سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کدام مردان همسرشان را كتك می‌زنند؟



خشونت خانگی,آزار جسمی همسر

تنها برخی از افرادی كه دست به خشونت‌ می‌زنند، دچار اختلالات روانی هستند

 

خشونتگرها چه شخصیتی دارند و چه كسانی حاضر نمی‌شوند از یك رابطه خشونت بار بیرون بیایند؟

چهار سال است كه از همسرش جدا شده اما پشیمان است. دلیل طلاقش فحاشی و كتك‌زدن‌های شوهرش بوده اما حالا كه تنها شده، می‌گوید كاش حتی به قیمت كبودی‌های روی بدنم، در خانه شوهرم می‌ماندم. اینكه سرنوشت یك زن پس از طلاق به كجا می‌رسد كه هر روز دشنام شنیدن و آسیب دیدن را بر به دست آوردن آزادی‌اش ارجح می‌داند، موضوع این مطلب نیست اما در ادامه، با كمك هرایر دانلیان، روانشناس و زوج درمانگر، به شما می‌گوییم كسانی كه با همسرشان رفتاری خشونتگرانه دارند چه کسانی هستند و آنهایی كه ترجیح می‌دهند جسم و روان‌شان در رابطه زن و شوهری آسیب ببیند اما مهر طلاق به شناسنامه‌شان وارد نشود، چه ویژگی‌هایی دارند.

بیمار روانی است؟
تنها برخی از افرادی كه دست به خشونت‌ می‌زنند، دچار اختلالات روانی هستند. گرچه برخی از افرادی كه دست به خشونت خانگی می‌زنند دچار اختلال شخصیت هستند، اما همیشه بیماران روانی نیستند كه مرتكب این رفتارها می‌شوند.

در صورتی كه فرد مقابل شما به اختلال شخصیت دچار باشد، می‌توانید پیش از اینكه پای خشونت به رابطه‌تان باز شود، با تشخیص برخی رفتارهای شدید و كاملا مشخص از بیماری او باخبر شوید. این افراد دارای افكاری ناسالم هستند و البته از نظر خودشان رفتارهای‌شان كاملا طبیعی و سالم است. آنها ناگهان خشمگین می‌شوند، از كوره در می‌روند، در كنترل رفتارهای‌شان ناتوان هستند و گاهی دچار سوء‌مصرف مواد مخدر هم می‌شوند كه باعث تشدید رفتارهای نادرست‌شان می‌شود.

چهار ستون روانش سالم است؟
تنها مبتلایان اختلال شخصیت نیستند كه دست به خشونت خانگی می‌زنند. گاهی فرد دچار این اختلال نشده اما رگه‌هایی از آن را در رفتارها و شخصیتش می‌توان دید. فردی كه همه علائم این اختلال را ندارد اما رگه‌هایش را در رفتارهای خود نشان می‌دهد، تكانه‌ای است. یعنی نمی‌تواند هیجان‌هایش را كنترل كند و به این هیجانات اجازه می‌دهد كه ناگهان به عمل تبدیل شوند.

خشم آنها می‌تواند به آزار جسمی هم تبدیل شود و نشان دادن رفتار انفجاری هم می‌تواند یكی دیگر از ویژگی‌های این افراد باشد. این افراد گرچه به‌طور كامل علائم اختلال شخصیت را ندارند، اما می‌توانند به‌شدت آسیب‌زننده باشند و خشمشان به سادگی به رفتار تبدیل شود. البته اگر آنها را در شرایط و محیطی دیگر ببینید، ممكن است از این واقعیت بی‌خبر بمانید، چراكه این افراد در مواقع دیگر می‌توانند بسیار آرام و راحت به نظربرسند.

ظاهری مودب و باوقار دارد؟
برای تشخیص اینكه آیا فرد در آینده رفتارهای خشونت‌آمیز در محیط خانه از خود نشان دهد یا نه، نمی‌توانید رفتارهای اجتماعی او را مبنای قضاوت قرار دهید. شما به محیطی نیاز دارید كه فرد معمولا در آن به چنین رفتارهایی دست می‌زند و واقعیت تلخ این است كه در بسیاری موارد، شكل‌گیری رابطه زن و شوهری است كه به او بستری برای نشان دادن این رفتارها می‌دهد.

