سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چند ماسک شفاف‌کننده برای انواع پوست


پوست بدن انسان در هر لحظه در حال ترمیم و بازسازی است. پوست به عنوان خارجی‌ترین بخش بدن انسان همواره در معرض دنیای بیرون است و هرگونه عامل بیرونی در همان لحظه بر پوست تاثیر می‌گذارد.


مجله سیب سبز - فرید مستوفی: پوست بدن انسان در هر لحظه در حال ترمیم و بازسازی است. پوست به عنوان خارجی‌ترین بخش بدن انسان همواره در معرض دنیای بیرون است و هرگونه عامل بیرونی در همان لحظه بر پوست تاثیر می‌گذارد. اما برای داشتن پوستی شفاف و مقاوم در برابر سرما و گرما چه كارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ در این مطلب می‌خواهیم ببینیم با مواد موجود در آشپزخانه، چگونه می‏توانیم بهترین ماسك‌ها را برای خودمان درست كنیم.
 
ماسك تخم‌مرغ

قرن‌هاست كه خانم‌ها از تخم‌مرغ به عنوان درمانی برای خشكی پوست استفاده می‌كنند. تخم‌مرغ حاوی پروتئین و لسیتین – چرب‌كننده‌های طبیعی برای پوست – است. افزودن كمی خامه ترش به تخم‌مرغ، می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست كمك زیادی كند.

چند ماسک شفاف‌کننده برای انواع پوست

یك عدد تخم‌مرغ خام را با یك قاشق غذاخوری عسل و یك قاشق غذاخوری خامه ترش مخلوط كرده و روی صورت و گردن خود بمالید. ماسك را برای 15 تا 20دقیقه روی صورت‌تان نگه دارید سپس با آب ولرم آن را بشویید.

ماسك هویج و جوی دوسر

برای پوست‌های چرب، هیچ چیز بهتر از ویتامین A نیست و البته هیچ میوه‌ای هم به اندازه هویج سرشار از ویتامین A نیست! دو قاشق غذاخوری آب هویج تازه و دو قاشق غذاخوری پودر جوی دوسر را با هم مخلوط كرده و هم بزنید تا یك خمیر نرم به دست بیاید سپس پوست خود را شسته و خشك كنید و ماسك را روی پوست‌تان بكشید. این ماسك باید حدود 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب ولرم ماسك را بشویید و با یك حوله نرم و كركی به آرامی پوست خود را خشك كنید.

لوسیون پاك‌كننده كاهو

كاهو، گیاهی است سرشار از ویتامین‌های مختلف، یولفور، سیلیكون و فسفر. این مواد باعث می‌شود سطح ph پوست خشكی زده (یا آفتاب سوخته) به حالت عادی خود بازگشته و رنگ پوست را نیز متعادل می‌كند.

نصف یك بوته كاهو را در چهار فنجان آب ریخته و روی دمای ملایم گاز قرار دهید و بگذارید آب بجوشد. هنگامی كه آب به جوش آمد، دمای گاز را كمتر كرده و بگذارید حدود یك ساعت قل بخورد سپس ظرف را از روی گاز برداشته و بگذارید كاملا سرد شود. كاهوها را از آب خارج كرده، یك قاشق چای‌خوری بنزویین (نوعی صمغ) را به آب اضافه كرده و هم بزنید. لوسیون به دست آمده را روزی یك‌بار، شب‌ها یا صبح‌ها به پوست خود بزنید.

تونر رز سلطنتی

گل رز، یك پاك‌كننده طبیعی بسیار قوی بوده و برای از بین بردن چربی و كثیفی از روی پوست یكی از بهترین گزینه‌هاست. یك قاشق غذاخوری گلبرگ رز خشك‌شده را با یك فنجان سركه سفید مخلوط كرده و بگذارید برای دو هفته بماند سپس مخلوط را صاف‌كرده نصف فنجان گلاب به آن اضافه كنید. مایع به دست آمده را در یك بطری اسپری بریزید و به‌وسیله آن، تونر را روی یك پارچه كتانی بپاشید و آن را روی پوست خود بكشید. دقت داشته باشید پیش از كشیدن پارچه روی پوست، باید پوست را تمیز كنید.

