سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چطور برای ازدواج اعتماد به نفس داشته باشید؟



اعتماد به نفس درازدواج,ازدواج موفق,بالا بردن اعتماد به نفس

 

چند ساله كه كارشناسی رو تموم كردم و تو واحد حسابداری شركت پدرم مشغول به كارم ولی هنوز نتونستم با یه دوست خوب تو شركت آشنا بشم. خیلی حس تنهایی دارم برا همین تصمیم گرفتم ازدواج كنم. یه چند جایی رفتم خواستگاری اما چون نمی تونستم خوب صحبت كنم فرد مقابل قبول نكرد. نمی دونم چرا هیچ وقت نتونستم خودمو به كسی حتی به خودم ثابت كنم. همیشه برای نشون دادن خود واقعی ام به دیگران مشكل داشتمو و دارم برای همین همه فكر می كنن كه من یه بچه ننه حسابی ام و حتی نمی تونم پول تو جیبی خودمو در بیارم چه برسه به اداره كردن یه زندگی! ...

 

عدم اعتماد به نفس یكی از مهمترین مشكلات برخی از جوانان می باشد كه بسیاری از جوانب زندگی فردی و اجتماعی آنها را تحت الشعاع خود قرار داده است. معمولا این افراد در صحبت كردن دچار مشكل هستند. آنها همیشه می گویند كه به هنگام سخن گفتن با دیگران به خصوص افراد غریبه دست و پایشان را گم كرده و كلمات و واژگان را فراموش می كنند و در كل قادر به انتقال درست منظور و هدفشان به فرد مقابل نمی باشند. همین امر در بسیاری از اوقات باعث ایجاد سوء تفاهم و از دست رفتن بسیاری از موقعیت های خوب زندگی شده است و روز به روز اعتماد به نفس آنها را كمتر و كمتر كرده است.

 

راهكارهایی جهت افزایش اعتماد به نفس

-صحبت كردن در مقابل آینه: این افراد باید روزانه چند دقیقه در مقابل آینه بایستند و با خود در مورد موضوعات متفاوت سخن بگویند. این كار نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شده بلكه تبحر آنها را در صحبت كردن بالا می برد.

 

-محكم صحبت كردن: معمولا افراد با اعتماد به نفس پایین بسیار شل و وارفته سخن می گویند و چون به خود اعتماد ندارند و نگرانند سخنشان اشتباه باشد آرام و زیر لب حرف می زنند. سعی كنید از این به بعد ابتدا در مورد سخنتان خوب بیاندیشید ،بعد بسیار محكم و با صدای بلند سخن بگویید. اندیشیدن قبل از سخن گفتن احتمال اشتباه را بسیار ضعیف می كند.

اعتماد به نفس درازدواج,ازدواج موفق,بالا بردن اعتماد به نفس

-شركت در محافل و اظهار نظر در آنها: افراد پس از طی مرحله بالا باید سعی كنند كه از محافل كوچك شروع كرده و صحبت كنند. این سخن گفتن می تواند در ابتدا از بیان یك یا چند جمله عادی شروع شده و كم كم به بحث های بیشتر و تخصصی تر در جمع ها و گروههای بزرگتر برسد. گاه لازم است این افراد مصداق بارز «حراف» شوند تا بتوانند درست صحبت كردن را بیاموزند.

 

- هراس نداشتن از اشتباهات: فردی كه در سخن گفتن مشكل دارد در ابتدا هنگام سخن گفتن اشتباهاتی چون تپق زدن،‌ اشتباه گفتن، پیدا نكردن كلمات و ... خواهند داشت ولی هرگز نباید به دلیل هراس از این مشكلات و تمسخر اطرافیان از سخن گفتن انصراف دهد. آنها باید بدانند تا وقتی كه این مرحله را نگذرانند نمی توانند خوب و درست سخن بگویند.

 

-پذیرفتن ظاهر خود: برخی از افراد نیز با ظاهر خود مشكل دارند. آنها گمان می كنند كه چهره ای زشت دارند و دیگران حاضر به برقراری ارتباط با افراد زشت نیستند. برخی دیگر به دلیل داشتن وجود مشكلات و نقص های جسمی در اعضای بدن دچار این حس و كناره گیری از جامعه می شوند. تنها راهكار این دسته از افراد این است كه سعی كنند دیدشان را نسبت به خود مثبت كرده و به قول معروف نیمه پر لیوان را ببینند. توجه به زیبایی های ظاهری هم نوعی تشكر از خداوند متعال محسوب می شود و هم اعتماد به نفس فرد را به واسطه دیدن زیبایی هایش دو چندان می كند. این افراد باید بدانند كه هر طور به خود نگاه كنند و هر نظری در مورد خود داشته باشند در اطرافیان نیز تاثیر گذاشته و باعث می شود دیگران نیز در مورد آنها همان گونه فكر كرده و نظر دهند. در این ارتباط برخی از جمله جالبی چون: «تا خودت خودتو قبول نداشته باشی هیچ كس تو رو قبول نمی كنه» استفاده می كنند.

 

-سركوب افكار منفی:‌ گاهی اتفاق می افتد كه افکار منفی به ذهن فرد هجوم می آورد و سعی در دلسرد کردن وی دارد، در این حالت سعی کنید آنها را با یادآوری نقاط قوت و پیروزی هایتان سركوب كرده و نگاه مثبت به خود را جایگزین آن نمایید.

