سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودک درون تان را پرواز دهید



 

 

کودک درون تان را پرواز دهید

 

اگر از تفریحات معمولی که دارید خسته شده اید یکی از پیشنهادهای ما به شما، بادبادک بازی دراین روز های بهاری است. یادتان هست در دوران بچگی با چه ذوق و شوقی پول هفتگی را پس انداز می کردیم و با چسب یا سریش و کاغذ پوستی بادبادک درست می کردیم و اگر پدر و مادرهایمان حوصله اینکه ما را به پارک ببرند، نداشتند هم ما ناامید نمی شدیم و پشت بام خانه را سکوی پرواز بادبادک دست سازمان که گاهی اوقات خیلی هم درست و حسابی از آب در نمی آمد، می کردیم و البته اکثر اوقات بادبادک های مان به جای آسمان روی کف زمین می نشست. انگار ما هنوز هم همان بچه های دیروزیم، با این تفاوت که اگر نمی توانیم بادبادک خوبی درست کنیم، می توانیم آن را با قیمتی پایین تهیه کنیم و لذت شادی کودکانه مان را یک بار دیگر و البته با طعمی بهتر و شاید کنار فرزندان مان بچشیم.

 

زمانه عوض شده و بازی که روزی کودکانه و متعلق به بچه ها بود، امروز سرگرمی پیر و جوان و البته برخی کودکان عصر PS۳ و XBOX است. لازم نیست تا آخر هفته منتظر بمانید و به دنبال فراهم کردن شرایط خاص و هزینه های بالا باشید. کافی است یک آسمان پیدا کنید و یک جای کمی باز و یک بادبادک. پارک های زیادی هم هستند که با این تفریح شناخته شدند و در آنها تمام شرایط بادبادک بازی برای شما فراهم است و همه در هر سنی که هستند با شادی کودکانه وصف ناپذیری بادبادک بازی می کنند.

 

پارک پردیسان مدتی است به پاتوق بادبادک بازها تبدیل شده و خیلی ها که شاید روزی فقط برای قدم زدن یا ورزش کردن یا بستنی خوردن به این پارک می آمدند امروز برای پرواز دادن بادبادک هایشان در آسمان، این جا هستند. اینجا پر از بهانه های رنگارنگ هست برای نگاه کردن به آسمان. بادبادک ها با اندازه ها و رنگ های متنوع و چشمگیر در آسمان خودنمایی می کنند. همان تفاوتی که در طرح و رنگ بادبادک ها وجود دارد، در میان بادبادک باز ها هم به چشم می خورد. زن و مرد، پیر و جوان، اینجا آمده اند تا خاطره ای از دوران کودکی را زنده کنند یا شاید جانی تازه به کودک درون خود بدهند.

 

در میان بادبادک بازان مرد میانسالی که با مهارت تمام نخ بادبادک را در دستانش کنترل می کرد توجه ام را جلب می کند. سر صحبت را باز می کنم، ۵۴ سال دارد و سه سال پیش از طریق دخترش با این تفریح آشنا شده و به گفته خودش، معتاد این بازی است تا جایی که تمام سعی اش را می کند حداقل هفته ای دو بار برای پرواز دادن بادبادکش که اسم نوه اش را هم روی آن نوشته به این پارک بیاید.

 

آقای کاملی توضیحاتی درباره نحوه بادبادک بازی به من می دهد ولی از آنجا که این اولین تجربه بادبادک بازی من بعد از سال های کودکی است، سعی من برای پرواز دادن بادبادکی که از جلوی در ورودی پارک خریدم، بی نتیجه می ماند. آقای کاملی می گوید: «باید یه مدت بیای تا دستت راه بیفته، اونوقت دیگه بادبادکتو اگه بخوای هم نمی تونی پایین پروازش بدی.» این جا فقط به بزرگ تر ها خوش نمی گذرد بلکه بچه ها هم از اینکه در بهشت بادبادک ها هستند، خوشحالند و سر از پا نمی شناسند. در حالی که کمی آنطرف تر، زنی با پسر کوچکش تلاش می کردند بادبادکشان را به هوا بفرستند. چند جوان با خنده و سر و صدا بادبادک های شان را پرواز می دهند و سر بالاتر رفتن بادبادک شان کل انداخته اند و از نوع کری های فوتبالی برای هم می خوانند. در میان افراد حاضر دختران جوان هم هستند. سارا ۲۳ سال دارد و هراز چندگاهی برای بادبادک بازی با دوست هایش به پارک می آید. می گوید: «این بازی خیلی برای من جالبه. یه جور تخلیه روانیه. وقتی ذهنم به هم ریختست می یام و بادباکم رو می فرستم هوا. انگار یه جورایی بهم آرامش می ده. هر وقت هم که شمال می ریم لب ساحل، کلی بادبادک هوا می کنیم. تازه اونجا به خاطر وزش باد بادبادک ما خیلی بالاتر می ره.»

