سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چطور سرفه را متوقف کنیم؟



 

 

چطور سرفه را متوقف کنیم؟

 

سرفه ی پشت سرهم و آزاردهنده می تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند.

برای این که بتوانید به طور موثری سرفه خود را متوقف کنید و علائم آن را بهبود دهید، به توصیه های زیر عمل کنید:


1- آب و مایعات فراوانی بنوشید.
این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر سرفه شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می توانید کمی آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید.



2- هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.
هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند.
اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.



3- عسل بخورید.
در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است.
بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید.
اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می شود.



4- از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.

مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده های خانگی و نیز در خوشبو کننده های هوا می توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر می خواهید سرفه هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید.
همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).

منبع :تبیان

سرفه, آب و مایعات, نرم شدن خلط, آنفلوآنزا, خارش گلو, سرفه خشک, قطره اکالیپتوس, عسل, سرفه های شبانه, مواد محرک, دود سیگار, بیماری, درمان بیماری, علائم بیماری, انواع بیماری, درمان, بهداشت و درمان, درمان بیماری, درمان جوش, درمات افسردگی سرفه, آب و مایعات, نرم شدن خلط, آنفلوآنزا, خارش گلو, سرفه خشک, قطره اکالیپتوس, عسل, سرفه های شبانه, مواد محرک, دود سیگار, بیماری, درمان بیماری, علائم بیماری, انواع بیماری, درمان, بهداشت و درمان, درمان بیماری, درمان جوش, درمات افسردگی


ویدیو مرتبط :
‫درمان سرفه شدید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل بروز سرفه‌های مزمن چیست؟







سرفه های مزمن

آیاشماهم دچارسرفه های مزمن وطولانی مدت می شویدوعلت این امررانمیدانید؟

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.


محققان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه كمبود ویتامین ب 12 عامل معمول بروز سرفه‌های مزمن است.

 

به گزارش ایسنا، پژوهش جدید كه از سوی محققان دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، نشان داد كه ارتباط مهمی بین كمبود ویتامین ب 12 و سرفه‌های مزمن بی‌دلیل وجود دارد.

 

این پژوهش كه در كنگره جهانی آلرژی در سازمان جهانی آلرژی ارائه شده تاثیر این یافته جدید را در دنیای آلرژی‌ها و ایمونولوژی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این تحقیق 302 بیمار مبتلا به سرفه مزمن مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این مطالعه به وجود رابطه احتمالی بین نوروپاتی حسی و كمبود ویتامین ب 12 پی بردند.

 

سرفه های مزمن

 

کمبود ویتامین ب 12، مشکلی است که بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند. کمبود این ویتامین عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌های عصبی را در پی دارد. کمبود ویتامین ب 12 شایع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌شد. محققان دریافته‌اند که در 17 درصد افراد، سطح ویتامین ب 12 در خون پایین است.

 

ویتامین ب 12 از ویتامین‌های مهم است كه در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد. این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های محلول در آب به حساب می‌آید.

 

ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند.

 

این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

 

كمبود ویتامین ب 12 ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی بوجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین ب 12 را دارند، از بین می‌برند. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین ب 12 استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است.

 

سرفه های مزمن

عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین بازدارند. اگر میزان کمبود ویتامین ب 12 ناچیز باشد، ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند. ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود.

 

با توجه به شرایط بدن افراد، کمبود ویتامین ب 12 می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون، افراد را مستعد بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند.

 

محققان توصیه می‌كنند كه اگر با کمبود ویتامین ب 12 مواجه هستید به پزشك مراجعه كرده و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید؛ چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ب 12 را جبران کنند.