شامپوی بدن آوریل

ساختن یك شامپوی بدن معطر اختصاصی هم باعث بهتر شدن پوست بدن شما می‌شود و هم عطر خوشایندی برای روزی كه می‌خواهید سپری كنید در شما ایجاد می‌كند.

نصف فنجان صابون مایع بدون بو و یك قاشق غذاخوری روغن بادام و چهار قطره اسانس (بابونه، رز یا اسطوخودوس برای آرامش و رزماری، سنبل هندی یا اكالیپتوس برای انرژی) را با هم مخلوط كرده، خوب هم بزنید و در ظرف شامپوی بدن‌تان در حمام بریزید!

بخور با گل پامچال

بهار، فصل گل و شكوفه است. فصل زایش زمین و شکوفه‌هایی كه می‌تواند بهترین دوست پوست انسان باشد. دو فنجان آب معدنی را با حرارت ملایم گاز بجوشانید. آب جوشیده را از روی حرارت ‌بردارید سپس نصف فنجان گلبرگ تازه گل (مثل یاس بنفش، گل رز، بنفشه، گل كاملیا و گلبرگ پامچال) را به آن آب اضافه كرده و به آرامی هم بزنید. مخلوط را برای پنج دقیقه به حال خود رها كنید. پس از آن، صورت خود را در فاصله 30 سانتی‌متری سطح آب در بالای آن نگاه داشته و یك حوله روی سر خود قرار دهید. پنج دقیقه صبر كنید سپس صورت خود را با آب سرد شسته و آرام خشك كنید.

كره كنجد به جای کرم

اگر به دلیل آب و هوای زمستان، پوست خشك و زبری دارید و می‌خواهید نرمی را به پوست خود بازگردانید، یك نرم‌كننده روغنی بهترین راه‌حل است.

یك‌چهارم فنجان كره كاكائو رنده شده را با دو قاشق غذاخوری روغن كنجد، یك قاشق غذاخوری روغن آووكادو و یك قاشق غذاخوری موم رنده شده مخلوط كرده و در مایكروفر قرار دهید. به آرامی مخلوط را گرما دهید تا زمانی‌كه كره و موم آب شوند. مخلوط را در ظرف دیگری بریزید و بگذارید یك شب تا صبح بماند. صبح آن را هم بزنید و مقداری از آن را روی پوست خود بمالید.

چند ماسک شفاف‌کننده برای انواع پوست

كرم دست باغبان

كرم دست باغبان، كرمی بسیار قوی است و به‏ویژه برای خشكی در مناطق كف دست و انگشتان، كاربرد زیادی دارد.

سه قاشق غذاخوری موم رنده شده، یك قاشق غذاخوری چربی پشم آب شده (یك نوع چربی كه معمولا در لوازم آرایشی به كار می‌رود و می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه كنید)، نصف فنجان روغن كنجد، دو قاشق غذاخوری چای بابونه، یك قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یك قاشق غذاخوری عسل و یك قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هم مخلوط كرده در مایكروفر قرار دهید و به آرامی گرم كنید اما اجازه ندهید مواد بجوشد سپس مواد را در یك ظرف دیگر ریخته و اجازه دهید یك شب تا صبح بماند. صبح دوباره آن را هم بزنید و روی پوست برای 10 دقیقه قرار دهید و بعد آن را بشویید.

مخلوط روغن آووكادو

قرار گرفتن در معرض باد و هوای سرد، پوست را بیش از پیش خشك می‌كند اما استفاده از روغن آووكادو یكی از بهترین راه‌حل‌ها برای از بین بردن خشكی پوست به‏ویژه پوست صورت است. روغن آووكادو به دلیل داشتن اسیدهای چرب، می‌تواند میزان چربی پوست را متعادل كند. همچنین این روغن حاوی ویتامین‌های A C، E بوده و می‌تواند پوست را از آسیب‌های احتمالی آینده محفوظ نگه دارد.

در یك بطری شیشه‌ای، روغن آووكادو و روغن گل پامچال را به یك میزان بریزید و با هم مخلوط كنید (بطری را خوب تكان دهید تا روغن‌ها مخلوط شوند). پنج تا شش قطره از مخلوط را روی پوست خود بریزید سپس یك لیف حمام را گرم كرده برای مدت یك دقیقه روی صورت خود قرار دهید تا روغن جذب پوست شود.

