سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه شما


برطبق اظهارات بنیاد ملی خواب در آمریکا، چهل و پنج درصد مردم این کشور به داشتن علائم بی خوابی در فاصله یک سال معین اقرار کرده اند.





مجله موفقیت - افسون بدر: برطبق اظهارات بنیاد ملی خواب در آمریکا، چهل و پنج درصد مردم این کشور به داشتن علائم بی خوابی در فاصله یک سال معین اقرار کرده اند. مهم نیست که خواب شما در اثر تغییر زمانی، یک شغل پرتنش و استرس زا، خستگی مفرط و یا مسائل دیگری در زندگی دچار اختلال شده باشد.

 بلکه مهم این است که این حالت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی مربوط به سلامتی، از جمله بیماری های قلبی و افسردگی شود. اما قبل از برداشتن آخرین نسخه دارویی تان، به برنامه غذایی و یا حداقل فهرست خرید مواد غذایی خود مراجعه کنید. تغییر برنامه و رژیم غذایی می تواند کمک زیادی به شما بکند، اما به شرط اینکه غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از مواد طبیعی خواب آور باشند.

مواد غذایی برای تنظیم خواب شبانه شما

گیلاس

براساس مطالعات افراد داوطلبی که به مدت دو هفته به هنگام صبح و شب، 226 گرم آب گیلاس نوشیده بودند، خواب بهتری داشتند. انواع مختلف گیلاس، حاوی میزان بسیار زیادی ملاتونین است که باعث بهبود خواب می شود. اگر آب گیلاس را دوست ندارید به اندازه یک فنجان خود گیلاس را به عنوان میان وعده آخر شب میل کنید.

گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه، گیاهی معطر از خانواده نعناع است که برای مدت مدیدی، یک خواب آور بسیار موثر و برتر به شمار می آمد، اما این گونه به نظر می رسد که در ترکیب با گیاه دیگری به نام سنبل الطیب، بیشترین اثربخشی را دارد. براساس تحقیقات و مطالعات منتشرشده در نشریه تخصصی فیتوتراپی ریسرچ (Phytotherapy Research)، 81 درصد از افرادی که دچار اختلالات خواب بودند، با مصرف ترکیبی از این گیاهان، نسبت به افرادی که دارو مصرف کرده بودند، خواب بهتری داشتند.

می توانید با خیساندن 1 تا 2 قاشق چایخوری بارنجبویه خشک و 1 قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب در یک فنجان آب داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه، یک چای تهیه کنید. اما اگر داروهای دیگری نیز مصرف می کنید، با یک پزشک و یا داروساز، درخصوص تداخل احتمالی این گیاهان با داروها، مشورت کنید.

مواد غذایی برای تنظیم خواب شبانه شما

گیاه بابونه

بابونه گیاه دیگری است که هزاران سال است به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بی خوابی به کار رفته است و اثربخشی آن، همانند گیاه بادرنجبویه است. اثربخشی گیاه بابونه همانند داروهای آرام بخش بوده و به علاوه میزان اضطراب را بسیار بهتر از دارونماها کاهش داده است.

اسفناج

اسفناج علاوه بر این که سرشار از پتاسیم و منیزیم است، میزان بسیار زیادی کلسیم نیز دارد که هم به بهبود خواب کمک می کند و هم بدن را در ساخت ملاتونین یاری می کند. ملاتونین هورمونی است که به بدن کمک می کند تا چرخه تغییرات را در خود حفظ کند. شما نیز می توانید از طریق مصرف سبزیجاتی با برگ های سبز تیره، مانند برگ چغندر از همان فوائد بهره مند شوید.

شیر

فرآورده های لبنی نیز همانند اسفناج، سرشار از کلسیم هستند و هورمون ملاتونین را در بدن افزایش می دهند. بررسی ها نشان داده اند کمبود کلسیم در بدن با کم خوابی در ارتباط است که نوشیدن یک لیوان شیر گرم در هنگام شب می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

مواد غذایی برای تنظیم خواب شبانه شما

بادام

بادام، سرشار از منیزیم بوده و منبعی غنی از کلسیم است. مصرف یک مشت بادام یا مقداری کره بادام زمینی را که بر روی قطعه ای از نان سبوس دار مالیده شده است، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

موز

موز دو ماده معدنی پتاسیم و منیزیم دارد که کمبود این دو ماده موجب شل شدن عضلات و ماهیچه ها در هنگام شب می شود و این دو عارضه مسلما می تواند مانع خواب آرام شما شود، پس روزانه مصرف یک موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا تاثیر آن در رفع مشکلات مربوط به خوابتان ببینید.

مواد غذایی برای تنظیم خواب شبانه شما

کربوهیدرات، پروتئین

براساس تحقیقات انجام شده در انجمن ملی سلامت، تریپتوفان از طریق مصرف مواد غذایی که حاوی میزان بسیار زیادی پروتئین هستند، می تواند برای سلامتی مضر باشد؛ زیرا پروتئین می تواند مانع از ورود تریپتوفان به مغز شود. اما هنگامی که شما مواد غذایی با میزان پروتئین بالا را همراه کربوهیدرات ها مصرف کنید. در این صورت انسولینی که بدن در واکنش به کربوهیدرات ها می سازد، نفوذ تریپتوفان به موانع مغز را انسان تر می کند؛ بنابراین برای مصرف میان وعده ای که به کیفیت خواب شما بهبود بخشد می توانید مخلوطی از غلات، مغزها و میوه های خشک، بلغور جو با موز و بادام و یا مخلوطی ای غلات سبوس دار با شیر را در نظر بگیرید.


ویدیو مرتبط :
این ده ماده غذایی، شما را از شر بی خوابی های شبانه خلاص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ ماده غذایی که قبل از خواب باید از خوردن آن اجتناب کنید



غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

خیلی چیزها هست که ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود؛ پس دیگر با تصمیمات اشتباهی که برای شامتان می‌گیرید، اوضاع خوابتان را بدتر نکنید.

 

همه دوست دارند که قبل از خواب چیزی بخورند اما اینکه تصمیم بگیرید چه بخورید، تاثیر قابل‌توجهی بر خوابتان دارد. با اینکه خوردن بعضی غذاها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید، خیلی از غذاها (مثل غذاهای چرب) می‌تواند به کلی خوابتان را بر هم بزند.

 

اگر می‌خواهید شب‌ها با آرامش کامل بخوابید، از خوردن این ۱۰ ماده‌غذایی قبل از خواب خودداری کنید:

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت


۱. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!

 

بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۲. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد: کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۳. پاستا: پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سر کار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند.

 

پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب بیدار نگهتان دارد.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۴. پیتزا: اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به هیچ عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.

 

لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به طور کلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنیر ــ به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب بخاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۵. آب نبات: اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید.

 

یکی از ساده‌ترین ــ و بدترین ــ چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۶. سیریال (غلات صبحانه): خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.

 

سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. اینها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.
به جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آنها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۷. سیر: اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.
همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۸. شکلات تلخ: کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متاسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن موادغذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.

 

شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خود دارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد.

تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت

 

۹. الکل: یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شما را به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.

 

در واقع الکل در عملکرد خواب برای تجدید قوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب بیدار خواهید شد، از اینها گذشته، کسانیکه به طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.

 

غذاهای آرامش‌بخش, خواب راحت


۱۰. گوشت قرمز: یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.
منبع:salamatnews.com