سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکان بصورت روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز دارند



 

کودکان بصورت روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز دارند

 

مقدار کلسیم مورد نیاز کودکان بستگی به سن آنها دارد و بین سنین 9 تا 18 سالگی کودکان به بیشترین مقدار کلسیم نیازمند می‌باشند.

 

جدول زیر توسط آکادمی پدیاتریک در آمریکا تهیه شده و مقدار کلسیم مورد نیاز در هر سنی را مشخص نموده است.


میزان شیر مصرفی در روز


 

میزان شیر مصرفی در روز

میزان مورد نیاز کلسیم(میلی گرم در هر دو روز)


سن
3 لیوان
800
4 تا 8 سال
4 لیوان
1300
9 تا 18
3 تا 4 لیوان
1000
19 تا 50

 

 


چگونه میزان کلسیم بدن را تامین کنیم؟


بهترین راه برای بدست آوردن کلسیم مورد نیاز بدن خوردن و نوشیدن غذاهایی است که به طور طبیعی حاوی کلسیم هستند. بسیاری از غذاها حاوی کلسیم هستند ولی بهترین منابع به شرح ذیل می‌باشند.

 

* شیر کم چرب، ماست و محصولات دیگری که از شیر تهیه می‌گردند، حاوی کلسیم هستند.

 

* شیرهای طعم دار مانند شیر و شکلات و یا شیر توت فرنگی نیز منبعی از کلسیم هستند ولی بدلیل موادی که با شیر مخلوط شده‌است، مقداری کالری دارند.

 

* سبزیجاتی با برگ سبز تیره مانند کلم و شلغم حاوی کالری کم و کلسیم بسیار زیاد هستند. اگر چه اسفناج منبع خوبی برای کلسیم نیست.

 

* کلم بروکلی، نخود، عدس سبز، لپه و ماهی ساردین و سالمون و ماهیهای بی استخوان دیگر نیز منابعی از کلسیم هستند.

 

* آب میوه های حاوی کلسیم نیز می‌توانند کلسیم را به بدن شما برساند.

 

چه چیزهایی باعث کاهش کلسیم در بدن می‌شوند:


موارد زیر میتواند به سلامت استخوانها آسیب برساند:

 

* نوشیدن مقدار زیاد لیموناد(soda). مطالعات نشان داده اند که سودا سبب شکستگی در استخوان می شود.به این دلیل که افراد به جای نوشیدن شیر مرتب از لیموناد استفاده می‌کنند کلسیم مورد نیاز بدنشان کاهش می یابد.

 

* برخی از انواع رژیمها. ممکن است کلسیم کافی به اندازه نیاز بدن نداشته باشند.مانند رژیمهای سبزیجات که در آنها از لبنیات استفاده نمی‌شود.قبل از شروع هر رژیمی با دکتر خود مشورت کنید و مطمئن شوید که در رژیمی که دارید به میزان مورد نیاز کلسیم موجود می‌باشد.

 

* بعضی از داروها و بیماریها. بعضی از داروها و بیماریهای کلیوی و روده ای ممکن است سبب کاهش کلسیم موجود در بدن شوند.در زمان استفاده از هر دارویی، قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که داروهایی که مصرف می‌کنید، باعث کاهش کلسیم بدن شما نمی‌شود.


* کافئین و تنباکو. هر دو اینها سبب کاهش کلسیم از بدن می‌شوند.

 

چگونه می‌توان کلسیم بیشتری را جذب نمود؟


راههای بسیاری برای بدست آوردن کلسیم بیشتر وجود دارد، مانند:

 

* به جای هر نوشیدنی از شیر استفاده کنید و در سالاد خود از مواد حاوی کلسیم مانند لوبیا، پنیر، کلم بروکلی و بادام استفاده نمایید.

 

* از ماست بعنوان غذایی سبک استفاده کنید(ماست کم چرب).

 

اگر انتخاب درستی داشته باشید، غذاهایی که می خورید و یا می نوشید، می‌توانند کلسیم مورد نیاز شما را تهیه می‌کند.

