سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کدام بیماری های دهان و دندان نادیده گرفته می شوند؟



 بیماری لثه, تغییر رنگ دندان

احساس درد بعد از خوردن چیز شیرین یا ترش نشان دهنده پوسیدگی دندان است.

 

مراقبت از دندان ها مسئله ای است که اکثر افراد نسبت بهش بی اهمیت هستند. این نادیده گرفتن ها بیشتر اوقات مشکلات کوچیک رو به موارد پیچیده تبدیل میکند.

در این مقاله با مشکلات و بیماری های دهان و دندان که اغلب نادیده گرفته می شوند بیشتر آشنا خواهید شد.

 

حساسیت
یکی از شایع ترین مشکلات دندان ها ، حساسیته که اغلب به خاطر از بین رفتن مینای دندان یا ساییدگی اتفاق میفتد و فرد بعد از خوردن چیزهای داغ و سرد یا شیرین و ترش احساس درد شدیدی میکند. معمولا بعد از خوردن چیز سرد یا گرم احساس درد ایجاد میشه و برای درمان این مسئله، دندان پزشکان، درمان ریشه دندان رو پیشنهاد میدهند. اما اگه کسی، تجربه درد بعد از خوردن چیزی شیرین یا ترش را دارد، پس نشان میدهد که پوسیدگی دندان دارد. اولین درمانی که پیشنهاد میشود خمیر دندان ضدحساسیته و بعد درمان ریشه انجام میشود. بعضی اوقات، حساسیت نشان التهاب توی لثه است که قبل از بدتر شدن، نیاز به تجویز دارو دارد.

 

خونریزی لثه
اکثر افراد فکر میکنن خونریزی لثه به خاطر مسواک زدن یا خراش ناشی از مواد غذاییه. اما دلیل دیگه ای هم وجود دارد، و اون تشکیل لایه پلاک است. اگرچه خونریزی گاه به گاه امری طبیعی است. اما اگه خونریزی ادامه داشته باشد، پس بیماری لثه خیلی جدی است.

 

تغییر رنگ دندان
دندانهای زرد یا دندانهایی که تغییر رنگ پیدا کردند را اغلب در تبلیغات تلویزیونی خمیر دندان میبینم. دندان ها معمولا به رنگ زرد روشن هستند، اما زرد تیره تا دندونایی که لک های تیره دارند، غیر طبیعی هستند. در این موارد فقط ظاهر دندانها نیست که بد به نظر میرسه، بلکه در موارد خاص، میتونه نشان پوسیدگی باشه. چکاپ منظم دندان ها برای پیدا کردن علت تغییر رنگ دندانها خیلی مهمه.

 

بیماری های دهان و دندان, مشکلات دندان ها

چکاپ منظم دندان ها به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند.

 

گیر کردن تکه های غذا
شاید این مورد عادی به نظر برسه، اما دلایل زیادی هستن که باعث گیر کردن تکه های غذا بین دندان ها میشوند. شایع ترین آنها شکاف بین دندان و پوسیدگی است. علاوه بر این، پیری هم یه علت دیگه است. وقتی یه نفر پیر میشه، استخوان ها تکان خورده و بین مینای دندان و لثه شکاف به وجود میاد و غذاها بین دندانها گیر میکنند. در بلند مدت، این امر به بیماری های لثه و پوسیدگی منجر میشه.

 

گاز گرفتن زبان و لپ
همه ی ما گاز گرفتن زبان یا لپ رو تجربه کردیم. البته این امر طبیعیه تا موقعی که در یک جای معین (مثل جایی که دندان عقل قرار داره) دائما تکرار بشه. این امر نه تنها دردآوره بلکه نشونه کشیدن دندان عقله. وقتی این اتفاق براتون افتاد حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

فشردگی دندان ها
برخی افراد هستن که دندانهایی به هم فشرده دارند. بهم فشردگی به خاطر نبود جا برای جای گیری همه ی دندان ها در آرواره است. کسانی که دندانهایی بهم فشرده دارن به این امر عادت میکنند، اما این فشردگی در بلند مدت مانع سلامت دندان و لثه میشود.

 

در کنار این نکاتی که گفته شد، چکاپ منظم دندان ها را نباید فراموش کرد. حتما که نباید بعد از تجربه درد به پزشک مراجعه کرد! اگه چکاپ های منظم رو انجام بدید، مطمئن باشید که مشکلات دندان به تاخیر افتاده و از خیلی از آنها پیشگیری میشود. در این میان پدر و مادرها هم باید توجه ویژه ای به دندان های کودکانشان داشته باشند و آنها را سه ماه یکبار پیش دندان پزشک ببرند.

منبع:novinzi.com


ویدیو مرتبط :
اهمیت بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.