سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چه کنیم تا چربی‌ها زود برنگردند؟


وقتی پای كاهش وزن به میان می‌آید، خیلی‌ها فقط به سختی‌های رعایت رژیم غذایی فكر می‌كنند، در صورتی ‌كه نگهداری از وزن كاهش یافته بعد از رژیم گرفتن هم سخت‌ است!




 صبح بخیر: وقتی پای كاهش وزن به میان می‌آید، خیلی‌ها فقط به سختی‌های رعایت رژیم غذایی فكر می‌كنند، در صورتی ‌كه نگهداری از وزن كاهش یافته بعد از رژیم گرفتن هم سخت‌ است! شاهد این ادعا هم تعداد افرادی است كه با موفقیت وزن كم می‌كنند اما بعد از مدتی دوباره همان مقدار وزنی كه كم كرده‌اند یا حتی بیشتر از آن، سراغشان می‌آید!



اگر شما هم بعد از مدت‌ها سختی كشیدن برای تغییر سبك زندگی، سرانجام موفق به كاهش وزن شده و به تازگی لاغر و خوش‌تیپ (!) شده‌اید، احتمالا احساس می‌كنید خوشبخت‌ترین آدم روی زمین هستید! در صورتی ‌كه تازه در سراشیبی تندی قرار گرفته‌اید كه به راحتی ممكن است باعث سقوط‌تان شود! بنابراین تا دیر نشده، باید یك برنامه مدون برای كنترل وزن جدید خود ترتیب دهید تا مطمئن شوید كه راه بازگشتی برای وزن از دست رفته باقی نمی‌ماند.
 

صبحانه را فراموش نكنید

 باورتان شود یا نه، صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است؛ صبحانه متابولیسم بدن را تحریك كرده و كمك می‌كند مقدار كالری بیشتری در روز بسوزانید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه حذف وعده صبحانه می‌تواند منجر به افزایش ترشح هورمون گرسنگی در ساعات عصرگاهی شود و دقیقا همین هورمون است كه ما را به سمت مصرف غذاهای پركالری سوق می‌دهد! افرادی كه عادت به خوردن صبحانه ندارند، معمولا روز خود را با مصرف غذاهای پركالری سپری می‌كنند؛ در حالی‌كه صبحانه‌خورها كمتر دچار چنین خطاهایی می‌شوند!



شریك داشته باشید

 سعی كنید غذاهایی انتخاب كنید كه میزان چربی اشباع، سدیم، قند و كلسترول‌شان كم باشد. همچنین مقداری پروتئین در هر وعده غذایی خود بگنجانید و تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید اما به‌خودتان اجازه پر‌خوری ندهید. اگر می‌خواهید دسر میل كنید، آن را با یك دوست شریك شده یا مثلا تكه‌ای از آن را به خانه ببرید تا در میان‌وعده دیگری آن را میل كنید. وقتی چند ساعت بعد از میل كردن غذای اصلی دل‌ضعفه‌هایتان آغاز می‌شود، باید سعی كنید با انتخاب‌های هوشمندانه و غذاهای سالم با آن مقابله كنید.



6 وعده به جای 3 تا!

  خوردن غذاهای سالم در طول روز هم یكی دیگر از راه‌های ثابت نگه‌داشتن وزن است. 5 تا 6 وعده كوچك غذایی، نسبت به 3 وعده غذای پر‌حجمی كه از قدیم به آن عادت داشته‌ایم، كمك بیشتری به جلوگیری از پرخوری كرده و می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را در طول روز تامین ‌كند.
 
اگر شما بعد از میل كردن یك وعده غذایی احساس دل‌درد و نفخ دارید، احتمالا به این دلیل است كه بیش از متابولیسم بدنتان غذا میل كرده‌اید. اگر شما همان مقدار غذایی را كه در یك وعده میل می‌كنید، به 2 وعده تقسیم كنید، می‌توانید احساس گرسنگی خود را بدون پرخوری برطرف كنید. مثلا موقع ناهار فقط نصفی از ساندویچ خود را میل كنید و نصف دیگرش را برای 2 ساعت بعد كه هوس خوردن یك عصرانه به سرتان می‌زند، ذخیره كنید! به این ترتیب، نه‌تنها موقع ناهار نفخ نكرده و شكم‌درد نمی‌گیرید بلكه موقع خوردن عصرانه سراغ اسنك‌های چرب نمی‌روید.

