سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه سر کلاس چرت نزنیم؟



چرت زدن سر کلاس

با چرت زدن سر کلاس چگونه مبارزه می کنید؟

 

حتما شما هم مثل خیلی از محصل ها و دانشجویان، چرت زدن سر کلاس را تجربه کرده اید و تصور روشنی از این اتفاق در ذهن تان دارید.

حتما شما هم مثل خیلی از محصل ها و دانشجویان، چرت زدن سر کلاس را تجربه کرده اید و تصور روشنی از این اتفاق در ذهن تان دارید. احتمالا تا الان شما به شیوه ها و روش های منحصر به فرد خودتان خواب آلودگی را ضربه فنی کرده اید و آن را از پا انداخته اید. البته اگر دل تان آمده باشد این کار را انجام بدهید؛ چون در آن لحظه هایی که تمایل داریم چرت بزنیم، آنقدر حال مان خوش است که دل کندن از آن حال، اراده آهنین می خواهد و مرد کهن!

اما اگر بخواهید با چرت زدن سر کلاس مبارزه کنید، چه راه هایی به ذهن تان می رسد؟ البته منظور ما راه هایی غیر از قرار دادن چوب کبریت بین پلک هاست. بعضی از درس ها و کتاب ها و حتی استادها، خاصیت خواب آوری شدیدی دارند ولی چاره ای نیست و باید با چشم های باز آنها را ببینید و بشنوید. چاره چیست و چه می شود کرد؟

لم ندهید لطفا
شما قبل از اینکه مغلوب چرت زدن شوید، باید حواس تان به نوع نشستن و حالت بدن تان باشد. اگر بدن تان را شل و ول روی صندلی رها نکنید، محال است چرت تان بگیرد. بدن شما هر اندازه فعال تر باشد، گردش خون بهتری خواهید داشت. در این صورت بیشتر توانسته اید بر خواب آلودگی مسلط شوید. اگر روی صندلی لم بدهید یا گردن خودتان را به عقب شل کنید، حتما پلک های تان سنگین می شود و وسوسه چرت زدن به سراغ تان می آید. پس بهترین کار این است که صاف بنشینید، پاهای تان را درست کنار هم قرار بدهید و دست هایتان روی میز و پیش روی تان باشند. رعایت این چند نکته می تواند بدن و مغز شما را از کسالت و خواب آلودگی نجات بدهد.

لباس ها شما را وسوسه نکند
نقش لباس مناسب را در این میان دست کم نگیرید. این روزها هوا رفته رفته سرد می شود و احتمالا شما هم لباس های گرم تان را از کمدها بیرون کشیده اید اما بهتر است از لباس های گرمی استفاده کنید که روی بقیه لباس ها استفاده می شوند تا بتوانید سر کلاس آنها را دربیاورید.

گرمای مطبوع حاصل از پوشیدن لباس های گرم، بدن شما را برای چرت زدن آماده می کند. اگر احساس کردید که به علت دمای کلاس، حالت خواب آلودگی دارید، با اجازه استاد، معلم و دوستان تان در یا پنجره را کمی باز بگذارید تا هوای تازه به صورت تان بخورد و خواب از سر شما و ایضا بقیه افراد کلاس بپرد!

 

ناهار سنگین به بدن نزنید
معمولا شما در کلاس های بعدازظهر بیشتر حالت خواب آلودگی دارید و چرت می زنید. دلیل این اتفاق می تواند نوع و کیفیت ناهاری باشد که قبل از کلاس نوش جان کرده اید. بنابراین حواس تان باشد که وعده ناهارتان چرب و سنگین نباشد؛ چون مصرف غذاهای چرب شما را خواب آلود می کند و تمایل دارید بعد از خوردن آن غذاها به خواب بروید. همینطور مصرف دوغ و ماست در وعده ناهار هم به خواب آلودگی شما کمک می کند.

خودتان را بتکانید
اگر وسط کلاس احساس کردید به هیچ روشی نمی توانید چشم های تان را باز نگه دارید و الان است که مغلوب خواب شوید، بهتر است به یک راهکار جدی تر و موثرتر فکر کنید. چاره این مشکل چیزی نیست جز تحرک داشتن.

احتمالا بدن شما در حالت بی تحرکی در کلاس قرار گرفته و به همین علت چرت ویژه کلاسی به سراغ شما آماده است. در چنین حالتی بهترین کار این است که تکانی به خودتان بدهید و اجازه بگیرید و از کلاس بیرون بروید. شیر آب سرد را باز کنید و سه چهار مشت آب سرد به صورت تان بپاشید. نگران هیچ چیز نباشید، این راه حل ردخور ندارد.

یک مکان دنج پیدا کنید و چرت بزنید
احتمالا شما چرت می زنید چون به خواب کافی نیاز دارید. یک چرت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای می تواند سر حالتان بیاورد اما کجا چرت بزنید؟ از آنجا که همه چیز چاره دارد جز مرگ، بهتر است حوالی ساعت ۱۲ وضو بگیرید، به نمازخانه مدرسه یا دانشگاه بروید. نماز ظهر و عصرتان را بخوانید. بعد همانجا یک گوشه دنج پیدا کنید و یک چرت کوتاه ۱۵ دقیقه ای بزنید تا سر حال بیایید اما بهتر است قبل از چرت زدن، آلارم موبایل تان را روشن کنید تا ناگهان چند ساعت به خواب نروید و غافلگیر نشوید.

ماساژ درمانی کنید
حتما می دانید که در بدن شما نقاط حساسی وجود دارد که می توانید با ماساژ دادن و گرم کردن آن قسمت ها گردش خون را در بدن تان بیشتر کنید. با استفاده از این روش، خواب از سرتان می پرد. یکی از این نقطه های حساس و کار راه انداز وسط کلاس، قسمتی از دست، بین انگشت شست و اشاره است. شما می توانید همانطور که به چشم های استاد خیره شده اید و تظاهر می کنید که دارید به درس گوش می دهید، این قسمت از دست تان را به آرامی ماساژ بدهید تا سر حال بیایید. ماساژ پشت گردن و کتف ها هم می تواند همین اثر را داشته باشد. فقط موقع ماساژ دادن کتف و گردن حواستان به بقیه افراد کلاس هم باشد. مراقب باشید سوژه خنده آن روز کلاس نشوید!


منبع:هفته نامه همشهری جوان


ویدیو مرتبط :
چرت زدن دختر دانشجو در کلاس درس....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا سر کلاس های درس هیچی یاد نگرفتیم!