 

-اصلاح در نحوه پوشش و راه رفتن: راهكار دیگر افزایش اعتماد به نفس توجه در نوع پوشش و نحوه راه رفتن است. سعی كنید بیش از قبل به پوشش خود توجه كرده و لباس های مناسب و زیبا بپوشید. علاوه بر این در هنگام راه رفتن نیز قامت خود را كاملا صاف نموده،‌ سرتان را بالا بگیرید و محكم و قرص قدم بردارید.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
جلسه سوم رایگان عزت نفس و اعتماد به نفس: مسئولیت پذیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکی با اعتماد به نفس بالا داشته باشید


به فرزندتان آموزش بدهید که هیچ کاری بازدهی صددرصد ندارد و او می تواند هر کار مثبتی را امتحان کند و در مورد همه چیز دانش بیاموزد.

هفت صبح: این ماجرا ریشه در دوران آدم و حوا دارد. از آن روزگار تا روزگار ما تمامی پدر و مادرها تلاش کرده اند یا حداقل دوست داشته اند که فرزندانی دارای اعتماد به نفس تربیت کنند. تا به حال به گروه بچه هایی که دور هم جمع شده اند و در حال دویدن، بالا رفتن یا پریدن هستند دقت کرده اید. در همین مجموعه پرهیاهو هم هستند کودکانی که عزلت گزیده اند یا از همسالان خود حرف شنوی دارند.

 آنها پیشنهاد نمی دهند و نمی توانند گروهی را رهبری کنند. این کوچولوها دوست ندارند چیزی را برای اولین بار امتحان کنند، جسارت کمی دارند و در بسیاری موارد از پدر ومادرشان کمک می خواهند. ریشه تمامی مثال هایی که بیان شد در خصوصیتی به نام اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس کودکانه ولی شگفت انگیز!

شما الگو باشید

رفتار مثبت والدین بهترین الگو برای کودک است و همینطور جملات منفی که آنها بر زبان می آورند. نشانه ناتوانی در انجام کارها هستند. از آنجا که الگوبرداری دقیق کودکان از رفتار پدر و مادر امری اثبات شده است اگر در حضور کودک از انجام کاری مستاصل شده اید و حتی اگر قادر به انجام کاری نیستید، از جملات منفی استفاده نکنید. توجه داشته باشید فرزند شما به تمام حرکات شما توجه دارد و در ناخودآگاه خود آنها را الگوی زندگی قلمداد می کند.



دل به دریا زدن

به فرزندتان آموزش بدهید که هیچ کاری بازدهی صددرصد ندارد و او می تواند هر کار مثبتی را امتحان کند و در مورد همه چیز دانش بیاموزد. حتی اگر در نهایت آنچه انتظارش را می کشید حاصل نشد هم، او تلاش کرده و این موضوع بسیار ارزشمند است. روانشناسان می گویند یکی از مهمترین خصوصیت های افرادی که اعتماد به نفس دارند، تفکر است.

وقتی کودک شما به خودش اجازه می دهد که کاری را شروع کند حداقل به چند مورد از زوایای مختلف انجام آن فکر خواهد کرد و این به خودی خود بسیار مطلوب است. او را تشویق کنید که در تیم های ورزشی، کلاس های موسیقی یا فعالیت های علمی شرکت کند و فرصت نشان دادن توانایی هایش را داشته باشد.

اعتماد به نفس کودکانه ولی شگفت انگیز!

این موضوع در تقویت اعتماد به نفس او موثر خواهد بود. همچنین می توانید او را به پارک ببرید و اجازه دهید خودش با گروه همسالان بازی کند یا خودش مسیر دوچرخه سواری اش را انتخاب کند. اگر ترس او از این موارد برطرف شود اعتماد به نفسش افزایش پیدا می کند.

کارهای به ظاهر ساده ای مانند سپردن مسئولیت آوردن قاشق و بشقاب سر سفره یا آب دادن به موقع به گلدان ها هم همین اثر را دارد زیرا ترس از انجام کارهای انفرادی را در وجود او به حداقل می رساند.



خودش انتخاب کند

به عنوان پدر و مادر به مسائلی اهمیت می دهید که برای او آزاردهنده هستند. به عنوان نمونه او دوست ندارد لباس هایی با رنگ های هماهنگ بپوشد اما شما دوست دارید او اینگونه باشد. انتخاب های مستقل تاثیر غیرقابل انکاری در شکل گیری اعتماد به نفس کودک دارد، بنابراین اجازه بدهید خودش چند رنگ ناهماهنگ را انتخاب کند. کمی صبر داشته باشید تا زمان انتخاب های درست او فرا برسد و این زمانی است که مطمئن خواهید شد به خودش اعتماد دارد.



جادوی تشویق


تشویق کودکان توجه آنها را به سمت کار خوبی که انجام داده اند، معطوف میکند اما برای این کار هم حد و مرزی قائل شوید. کوچولوها همه چیز را خیلی سریع می آموزند و نباید آنها را به بهانه های واهی تشویق کنید. این حس اعتمادبخش را برای کارهای ساده هدر ندهید تا کوچولوی شما بفهمد کاری که انجام داده خیلی سخت بوده و فقط او از عهده انجام آن برمی آید.

اعتماد به نفس کودکانه ولی شگفت انگیز!



حلال مشکلاتش بشود


اعتماد به نفس بچه ها با حل مشکلاتشان تقویت می شود. اگر دنبال وسیله ای که گم کرده می گردد اجازه بدهید خودش آن را پیدا کند و به توانایی های خودش پی ببرد. اگر بستن دکمه های لباس یا بند کفشش را طول می دهد او را سرزنش نکنید و خودتان این کار را انجام ندهید.

اعتماد به نفس کودکانه ولی شگفت انگیز!

 صبر داشته باشید او خودش موفق خواهد شد. اگر بارها اشتباه داشته باشد هم بالاخره کارهای ساده را انجام خواهد داد و به تنهایی مشکل های بزرگ تر را با اعتماد به نفس بیشتری برطرف خواهد کرد.