سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

گفتنی‌های روز خواستگاری



خواستگاری,روز خواستگاری, مجلس خواستگاری

برای یك ازدواج موفق لازم است كه طرفین آگاهی و شناخت خوبی نسبت به یكدیگر بیابند و یكی از راه های آشنایی بیشتر دختر و پسر، صحبت های آن دو در خواستگاری است كه اگر در این گفتگوی كوتاه اما با ارزش مسائل و نكات ضروری و با اهمیت مطرح گردد می توان از آن بهره های خوبی برد.

خواستگاری
مجلس خواستگاری و آداب آن از اساسی ترین مراحل ازدواج است كه معمولا پس از انتخاب فرد مورد نظر صورت می گیرد. اولین قدم منطقی و ضروری در این مسیر، در نظر گرفتن ملاك‌ها و معیارهای همسر مناسب است تا بتوان زندگی موفق و شیرینی را ساخت. قدم بعدی اقدام برای شناسایی ملاك ها و اطلاع یافتن از وجود آنها در فرد مورد نظر است.

اگر یكی از آشنایان یا دوستان‌تان خواستگار را به شما معرفی كرده یا این‌كه به واسطه‌ای، خودتان هم تاحدودی می‌شناسیدش، بهتر است با اطلاعات قبلی وارد این قرار شوید.

از فرد واسطه در مورد شخصیت خواستگارتان سوالاتی بپرسید و از این‌كه چه مسائلی برایش بیشترین اهمیت را دارد هم باخبر شوید. اطلاعات كمی هم در مورد وضعیت خانوادگی‌اش به دست بیاورید تا با پیش فرض‌های مناسب در اولین جلسه حاضر شوید.

در ازدواج های سنتی بخش مهمی از شناخت در جلسه خواستگاری اتفاق می افتد. شما شاید چندین جلسه در خواستگاری و حتی در خلوت با همسر آینده تان مذاکره داشته باشید اما غیر از این مذاکره ها، مواردی هستند که در اولین برخوردها خود را نشان می دهند و شما باید برای داشتن یک جلسه خواستگاری موفقیت آمیز به آنها توجه کنید.

1- تحقیق و بررسی از خانواده و چگونگی روابط خانوادگی و فامیلی؛ چون هر فردی تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد كرده است و از آن فضای فرهنگی و اجتماعی تأثیرپذیر بوده و هست.

2- تحقیق و شناسایی دوستان و نزدیكان و رفقای صمیمی در محل زندگی و سكونت، محل درس و محل كار.

3- گفتگوی مستقیم (ولی تحت نظارت خانواده های دو طرف) با یكدیگر و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده می تواند در زندگی مشترك تان تأثیرگذار باشد و كسب اطلاع از میزان اهتمام وی نسبت به ملاك ها و معیارهای همسر مناسب، كه در شكل رسمی، همان جلسه خواستگاری است.

4- حضور در مراكز مشاوره. چند سالی است كه مراكزی جهت ارائه انواع مشاوره قبل و بعد از ازدواج بوجود آمده است. جوانانی كه قصد ازدواج دارند با حضور در یكی از این مراكز، به كمك مصاحبه و گفتگو در حضور متخصص یا پركردن پرسشنامه هایی خاص، از میزان ملاك ها در یكدیگر آگاه می شوند.

ویژگی های رفتاری و ظاهری فرد در اولین ملاقات رسمی، از اهمیت بسزایی در طرز تلقی دیگران از شخصیت فرد دارد؛ بویژه آنجا كه جلسه خواستگاری در چارچوب اصول دینی و عرفی، بدون سابقه ارتباط قبلی برگزار گردد.

چه بگوییم؟
گفت و گو پس از انجام خواستگارى رسمى از طرف خانوادها و تحقیق و آگاهى از بعضى شرایط كه در مرحله تفحص به دست مى آید، انجام گیرد نه در ابتداى آشنایى. به عبارت دیگر، در واپسین مراحل تحقیق و قبل از مراسم عقد باید گفت و گو تحقق یابد.

