سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه چـرخ زنـدگی تـان خـوب بچرخد؟



 

 

چرخه زندگی,جاده آرامش

 

آیا چرخ زندگی من خوب می چرخد؟ آرام است یا تند؟ این سئوالی است که هر چند یکبار از خود پرسیده ایم یا شاید سئوالی باشد که از یکدیگر می پرسیم اما شاید سوال مهم تر این است که چه عواملی را باید در جواب دادن به این سئوال مدنظر داشت. این مقاله به چگونگی چرخه زندگی و حرکت آن به سمت جاده آرامش و زندگی شاد می پردازد.

 

 

الگوی چرخ زندگی :

 

الگوی چرخ زندگی به دایره ای که به 8 قسمت مساوی تقسیم شده است اتلاق می شود که که هر یک از این قسمت ها به بررسی یک بعد از زندگی می پردازد. مطابق شکل کار و درآمد مالی، سلامتی، تفریح و سرگرمی، عشق، خانواده، یادگیری و رشد، معنویّت، دوستان و ارتباطات قسمت های مختلف این دایره را تشکیل می دهند.

 

چرخه زندگی,جاده آرامش

 

شما به هر قسمت از زندگی تان پس از بررسی نمره 0 نا 10 را می دهید و سپس خانه های مربوط به آن را متناسب با نمره نقطه گذاری می نمایید، پس از اتصال نقطه ها به هم چرخ زندگی خود را به دست خواهید آورد. مثلاً تصویر زیر چرخ زندگی فردی است که از لحاط مالی و رشد و یادگیری موقعیت مناسبی دارد ولی از نظر خانواده، عشق، تفریح و دیگر موارد شرایط مناسبی ندارد پس خوب نچرخیدن چرخ زندگیش و نداشتن آرامش آن محتمل به نظر می رسد.

 

چرخه زندگی,جاده آرامش

 

برای بررسی هر یک از موارد می توانید از سولات زیر کمک بگیرید :

 

کار و درآمد مالی

 

درآمد سالیانه شما چقدر است؟ کجا زندگی می کنید؟ چقدر پول نقد دارید؟ دارایی شما چقدر است؟ اگر بخواهید به سطح مالی زندگی خود نمره دهید از 10 چه نمره ای می دهید؟ آیا از شغل خود راضی هستید؟ درآمد تان خوب است؟ چقدر جای رشد و ترقّی در شغل شما وجود دارد؟ همکاران و مشتریان شما چه کسانی هستند؟

 

سلامتی

 

آیا به بیماری مبتلا هستید؟ ورزش می کنید؟ احساس می کنید چقدر زنده می مانید؟ بدنتان را هر چند وقت چک می کنید؟ روزانه غذای خوب و میزان آب مناسب مصرف می کنید؟

 

خانواده

 

آیا می توانید به خانواده خود تکیه کنید؟ چند ساعت از روز را با خانواده می گذرانید؟ آیا با آنها خود به تفریح می روید؟ برای در کنار آنها بودن مشتاقید؟ آیا به خانواده خود افتخار می کنید؟

 

عشق و ازدواج

 

از ازدواج خود راضی هستید؟ در زندگی مشترک چقدر احساس یکنواختی می کنید؟ آیا ازدواج را به عنوان نقطه درخشان و آرامش بخش در زندگی می دانید؟ آیا کسی را دارید تا به او عشق بورزید؟ آیا کسی عاشق شماست؟

 

یادگیری و رشد

 

آیا همیشه در حال یادگیری هستید؟ به طور متوسط در ماه چه تعداد کتاب می خوانید؟ آیا به جای خواندن کتاب زیاد تلویزیون می بینید؟ (تحقیق ها نشان می دهد که مردم به صورت متوسط روزی 6 ساعت تلویزیون می بینند یعنی چیزی حدود یک چهارم عمرشان) آیا در زمینه علم کاری خود به روز هستید؟ آیا در حال یادگیری زبان جدید هستید؟

 

معنویت

 

چه قدر حضور خدا را در زندگی خود حس می کنید؟ چقدر به دیگران کمک می کنید ؟ آیا انسان دوستید؟ آیا همدرد دیگرانید؟

 

دوستان

 

چه تعداد دوست صمیمی دارید؟ آیا در مواقع غم دوستانی دارید؟ دوستان شما چه کسانی هستند؟ آیا در داشتن دوست تنهایید؟ چقدر از با دوستانتان بودن لذت می برید؟

 

تفریح و سرگرمی

 

چه میزان از وقتتان را به عنوان وقت آزاد و سرگرمی اختصاص می دهید؟ تعطیلات را چگونه می گذرانید؟ به کجاها سفر کرده اید؟ برای اینکه سرگرم و شاد باشید چه کارهایی می کنید؟

 

نکاتی در ارتباط با چرخ زندگی که گفتن آن لازم می باشد:

 

1. متناسب بودن قسمت های مختلف چرخ زندگی به اندازه کامل بودن هر قسمت اهمیت دارد، به بیان بهتر تناسب رشد بین قسمت های مختلف زندگی هر فرد باعث زندگی نرمال تر آن می شود.

