سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکان چه موقع از دهان‌شویه استفاده کنند؟



مضرات دهان‌شویه برای کودکان

دهان‌شویه‌های فلوراید مخصوص بچه‌ها، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است

 

زمان شروع استفاده از دهان‌شویه برای بچه‌ها، به تجویز دندان‌پزشک آن‌ها بستگی دارد.

معمولاً دهان‌شویه‌های مختلفی در داروخانه‌ها وجود دارند. برخی از این محصولات، برای بیماری‌های لثه هستند، برخی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و برخی دیگر هم دهان‌شویه‌های فلوراید مخصوص بچه‌ها.

دکتر خامی، دندان‌پزشک، درباره استفاده از دهان‌شویه برای بچه‌ها می‌گوید:‌ «دهان‌شویه‌های فلوراید مخصوص بچه‌ها، برای پیشگیری از پوسیدگی است و نباید توسط بچه‌ها، بلعیده بشود. از آنجا که ورود حجم بالای فلوراید به بدن، می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در بچه‌ها بشود، بنابراین والدین عزیز باید دقت کنند که فرزندان آن‌ها، محتویات داخل دهان خود را که از دهان‌شویه پر شده است،‌ حتماً خالی کنند».

وقتی از ایشان پرسیدیم که بلعیدن چه مقدار از این دهان‌شویه‌ها باعث ایجاد مسمومیت در بچه‌ها می‌شود؟ گفت: ‌«این مساله به غلظت دهان‌شویه فلوراید و اینکه چه مقدار از آن بلعیده شده باشد، بستگی دارد. با این حال، بهتر است والدین مواظب باشند تا دهان‌شویه‌ها بلعیده نشوند».

دکتر خامی تاکید کرد که زمان شروع استفاده از دهان‌شویه برای بچه‌ها، به تجویز دندان‌پزشک آن‌ها بستگی دارد. وی افزود: «مدتی استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید در مدرسه‌ها رایج شده بود. این در حالی است که برخی از بچه‌ها، اصلاً نیازی به مصرف این محصولات ندارند. یعنی اگر فلوراید به میزان کافی از طریق خمیردندان‌های حاوی فلوراید، آب منطقه یا مصرف خوراکی‌های حاوی این ماده مانند غذاهای دریایی یا حتی چای به بچه‌ها برسد،‌ معمولاً نیازی به کمک گرفتن از دهان‌شویه‌های فلوراید برای بچه‌ها به‌وجود نمی‌آید».

این دندان‌پزشک در نهایت گفت که استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید از حدود 3 یا 4 سالگی به بعد که بچه‌ها می‌توانند محتویات دهان خود را خالی کنند، مجاز است. وی خاطرنشان کرد که استفاده از دهان‌شویه‌های فلوراید، بیشتر به افرادی که بهداشت دهان خود را رعایت نمی‌کنند، مرتب مسواک نمی‌زنند یا در خطر پوسیدگی دندان‌ها قرار دارند، تجویز می‌شود.
 
منبع : salamaneh.com


ویدیو مرتبط :
چگونه از دهان شویه استفاده کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از هویج و اسفناج در سوپ کودکان استفاده نكنید!



 

 

از هویج و اسفناج در سوپ   کودکان استفاده نكنید!

 

یک متخصص تغذیه با تاكید بر این كه استفاده از مواد غذایی حاوی نیترات مانند هویج و اسفناج در سوپ کودکان توصیه نمی‌شود، گفت: این مواد طی باقی ماندن در سوپ به یک آنزیم خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان می‌شوند.

 

این متخصص تغذیه اثرات زیان بار نیترات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم قابل تقسیم است که اثر مستقیم آن در ترکیب با پروتئین و اسیدهای آمینه باعث ایجاد نیتروزآمین شده که خود عامل ابتلا به سرطان است و اثر غیرمستقیم آن تبدیل به نیتریت و بروز مسمومیت می‌شود.

 

وی افزود: وجود نیترات زیاد در آب و غذا باعث افزایش نیتریت بزاق انسان و تخریب ویتامین A وC در بدن می‌شود.

 

این متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی که موجب تجمع نیترات در بدن می‌شوند، گفت: سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج که خود حاوی نیترات هستند از این جمله‌اند از این رو بهتر است در سوپ کودکان استفاده نشوند.

 

دکتر تصریح کرد: نیترات موجود در این سبزیجات طی ماندن در سوپ کودکان به نیتریت تبدیل شده و این نیتریت با هموگلوبین خون نوزاد ترکیب و باعث تولید نوعی آنزیم خطرناک در بدن کودکان و ابتلای آنها به مسمومیت می‌شود.

 

ایشان اظهار كرد: استفاده از آب فاضلاب در آبیاری کشتزارها، استفاده از کودهای شیمیایی که به طور معمول در کشور ما مصرف آن رایج است و همچنین رشد گیاه در خاک‌هایی که فاقد عنصر مولیبدن باشد از علل تجمع نیترات در گیاهان است.

 

نشست فاضلاب‌های شهری و انسانی به سفره‌های آب زیرزمینی و استفاده از آب‌های آلوده به منظور استفاده‌ انسانی نیز می‌تواند موجب افزایش ورود نیتراب به آب شرب مردم شود

منبع:iranhall.com