 

امیر ۲۵ ساله هم در توصیف بادبادک بازی می گوید: «به نظر من این فقط یه بازی نیست، یه جور ورزشه که فکر و جسم آدم رو تو یه مسیر قرار می ده.» انگار از اقبال خوب من است که در میان بادبادک بازها خانم جوانی را پیدا می کنم که روان شناس است و با همسر و فرزندش به پارک آمده، خانم رنجبر می گوید: «من بادبادک به هوا فرستادن رو خیلی دوست دارم و به نظرم این کمترین کاریه که برای کمک به روحم و احترام به کودک درونم می تونم انجام بدم. معمولا بعد از یه روز خسته کننده کاری، این جنب و جوش و بازی نشاط دوباره ای بهم میده تا بتونم ساعتی رو که در کنار خانوادم هستم رو با آرامش و شادی بیشتری سپری کنم. همسر و دختر کوچکم هم این بازی رو دوست دارند به خصوص دخترم که اگر چند وقت از برنامه بادبادک بازیمون بگذره ما رو برای اومدن به پارک ترغیب می کنه. به نظرم همه می تونن این کارو انجام بدن، چون با صرف هزینه کمی نه تنها تفریح می کنند بلکه یه جور برنامه آرامش بخش و شادی آور هم برای خودشون ترتیب دادند.»

 

بادبادک ها هم پسرانه و دخترانه دارند. نقش و نگار بعضی از بادبادک ها عروسکی و صورتی است و بعضی دیگر عکس موجودات فضایی و جانورهای عجیب و غریب دارد. کوچک و بزرگ هم دارد. قیمتشان هم بسته به اندازه و طرحش از ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ تومان به فروش می رسد. بازار فروش مجازی بادبادک بسیار داغ است و چند فروشنده بادبادک که در ورودی پارک بادبادک می فروشند در اینترنت هم حسابی طرفدار دارند، تا آن جا که یک آلبوم از انواع مدل ها و طرح های بادبادک ها دارند تا مشتری ها بادبادک مورد علاقه شان را راحت تر انتخاب کنند.

 

بادبادک بازی تا آنجایی طرفدار پیدا کرده که بعضی نهادها مانند شهرداری و سازمان ورزش همگانی مسوولیت برگزاری جشنواره های بادبادک بازی را بر عهده گرفته اند و این جشن ها در فواصل کوتاهی در پارک های مختلف برپا می شوند. خانواده ها و دوستان یکدیگر را مطلع می کنند و در روز تعطیل هفته در پارک مورد نظر جمع می شوند و با شرکت در این جشنواره با یک تیر چند نشان می زنند. هم تفریحی متفاوت را تجربه می کنند و هم بادبادک های شان را پرواز می دهند. هم از طبیعت و شادی فضا لذت می برند و هم از کنار خانواده و دوستان بودن. جلوه آسمان پر از بادبادک هم در این روز ها دیدنی است. تنوع طرح ها و مدل های بادبادک ها به قدری است که کمتر بادبادکی شبیه خودش را در آسمان می بیند.

 

تفریح کردن و شاد بودن چندان هم کار سختی نیست. لزوما هزینه بالا یا امکانات ویژه هم نمی خواهد. کافی ست بخواهیم که خوش باشیم بخواهیم که با یک شادی کودکانه مثل بادبادک بازی خوشحال شویم. اگر بهانه جویی را کنار بگذاریم آن وقت می بینیم که کار سختی نیست. امتحان کنید.

منبع: sharghnewspaper.com


ویدیو مرتبط :
کودک درون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کودک تان را نجات می دهید اگر...



 

 

جان کودک تان را نجات می دهید اگر...

 

با خواندن تیتر این مطلب حتما فکر کرده اید قرار است با نصیحت های سخت و سنگین روبه رو شوید یا با رژیم هایی مشکل برای کودک تان! اما نه. خوشبختانه قرار نیست شما و کودک تان را از خوردن غذاهای خوشمزه محروم کنیم، فقط نکته های کاربردی سریع و آسانی را به شما یادآوری می کنیم که با رعایت آنها می توانید تا حد قابل توجهی خطر افزایش وزن را برای خود و خانواده پایین آورده و به سلامت کودک تان کمک کنید؛ پس خواندن این نکات را از دست ندهید.