 گذشته از این، در اغلب موارد حتی خود فرد هم نمی‌داند كه قرار است در آینده به یك خشونتگر تبدیل شود. برای مثال همسرش را كتك بزند و اگر پیش از این چنین رابطه‌ای را تجربه نكرده باشد، احتمالا از داشتن چنین قابلیتی، بی‌خبر خواهد بود. در بسیاری موارد دشواری تشخیص این آدم‌ها بیشتر از آنچه تاكنون گفتیم، است چراكه آنها ممكن است با روی آوردن به یك مكانیسم دفاعی، در مواقع دیگر رفتاری كاملا متضاد از خود نشان دهند و كاملا آرام و مبادی آداب باشند.

زود از كوره در می‌رود؟
آدم‌هایی كه كمی تند مزاج هستند، پتانسیل تبدیل شدن به یك خشونتگر را دارند اما همیشه به چنین فردی تبدیل نمی‌شوند اما اگر فردی كه اهل خشونت است، به شكل مرضی این رفتار را ابراز كند، خشونتگری‌ او تنهامحدود به چهاردیواری خانه نمی‌شود؛ چنین فردی ممكن است هر كسی را مورد ضرب و شتم قرار دهد و مشكلش آنقدر واضح است كه به راحتی می‌‌توان آن را تشخیص داد. اما همان‌طور كه گفتیم، همه خشونتگر‌ها بیمار نیستند و در بسیاری مواقع، در مقابل كسی دست به خشونت می‌زنند، آزار جسمی می‌رسانند، فحاشی می‌كنند و او را در معرض آزار روانی قرار می‌دهند كه اجازه این كار را به آنها می‌دهد.

رفتارهای خشونت‌آمیز در محیط خانه

خشونت خانگی تنها كتك زدن نیست

 

قربانیان چه کسانی هستند؟
خشونت خانگی تنها كتك زدن نیست؛ ما در ادامه به شما می‌گوییم كه چه كسانی در یك رابطه پر از خشونت قرار می‌گیرند؟

اعتماد به نفس‌شان پایین است
كسانی كه به فرد خشونتگر اجازه نشان دادن چنین رفتار‌هایی را می‌دهند، اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند. این افراد قدرت بیان خواسته‌های‌شان را ندارند و نمی‌توانند در مقابل آنچه كه از نظرشان نادرست یا حتی ظالمانه‌ است، ایستادگی كنند.

می‌ترسند
ترس از آینده باعث می‌شود قربانیان در رابطه‌ای ناسالم بمانند. ازدواج به دلیل ترس از ماندن در خانه پدر، ترس از تنها ماندن، ترس از مسخره شدن به خاطر تجرد در سن بالا و. . . قطعا تبعات خوشایندی نخواهد داشت.

به‌خاطر ترس به خانه بخت رفته‌اند
افرادی كه از سر ترس ازدواج می‌كنند، حتی اگر خودشان هم ندانند این پیام را به فرد مقابل‌شان هم منتقل می‌كنند. همسر آنها فكر می‌كند «هركاری بكنم او می‌ماند» و به همین دلیل تلاشی برای هدایت رابطه به مسیری سالم نمی‌كند. همه ما از لحظه‌ای كه با هم آشنا می‌شویم به شكل خودآگاه و ناخودآگاه همدیگر را چك می‌كنیم و با جمله‌هایی كه می‌گوییم و رفتارهایی كه انجام می‌دهیم، خود را به دیگری معرفی می‌كنیم و حتی به بخش گسترده‌ای از رفتار او هم شكل می‌دهیم.

