سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کم حافظه اید؟ شاید از تیروئیدتان باشد!



 

 

 

کم حافظه اید؟ شاید از تیروئیدتان باشد!

 

تیرویید از جمله غدد مهم بدن است که در تمام طول عمر فعال می باشد و با ترشح هورمون تیرویید، اعمال حیاتی مهمی را در درون بدن کنترل می کند.

به طور مسلم، اختلال در تولید این هورمون باعث ایجاد علایم و عوارض متعددی در بدن می شود.

آنچه درباره عملکرد غده تیرویید و همچنین اختلالات مربوط به ترشح هورمون های آن اهمیت دارد، این است که عوارض بیماری های تیرویید در سنین گوناگون، متفاوت است و در هر سنی، علایم مخصوص همان سن بروز می کند. همچنین این اختلالات هورمونی ممکن است در هر سنی از بدو تولد تا دوران کهولت در افراد بروز کند و به علت اعمال بسیار مهم و حیاتی هورمون تیرویید در بدن افراد، تشخیص به موقع بیماری تیرویید از عوارض خطرناک این بیماری ها در بدن جلوگیری خواهد کرد.

به طور معمول، افزایش سن در افراد با بیماری ها و علایم جسمی خاصی همراه است که اغلب افراد به آنها آگاهی دارند.

بسیاری از سالمندان نیز حالات گوناگون و علایمی را که در ذهن و جسم خود احساس می کنند، به سن بالای خود مربوط می دانند و با این توجیه که این علایم به دوران کهولت اختصاص دارد و اغلب درمانی ندارد، به آن نشانه ها توجه نمی کنند؛ برای مثال، اگر یک فرد سالمند به کاهش تمرکز و یا کم حافظگی مبتلا شود، آن را با افزایش سن خود توجیه می کند. حتی در صورت بروز تپش قلب و درد قفسه سینه ، بیماری قلبی اولین گزینه مورد توجه شخص و اطرافیان اوست.

تمام این مسایل که افزایش سن می تواند موجب آن شود، در یک نگاه اجمالی، منطقی به نظر می رسد، اما لازم به تذکر است که بسیاری از علایم بیماری ها در دوران سالمندی با دوران میانسالی و جوانی متفاوت است و نباید همه آنها را با افزایش سن توجیه کرد، به طور مثال، بیماری های تیرویید از جمله بیماری هایی هستند که باید در دوران سالمندی مورد توجه قرار بگیرند، زیرا کم کاری یا پُرکاری تیرویید روی عملکرد شناختی سالمندان تاثیر می گذارند.

در سالمندان، اختلالات غده تیرویید به شکل غیرمعمول ظاهر می شوند، برای مثال، پرکاری تیرویید با حالت های بی خوابی، فراموشی و کاهش تمرکز حواس همراه است. کم کاری تیرویید نیز به شکل کندی حرکات جسمی و ذهنی ، ضعیف شدن حافظه، کاهش تمرکز و ضعیف شدن قدرت شناخت در افراد بروز می کند. برخی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیرویید، اغلب از دردهای قلبی و تپش قلب شکایت می کنند، غافل از این که این علایم به علت اختلال در غده تیرویید فرد بروز می کند و تا زمانی که این مشکل درمان نشود، علایم بیماری از بین نخواهد رفت.

همچنین نباید علایم مربوط به کم حافظگی و تمرکز نداشتن فرد سالمند را همیشه مربوط به کهولت سن دانست. بسیار دیده شده است که درمان کم کاری تیرویید در بیماران سالخورده موجب به وجود آمدن شرایط بهتر ذهنی در بیمار شده است.

بنابراین توصیه می کنم اگر به مشکلات حافظه دچار شده اید، از پزشک تان بخواهید بررسی غده تیرویید را هم مد نظر قرار دهد.

منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
آدم دروغگو کم حافظه است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: چرا عده ای اینقدر کم حافظه اند؟!


دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران گفت:فکت شیت (گزاره برگ) را ما زودتر از بقیه و آمریکا منتشر کردیم چرا برخی حافظه شان ضعیف شده است.

خبرگزاری ایرنا: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران گفت:فکت شیت (گزاره برگ) را ما زودتر از بقیه و آمریکا منتشر کردیم چرا برخی حافظه شان ضعیف شده است.

وی در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران در شیراز افزود:فکت شیت ما را رسانه های خارجی هم منتشر کردند ما اعلام کردیم و روشنگری کردیم ولی برخی شبهه ایجاد کردند.

رییس جمهور ادامه داد: نظراتمان را به صراحت گفتیم و اعلام کردیم و به تفصیل بیان شده است اگر لازم است فکت شیت دوم را هم منتشر کنیم.

* طرح های اقتصادی

رییس جمهوری که دستاوردهای سفر خود به فارس را تشریح می کرد همچنین گفت:بزرگترین طرح آلومینیوم در استان فارس اجرا می شود، طرح بزرگ برای پتروشمی در نظر داریم، نیروگاه برق در نظر داریم اکه ین طرح ها چهره فارس را متحول می کند .

روحانی بیان کرد: فاز دوم پالایشگاه شیراز مشکل زیست محیطی دارد امید که مسایل آن رفع شود و طرح پالایشگاه اجرا شود .

وی گفت: مواردی در زمینه سرمایه گذاری دولت مصوب شده است ، چهار هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بانک ها مصوب شده است حرکت پرشتاب برای رونق اقتصادی کشور و استان فارس در نظر است .

رییس جمهوری افزود: طرح راه آهن شیراز - بوشهر مصوب شده است ،راه آهن اصفهان به شیراز باید تکمیل شود و طرح های بعدی آن شروع شود ما آن را دنبال می کنیم .