 

 

منبع: seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
میزان کلسیم مورد نیاز بدن در روز و راه های جذب آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزندتان چه مقدار کلسیم نیاز دارد؟



کلسیم,کلسیم مورد نیاز کودکان

 کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که  کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟ این حقیقت نشان می دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

کلسیم، فراوان ترین مینرال * موجود در بدن است. بدن ما تقریباً 1 کیلو گرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است .

 

 احتمالا می‌دانید که کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند به مرور دندان‌ها را نرم کرده و آنها مستعد پوسیدگی و بیماری‌های لثه کند بنابراین اگر فرزندتان نمی‌خواهد یا نمی‌تواند شیر مصرف کند باید نگران دریافت کلسیم کافی برای ساخت دندان‌ها و لثه‌های سالم باشید. براساس آمار تنها یک‌پنجم کودکان به اندازه کافی کلسیم مصرف می‌کنند. پس بهتر است درباره میزان مورد نیاز کلسیم روزانه کودک و راه‌های دریافت آن بیشتر بدانید.

فرزندتان چه مقدار کلسیم نیاز دارد؟
طبق استاندارد جهانی سال 2013 میزان کلسیم مورد نیاز در سنین مختلف در کودکان یک ساله (500 میلی‌گرم در روز) یا معادل 2لیوان شیر، در کودکان 4-8 ساله (800 میلی‌گرم در روز) یا معادل 3 لیوان شیر و کودکان بین سنین 18-9 ساله ( 1300میلی گرم در روز) یا معادل 4 لیوان شیر در روز است. 225 گرم شیر حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم است و 225 گرم ماست 400میلی‌گرم کلسیم دارد. بیشتر افراد برای دریافت نیاز روزانه کلسیم‌شان به لبنیات و شیر تکیه می‌کنند اما اگر فرزند شما طعم و مزه شیر را دوست نداشته باشد یا حتی به آن حساسیت داشته باشد، راه‌های زیادی برای افزایش کلسیم دریافتی وجود دارد.

شکلات داغ به کودک ندهید
پنیر و دیگر محصولات لبنی هم کلسیم دارند. گاهی اوقات امتناع کودک از خوردن شیر تنها به دلیل طعم و مزه آن است بنابراین می‌توانید شیرکاکائو یا شیر موز را امتحان کنید یا از دوغی که حاوی کلسیم است، استفاده کنید. استفاده از شکلات داغ برای ترغیب کودک به مصرف شیر یک اشتباه بزرگ است. صرف اینکه کودک دوست ندارد شیر بخورد به این معنا نیست که دیگر محصولات لبنی را هم نمی‌خورد. پنیر، ماست پودینگ،  برنج هم حاوی کلسیم هستند. در واقع 300 گرم پنیر مانند پنیر چدار به اندازه 1600 گرم شیر کلسیم دارد.

از مکمل‌ها استفاده کنید
استفاده از مکمل‌های مخصوص نیز راهی دیگر برای رساندن کلسیم کافی به بچه‌های بهانه‌گیری است که از مصرف شیر طفره می‌روند. یک مکمل می‌تواند به یک فنجان آبمیوه تا ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم بیفزاید. البته قبل از استفاده، حتما به طور دقیق راهنمای روی بسته مکمل را بخوانید. توجه داشته باشید میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای افراد به سن آنها وابسته است و در صورت دریافت کلسیم اضافه، بدن افراد آن را دفع می‌کند. به هر حال هیچ‌کس کتمان نمی‌کند که یک لیوان آب پرتقال جذابیت بیشتری نسبت به یک لیوان شیر دارد.

 البته یک لیوان آب پرتقال تازه به خودی خود حدود ۵۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. اگر هنوز مطمئن نیستید فرزندتان به اندازه کافی کلسیم دریافت می‌کند شاید نیاز باشد از مکمل کلسیم برای او استفاده کنید. البته باید بدانید قبل از هر چیز با پزشک کودک‌تان مشورت کنید تا هم میزان مورد نیاز و هم لزوم استفاده از آن را برای‌تان مشخص کند.

 

منبع:مجله سیب سبز