موضوعات قابل طرح در گفت و گوى جلسه خواستگاری، مختلف است؛ زیرا افراد عقیده‏ ها، آرمان ‏ها، هدف ‏ها و خواسته‏ هاى گوناگون دارند؛ در نتیجه آنچه كه در زندگی برای شما اهمیت ویژه ای دارد و شما برای آن جایگاه و نقش عمده ای در نظر گرفته اید (مانند سبك زندگی، توقعات شما از همسر آینده تان و ...) را باید حتما مطرح كنید تا نظر طرف مقابلتان را نیز در رابطه آن بدانید. البته بعضى از مسائل و موضوعات عمومى است و ضرورت دارد جوانان قبل از ازدواج براى آگاهى یافتن از ویژگى‏ هاى جسمانى، روانى، اخلاقى یكدیگر مطرح كنند و درباره آن‏ها به گفت و گو بنشینند.

 

ناگفته پیداست، این گونه جلسات حتماً باید تحت اشراف خانواده ‏هاى دو طرف صورت گیرد؛ زیرا مذاكره مستقیم و بدون اطلاع خانواده دختر و پسر مطلوب عرف و در اكثر موارد مورد پسند شرع و عقل نیست و به جاى این كه زوج جوان را به حقیقت برساند، مایه انحراف و مشكلات دیگر مى‏شود. بنابراین در این گونه جلسات مى ‏توان درباره مسائل زیر گفت و گو كرد:

1. خط مشى كلى زندگى آینده: مراد تبیین مبناى زندگى آینده است. براى مثال جوان متدین مى‏ خواهد زندگى اش بر اساس قوانین اسلام بنا شود. در این جا باید از میزان پاى بندى افراد به ارزش ‏هاى دینى و اخلاقى سۆال شود.

2. اهداف زندگى: یعنى هدف هایى كه هر كدام قصد دارند در زندگى آینده شان دنبال كنند، هدف‏ ها و آرمان ‏هاى علمى و تحصیلى، اجتماعى، شغلى و...، براى مثال تا چه اندازه به ادامه تحصیل علاقه ‏مند است و مشكلات تحصیل را تحمل مى‏ كند؟ جایگاه اجتماعى را داراى چه اهمیتى مى‏ داند؟ از نظر اقتصادى و مالى به چه سطحى مى‏ اندیشد و حداقل و حداكثر چقدر است؟

3. چگونگى رابطه با خانواده و بستگان: براى مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خویشان و نیز دوستان اهمیت مى ‏دهد؟ و بر آن اصرار مى ‏ورزد؟ به آداب و رسوم فرهنگى و اجتماعى رفتار با بستگان چقدر پایبند است؟

4. خواست‏ ها و انتظارهاى دو طرف از یكدیگر

 

5. شیوه تربیت فرزندان: مسۆولیت تربیت با چه كسى است و چگونه باید آن را آموخت؟
 
6. نقص‏هاى جسمانى و بیمارى ‏هاى مزمن احتمالى یكدیگر

فراموش نکنیم مراسم خواستگاری از قداست، اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است و برخورد صادقانه و شرافتمندانه در آن از ضروریات اخلاقی و و جدانی است که نتیجه آن به طور مستقیم به آینده و حتی سرنوشت شما ربط دارد؛ بنابراین یادمان باشد که قرار نیست از طرف مقابل بازجویی کنیم و با طرح سۆالات کلی و مبهم او را در محاق و فشار قرار دهیم.
منبع: پرسمان، ایده آل، سیمرغ

 


ویدیو مرتبط :
گفتنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای روز خواستگاری



 

 

خواستگاری

 

 

خواستگاری مقوله ای است که حکایتی دیرینه دارد. در زمان های قبل وقتی صحبت از خواستگاری می شد خاطره سرخ شدن گونه های دختر خانم و لرزان شدن پاهای آقاپسر زنده می شد و در بسیاری اوقات هم شرم و حیا مانع از برقراری یک ارتباط مفید و سودمند برای شناخت از یکدیگر بود. البته نه اینکه بگوییم امروز دیگر حیا و خجالت کاملاً از جوانان ایران زمین نقش بربسته، نه.