در واقع، 2 ساعت بعد از خوردن یك وعده غذای اصلی، سطح قند خون شما شروع به كاهش كرده و احساس گرسنگی شما بر‌انگیخته می‌شود؛ بنابراین شما به خوردن خوراكی‌های شیرین ترغیب می‌شوید تا انرژی بگیرید. اگر میان‌وعده سالمی كنار دست‌تان باشد، با خوردن یك خوراكی سالم، بدون زیاده‌روی در مصرف فست‌فودهای غرق در فروكتوز یا سدیم، می‌توانید سطح قند خونتان را بی‌خطر بالا بیاورید.



از «هارا هاچی‌بو» غافل نشوید!

  اگر سریع غذا می‌خورید، احتمال پرخوری‌تان بسیار زیاد می‌شود، زیرا پیش از دریافت پیام سیری، كلی غذای اضافه‌تر از نیازتان مصرف كرده‌اید! بنابراین سعی كنید از تكنیك معروف ژاپنی‌ها به نام «هارا هاچی بو» كمك بگیرید؛ در این روش شما باید بعد از اینكه 80 درصد احساس سیری كردید، دست از خوردن بكشید. ممكن است چند دقیقه بعد متوجه شوید مقدار غذایی كه میل كرده‌اید، كافی بوده! اگر هم هنوز سیر نشده بودید، چیزی را از دست نداده‌اید و می‌توانید چند لقمه دیگر میل كنید!



خودتان را محدود نكنید

 همان‌قدر كه محدود كردن مصرف غذاهای سرخ‌كرده و آبنبات چوبی مهم است، حذف كامل آنها از وعده‌های غذایی منجر به حریص شدن شما نسبت به این خوراكی‌ها می‌شود! دكتر ریك كازمن، نویسنده كتاب «به‌جای رژیم گرفتن، چه می‌توان كرد؟» معتقد است افراد بهتر است غذاهای خود را به 2 دسته «غذاهای هرروزه» و «غذاهای گاه‌گاهی» تقسیم كنند. مثلا «كیك یزدی» را باید در دسته «غذاهای گاه‌گاهی» بگنجانید.



سبزیجات و گوشت بدون چربی بیشتر بخورید

  محققان به افرادی كه قصد كاهش وزن یا ثابت نگه‌داشتن وزن خود را دارند، توصیه می‌كنند هر روز 5 نوع سبزیجات و 2 نوع میوه میل كنند. از آنجا كه این نوع خوراكی‌ها چربی كمی داشته و سرشار از فیبر هستند، به احساس سیری كمك می‌كنند و فرد دیرتر گرسنه می‌شود. خوردن مقداری پروتئین بدون چربی مثل مرغ، ماهی، پنیر كم‌چرب و حبوبات، در تمام وعده‌ها به شما كمك می‌كند كه احساس سیری داشته و دل‌ضعفه‌هایتان كمتر شود.





غلات كامل میل كنید

غذاهای فراوری شده مانند نان و كیك‌های سفید، برنج و پاستای سفید باعث افزایش ناگهانی و بعد افت ناگهانی سطح قند خون شده و باعث می‌شود كمی بعدتر احساس گرسنگی كنید. در عوض، سعی كنید برنج قهوه‌ای، نان و غلات و بیسكویت‌های كامل انتخاب كنید كه دیر‌هضم بوده و گرسنگی را كنترل می‌كنند.
 


بهترین راه ثابت  ماندن وزن

 بس4یاری از كارشناسان معتقدند نگهداری از وزن سالم بسیار سخت‌تر از كاهش وزن است زیرا باید عادات غذایی را تغییر داد و همیشه آن را رعایت كرد.