معجون خیار

آنزیم‌ها و ویتامین‌های موجود در خیار باعث شده است این میوه سرد، یكی از بهترین روش‌های درمان التهاب پوستی باشد.

یك عدد خیار را پوست كنید و با یك عدد سفیده تخم‌مرغ در مخلوط‌كن بریزید و مخلوطی پوره‌مانند درست کنید سپس این ماسك را به مدت 30دقیقه روی پوست خود قرار دهید. برای یك ماه تمام، هر روز این كار را انجام دهید تا تاثیر شگفت‌آور آن را به چشم ببینید.

ماسك عسل و ماست

تركیبی برای جوان كردن پوست. این ماسك، هم ضدعفونی‌كننده است و هم نرم‌كننده. عسل موجود در این ماسك هم باعث درخشندگی می‌شود و هم پوست را ضدعفونی می‌كند. از طرف دیگر، ماست هم كاری می‌كند كه پوست نرم شود. البته اگر پوست شما چرب یا مستعد ابتلا به آكنه است، نباید از این ماسك استفاده كنید.

دو قاشق غذاخوری عسل را با نصف پیمانه ماست (ماست معمولی بهتر است) ویك قاشق چای‌خوری آب گریپ‌فروت مخلوط كنید. این مخلوط را دست‌كم برای 15 دقیقه روی صورت و گردن خود قرار داده سپس با چای سرد شده پوست خود را بشویید و پس از آن، از نرم‌كننده استفاده كنید.

مخلوط موز برای پوست‌های چرب

اكنون نوبت ماسكی برای پوست‌های چرب است؛ پوست‌هایی كه در مواجهه با هوای گرم به‌شدت لیز و چرب می‌شوند. برای درست كردن این ماسك، یك عدد موز رسیده را با یك قاشق غذاخوری عسل مخلوط كرده، چند قطره آب پرتقال یا لیمو در آن بچكانید سپس آن را برای 15دقیقه روی پوست خود قرار دهید و با آب سرد یا لیف حمام بشویید.

ماسك خیار - آووکادو

این ماسک درمانی است برای پوست‌های ملتهب. نصف یك عدد خیار را پوست كنده و خرد كنید. یك قاشق غذاخوری ماست ساده، یك هویج پخته، نصف پیمانه آووكادوی خرد شده و یك قاشق غذاخوری ژل آلوورا به آن اضافه كرده و مخلوط را 10دقیقه روی پوست‌تان بگذارید.

چند ماسک شفاف‌کننده برای انواع پوست

ماسك عسل و انبه هندی

این ماسك، روشی طبیعی است برای درمان بی‌رنگی پوست و لكه‌های آفتاب سوختگی. دو قاشق غذاخوری عسل را با نصف یك انبه هندی مخلوط كرده و اجازه دهید برای 15 تا 20 دقیقه روی پوست‌تان بماند. بعد ماسك را شسته و كرم نرم‌كننده به صورت‌تان بزنید.

ماسك میوه

اسیدهای موجود در میوه، باعث می‌شود پوست قدیمی و سلول‌های مرده آن از بین رفته و پوست جدید شروع به رشد كند. برای ساختن یك ماسك میوه، یك‌چهارم سیب، یك‌چهارم پرتقال، شش عدد انگور و سه عدد توت‌فرنگی را در دستگاه مخلوط‌كن ریخته با هم تركیب كنید تا یك مخلوط یكدست به شما بدهد سپس صورت خود را بشویید و یك قاشق چای‌خوری عسل را به مخلوط میوه اضافه كرده، آن را به صورت‌تان بمالید. ماسك باید دست‌كم به مدت 15 دقیقه روی صورت‌تان بماند. بعد صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

ماسك لایه‌بردار سیب

این ماسك لایه‌برداری بسیار قوی است برای قسمت‌های ناهموار مانند آرنج و پا. اما اگر پوست بسیار حساسی دارید، این ماسك چندان مناسب شما نیست.

نصف پیمانه سركه سیب را با نصف پیمانه نمك دریایی تصفیه شده، نصف پیمانه بادام خرد شده و سه قاشق غذاخوری سس سیب مخلوط كرده و دو قطره روغن اسانس رزماری، یك قطره روغن اسانس لیمو و سه قطره روغن اسانس دانه گریپ‌فروت به تركیب اضافه كنید. قسمتی از پوست را كه می‌خواهید لایه‌برداری كنید كمی خیس كنید و مخلوط را روی آن بگذارید. سپس به صورت دایره‌وار مالش دهید. این كار را برای یك ماه انجام دهید.