 

هنوز هم بسیارند خانواده هایی که حتی مجال یک جلسه صحبت دونفره را به دختر و پسر نمی دهند و این فرصت را ترجیح می دهند به بعد از عقد موکول کنند. گاهی هم وقتی از طرف دختر یا پسر بیان می شود که علاقه ای به گزینه مورد نظر ندارند مورد توبیخ قرار گرفته و وعده داده می شود که همه این مسائل پس از جاری شدن خطبه عقد حل می شود. این نوع عقاید سنتی و بی اساس در جای خود، اما عده ای نیز در میان هستند که قصد دارند روالی صحیح و علمی را پیاده کنند، اما آگاهی اندکی داشته و نیاز به کمک و راهنمایی دارند. قصد ما این است که شما را تنها نگذاریم و فوت و فن خواستگاری اصولی را مطرح کنیم.

 


مواد لازم برای تهیه یک خواستگاری اصولی

یک آقا پسر سربزیر و پاکدامن * یک عدد دختر خانم نجیب و باحیا *

یک مادر با کفش های آهنین و اراده راسخ

یک گوشی تلفن آیفون دار برای در جریان گرفتن دختر و پسر از اتفاق های موجود

 

مسلماً لازمه انتخاب این است که از قبل دو نفر یکدیگر را برای شناخت و آشنایی بیشتر کاندیدا کنند. لذا گام اول آن است که این دو شخص توسط یک معرف به یکدیگر معرفی شوند و با به دلیل اشتراکاتی در محیط کار یا دانشگاه یا ... یکدیگر را به لحاظ ظاهر امر برای این موضوع مناسب ببینند. اما وجوه اشتراک در زمینه های مختلف به این معنا نیست که تمام آشنایی ها و صحبت ها و ارزیابی ها نیز در همان مکان صورت گیرد و فقط جهت برپایی مراسم نامزدی پدر و مادرها در جریان قرار بگیرند!!!!


آنها باید و باید خود را چنان ظاهر کنند که به طور واقعی هستند. از کرایه مبل و فرش و ظروف و لباس تا پنهان کردن عینک و قرض گرفتن یک لباس شیک و موقر و چیدن میوه های اشرافی و پذیرایی های آن چنانی و بردن شخصی برای جانشینی داماد جهت ارائه نظرات خانواده و ... همه و همه می تواند حقایق را پشت پرده نگه دارد و دختر و پسر را از یک انتخاب واقع بینانه و اصولی دور نگه دارد.

 

خواستگاری

 

آشنایی خارج از منزل و یا معرفی از طرف یک معرف صرفا در این حد ضروری است که طرفین احساس کنند به جهت مجموعه ای از خصوصیات ارزش آن را دارد که شناخت بیشتری را از طرف مقابل پیدا کنند و این شناخت با کمک ابزارهایی مثل اظهارنظر والدین، معاشرت های خانوادگی، آشنایی والدین و البته در اولویت همه اینها صحبت های طرفینی صورت گیرد.

 

پس از معرفی دختر و پسر به یکدیگر و یا به خانواده های آنها نوبت به ساعتی برای ملاقات خانوادگی می رسد. در این جلسه لازم است هم خانواده ها و هم دختر و پسر، خودشان باشند. منظور از خود بودن، عدم حضور افراد و اقوام نیست بلکه آنها باید و باید خود را چنان ظاهر کنند که به طور واقعی هستند. از کرایه مبل و فرش و ظروف و لباس تا پنهان کردن عینک و قرض گرفتن یک لباس شیک و موقر و چیدن میوه های اشرافی و پذیرایی های آن چنانی و بردن شخصی برای جانشینی داماد جهت ارائه نظرات خانواده و ... همه و همه می تواند حقایق را پشت پرده نگه دارد و دختر و پسر را از یک انتخاب واقع بینانه و اصولی دور نگه دارد.