 

2. در بررسی هر قسمت می توان به موارد میزان امنیت، رضایتمندی، میزان انرژی دریافتی، موفقّیت و شکست ها و از این قبیل توجه داشت.

 

3. می توان برنامه ریزی زندگی را (کوتاه مدت یا بلند مدت) بر اساس چرخ زندگی انجام داد.

 

4. گاهی می توان برای مدتی معّین روی قسمتی خاص از زندگی متمرکز شد. مثلا اگر قرار است برای آزمون خاصی آماده شوید بهتر است برای قسمت یادگیری و رشد وقت بیشتری را بگذارید.

 

5. میزان سوالاتی که برای یک قسمت از زندگی به کار می رود کاملاً به موقعیت اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و... بستگی دارد مثلا ممکن است برای افراد با درآمد مالی مختلف، نمره 8 معناهای کاملاً متفاوتی داشته باشد یعنی فردی با درآمد 600 هزار تومان این نمره را برای خود قائل شود ولی فرد دیگری با درآمد 6 میلیون تومان به خود نمره ای کمتر از این را بدهد.

اکسیژن ناب آرامش، گوارای وجودتان !

منبع: پرشین استار


ویدیو مرتبط :
:: زنـدگی زیبـاست ::

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازدواج تـان را مـعـنـادارکـنـیـد



 

 

ازدواج تـان را مـعـنـادارکـنـیـد

 

ازدواج تنها دست کردن یک حلقه نیست. ازدواج پیوندی عاطفی میان دو نفر است که باید در طول زمان رشد کند و به ارزش زندگی شما بیفزاید...

 

دکتر مارک اوکانل روان شناس و روان درمانگر دانشگاه هاروارد، می گوید: «ازدواج تنها داشتن حلقه در یک انگشت نیست. ازدواج، رابطه ای صمیمی و مداوم است که در طول زمان رشد و شما را به شخص بهتری بدل می کند.» او که نویسنده کتابی با نام «مزیت ازدواج: پاداش های غافلگیرکننده با هم ماندن در میانسالی» است، می گوید: «لازم است افراد به رابطه با همسرشان به عنوان فرصتی برای نه تنها درک کردن شخصی دیگر بلکه برای

 

درک کردن بهتر خودشان از طریق شخص دیگری نگاه کنند.» به گفته او، اولین گام با فکر کردن پیش از ازدواج شروع می شود: «به این موضوع بپردازید که چرا ازدواج برای شما اهمیت دارد و چرا می خواهید بقیه عمرتان به این رابطه اولویت دهید؟» یک پرسش ساده این است: «این رابطه برای ما چه چیزی را به دنبال دارد؟» اوکانل می گوید: «ازدواج یک رابطه مداوم است درنتیجه باید محیطی را ایجاد کنید که در آن بتوانید تغییر کنید و رشد پیدا کنید. با وجود اینکه فرهنگ ما بیشتر بر مسائل آنی و لحظه کنونی متمرکز است اما مهم است که دو نفر نه تنها به لحظه کنونی، بلکه به ۱۰ سال بعد هم فکر کنند تا بتوانند درک بهتری از آنچه ازدواج به زندگی شان در مدت زمان طولانی می افزاید، پیدا کنند.» ازدواج چیزی بیشتر از با هم کنارآمدن و داشتن رابطه ای خوب است اما رسیدن به سطوح بالاتر صمیمیت به تلاش بیشتری نیاز دارد. اوکانل می گوید: «روابط صمیمی ما باید ما را تغییر دهد. این روابط باید باعث رشددادنمان شود و اگر اینچنین نباشد پس خلأیی در رابطه ما وجود دارد.»

