سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه ازسیگاری شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟



 

 

 

چگونه ازسیگاری شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟

 

شاید هیچ اتفاقی برای یک پدر و مادر وحشت آورتر از پیدا کردن پاکت سیگار در کیف نوجوان اش نباشد. در آن وقت اولین سوالی که در ذهن هر پدر و مادری شکل می گیرد، این است که: «حالا باید چه کار کرد؟» امیدواریم شما از آن دسته افرادی نباشید که به این سوال ناخوشایند رسیده باشید.

 

10 توصیه زیر را به کار ببندید تا هیچ وقت با چنین موقعیتی مواجه نشوید.....

 

 

1) سرنخ جذاب بودن سیگار را شناسایی کنید

بعضی اوقات نوجوانان سیگار می کشند تا استقلال و خودرأی بودن خود را به رخ شما بکشند. گاهی هم برای پیدا کردن دوستان جدید یا جا افتادن در جمع خاصی سیگار می کشند. حتی بعضی از آنها از سیگار به عنوان وسیله ای برای لاغر شدن و وزن کم کردن استفاده می کنند! برای پیشگیری از انجام چنین کارهای احمقانه ای بهتر است با فرزند خود صحبت کنید. نظر او را در مورد سیگار کشیدن و افراد سیگاری بخواهید. حتی از او بپرسید چند دوست سیگاری دور و بر خود دارد. علاوه بر آن می توانید حقه های صنایع دخانیات برای جذب مشتری را برای فرزند نوجوان خود توضیح دهید. مثلا به او بگویید چنین شرکت هایی پول های هنگفتی به هنرپیشه ها می پردازند تا در انظار عمومی سیگار به دست بگیرند. این کار هنرپیشه ها چنین فکری را در ذهن نوجوانان تداعی می کند که پول، معروفیت، خوش تیپی و سیگار همه در کنار هم قرار دارند.

 

 

2) با سیگار کشیدن فرزندتان قاطعانه مخالفت کنید

شاید پیش خود فکر کنید که فرزندتان اصلا به شما گوش نمی دهد یا حرف های شما هیچ اثری روی او ندارد. اما شما باید به هر حال مخالفت خود را با سیگار به زبان بیاورید. این قاطعیت شما اثری بسیار بزرگ تر از چیزی دارد که تصورش را می کنید. تحقیقات نشان داده نوجوانانی که والدین آنها اجازه سیگار کشیدن به فرزندشان نمی داده اند، کمتر از سایرین سیگاری شده اند.

 

 

3) مثال های عینی برای فرزندتان بیاورید

همیشه نوجوانانی که والدین سیگاری دارند بیشتر از بقیه به سیگار کشیدن روی می آورند. بنابراین اگر پدر یا مادری سیگاری هستند و فرزند نوجوانی در خانه دارند باید سیگار کشیدن را ترک کنند. اگر چنین کاری برای شما واقعا سخت و غیرقابل انجام است حداقل سعی کنید داخل خانه و ماشین سیگار نکشید. بهترین کار در چنین موقعیتی این است که صادقانه برای فرزند خود توضیح دهید مدت هاست می خواهید سیگار را ترک کنید اما نمی توانید. حتی تمام عذاب های روحی و جسمی را که سیگار به شما وارد می کند برای نوجوان خود بازگو کنید.

 

 

4) به تصورات پوچ در مورد سیگار حمله کنید

برای فرزند تان توضیح بدهید که سیگار کشیدن آن چنان هم که تبلیغ می کنند کار شیک و باکلاسی نیست! افراد سیگاری همیشه نفس بدبویی دارند. حتی مو و لباس آنها هم بوی دود مانده می گیرد و بسیار بدبو و غیرقابل تحمل می شود. حتی اگر از زردی دندان ها بگذریم، سرفه های مزمن و کاهش انرژی برای فعالیت های روزمره عوارض بسیار آزاردهنده ای هستند که افراد سیگاری را تهدید می کنند.

 


5) محاسبات مالی را از یاد نبرید

سیگار کشیدن عادت بسیار پرهزینه ای است. می توانید پولی را که روزانه، ماهانه و سالانه صرف خرید سیگار می شود همراه با فرزند خود محاسبه کنید. سپس این پول را با هزینه لازم برای خرید وسایل مورد علاقه نوجوانان مثل لباس های مد روز، وسایل الکترونیکی و... مقایسه نمایید. این کار باعث می شود فرزند شما با ضررهای اقتصادی سیگار هم آشنا شود.

 

 

6) مهارت «نه گفتن» را به فرزندتان بیاموزید

فرزند نوجوان شما ممکن است با شرکت در جمع های خاصی متقاعد به سیگار کشیدن شود. اگر مهارت ابرازنظر و «نه گفتن» را به فرزند خود بیاموزید، کمک بسیار بزرگی به او کرده اید. حتی بهتر است چنین مهارتی را با فرزندتان تمرین کنید. تحقیقات نشان داده نوجوانانی که از قبل جمله هایی برای ابراز نظر خود تمرین کرده اند، در موقع لزوم موفق تر از بقیه بوده اند.