ابتدای این راه، قبل از هر چیز باید كمی در مورد نحوه تبدیل كالری‌ها به انرژی در بدن بدانید. شما باید مقدار كافی كالری مصرف كنید تا بدنتان بتواند عكس‌العمل درستی داشته باشد و اما نكته مهم اینجاست كه شما دقیقا بدانید به ازای هر مقدار انرژی‌ای كه می‌سوزانید، باید چه مقدار غذا مصرف كنید. به عبارت دیگر، اگر شما فرد فعالی هستید، باید نسبت به یك فرد بی‌تحرك، كالری بیشتری مصرف كنید. قاعدتا عواملی مانند قد و ساختار استخوانی را هم باید در نظر گرفت.



سر وقت غذا بخورید

اگر همیشه در راه منزل هله‌هوله می‌خرید، احتمالا بدترین گزینه‌های غذایی را انتخاب خواهید كرد یا بسیار بیشتر از نیاز خود غذای سالم می‌خورید! سعی كنید میان‌وعده‌هایی مانند میوه، آجیل و... و همچنین برای صرف ناهار در محل كار، غذای خانه را همراه خود ببرید. اول هر هفته، خوراكی‌های سالم برای پخت شام‌های سلامت تهیه كنید تا مجبور نشوید هر روز در راه‌تان به سمت منزل، هر غذایی كه در دسترس بود، بخرید.



ویدیو مرتبط :
هر کی عضو گروه یخ زده هس بیاد زود زود زود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چربی شکم و راههای رهایی از آن



چربی ذخیره شده در شكم یكی از مقاوم ‌ترین و در عین حال هشدار دهنده ‌ترین نوع چربی هاست.افزایش دور كمر آقایان بیش از 102 سانتی‌متر و در خانم ها بیشتر از 89 سانتی‌متر منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های عروق قلب می‌شود (سندرم متابولیک)و به هر حال لحاظ زیبایی هم یكی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود.

 

 

 

پس برای رهایی از آن لطفاً به نكات زیر توجه بفرمایید:

1- چربی شكم، چربی ذخیره‌ای بدن است، بنابراین مقاوم ترین چربی در برابر رژیم لاغری و ورزش می باشد. برای درك بهتر این موضوع به این مثال دقت فرمایید:

اگر شخصی مبتلا به سرطان را در مراحل آخر زندگی او دیده باشید، می بینید که تمام چربی های بدن او از بین رفته است، ولی چربی شكم او همچنان وجود دارد.

پس باید خیلی پشتكار داشته باشید و با تلاش زیاد منتظر نتیجه بمانید.

2ـ تنها راه درمان چربی شكم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است. فقط و فقط با این دو روش است كه چربی ازبین می‌رود، پس روش های دیگر فقط به این دو كمك می‌كنند.

3ـ ماساژ موضعی چربی های شكم، اگر همراه با رژیم و تحرك اصولی باشد، منجر به كاهش بیشتر چربی در این منطقه می‌شود.

4ـ به غیر از چربی شكمی، یكی از بزرگ ترین مشكلات این منطقه كه منجر به اختلال در زیبایی می‌شود، از دست رفتن قوام عضلات شكم است كه منجر به جلو آمدگی شدید شكم، حتی با كوچك ترین نفخ گوارشی می‌شود. علت شل شدن عضلات این است كه فعالیت های روزمره هیچ كدام عضلات شكم را در گیر نمی كنند، به خصوص در خانم ها معمولا عضلات شل تر هستند و در جریان حاملگی و زایمان این عضلات دچار كشیدگی و حتی بریدگی(در سزارین) می شوند، بنابراین قوام این عضلات شدیدا كاهش می یابد.

پس اگر به دنبال خوش فرم شدن شكم هستید، حتماً با ورزش هایی كه بر روی عضلات شكم تمركز دارند، عضلات شكم را تقویت كنید، ولی باید بدانید ورزش مخصوص شكم به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش هوازی(مثلا پیاده روی) ممكن است روی چربی شكم اثری نداشته باشد.

اگر همراه با رژیم غذایی و ورزش هوازی عضلات شكم را تقویت نكنید، ممكن است اصلا از ظاهر شكم رضایت نداشته باشید، چون به هر حال عضله ی شل و بدون قوام، به سمت جلو می آید یا پایین می افتد و ظاهر شكم را زشت می نماید.

در نهایت باز هم تاكید می كنم كه حوصله داشته باشید، منتظر نتیجه سریع نباشید، پشتكار داشته باشید و عجله نكنید.