است، اقدامات لازم را معمول دارد.


تأیید استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی
«مجید حاجی فرجی» در همایش تغذیه سالم گفته بود: در شیرهای پرچرب، چربی شیر را می‌گیرند و به جای آن روغن پالم می‌زنند و آن را به جای شیرپرچرب به فروش می‌رسانند. روغن پالم یا نخل از نظر حجم تولید در بین روغن‌های گیاهی تولید شده در سطح دنیا در جایگاه دوم قرار دارد. این روغن حدوداً 50 درصد پالمیتیک اسید دارد که یک اسید چرب اشباع است.

 

با وجود این مشاور انجمن صنایع لبنی با تکذیب اظهارات رئیس انستیتو تغذیه درباره استفاده از روغن پالم در تولید همه محصولات لبنی پرچرب گفت: هم‌اکنون در بخشی از محصولات لبنی پرچرب با مجوز از روغن پالم استفاده می‌شود که آن هم روی بسته‌بندی محصول درج شده است. به گفته حسین چمنی استفاده از روغن نباتی در تولید محصولات لبنی از سال‌های قبل انجام شده و مشکلی هم نداشته است، در برخی از محصولات لبنی به جای چربی شیر از روغن استفاده می‌شود که این کار نیز طبق استاندارد و مجوزهای مربوطه انجام می‌شود و مشتری نیز از طریق اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی از این موضوع آگاه است. این در حالی است که در محصولاتی همچون ماست‌های پرچرب از مقادیر زیادی نمک نیز استفاده می‌شود و انگار حتی محصولات لبنی هم سالم نیست.


پس با وجود استفاده خطر در استفاده از لبنیات به آب متوسل شدم زیرا چاره ای بجز خوردن آب خالی نمانده بود که به یکباره این خبررا شنیدم. حالا شما خودتون قضاوت کنید با وجود خواندن این خبر باز به آب متوسل می شوید؟

 آب تهران را با احتیاط بنوشید!
هادی حیدرزاده در این باره گفت: منابع زیرزمینی آب تهران به علت نبود شبکه فاضلاب شهری در این کلان‌شهر آلوده شده است. او از آلودگی آب تهران و استفاده ناگزیر از آب‌های زیرزمینی به منظور تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز تهرانی‌ها به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پایتخت نام برد که به گفته او برخی از مدیران از پرداختن به آن پرهیز می‌کنند.

 

مشاور زیست محیطی شهردار تهران با اشاره به این که تهران شبکه فاضلاب شهری ندارد، گفت: تهران در زمینه مدیریت شبکه فاضلاب در میان کلان‌شهرهای دنیا، جزو ده شهر آخر جهان به شمار می‌آید. خبر آلوده‌بودن سفره‌های زیرزمینی آب در تهران در حالی اعلام می‌شود که به گفته رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران به دلیل کاهش میزان بارندگی و نیز بروز خشکسالی در سال‌های اخیر و همین طور با توجه به افزایش جمعیت و به تبع آن نیاز روزافزون به آب آشامیدنی در پایتخت، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی اجتناب‌ناپذیر شده است.

 

حیدرزاده از مسئولان وزارت نیرو خواسته با توجه به احتمال آلودگی آب آشامیدنی تهران به موادی از جنس نیترات، در این باره رسماً اظهارنظر کنند. وزارت نیرو مسئولیت تأمین و تهیه آب آشامیدنی و نیز سامان‌دهی شبکه فاضلاب در تمامی شهرها و کلان‌شهرها را برعهده دارد. رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران از وجود ۲۵ سازمان زیست‌محیطی موازی با شهرداری در تهران خبر داد و تصریح کرد این موازی‌کاری به بحران‌های زیست‌محیطی مانند آلودگی آب و هوا در پایتخت دامن می‌زند. پیش‌تر همین مسئول محیط‌زیستی شهر تهران گفته بود که شمار قربانیان آلودگی هوای تهران در هشت‌سال گذشته از تعداد کشته‌شدگان جنگ هشت‌ساله با عراق بیشتر است.

 

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته نیز آمار رسمی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران را از سال ۸۴ تا ۸۶، ماهانه به طور مستقیم ۱۴۰۰ نفر و سالانه ۱۶ هزار نفر اعلام کرده بود. رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به وجود نیترات در منابع آب تهران تصریح کرده بود: وجود نیترات، سلامت کودکان شیرخوار را تهدید می‌کند. غلامرضا شقاقی با اشاره به این که وجود آلاینده‌های شیمیایی در منابع آب به مرور زمان باعث بیماری‌های مزمن می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: وجود نیترات در آب شرب ناشی از نبود سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب است.

 

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اجرای کامل سیستم دفع فاضلاب در شهر تهران گفت: تا زمانی که این سیستم به صورت کامل اجرا نشود، مطمئناً منابع آب تهران آلوده خواهد شد. شقاقی از احتمال ورود فاضلاب به منابع آب زیرزمینی شهر تهران خبر داد و اضافه کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب مسئول تأمین شرب هستند و وزارت بهداشت ناظر بر امور مربوطه است. شقاقی درباره دیگر آثار منفی نیترات بر سلامتی فرد، گفت: وجود نیترات در آب شرب باعث اختلال در انتقال اکسیژن شده و مشکلاتی را برای کودکان به وجود می‌آورد. رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأیید این مطلب که مصرف آب شرب دارای نیترات بالای استاندارد برای مادران شیرده نیز مضر است، افزود: کودکان شیرخوار به دلیل مصرف زیاد آب بیشتر در معرض خطر هستند.
بنابر این تنها راه چاره راه، خوردن هوای تمییز است و نفس کشیدن اکسیژن. عزم خود را جزم نمودم که تنها هوا بخورم که باز عزیزان خبر زیر را مرحمت فرمودند.

تهران از ابتدای امسال تنها ۱۰ روز هوای پاک داشت
معاون نظارت و پایش آلودگی هوای تهران گفت: تهرانی‌ها امسال تنها ۱۰ روز هوای پاک را تجربه کردند.محمد رستگاری در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تعداد روزهای سالم و ناسالم سال ۹۴ اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۵۹ روز هوای سالم و ۲۰ روز هوای ناسالم در تهران رقم خورده است.وی ادامه داد: ۱۰ روز هوای پاک در امسال را شاهد بودیم.معاون نظارت و پایش آلودگی هوای تهران افزود: امروز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد که در چند روز گذشته نیز وضعیت به همین شکل رقم خورده بود. در واقع براساس اطلاعات هواشناسی گردوغبار برای تهران پیش‌بینی شده است و این امر باعث کاهش کیفیت هوای تهران است.


حال شما قضاوت کنید...
با اینهمه کارشناسی که در کشور همه روزه در حال ممنوع کردن چیزی برای خوردن و آشامیدن و حتی نفس کشیدن هستند، شما بگویید ما چیزی باید بخوریم؟ یا اینکه بخوابیم بمیریم تا در نهایت از سرطان نمیریم؟


  اخبار اجتماعی  -  راه  مردم