ویدیو مرتبط :
انواع ماسک و اسکاراب های میوه برای پوست های چرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع ماسک صورت جهت انواع پوست



ماسک صورت

انواع ماسکهای زیبایی برای پوست صورت

آموزش انواع ماسک برای انواع پوست صورت


ماسک صورت و گردن، مناسب پوست‌های خشک و معمولی

ماسک تقویتی موز
مواد لازم:
موز متوسط رسیده و نرم یک‌دوم عدد
روغن گل سرخ ۱۰ قطره
عسل ۱ قاشق مرباخوری
شیر ۱ قاشق غذاخوری

روش تهیه ماسک صورت (تقویتی موز) :
موز را به کمک دستگاه مخلوط‌کن یا چنگال کاملا نرم کنید و روغن گل سرخ را کم‌‌کم به آن بیافزایید و در نهایت عسل را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید و سپس شیر را به آن افزوده و به مدت ۳۰ دقیقه روی کل صورت و گردن قرار دهید. بعد با آب ملایم بشوئید. این ماسک جهت تقویت و تغذیه پوست صورت و گردن خصوصاً برای پوست‌های خشک و معمولی مفید است.
یادآوری: روغن گل سرخ را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه فرمایید.

ماسک صورت مناسب پوست‌های خشک


کرم شیر بادام
مواد لازم:
روغن بادام شیرین ۳۰ سی‌سی
شیر خشک کم‌چرب ۲۰ گرم
عرق بهار نارنج ۴۰ سی‌سی
اوسرین ۱۰۰ گرم


روش تهیه ماسک صورت (کرم شیر بادام):
روغن بادام شیرین، شیر خشک کم‌چرب و عرق بهارنارنج را کاملاً با هم مخلوط کنید. بعد اوسرین را به آن بیافزایید و آنقدر به هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. این کرم باعث نرمی و طراوت پوست‌های خصوصاً آسیب‌دیده و مستعد آلرژی می‌شود و لطافت مناسبی خصوصاً برای پوست‌های خشک و حساس ایجاد می‌کند.
 
ماسک صورت مناسب پوست چرب و معمولی

لوسیون پاک کنند‌‌ه و شاد‌‌اب کنند‌‌ه صورت
مواد‌‌ لازم:
آب لیموترش تازه ۲ قاشق سوپخوری
آب خیار ۲ قاشق چایخوری
الکل سفید‌‌ ۲ قاشق غذاخوری
آب پرتقال ۶۰ میلی‌لیتر
گلاب ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماسک صورت:
د‌‌ر ظرفی آب لیموترش و آب پرتقال و آب خیار را با هم مخلوط و خوب هم بزنید‌‌ د‌‌ر ظرفی د‌‌یگر گلاب و الکل را مخلوط و ۵ د‌‌قیقه صبر کنید‌‌ و سپس هر د‌‌و ظرف را بهم اضافه و خوب مخلوط کنید‌‌. این لوسیون جهت شاد‌‌ابی و آب‌رسانی پوست بسیار مفید‌‌ است و قابل استفاد‌‌ه جهت پوست‌های معمولی و چرب می‌باشد‌‌.

مناسب انواع پوست

لوسیون روشن‌کنند‌‌ه پوست د‌‌ست
مواد‌‌ لازم:
آب لیموترش تازه ۲ قاشق غذاخوری
آب سیب زمینی ۲ قاشق غذاخوری
روغن سیاهد‌‌انه ۱ قاشق مرباخوری
روغن گل‌سرخ ۲ قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه:
آب لیموترش و آب سیب‌زمینی را به خوبی با هم مخلوط کنید‌‌ و سپس روغن گل‌سرخ و روغن سیاهد‌‌انه را به آن اضافه نمائید‌‌ و خوب مخلوط کنید‌‌. این لوسیون را روزی ۲ بار به د‌‌ستها مالید‌‌ه و حد‌‌اقل ۲۰ د‌‌قیقه پشت د‌‌ستها بماند‌‌ و سپس با آب ولرم آبکشی نمایند‌‌.
منبع:زیبــاشــو دات کام