آدمی كه ناخودآگاه این باور را منتقل می‌كند كه من از تنهایی می‌ترسم و از اینكه تو از رابطه بیرون بروی می‌ترسم، به فرد مقابلش این پیام را می‌دهد كه حتی اگر قربانی خشونت شوم هم چاره‌ای جز ماندن در این رابطه ندارم. مثال ساده‌اش خانمی است كه می‌گفت: «به خواستگارم گفتم كه من از پدرم خیلی می‌ترسم و نباید بعد از ساعت 10 به خانه ما زنگ بزنی.» آقای خواستگار بعد از این ساعت به او زنگ زده بود و خانم می‌گفت: «من 45 دقیقه با او صحبت كردم كه چرا 10 به بعد زنگ زدی.» همین اتفاق ساده چه پیامی را به مردی كه در این رابطه‌است می‌دهد؟ درواقع به او می‌گوید كه من از تو بیشتر از پدرم می‌ترسم و به سادگی زمینه قرار گرفتن در رابطه‌ای یكطرفه و حتی خشونت‌آمیز را فراهم می‌كند.

حواس‌شان به خط‌قرمز‌ها نیست
هر فرد خط قرمزهایی برای خودش دارد و وقتی طرف مقابل آگاهانه یا ناآگاهانه آنها را زیر پا بگذارد، به او واكنش نشان می‌دهد. این واكنش می‌تواند كلامی یا غیركلامی باشد و باعث شود در آینده این خطوط قرمز به رسمیت شناخته شده یا شكسته شوند. وقتی فرد به شكسته شدن این مرز‌ها واكنش نشان می‌دهد اما فرد مقابل دوباره این رفتار را تكرار می‌كند، چه پیامی منتقل می‌شود؟ این پیام كه «هركاری می‌خواهی بكن؛ من خیلی ناراحت می‌شوم اما در رابطه می‌مانم».

 

جای بهتری برای رفتن ندارند
همه افرادی كه مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند به بیرون آمدن از رابطه ناسالم فكر نمی‌كنند. در شرایطی كه حمایت اجتماعی چندانی از این افراد صورت نمی‌گیرد، قربانی به خود می‌گوید اگر رنج ماندن در این رابطه را بكشم، بهتر از آن است كه تنها شوم و به خیال خودش بین بد و بدتر یكی را انتخاب می‌كند. طلاق و زن مطلقه بودن در جامعه ما هنوز کاملاً پذیرفته شده نیست و از آنجا كه هر كشوری فرهنگ خود را دارد، نمی‌توان انتظار داشت فردی كه بعد از طلاق آینده تلخ‌تری در انتظارش است و از حمایت اجتماعی و حتی خانوادگی برخوردار نیست، به‌خاطر ترك این خشونت، به بستر خشونت‌بارتری وارد نشود.

نمی‌خواهند به ضعف‌شان اعتراف كنند
كتك خوردن به معنی ضعیف بودن است و خیلی سخت است كه فرد اعتراف كند كه «من ضعیف هستم!». بیان خشونت و صحبت كردن در مورد آن، در درجه اول یعنی قبول چنین ضعفی. به همین دلیل بسیاری از قربانیان سكوت را انتخاب می‌كنند و توان به اشتراك گذاشتن اندوه‌شان را با دیگران ندارند.

آینده روشنی برای خود نمی‌بینند
«طلاق بگیرم بعد چه كنم؟» این سوالی است كه خیلی از قربانیان پاسخ خوشایندی برایش ندارند. اگر به خانه پدرم برگردم و آنجا هم مورد خشونت قرار بگیرم چه؟ اگر از پس تنها زندگی كردن بر نیایم چه؟ اگر دوباره با كسی ازدواج كنم كه من را كتك بزند چه؟ پاسخ مبهمی كه برای همه این سوالات وجود دارد، می‌تواند میل قربانی به ماندن در رابطه را بیشتر از ترك كردن همسر خشونتگرش كند.