 

 

7) اعتیاد به سیگار را شوخی نگیرید

اکثر نوجوانان معتقدند هر وقت دل شان بخواهد می توانند سیگار را ترک کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. نوجوانان خیلی سریع تر و حتی با مقادیر کمتر به نیکوتین وابسته می شوند. به فرزندتان گوشزد کنید که یک بار امتحان کردن مساوی با یک عمر اعتیاد به سیگار است.

 

 

8) آینده فرزندتان را برای او ترسیم کنید

افراد کم سن و سال فکر می کنند اتفاقات بد همیشه برای دیگران رخ می دهد. خیلی جدی و با استفاده از منابع علمی برای فرزند خود توضیح دهید که سرطان، سکته قلبی یا مغزی پس از مدتی برای هر فرد سیگاری اتفاق خواهد افتاد. حتی بهتر است اگر از بین دوستان، آشنایان یا فامیل کسی دچار چنین مشکلاتی شده، او را به فرزند خود معرفی کنید.

 


9) فقط سیگار نیست!

سیگارهای طعم دار، قلیان، آب نبات های نیکوتینی و اصولا هر ماده نیکوتین دار دیگری هم اگر مضرتر از سیگار معمولی نباشند، سالم هم نیستند. به فرزند خود هشدار بدهید که گول چنین محصولاتی را نخورد. تمام این مواد خاصیت اعتیادآور و سرطان زا دارند.

 

 

10) به جنگ سیگار بروید

حمایت شما از جمعیت های ضددخانیات اثر مهمی در پیشگیری از سیگاری شدن فرزندان تان دارد. رفتارشناسان معتقدند اگر والدینی با سیگار به عنوان دشمن برخورد کنند، اکثر مواقع فرزندان آنها هم این طرز تفکر را در زندگی خود ادامه خواهند داد.



منبع:salamat.ir


ویدیو مرتبط :
چه کنیم که فرزندمان دختر شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با تغییر خود،فرزندمان را تغییر دهیم.



اگر مضطرب هستیم ، توقع فرزند آرام نداشته باشیم.اگر بی برنامه و ناهماهنگ هستیم، امید بچه منظم نداشته باشیم.اگر اختلاف زناشویی و جر و بحث خانوادگی داریم ، منتظر آشفتگی های تربیتی در فرزندمان باشیم.

 

اصولاً در تربیت فرزند باید توجه داشته باشیم که کودکان چون میوه ای بر درخت خانواده می رویند. هرگونه آفتی که بر خانواده تاثیر بگذارد؛ بچه های ما را نیز مبتلا می کند.

 

 

کودک عصبانی

 

باغبان عاقل برای اینکه محصولی سالم داشته باشد ، می بایست ریشه و درخت را آفت کشی کند و به تبع آن میوه ها( یعنی فرزندان) نیز سالم می شوند.

 

پس این درخت خانواده که پیوندی بین همسران است باید ابتدا سالم باشد. هم تک تک همسران و هم رابطه همسران باید درست باشد تا فرزندان بالنده ای داشته باشیم.

 

اگر شما هنوز ازدواج نکرده اید باز هم مشکل تربیت فرزندان به شما بر می گردد. چون از هم اکنون باید در تغییر صفات خود اقدام نمائید تا در آینده با خانواده سالم به تربیت فرزند خود اقدام نمائید.

 

 

اگر تشکیل خانواده داده اید به جای غرغر کردن به بچه ها یا نق زدن به همسرتان(در خصوص عملکرد فرزندتان)، شروع به تغییر خود کنید.

 

  • آیا با طعنه با فرزندتان حرف می زنید یا او را مسخره می کنید!؟

  • آیا از کودک خود توقع دارید همیشه 20 باشد!؟

  • آیا به بچه اتان می گویید که فقط وقتی او را دوست دارید، که کارهای خوب انجام دهد!؟

  • آیا شما با فرزندتان ، پشت سر همسرتان صحبت می کنید!؟

  • آیا به فرزندتان بر چسب «بچه شلوغ»،«فرزند بی نظم»،«بچه تنبل»،«بچه ترسو» ، یا ... زده اید!؟

  • آیا همیشه (افراطی) مراقب و مواظب کودکتان هستید تا همه کارهایش بدون خطا انجام شود!؟

  • آیا همیشه به پرسش فرزندتان، سریع جواب می دهید تا مبادا او از فکرش استفاده کند!؟

  • آیا برای رشد و پیشرفت فرزندتان ، بچه های مردم را به عنوان الگو به او پیشنهاد می دهید!؟

 

 

  • آیا با عصبانیت سر او فریاد می کشید که با برادر کوچکش با عصبانیت صحبت نکند!؟

  • جواب به این سئوالات ، مهارت فرزند پروری شما را ارزیابی می کند.

  • شما بعد از اینکه خود را پرورش دادید، همسر مناسبی یافتید و مهارتهای زناشویی و مهارتهای ارتباطی صمیمی نیز با وی برقرار کردید، حالا نوبت به مهارت تربیت کودک و مهارتهای فرزندپروری می رسد، که ما در این بخش به تدریج به توضیح آنها خواهیم پرداخت.