روحانی بیان کرد: آزاد راه شیراز - اصفهان هم شروع شده و 23 درصد طرح اجرا شده و کار دنبال می شود بخش خصوصی باید وارد شود نیمی از کار برعهده بخش دولتی است، مشابه این کار در سایر مناطق انجام شده امید است از آن استقبال شود .

وی اعلام کرد سال های 94 و 95 طرح های فارس محقق می شود و 953 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده می شود .

* گردشگری فارس

رییس جمهوری با اشاره به امکانات فراوان و جاذبه های گردشگری فارس گفت:برای تکمیل اقامتگاه های گردشگری این استان در سال جاری یکهزار و 400میلیارد ریال تسهیلات در سفر استانی مصوب شد.

حجت الاسلام روحانی افزود:این اعتبار صرف تکمیل 16محل اقامتی شامل هتل های چند ستاره خواهد شد تا زودتر به بهره برداری برسند.

وی ادامه داد:در فارس امکانات و جاذبه های فراوانی وجود دارد و دولت مصمم است که قدم های مهمی را برای توسعه این استان بردارد.

وی اضافه کرد:استان فارس با جاذبه های گردشگری اش معروف است و در سال گذشته تعداد گردشگران این استان دوبرابر سال 92بوده است.

رییس جمهوری اضافه کرد:این بدان معناست که حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که می تواند در رونق اقتصادی ایران تاثیرگذار باشد و بر همین اساس دولت مصمم است در زمینه رونق گردشگری فارس و ارتقای امکانات رفاهی آن اهتمام ویژه اشته باشد.

* دیپلماسی و افتخارات

دکتر روحانی در بخش دیگر سخنانش گفت: عمر دولت بیست ماهه است و به نیمه نزدیک می شود در این دولت کارهای بزرگی شده است و چون فعالیت سیاست خارجی برجسته است مردم با هوشیاری و چشم تیز بین آن را دنبال می کنند و این قابل تقدیر است .

وی ادامه داد: تشکر می کنیم از دیپلمات ها که کار بزرگی کردند، همانطور که دانشمندان بزرگ ما افتخار کشور ما هستند دیپلمات ها هم افتخار ما هستند که خدمت می کنند و ماجور هستند.

* کار در بخش سلامت


رییس جمهوری در این جلسه مطبوعاتی گفت: بخش های دیگر هم کار شده است در بخش سلامت کار عظیمی صورت گرفته است، در نشست حاشیه سازمان ملل این کار را شگفت و عجیب دانستند، آنها سالها این کار را نکرده اند .

وی بیان کرد: اردیبهشت 93 طرح سلامت آغاز و دراین مدت کوتاه طرح اجرا و پیاده شده است.

*بهبود اقتصادی

روحانی گفت: قیمت نفت نصف شده و در شرایط تحریم، دولت کارهای بزرگی کرده است که از رکود خارج شدیم، تورم مهار شده است ولی رفع مشکلات مردم زمان بیشتر و سرمایه بیشتر می خواهد .

رییس جمهوری گفت: ما در کشاورزی ،صنعت ، انرژی و زمینه های دیگر رشد داشته ایم ، طرح فاز 12 پارس جنوبی طرح خیلی عظیمی است و در زمینه کشاورزی کار بزرگی انجام شده ، 92 میلیون تن محصول به 103 میلون تن رسیده ، تعداد ماشین آلات زیاد شده، آبیاری نوین اجرا شده ، ما هیچ زمانی بعد از انقلاب به اندازه امروز و امسال انبارهای کالای اساسی پر نداشته ایم، ما همیشه التماس می کردیم که موجودی انبارها به سه ماه یا چهار ماه برسد اما الان موجودی انبار ما از شش ماه بیشتر است.

وی ادامه داد: هفت ماه موجودی داریم، انبارهای گندم در زمانی که من رییس جمهوری شدم خالی بود، شبانه روز به فکر تامین گندم کشور بودیم پس کار بزرگی انجام شده است .

در محیط زیست کار بزرگی شده است ، در حوزه آب کارهای بزرگی صورت گرفته ، بودجه دولت برای استحصال و تامین آب و صرفه جویی آب دراین دولت 10 میلیارد دلار است که رقم بزرگی است .

رییس جمهوری بر حل مشکل نقدینگی کارخانه های نیمه تعطیل فارس تاکید کرد و گفت که مشکلات اقتصادی این کارخانه ها حل می شود .

* مشکل آب

رو.حانی گفت: معضل تامین آب در کشور یک معضل کلی است همه استانها معضل دارند حتی برای اّب اشامیدنی مردم مشکل داریم یکی از طرح های ما در این استان آبرسانی به 700 روستا است هدف کلی این است که طرح های آبرسانی را بهتر و بهینه انجام دهیم، تامین آب از دریا هم مد نظر است ، طرح ما احداث نیروگاه های کوچک اتمی 100 مگاواتی و نیروگاه های معمولی است که همزمان برق تولید کند و آب شیرین کند تا به مصرف شرب برسد.

رییس جمهوری ادامه داد : این قیمت آب را گران می کند اما برای بسیاری از مصارف می صرفد که انجام دهیم ، این طرح عملیاتتی می شود اما ویژه فارس نیست در کشور جزو اولویت ها است که از دریا آب را شیرین کنیم .

وی گفت: سعی ما بر این است که تولیدات داخل را تقویت کنیم ، نباید چیزی که در داخل تولید می کنیم را رها کنیم و دستمان را به خارج از کشور دراز کنیم همه بخش ها باید به تولید داخلی متکی باشند.

رییس جمهوری و هیات دولت روزهای چهارشنبه نهم و پنجشنبه دهم اردیبهشت 94 مهمان مردم فارس بودند.