منبع:مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
كتك و كتك كاری در فیلم ابر قهرمانان یا(kick. Ass)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا مردان از عشق همسرشان بی خبرند ؟



 

 

چرا مردان از عشق همسرشان بی خبرند

 

یک زن هرگز از ابراز عشقهای مرد زندگیش خسته نخواهد شد . به زبان آوردن دوستت دارم موجب می شود که زن به عشق واقعی مرد زندگیش پی ببرد و آن را احساس کند .

 

-یک زن به دریافت عاشقانه چند شاخه گل ، هدایای کوچک و ابراز عشقهای بی اختیار ، عشق می ورزد .

 

-زمانی که مردی به زنی چند شاخه گل تقدیم می کند و یا یادداشت های عاشقانه اش را نثارش می دارد ، به آن زن اجازه می دهد تا بداند تا چه اندازه منحصر به فرد است .

 

-وقتی زنی عاشق می شود ، احساس زیبایی و زنانگی در او به چندین برابر می رسد .

 

-نوازش یک زن به او قدرت و انگیزه برای زندگی کردن می بخشاید .

 

-یک زن همیشه دوست دارد از عشق همسرش نسبت به خودش مطمئن شود .

 

-پیش از اینکه زنی قادر به احساس عمیق برقراری رابطه جسمانی باشد ، به احساس عشق ، نوازش و ملاطفت نیاز دارد .

 

-زنان ابتدا کیمیای روح و عاطفه را احساس می کنند و بعد به کیمیای جسم پی می برند .

 

-لحظاتی که مرد ، دستهای زنی را در دست می گیرد و او را لمس می کند ، لحظاتی هستند که زن به آنها عشق می ورزد .

 

-هدف یک زن در برقراری رابطه جسمانی ، شور شهوانی نیست. بلکه مقصود او لذت بردن از صمیمیت ، عشق و ملاطفت در کنار شور جسمانی است .

 

-هنگامی که زنی بداند فقط اوست که راه به قلب شریک زندگیش دارد ، در عرش سیر خواهد کرد .

 

-یک زن هرگز مشکلاتش را دسته بندی نمی کند ، در صورتی که زمانی که غمگین و ناراحت باشد ، تمامی مشکلاتش از کوچک و بزرگ به دلش هجوم می آورند .

 

-یک زن هنگامی سکوت می کند که دردهای نهفته در دلش بسیار عمیق است و یا اینکه به مرد مقابلش آنقدر اعتماد ندارد که سخن دل با او بگوید .

 

-وقتی مردی با دلسوزی و توجه به مشکلات زن گوش می سپارد و از ارائه راه حل می پرهیزد ، احساس عشق و بلوغ را در او دو چندان می کند .

 

-مردان و زنان در برابر فشارهای عصبی واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند . دراینگونه مواقع زن نیازمند نزدیکی و درک طرف مقابلش می باشد ، در صورتی که مرد به تنهایی احتیاج دارد .

 

-هنگامی که اظهارات و اعمال زنی بیهوده تلقی می گردد ، او برای مطرح شدن شروع به ابراز نظریات مخالف و عدم توافق می کند .

 

-به جرات می توان گفت به جز در موارد انگشت شماری ، هیچ چیز بیش از سخن گفتن بر علیه یک زن به او آسیب نمی رساند .

 

-زن درست مثل یک موج است ، به هنگامی که عشق در قلبش به ظهور می نشیند ، اعتماد به نفسش در حرکتی مواج به اوج می رسد .

 

-هنگامی که موج احساسات یک زن به اوج می رسد ، به هیچ عنوان محدودیتی در ارائه عشق نمی بیند .

 

-مردها همواره باید بدانند که هر گاه زنی رنج و عصبانیت خود را بیرون بریزد و آشکار نماید ، احساس آسایش و آرامش بیشتری می کند .

 

-این نکته را به خاطر بسپارید که هر گاه زنی در اوج فوران خشم و غم قرار گرفته باشد ، به هیچ عنوان تقصیری را به گردن نمی گیرد .

 

-وقتی زنی از موضوعی می رنجد ، مرد باید ضمن همدردی با او نشان دهد که برای غم او نگران است ، سپس سکوت اختیار کند تا آن زن بتواند احساس همدردی اش را حس کند .

