سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کم خونی قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد


دکتر مسعودکیمیاگر اظهار داشت: « آهن یکی ازعناصر مهم و حیاتی برای فعالیت ذهنی، جسمی و خون است که فقر آن در بدن باعث کم خونی ، خستگی، سردرد، خستگی و کاهش ظرفیت انجام فعالیت‌های بدن می‌شود و به طو رمستقیم بر قدرت یادگیری . تمرکز تأثیر می گذارد.»


دکتر مسعودکیمیاگر اظهار داشت: « آهن یکی ازعناصر مهم و حیاتی برای فعالیت ذهنی، جسمی و خون است که فقر آن در بدن باعث کم خونی ، خستگی، سردرد، خستگی و کاهش ظرفیت انجام فعالیت‌های بدن می‌شود و به طو رمستقیم بر قدرت یادگیری . تمرکز تأثیر می گذارد.»
وی افزود:«آهن یکی از عناصر اصلی و حیاتی برای ساخت هموگلوبین است که با کاهش و فقر آهن فرد دچار کم خونی و عوارض ناشی از آن می‌شود.»
این متخصص تغذیه تصریح کرد:«رنگ پریدگی، خستگی زودرس، بی تفاوتی، سر گیجه، سر درد و سرگیجه و تنبلی از جمه عوارض کم خونی ناشی از کم خونی می‌باشد.»
کیمیاگر گفت:«فقر آهن به دلیل دریافت ناکافی آهن در پی رژیم سخت، جذب نا کافی، خون ریزی زیاد و افزایش نیاز رخ می دهد و در صورت درمان به کم خونی تبدیل می‌شود.»
وی ادامه داد:«میزان نیاز آهن بر اساس جنسیت و سن متفاوت است و این نیاز در زنان باردار به دلیل افزایش حجم خون، رشد جنین و سایر بافت‌ها افزایش می‌یابد.»
کیمیاگر اظهار داشت:«منابع حاوی آهن شامل جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ و سبزیجات برگ تیره و حبوبات می‌باشد البته جذب آهن منابع حیوانی بالا است ولی منابع گیاهی به دلیل جذب پایین باید همراه ویتامین C مصرف شوند.»
این متخصص تغذیه تصریح کرد:«خوردن سیر، چایی همراه غذا و مصرف بیش از اندازه لبنیات میزان جذب آهن را در بدن کاهش می‌دهد و فرد با کمبود آهن مواجه می شود.»
وی افزود:«کم خونی و فقر آهن با خوردن مکمل آهن می‌شود ولی مصرف آن نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک باشد زیرا مصرف زیاد آن مسمومیت شدید را به دنبال دارد.»

منبع : Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
‫کم خونی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سبزی معطر علیه کم خونی



 

 

کم خونی

 

شما جز آن دسته از افراد هستید که دارای کم خونی هستند ، به شما توصیه می کنیم از این سبزی معطر میل کنید.


یك متخصص تغذیه گفت: نعناع تازه به دلیل داشتن فولات برای كسانی كه فقر آهن دارند، می‌تواند مفید باشد.
مریم مراداف افزود: نعناع مقوی معده، ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات، ضد نفخ، تقویت كننده معده و بدن است. نعناع برای هضم و سنگینی معده می‌تواند مفید باشد و به دلیل داشتن ویتامین B1 ،B2، B3 اشتها آور و سرشار از فولات است.
وی گفت: فولات موجود در نعناع برای كسانی كه فقر آهن دارند، می‌تواند مفید باشد. همچنین نعناع دارای پتاسیم است و برای كسانی كه مبتلا به پرفشاری خون هستند، مفید است.
مراداف اضافه كرد: نعناع دارای اسانس منتول است كه تسكین دهنده است و برای دردهای موضعی مفید و ضدعفونی كننده است. از نعناع اسانس، روغن گرفته می‌شود.

 

کم خونی

 

همچنین اسانس نعناع دارای خواص ضد درد، ضد میكروب، ضد اسپاسم، ضد احتقان بینی و محرك هضم غذا است.
وی افزود: نعناع ویتامین A بالایی دارد و در كنار ویتامین C می‌تواند آنتی‌اكسیدان قوی در برابر رادیكال‌های آزاد باشد. همچنین جویدن نعناع باعث خوشبو شدن دهان می‌شود.
این متخصص تغذیه گفت: نعناع خشك با نعناع تازه تفاوت دارد و اسید‌فولیك و ویتامین C ویتامین B1، B2 و B3 در نعناع خشك از دست می‌رود ولی 100 گرم نعناع خشك نسبت به 100 گرم نعناع تازه حجم بیشتر و سدیم، پتاسیم، گوگرد، منگنز و كلسیم بیشتری دارد.