 

۱) بچه ها را به خوردن سالاد آن هم قبل از غذا عادت بدهید.

 

۲) اگر نگران پروتئین رسیده به بدن کودک تان هستید، در سالاد او برش های تخم مرغ آب پزو لوبیای پخته شده اضافه کنید. به این ترتیب هم چاق نمی شود و هم یک غذای کامل نوش جان کرده.

 

۳) موقع شام بشقاب های بچه ها را عوض کنید. به جای پیش دستی کوچکی که برای سالاد گذاشته اید، در بشقاب بزرگی که برای غذای اصلی اختصاص داده بودید، سالاد بکشید. به این ترتیب کوچولو بیشتر سالاد می خورد تا غذا.

 

۴) با این تصور که بچه ها در سن رشد هستند و به آسانی کالری های اضافی را می سوزانند، به غذای آنها روغن اضافه نکنید. در مورد غذای آنها هم مثل خودتان در مصرف روغن صرفه جویی کنید یا از اسپری های روغن استفاده کنید. هر یک قاشق غذاخوری روغن ۱۲۰ کالری و یک قاشق غذاخوری کره ۱۰۰ کالری انرژی دارد.

 

۵) اگر کودک تان قبل از ناهار بهانه گیری می کند و هله هوله می خورد زودتر به او ناهار بدهید. بعضی از بچه ها از ساعت ۱۱ شروع به پر کردن شکم شان با غذاهای مختلف می کنند و تا ساعت یک که وقت ناهار است، کلی ریزه خواری کرده اند. بهتر است همان ساعت ۱۱ ناهار کودک را به او بدهید.

 

۶) اگر کودک تان قبل از ناهار بهانه گیری می کند و هله هوله می خورد زودتر به او ناهار بدهید. بعضی از بچه ها از ساعت ۱۱ شروع به پر کردن شکم شان با غذاهای مختلف می کنند و تا ساعت یک که وقت ناهار است، کلی ریزه خواری کرده اند. بهتر است همان ساعت ۱۱ ناهار کودک را به او بدهید.

 

۷) لبنیات مصرفی کودکان را از نوع کم چرب انتخاب کنید؛ این کار به جذب بهتر کلسیم لبنیات در بدن کودک شما هم کمک می کند.

 

۸) میان وعده ها را فراموش نکنید.

 

۹) ۵ وعده میوه در روز را فراموش نکنید. اگر کودک سیر باشد، کمتر سراغ هله هوله خوردن خواهد رفت.

 

۱۰) غذاهای پرکالری و شیرین را تا جایی که می توانید تهیه نکنید و در صورت تهیه، آن ها را در دسترس کودک نگذارید؛ در عوض میوه ها را شسته و آماده مصرف روی میز هال قرار دهید.

 

● وقتی برای شام بیرون می رویم چه کار کنیم؟


سالم غذا خوردن الزاما با بیرون غذا خوردن تعارضی ندارد اما باید راه انتخاب سالم را بدانید و آن را به کودکان هم آموزش دهید.


اگر می خواهید بچه ها دستورات تغذیه سالم را در منزل جدی بگیرند، نباید سر زدن به رستوران ها و بیرون غذا خوردن را از زندگی آنها حذف کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که غذا خوردن در بیرون از منزل را محدود کرده و فقط به موقعیت های خاص اختصاص دهید اما وقتی به رستوران می روید حواس تان به نکات زیر باشد:


۱) زمان سفارش ساندویچ برای کودکان خواهش کنید تا مقدار کمتری از مواد داخل ساندویچ، هر چه که باشد، در داخل آن گذاشته شود.


۲) بچه ها را به استفاده از سس قرمز به جای سس سفید تشویق کنید. سس قرمز کالری اندکی دارد، درحالی که سس سفید بسیار چرب و پرکالری است.


۳) سبد نان را از روی میزتان بردارید.


۴) قبل از غذا برای بچه ها سوپ سفارش دهید.


۵) با بچه ها سری به سالاد بار بزنید و اجازه دهید قبل از غذا سالاد بخورند.


۶) به جای سفارش دادن همه غذاها به صورت کمبو، یک سیب زمینی سرخ کرده سفارش دهید و همه با هم از آن بخورید.


۷) در بین نوشیدنی ها دوغ را انتخاب کنید یا آب پرتقال طبیعی که این روزها در بسیاری از رستوران ها سرو می شود.


۸) برای کودکان غذاها را با سایز کوچک تر سفارش دهید.

 


منبع:مجله سیب سبز