 

-دردناک ترین مسائل برای بعضی از زنان ، عدم پذیرش ، قضاوت نادرست و ترک شدن است ، چراکه امکان دارد این باورها در عمق ضمیر ناخودآگاهشان آنان را به سوی این تصور نادرست سوق دهد که لیاقتشان بیش از این نیست .

 

-ماهیت یک زن ، درخواست تایید امور است .

 

-در صورتی که مردی در مقابل پیشنهادات یک زن از خود مقاومت نشان دهد ، زن با این حال که مفهوم این مقاومت را درک می کند ، اما هیچ گونه توجهی به آن نشان نمی دهد . ولی در این زمان احساس می کند که مرد به او احترام نمی گذارد .

 

-بسیاری از زنان به این علت که نمی خواهند کسی ایشان را نیازمند بداند ، نیازهایشان را انکار می کنند .

 

-حتی در صورتی که زنی بپندارد نیازها و خواسته هایش برآورده نخواهند شد ، اجتناب از بیان آنها و قصد انجام دادن تمام کارها به تنهایی ، اشتباه بزرگی است .

 

-یک زن باید بیاموزد که چطور نیازها و تمایلات خود را بدون نکوهش و یا تزلزل ابراز دارد و این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

 

-امروزه بسیاری از زنان از اینکه عشق می ورزند ، اما در عوض چیزی دریافت نمی کنند ، رنج می کشند ، آنان به دنبال وقفه ای می گردند تا در این زمان تنها به خود بیندیشند و توجه کنند و در خلال آن وجودشان را بهتر کنکاش و کشف کنند .

 

-یک زن جوان در اوج جوانی مایل است برای برآوردن تمایلات شریک زندگیش خودش را فدا کند.

 

-یک زن بطور ذاتی از توانایی نامحدودی در شاداب ساختن دیگران برخوردار است .اما وقتی آن زن لبخند می‌زند ، لبخندش به این معنا نیست که در اوج شادابی و خوشحالی قرار دارد .

 

-همیشه زنان به همان اندازه ای که در توان دارند . بخشش می کنند و در این زمان به خاطر می آورند هنگامی که آنان به بخشش نیاز داشتند ، تا حدودی کمتر از این اندازه ، به ایشان بخشیده شده است.

-اغلب زنان با آنچه همسرشان می خواهد به راحتی موافقت می کنند ، اما این کار به این معنا نیست که خواسته همسرشان دقیقا همان باشد که آنان می خواهند .

 

-یک زن ، هرگز به کارهای خودش و همسرش امتیاز نمی دهد ، بلکه شوهرش را آزاد می گذارد و تصور می‌کند او نیز به همین ترتبیب آزادش گذاشته است .

 

-وقتی زنی به ثبت امتیازات می پردازد ، ممکن است موضوع بسیار کوچکی در نظرش به اندازه امری بسیار بزرگ به شمار آید . پس امکان دارد یک شاخه گل سرخ بتواند برای شما امتیازات فراوانی به همراه داشته باشد.

 

-یک احساس پنهان در درون زن به او می گوید نمی خواهم خواسته هایم را برایش بگویم ، اگر عشق او به من واقعی باشد ، خودش از نیازهایم مطلع می گردد .

 

-مردان و زنان باید به خاطر داشته باشند که همسرشان به هیچ عنوان خود بخود از نیازهایشان ، مطلع نیست .

 

-زنان نمی پسندند که شوهرانشان ، برآورده ساختن نیازهایشان را به دست فراموشی بسپارند . به همین علت ، دست از نق زدن بر می دارند و به حمایت شوهرانشان می پردازند.

 

-یک زن باید احساس کند که مورد احترام قرار گرفته و به بهترین وجه در خاطرها می ماند . در این صورت نادیده گرفته شدن برایش همچون امری است که دربخش انتهایی فهرست شخصیتش قرار می گیرد .

منبع:سایت تکناز