سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چطور حافظه خودراتقویت کنیم ؟



 

چطورحافطه خود را تقویت کنیم

 

تا چه حد حافظه شما خوب است؟ اگر شما هم شبیه به بیشتر مردم باشید جواب شما این است که به اندازه ی کافی خوب نیست.یکی از آرزوهای بیشتر انسان ها این است که بتوانند حافظه خودشان را گسترش دهند.

 

خوشبختانه هر کسی با کمی تمرین می تواند یاد بگیرد که چه طور اطلاع های بیشتری را به خاطر بیاورد. با توجه به تحقیق های منظمی که بر روی حافظه انجام شده است روش های متنوع و مفیدی به دست آمده است که

 

 

در زیر به برخی از آنها می پردازیم و امید است که مورد استفاده قرار گیرند.


1- فکر کردن واقعی پیرامو آن چیزی که می خواهید به خاطر بیاورید:

اگر شما می خواهید مطالبی را به حافظه بلند مدت خود بسپارید باید در مورد آن موضوع فکر کنید, سوالهایی دراین زمینه از خود بپرسید, معنی ان موضوع را بررسی کنید و ارتباط موضوع جدید را با مطالبی که می دانید پیداکنید.

همچنین اگر مطالب جدیدی را که فرا گرفته اید با اطلاع های قدیمی خود در آمیزید و از آن ها استفاده کنید وارد حافظه بلند مدت شما می شوند. این تکنیک مهمی است که هر لحظه که در حال مطالعه هستید در موردمطالب آن فکر کنید اگر شما یک چنین کاری را انجام دهید احتمال این که در آینده زمانی که می خواهید آن مطالی را به خاطر بیاورید سریعتر و دقیق تر این کار را انجام دهید بیشتر است.


2- دقت کردن بر روی آن چه که می خواهید به خاطر بسپارید و یا به یاد بیاورید:


خیلی سریع پاسخ دهید که چه تصویری بر روی اسکناس دویست ریالی وجود دارد؟ پانصد ریالی چطور؟ هزارریالی چطور؟ دو هزار ریالی چطور؟ بارها و بارها از این اسکناس ها استفاده کرده اید. پس چرا نمی توانید تمام تصاویر را به طور دقدق به یاد بیاورید؟ این موضوع به خاطر این است که شما تا به حال توجه دقیقی به آنها ننموده اید.

در مورد هر موضوعی اگر ما در لحظه ای مه در حال بخاطر سپردن یا به یاد آوردن آن هستیم دقت کافی ولازم را نداشته باشیم, نمی توانیم آن را به خاطر بیاوریم و در زمانی که به ان نیاز داریم ان موضوع را فراموش می کنیم.

 

چطورحافطه خود را تقویت کنیم

 

3- استفاده از تصورهای دیداری( تصویر ذهنی):

 

شما به طور حتم این جمله را شنیده اید که یک تصویر ارزش یک هزار لغت را دارد. تحقیق ها نشان می دهند که در بسیاری از مواقع به یاد آوردن مطالیی که از آنها تصورهای ذهنی داریم, بسیار آسان تر است. این موضوع به این دلیل است که تصاویر ذهنی , حافظه ی مخصوص به خودشان را دارند.

بنابراین اگر مطالبی را که به خاطر می سپاریم علاوه بر این که آنها را می وانیم برای آن ها تصویر ذهنی هم بسازیم, باعث می شود که اگر درموقعیت خود مطلب را فراموش کردیم, تصویری را که برای آن مطالب در ذهن مان ساخته ایم به خاطر بیاوریم و درادامه , حتی خود مطلب را نیز به خاطر بیاوریم.

به طور مثال در مورد یک شماره تلفن اگر سعی کنید که علاوه براین که بر روی عدد تمرکز می کنید, این تصویر را هم در ذهن خود بسازید که اعداد چگونه بر روی تلفن قرار دارندو تصویری از شماره مورد نظر بر اساس نحوه قرار گرفتن آن بر روی صفحه اعداد در ذهن خود ثبت نمایید. دریاداوری این عدد کمتر مشکل خواهید داشت. ساختن تصویر ذهنی از مطالبی که در حال فرا گرفتن آن هاهستیم, یک نقش اساسی و مرکزی در تقویت حافظه دارد.

 

4- ارایه کردن علامت های بازیابی اضافه به خودتان:

 

یکی از روش های اصلی و مهم جهت به خاطر آوردن مطالب این است که از علامت های بازیابی استفاده کنیم.منظور از علامت های بازیابی این است که اگر شما نام شخصی را فراموش کرده اید و در صدد آن هستید که نام او را به خاطر بیاورید باید فکر کنید که به طور مثال اولین بار که آن شخص را دیدید در کجا بود؟ نحوه آشنایی شماچگونه بود؟ منزل وی کجا بود؟ به چه شکلی لباس می پوشد؟ و.....این مورد به شما کمک می کند تا نام فرد راراحت تر به خاطر بیاورید.

 

5- استفاده از خلاصه نویسی:

 

یکی دیگر از روش های بسیار کاربردی در زمینه یادگیری صحیح و به خاطر آوردن مطالب روش خلاصه نویسی وحتی رمز نویسی است. به طور مثال شما می توایند نام هفت گل متنوع را با استفاده از یک واژه با معنی برای خودتان بسازید و هر وقت که آن واژه رابه یاد آورید می توانید نام آن هفت گل را به خاطر بیاورید. از این روش می توانید برای به خاطر سپردن شماره تلفن , قواعد درسی, مطالب کتاب ها و دیگر موارد استفاده کنید. تحقیقی که بر روی دانشجویان رشته پزشکی انجام شده نشان می دهد که یکی از روش های سودمند در یادگیری و به خاطر آوردن مطالب درس آناتومی استفاده از این روش است.


ویدیو مرتبط :
کلاس و کارگاه حافظه برتر - دکتر سیدا مرد حافظه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب این میوه = حافظه ای باور نکردنی



تقویت حافظه

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که آب انگور می تواند حافظه را تقویت کرده و کاهش قدرت حافظه را ترمیم کند.

محققان دانشگاه سینسیناتی که نتایج بررسی های خود را در «کنفرانس بین المللی پلی فنول و سلامت» در هاروگیت انگلیس ارائه کرده اند نشان دادند که آنتی اکسیدان های حاضر در پوست و آب انگور می توانند توانایی مغزی را تقویت کرده و اثرات کاهش حافظه را کم کنند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روی گروهی متشکل از 12 بیمار بین 75 تا 80 سال بررسی کردیم. این افراد از کاهش حافظه کوتاه مدت رنج می بردند.

این شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند ، یکی از این گروهها به مدت 12 هفته آب انگور خالص 100 طبیعی می خورد و گروه دوم، گروه کنترل بود».

در پایان این دوره، دانشمندان با اندازه گیری توانایی حافظه دو گروه تائید کردند گروهی که آب انگور می خورد نتایج بهتری در حفظ حافظه فضایی نشان داد به طوری که قدرت حافظه این افراد حداکثر به میزان 75 درصد بهبود یافت.

براساس گزارش تلگراف ، این محققان توضیح دادند:«نتایج این تحقیق نشان می دهد که یک رژیم غذایی به خصوص رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی تازه می تواند به حفظ حافظه خوب به ویژه در افراد با سن بالا کمک کند».