سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا پس از تزریق واکسن، واکنش های آلرژیک به وجود می آید؟



تزریق واکسن, واکسن کودک,حسایت به واکسن,حساسیت کودکان به واکسن

والدین باید کودکان خود را از بدو تولد، طبق توصیه پزشک و جدول زمان بندی شده، نسبت به انواع بیماری ها واکسینه کنند و این تزریق واکسن سر موقع باشد، نه با تاخیر.

بسیاری از کودکان پس از تزریق واکسن، عوارض جانبی را نشان می دهند، یعنی نسبت به تزریق واکسن حساسیت دارند. حساسیت به تزریق واکسن در کودکان با علائمی مانند تب و یا بثورات پوستی بروز می کند.

اما گاهی اوقات حساسیت برخی کودکان به بعضی مواد داخل واکسن آنقدر شدید است که نوعی واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی را نشان می دهند که ممکن است کشنده نیز باشد.

چرا پس از تزریق واکسن، واکنش های آلرژیک به وجود می آید؟
حساسیت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن واکنش شدیدی را نسبت به یک ماده که معمولا بی ضرر است نشان می دهد .

شایع ترین موادی که باعث بروز آلرژی می شوند عبارتند از : گردوغبار، کپک، گرده گیاهان، پشم و مو و پر حیوانات ، گزش حشرات و برخی مواد غذایی.

یکی از مهم ترین کارهای پزشکی که سبب بروز آلرژی می شود تزریق واکسن می باشد.
واکسن آنفلوانزا از جمله واکسن های است که با حساسیت کودکان نسبت به تخم مرغ رابطه مستقیم دارد.

بدن انسان هنگام تماس با مواد آلرژی زا، شروع به ترشح هیستامین در خون می کند. علایمی مانند آب‌ریزش بینی، عطسه، ریزش اشک، خارش چشم ها و گوش ها از عوارض ترشح هیستامین در خون هستند.

آسم نیز در برخی موارد به علت بروز آلرژی در کودکان رخ می دهد.

راه های شناخت حساسیت کودک به واکسن
برای آنکه متوجه شوید که آیا کودک‌تان نسبت به تزریق واکسن حساسیت دارد یا نه، گام های زیر را بردارید و آنها را به کار ببندید:

1- والدین اگر فرزند دیگری دارند که قبلا واکسن زده است، باید ببینند که آیا او نسبت به تزریق واکسن حساسیت نشان داده بود یا نه. برخی موارد، حساسیت به واکسن جنبه ارثی دارد.

2- والدین بررسی کنند که این کودک آیا به چیزهای دیگر نیز حساسیت دارد یا نه، مثلا تحقیقات نشان داده کودکانی که به خوردن تخم مرغ حساسیت نشان می دهند، نسبت به تزریق واکسن نیز واکنش نشان می دهند .

واکسن آنفلوانزا از جمله واکسن های است که با حساسیت کودکان نسبت به تخم مرغ رابطه مستقیم دارد.

3- قبل از اقدام به تزریق واکسن کودک خود، ترکیبات واکسن را از پزشک بپرسید، مثلا ژلاتین، جیوه و آنتی بیوتیک ها از مواد مشترک در ساخت واکسن ها می باشند. بنابراین مهم است که بدانید آیا فرزندتان قبلا به این مواد واکنش شدید نشان داده است یا نه .

4- قبل از تزریق واکسن، برای بررسی بیشتر کودک خود، تست آلرژی یا حساسیت برای او انجام دهید. در طی این آزمایش، حساسیت کودک نسبت به واکسن سنجیده می شود.

5- اگر کودک خود را برای تزریق واکسن بردید و پس از تزریق واکسن علایمی مانند ورم، مشکلات تنفسی یا بثورات پوستی در او مشاهده کردید، نسبت به واکنش های آلرژی در او مشکوک شوید.

6- اگر علایم بالا را در کودک خود مشاهده کردید، حتما او را نزد پزشک ببرید تا پزشک علایم را بررسی و نسبت به بر طرف کردن آنها اقدام کند.

7- از مواد غذایی حساسیت زا، لیستی تهیه کنید تا از بروز هر گونه مشکل حساسیت زا در کودک پیشگیری شود.

8- اگر کودکی دارید که مطمئن هستید حساسیت دارد، هنگام مراجعه به پزشک به او اطلاع دهید تا از دادن هر گونه دارو و واکسن حساسیت زا جلوگیری کند.