 

● آغاز معنادهی به ازدواج

 

ساختن ازدواجی قوی و صمیمی از درون خود شما شروع می شود و بعد به پیوندی عاطفی میان شما و همسرتان بدل می شود که برای یک عمر به طول می انجامد. اوکانل می گوید: «موضوع این نیست که دو نفر باید صرف نظر از هر شرایطی با هم بمانند اما صمیمیت مداوم می تواند به افراد شانس شناختن خودشان و یکدیگر را به روشی صادقانه تر و واقعی تر بدهد.» به گفته او چه شما یک رابطه مستحکم با همسرتان داشته باشید که بر اساس مصالحه و فداکاری شکل گرفته باشد و چه رابطه ای مشکل ساز داشته باشید که از اختلافات و نومیدی های دائمی آسیب دیده باشد، روش اصلی این است که خودتان را بشناسید تا بتوانید چگونگی سازگارشدن با همسرتان را بهتر درک کنید. راهی که یک زوج برای بهبود بخشیدن به رابطه شان انتخاب می کنند با برخی کارهای بدیهی اما مهم باید آغاز شود. گرچه ممکن است به نظر برسد این قواعد بسیار ساده هستند اما برای بهبود صمیمیت حیاتی اند:

 

تفاوت های تان با همسرتان را بشناسید و به آنها احترام بگذارید.

 

با یکدیگر صحبت کنید.

 

به هم احترام بگذارید.

 

نکات مثبت را تقویت کنید و نکات منفی را کاهش دهید.

 

تقصیر را گردن یکدیگر نیندازید.

 

نسبت به یکدیگر صادق باشید.

 

مسائل را از دیدگاه همسرتان هم ببینید.

 

قضاوت نکنید.

 

● به سوی ازدواجی پرمعناتر

 

این نکات تنها برای شروع هستند. اما هنگامی که رابطه ای با همسرتان ساختید که کنارآمدن با یکدیگر جزء اساسی آن است و به میانه میدان مسائل عمده مربوط به زندگی مشترک تان پا گذاشتید، ساختن حس قوی صمیمیت به هر دوی شما این امکان را می دهد از مزایای ازدواج بهره ببرید. این توصیه ها به شما کمک می کند، همسرتان را بهتر درک کنید و ازدواج تان را معنادار کنید:

 

▪ به عشق در رابطه طولانی مدت فکر کنید: به گفته اوکانل عشق تنها رابطه ای کوتاه مدت و آنی نیست. بر معنای ازدواج و عشق در طول سال ها و اینکه چگونه زندگی شما به خاطر همسرتان بهتر شده است، متمرکز شوید.

 

▪ از تفاوت های تان استقبال کنید: به جای این برداشت که افراد به خاطر عادت کردن به یکدیگر از دست هم خسته می شوند، این مساله را که انسان ها به نحوی بی نهایت پیچیده و همیشه در حال تغییرند، درک کنید.

 

▪ زمان بزرگ ترین هدیه است: زمان یکی از پرارزش ترین هدایایی است که می توانید به دیگری و از همه مهم تر به همسر و خانواده تان بدهید. برنامه ریزی کنید که حداقل ۲۰ دقیقه در روز با همسرتان خلوت و آن را صرف بهبود رابطه تان کنید و این مدت کمترین زمانی است که برای این کار لازم است.

 

▪ به روابط جنسی تان اهمیت بدهید: راه هایی وجود دارد که همسران با افزایش سنشان همچنان رابطه جنسی خود را گرم نگه دارند. با افزایش سن در حالی که رابطه تان تکامل پیدا می کند به دنبال راه هایی باشید که رابطه جنسی تان را زنده نگه دارید.

 

▪ تعادل را حفظ کنید: اختلافات زیادی در زندگی زناشویی به وجود می آید. شما و همسرتان باید این اختلافات را به شیوه ای خلاق که به رشد شما کمک کند، حل کنید. سعی کنید بین تعامل های مثبت و منفی تان با همسرتان تعادلی برقرار کنید. یک قاعده ساده این است که این تعادل بین موارد مثبت و منفی باید ۴ به یک باشد تا ازدواج تداوم پیدا کند.

 

▪ آزادی را از طریق متعهدبودن بیابید: اوکانل می گوید: «تعهد به دیگری شامل کنار گذاشتن برخی چیزهاست اما لازم است دریابید که متعهدبودن هنگام ازدواج به معنای گرفتن چیزی در عوض آن هم هست. به جای آنکه بر چیزهایی متمرکز شوید که ندارید، بر چیزهایی متمرکز شوید که ازدواج به زندگی شما هدیه داده است.

 

▪ ببخشایید و تشکر کنید: به گفته اوکانل به مشکلاتی که در طول ازدواج به طور مکرر پیش می آید، نه به عنوان مشکل بلکه به عنوان فرصت نگاه کنید. از این مسائل به عنوان فرصتی برای تلاش دونفره و پیش رفتن همگام با هم استفاده کنید.

 

▪ به تفریح بپردازید: دو جزء اساسی یک ازدواج صمیمی، رفاقت و دوستی است و به تفریح و سرگرمی پرداختن جزء اساسی هر دوی اینهاست. این کار به شما کمک خواهد کرد با گذشت زمان و سالمندتر شدن رابطه تان را گسترش دهید نه اینکه رابطه تان نزول پیدا کند.

منبع: WebMd