 

بهتر است هر چه که هستیم با خانواده مقابل روبرو شویم. ضمن آنکه شرایط را برای خانواده مقابل راحت و ساده نیز در نظر بگیریم تا در راحتی کامل بتوانند برانتخابی اساسی و اصولی تمرکز کنند. تجملات بی قید و بند و باید و نبایدهای مرسوم که در برخی خانواده ها وجود دارد فرصت و مجال کافی را برای دقت به مسائل اساسی از افراد می گیرد.

 

لباس رسمی خواستگاری بهتر است لباسی در خور شخصیت بوده، مرتب و مأخوذ به حیا باشد. به عنوان مثال حتی اگر دختری عادت به لباس های نه چندان پوشیده و یا حجاب ناکامل دارد در این مراسم شایسته است که محجوب بوده و از لباسی مناسب و باوقار استفاده کند. لباس باید پیام نجابت داشته باشد.

 

خانواده داماد باید سعی کنند زمان خواستگاری را در ساعتی مقرر کنند که امکان آن را دارند. تخمین ترافیک و مسیر طولانی و ... را داشته باشند تا به این بهانه تأخیر خود را توجیه نکنند.

 

خواستگاری

 

برای دختران محجب بهتر است امکان آن برقرار شود که محارم خانواده داماد بتوانند دختر را لحظاتی بدون حجاب و در پوششی معمول ببینند و ویژگی های ظاهری او را در نظر بگیرند.

 

در جلسه خواستگاری به خانواده داماد توصیه می کنیم جایی بنشینند که میزبان می گوید. و دخترخانم ها سعی کنند در مکانی بنشینند که زوایه دید بهتری را برای آقاپسر داشته باشد و جلوه بهتری را برای خودشان نمایان کنند.

 

هر دو طرف لازم است ساعتی پیش از خواستگاری خود را از مشغله ذهنی روزانه رها کنند و اگر نیاز به استراحت دارند زمینه آن را فراهم کنند.

 

هم دختر و هم پسر بهتر است در حد تعادل صحبت کنند و پاسخ سوالات دیگری را در حد نیاز ارائه کنند. اگر جزو آن دسته از خانواده هایی هستید که عادت به همراهی گل دارید از دسته گل با رنگ های خنثی استفاده کنید. عدد گل ها فرد بوده و دسته گل در حالتی متشخصانه در دستان شما قرار گیرد.


آشنایی خارج از منزل و یا معرفی از طرف یک معرف صرفا در این حد ضروری است که طرفین احساس کنند به جهت مجموعه ای از خصوصیات ارزش آن را دارد که شناخت بیشتری را از طرف مقابل پیدا کنند.

خانواده دختر گلدانی را برای دسته گل احتمالی آماده کنند تا در آن لحظه خونسردی خود را حفظ کنند. در صورت به همراه داشتن شیرینی حتماً آن را در میان پذیرایی مورد استفاده قرار دهند. اتاق خواستگاری نباید در حدی باشد که میهمان از میزبان و دختر و پسر از یکدیگر دور باشند. خواستگاری در اتاق هایی با مساحت بزرگ صورت نگیرد .

 

اگر دختر خانم قصد پذیرایی دارند حتماً تبسمی بر لب داشته باشند. داشتن تبسم انرژی مثبتی را به طرف مقابل القا می کند. خانواده دختر نیز در نظر داشته باشند که چون میزبان هستند سعی کنند سکوت موجود در جلسه را بشکنند و موضوعی را برای صحبت به پیش بکشند.

 

تا اینجا نکاتی را در مورد آداب معاشرت در خواستگاری بیان کردیم. سعی داریم در مقالات بعد در مورد کیفیت آشنایی دختر و پسر و موضوع های مورد بررسی آنها صحبت کنیم.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی