سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکم شب ها کابوس می بیند!



در این حالت کودک به علت دیدن خوابهای ترسناک از خواب بیدار می‌شود و اغلب بخشی از خوابی که موجب ترس وی شده و یا تمامی آن را به یاد می‌آورد.

 

در این زمان کودک اکثرا در رختخواب خود می‌نشیند و فریاد می‌کشد و یا گریه می‌کند و یا به طرف اتاق خواب و تخت والدین می‌آید و از آنها تقاضای کمک می‌کند. گاهی هم ممکن است کودک دچار وحشت شبانه در خواب شود و با صدای بلند در خواب داد بکشد و گریه کند اما از خواب بیدار نشود.

 

 

علل کابوس

 

علل و موجبات اصلی کابوسها ممکن است بر اثر رویدادها و مسائل ترسناکی باشد که کودک در طی روز در تلویزیون می‌بیند یا در داستانها و کتابها می‌خواند و یا اطرافیان تعریف می‌کنند و یا اصولا مسئله‌ای باشد که کودک خود شخصا با آن رو به رو است مانند:

 

دعواها ، مشکلات احساسی و در بچه‌های بزرگتر مشکلات در مدرسه و شاید سختی تکالیف درسی و غیره. همچنین کابوسهای کودک می‌تواند تاثیراتی از اعمال روزانه باشد، یک روز فشرده و سخت می‌تواند باعث کابوس هنگام خواب شود.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

البته خوابهای وحشتناک می‌تواند از تخیل کودک هم شکل بگیرد بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد. در بچه‌های کوچک این خوابها قسمتی از رشد آنهاست و وقتی از خواب می‌پرند بلافاصله به خواب می‌روند و در فردا آن روز چیزی به یاد نمی‌آورند. هر کابوسی به این معنی نیست که مسئله‌ای وجود دارد. در کودکان تب ، مریضی ، زیاد یا دیر خوردن غذا می‌تواند نقش مهمی در کابوس داشته باشد.

 

 

نحوه برخورد والدین با کابوس

 

نحوه بر خورد والدین هنگام دیدن خوابهای وحشتناک به این گونه است که:

 

هنگامی که کودکی در دل شب فریاد کشید، بی آن که از خواب بیدار شود، باید او را نوازش کرد و آرام در گوشش لالایی نجوا کرد و در این هنگام نباید کودک را حتی‌الامکان از خواب بیدار کرد. اما زمانی که کودکتان از صدای فریاد خودش بیدار شد، همچنان وحشت زده و ترسیده است او را در آغوش بگیرید و یک لیوان آب به او بدهید و او را نوازش کنید و با صدای آهسته برایش تعریف کنید که این فقط یک خواب بود و گذشت، آنچه که دیدی همه در خواب بود.

 

 

حتی اگر کودک معنی واژه رویا را هنوز یاد نگرفته باشد، طنین آرام بخش صدایتان او را تسکین خواهد داد و به او خواهد فهماند که آنچه که دیده واقعیت نداشته است، و اگر کودک باز هم بی‌قراری کرد می‌توان چراغ را روشن کرد و گفت بیا به دنبال آن چیزی که می‌ترسی بگردیم و یا به او بگوییم چراغ را برایت روشن می‌گذارم.

 

 

البته امکان دارد که در بعضی موارد ، صحنه‌هایی از آن کابوس وحشتناک در ذهنش دوباره تکرار شود و از ترس اینکه دوباره آن منظره‌های وحشتناک را ببیند از رفتن به رختخواب امتناع ورزد، توصیه‌ای که در این زمان وجود دارد این است که موضوع خوابی را که کودک عنوان می‌کند را به شکل دیگری به پایان برسانیم به این شکل که مثلا اگر خواب اژدها را دید به او بگوییم که در انتها تو شمشیری داشتی و اژدها را کشتی.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

سعی کنید وقتی کودک خواب ترسناک می‌بیند و به طرف تخت شما می‌آید او را به تخت خودش باز گردانید چون بعدا خیلی مشکل است که شبهای بعد در اتاق خودش به خواب رود و سعی کنید پیش کودک تا به خواب رفتن وی بمانید و بعد اتاق او را ترک کنید.

 

 

هنگامی که احساس می‌کنید دیدن کابوس در کودکتان به علت این است که ذهنش مشغول مسئله‌ای است باید دقت کنید که چه چیزی در زندگی کودک تغییر یافته است. البته باید از خود کودک کمک گرفت و یک سئوال باز و دقیق پرسید مثلا دیشب چه خوابی دیده بودی؟ یا دقیقا از چه چیزی می‌ترسی؟ و بگذاریم خودش تعریف کند و سعی کنیم بین صحبتهایش حرف نزنیم با دقت گوش کنیم.

 

 

زیرا کودک با این عمل ما احساس خواهد کرد که وی را درک می‌کنیم. البته در کودکانی که کوچکتر هستند نباید انتظار داشته باشیم که خوابشان را واضح بتوانند بیان کنند زیرا کودکان در سنین پائین نمی‌توانند دقیقا خوابی را که دیده‌اند به روشنی برای دیگران تعریف کنند و فقط ممکن است یک لغت بگویند مثل: زن بد جنس یا سگ بزرگ. در این صورت باید به آنها گفت که در واقعیت و در اتاق او چیزی وجود ندارد و می‌توان به همراه کودک همه جای خانه را جستجو کرد

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

پیشگیری

 


شبها سعی کنید همیشه یک چراغ خواب در اتاق کودک روشن باشد و در تاریکی قبل از اینکه کودک به خواب رود به وسایل در اتاق کودک نگاه کنید که بد نمانده باشد مثلا سایه یک صندلی ممکن است برای کودک ایجاد ترس کند. و یا می‌توان یک عروسک به کودک داد و یا در اتاق او آویزان کرد و به او بگویید که این عروسک جلوی خوابهای بد را می‌گیرد.

 

 

سعی کنیم کودکان قبل از به خواب رفتن فیلمهای خشن و ترسناک نبینند و یا بازیهای خشن و هیجان انگیز انجام ندهند، سعی کنید قبل از به خواب رفتن کودک برایش قصه بخوانید (البته نه قصه های هیجان انگیز) و یا یک مسئله که برای کودک جالب است برایش تعریف کنید و به او بگویید: امیدوارم امشب در موردش خواب ببینی. شما می‌توانید یک موقعیت روحی خوب و آرامش قبل از خواب ، برای کودکتان ایجاد کنید.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کودکم نصف شب از خواب بیدار می‌‌شود و گریه می‌کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران کابوس هر شب اسرائیلی‌ها



تلاویو باید معادله جدید منطقه را درک کند

ایران کابوس هر شب اسرائیلی‌ها

دیگر نه دیوار حائل و نه "گنبد آهنین" نمی‌توانند برای موشک‌های فراوان ایران که در نقاط مختلف نقشه پراکنده‌اند و در عالم واقع از صحرای سینا تا جنوب لبنان حضور واقعی دارند، کافی باشند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: ادوات نظامی اسرائیلی می‌توانند در راهشان به غزه هر آن‌چه وجود دارد را نابود كنند. اگر حملات هوایی افاقه نكرد، ممكن است به اشغال زمینی روی بیاورند. اما همه این كارها نمی‌تواند معادله جدیدی را كه بر نوار غزه و كل منطقه حاكم شده است، تغییر دهد. اكنون دیگر فلسطینی‌ها احساس نمی‌كنند كه در این "دریای اخوانی" تنها هستند چرا كه بسیاری از طرفداران و هم‌فكران آنها اكنون بر كسی‌های قدرت در كشورهای عربی تكیه زده‌اند. اسرائیلی‌ها نیز چاره‌ای ندارند جز این كه همچنان بترسند و وحشت كنند از این كه دیگر زمانه زمانه وفق مراد سابقشان نیست.

دیگر نه دیوار حائل و نه "گنبد آهنین" نمی‌توانند برای موشك‌های فراوان ایران كه در نقاط مختلف نقشه پراكنده‌اند و در عالم واقع از صحرای سینا تا جنوب لبنان حضور واقعی دارند، كافی باشند. همچنین اسرائیل دیگر نمی‌تواند از خشم و غضب مردمی، از تونس گرفته تا اردن، خود را در امان ببیند. 

دیگر هیچ كدام از مرزهایش برایش امن نیستند. نه از غرب با مصر، نه از شرق با اردن، نه از شمال با سوریه كه بیشترین آرامش را از سال 1973 تا كنون با آن داشته، هیچ كدام برای اسرائیل امن نیستند. لازم به یادآوری نیست كه اسرائیل از مرزهایش با حزب الله كه جنگی ویرانگر را در سال 2006 بر آن تحمیل كرده و آن را وادار كرد تا معادله دفاعی را بپذیرد، خاطره‌ای سیاه دارد. سامانه‌های موشكی سنتی ثابت كردند كه می‌توانند مفهوم "سپر هسته‌ای" را نامفهوم كنند. دیگر دولت عبری نه تنها مرزهایش در غزه را ضربه‌پذیر می‌بیند بلكه اكنون تمام مرزهایش ضربه‌پذیر شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاعش و وزیر امور خارجه‌اش می‌خواهند كه در انتخابات نمایندگان پیش روی اسرائیل كه در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، اكثریت قاطع آرا را به دست آورند. قرار است در چنین فضای ملتهب و پرتنشی رای دهندگان اسرائیلی پای صندوق‌های رای بروند. آنها می‌خواستند برای تحریك ایران به غزه محاصره شده حمله كنند با این تصور كه می‌توانند مقاومت را در آن‌جا شكست داده و پیروز انتخابات شوند. چیز جدیدی هم نیست اگر كه بگوییم هم‌زمان این هدف را هم دنبال می‌كنند تا در راه عضویت غیر دائم فلسطین در سازمان ملل نیز مین گذاری كنند. قطعا در حال حاضر محاكمه مقاومت در نوار غزه دیگر برای اسرائیل هدف مطلوب نیست چرا كه خوب می‌داند برایش رسیدن به این هدف به هیچ وجه امكان‌پذیر نیست.

هیچ كدام از رهبران سیاسی اسرائیلی به انتخاب راه حل نظامی برای درمان درد یا بهتر است بگوییم تنها دردشان در فلسطین راضی و قانع نیستند. در راس آنها ایهود باراك كه خود یكی از فرماندهان جنگی در جنگ غزه در اواخر 2008 و ابتدای 2009 بوده و اكنون نیز رهبری جنگ دوم را بر عهده دارد.

باراك خوب می‌داند كه در تصمیمی كه گرفته بیش از همه اوست كه تیر خورده است. وی خوب می‌داند كه عملیات "ستون‌ آسمانی" تا كجا می‌تواند ادامه داشته باشد. وی اكنون درك كرده است كه قدرت موشكی سازمان‌های فلسطینی نسبت به جنگ اول تا چه اندازه بالا رفته است. و خوب می‌داند كه جنگ فعلی می‌تواند قدرت نیروهای فلسطینی را در نوار غزه بیش از پیش تقویت كند و حتی واكنش موشكی بسیار بدتری را از وضعیت فعلی حاكم بر لبنان بر اسرائیل تحمیل كند. به معنای دیگر امروزه هر گونه حمله‌ای به نوار غزه می‌تواند بذر حمله سومی باشد كه بی‌شك باعث خواهد شد تا تلاویو متغیرهای جدید منطقه را با خفت بپذیرد. این حقیقت را نیز نتانیاهو خوب می‌داند كه اگر بخواهد در نوار غزه فاجعه خونین رقم بزند با شوك شكست انتخاباتی روبه‌رو خواهد شد. همان طور كه شیمون پرز در فاجعه لبنان در سال 1996 متحمل شد و ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل در جنگ 2006 علیه لبنان تجربه كرد. مضمون این شكست‌ها این است كه اتخاذ رویه سیاسی توام با خون هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

پیش از این تصمیم‌گیران سیاسی اسرائیلی از این نگران بودند كه طوفان خاورمیانه دامن آنها را بگیرد و باعث شود تا قدرت منطقه‌ای‌شان به طور كامل از هم فرو بپاشد. برای همین به شدت صعود جریان‌های اسلامی سیاسی به قدرت را زیر نظر داشتند و از این كه می‌دیدند متحدان منطقه‌ای‌شان یك به یك سقوط می‌كنند، به شدت نگران شده بودند. اما آنها باید بپذیرند كه همان طور كه واشنگتن معادلات جدید منطقه را پذیرفته است، آنها نیز باید این معادلات جدید را بپذیرند. دیگر آن استراتژی سابق حمایت از مفهوم اسرائیل پایان یافته است. این استراتژی با "انقلاب اسلامی ایران" ترك عمیق خورد و اكنون با به قدرت رسیدن جریان‌های اسلامی هم‌سو با ایران در كشورهای عربی و غیر عربی به تدریج می‌رود تا از منطقه رخت بربندد و دیگر اثری از آن نباشد. اسرائیل دیگر نه تركیه، متحد دیروز خود را دارد و نه دیگر كشورهای عربی را در راس دوستان منطقه‌ای خود می‌بیند و حتی اكنون شاهد است كه اردن، دوست نزدیك سابقش ناچار است كه از منظومه اتحاد با غرب و اسرائیل دور شود.

نقشه خاورمیانه تغییر كرده، موازنه‌های قدرت به هم ریخته و طبیعی است كه قواعد سیاسی و امنیتی بازی نیز تغییر كنند. دیگر واشنگتن و اسرائیل نمی‌توانند استراتژی‌ای بدون در نظر گرفتن متغیرهای جدید منطقه‌ای برای خود تعریف كنند و به فكر پیشبرد اهداف سیاسی خود باشند، چرا كه دیگر عصر هم‌پیمانی‌های یك‌جانبه منطقه‌‌ای برای حمایت از یك نژاد و قوم خاص پایان یافته است. تلاویو این حقیقت را به ناچار باید درك كند و گرنه نابودی‌اش گریزناپذیر است./ایران دیپلماسی