سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکان وسواسی خود را سرزنش نکنید



کودکان وسواسی, رفتارهای وسواسی

 

یک فوق تخصص روانپزشکی اطفال گفت: بیشتر خانواده‌ها یا متوجه رفتارهای وسواسی نمی‌شوند و یا سعی در پنهان کردن آن دارند، ولی با توجه به قابل درمان بودن این رفتارها، باید هر چه سریعتر با مراجعه به روانپزشک اطفال در صدد درمان این مشکل برآیند.

 

دکتر بهروز جلیلی ، با اشاره به اینکه وسواس در کودکان با الگوهای رفتاری متفاوتی بروز می‌کند، گفت: گاه وجود برخی از رفتارها از سوی کودکان به عنوان توجه، دقت یا تمیز بودن وی تصور می‌شود، والدین نیز با تصور اینکه این رفتارها طبیعی است آن را جدی نمی گیرند.

 

وی در خصوص شناسایی رفتارهای وسواسی در کودکان گفت: فشار آوردن مداد روی کاغذ، فکر کردن هنگام نوشتن و تایید خواستن از والدین یا احساس شل بودن بند کفش از علامت‌های شروع وسواس در کودکان است، کودکان متوجه اشتباه بودن و غیرطبیعی بودن این رفتارها نمی شوند.

 

این فوق تخصص روانپزشکی اطفال خاطرنشان کرد: بیشتر خانواده‌ها یا متوجه رفتارهای وسواسی نمی شوند و یا سعی در پنهان کردن آن دارند، ولی با توجه به قابل درمان بودن این رفتارها، باید هر چه سریعتر با مراجعه به مشاور با روانپزشک اطفال در صدد درمان این مشکل برآیند.

 

دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه بروز هر نوع رفتار تکراری بی مورد یا تاکید بر موضوعی ساده، وسواس تلقی می شود، یادآور شد: والدین مطمئن باشند که با بکارگیری آموزش‌هایی که از جانب روانپزشک به آنها ارایه می‌شود، این نوع رفتارها درمان می‌شود در غیر این صورت و به تصور اینکه این نوع رفتارها خودبخود برطرف می شوند، حرکات وسواسی مزمن شده و گاه برطرف کردن آنها مشکل است.

 

وی گفت: اطرافیان نباید کودکان را به دلیل انجام رفتارهای وسواسی سرزنش کنند، به عنوان مثال در مواردی که کودک احساس می‌کند با وجود شست و شوی دست، دستش تمیز نشده، ارایه توجیه منطقی برای کودک کمک کننده نیست، زیرا این فکر ناراحت کننده هرگز کودک را رها نمی‌کند و تنها راهکار رفع این نوع رفتارها مشاوره با کارشناسان است.

منبع:سلامت نیوز


ویدیو مرتبط :
هیچ کس را سرزنش نکنید....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تب کودکان را سرماخوردگی ساده تلقی نکنید



 

 

تب کودکان را سرماخوردگی ساده تلقی نکنید

 


شایعترین مشکلات اورولوژی در کودکان به سیستم ادراری کودکان ارتباط دارد که ممکن است عدم پیگیری و کنترل آن به عفونت منجر شود.

 

 

عفونت ادرای در پسر بچه ها در سال اول تولد بسیار شایع است، این درحالی است که در دختر بچه ها پس از یک سالگی رخ می دهد. عفونت ادراری در کودکان بیشتر با تب همراه است. اگر کودک پیاپی دچار تب شود و این مسئله به عفونت ادراری عودکننده تبدیل شود، حتما باید این مشکل را پیگیری کرد تا اگر کودک دارای ناهنجاری هایی در سیستم ادراری بود، بتوان هر چه سریع تر آنها را رفع نمود.

 


عفونت ممکن است به علت ختنه نشدن کودکان و یا پوشک ایجاد شود، زیرا پوشک موجب خواهد شد که میکروب در مدفوع، وارد مجاری ادراری شود و عفونت را به وجود آورد، به همین علت نیز این عفونت ها بیشتر به صورت بالا رونده مشاهده می شود.

 

باید حتما تب کودکان مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت به کلیه ها سرایت کرده و موجب ایجاد عوارض بدنی در کودک می شود و همچنین فشار خون در سنین بالا را موجب خواهد شد.

 

منبع : روزنامه کیهان