منبع:farateb.com


ویدیو مرتبط :
نحوه تزریق واکسن به سگ در منزل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزیر بهداشت به جنجال سرنگهای آلوده/ وجود سودهای پنهان در حوزه سلامت



سرنگهای آلوده ,سرنگهای آلوده وارداتی

واکنش وزیر بهداشت به جنجال سرنگهای آلوده/ وجود سودهای پنهان در حوزه سلامت

وزیر بهداشت، وجود سودهای پنهان در حوزه سلامت را عامل انتشار اخبار مربوط به سرنگهای آلوده وارداتی دانست و اظهارداشت: افرادی که چنین اخباری را بازگو می کنند، هدفشان سلامت مردم نیست.

دکتر سید حسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی غذا، به خبرنگاران گفت: دغدغه اصلی دولت و وزارت بهداشت، تامین امنیت و سلامت غذا است.

وی با بیان این مطلب که شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم، افزود: اما این یک مشکل جهانی است و نباید سیاه‌نمایی کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به ویژه در کشورهای در حال توسعه با مشکلات بسیاری در حوزه غذا مواجه هستیم که باید به آنها توجه داشته و در راستای اصلاح آنها گام برداریم. خوشبختانه در دولت جدید و به دلیل اهمیتی که رییس‌جمهور برای ارتباط دستگاه‌ها با انجمن‌های علمی، صنفی و بخش خصوصی قائل است، امید بیشتری داریم تا مواد غذایی که در آینده به دست مردم می‌رسد، ایمن‌تر باشد.

هاشمی از برگزاری جلسات مشترک با سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: امیدواریم خروجی این جلسات مثبت بوده و نتایج اجرایی مهمی در بر داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی خبرنگاری پیرامون مصرف فست‌فود و عادات غذایی‌ وزیر بهداشت، افزود: من هرگز اهل خوردن فست‌فود نیستم و مصرف فست‌فود در منزل ما ممنوع است. تاکنون لب به سوسیس و کالباس نزده‌ام و فرزندانم معمولا بیرون از منزل غذا نمی‌خورند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم خودشان غذای سالم را می‌شناسند، گفت: در این میان ممکن است سلامت و استاندارد مواد غذایی مردم را نگران کند، در حالی که باید آگاه باشند، اگر محصولات غذایی تحت نظارت وزارت بهداشت تولید شده و استانداردها در آن لحاظ شده باشد، مشکلی سلامت آنها را تهدید نمی‌کند.

هاشمی افزود: اکنون سلامت مواد غذایی از دو مسیر وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کنترل می‌شود. البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی به نظارت دوگانه در این خصوص انتقاد دارند که انتقادشان هم وارد است، اما متاسفانه سیستم‌های نظارتی ما توانمند نیستند و دارای اشکالاتی‌اند که باید برطرف شوند.

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت بازار دارویی کشور نیز توضیح داد: پیگیری و بررسی وضعیت دارو به آهستگی اما مثبت پیش می‌رود و اکنون شرایط‌مان نسبت به دو ماه گذشته بهتر است. اما باید مراقبت کنیم و علی‌رغم کج سلیقگی‌هایی که پیش می‌آید، روند موجود را مدیریت کنیم.

وی در ادامه از حل اختلالات ارزی پیش آمده در چند روز گذشته خبر داد و گفت: واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دارو خاطر جمع باشند، زیرا به تدریج با کمک سازمان‌های بیمه‌گر و عوامل تولید و عرضه دارو، به سمت کاهش نگرانی مردم حرکت می‌کنیم.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون انتقال اجساد در جاده‌ها توسط آمبولانسها، افزود: تا جایی که مطلع هستم، مطابق قانون وظیفه انتقال اجساد در جاده‌ها بر عهده وزارت بهداشت نیست. البته خوب است نهادهای دولتی در انتقال اجساد در جاده‌ها کوتاهی نکنند.

وزیر بهداشت همچنین در واکنش به اخباری پیرامون آلوده بودن سرنگهای وارداتی، تاکید کرد: شیطنتی پشت انتشار خبر سرنگهای آلوده بود. متاسفانه سودهای پنهانی در حوزه بهداشت و درمان خوابیده است که این خبرسازی‌ها هم به همان مسئله بازمی‌گردد و گاهی برخی افراد و شرکتها برای رونق بخشیدن به محصولات کمپانی‌های خود، دست به متهم کردن برخی محصولات زده و هدفشان سلامت مردم نیست و متاسفانه در این خصوص دستگاههای دولتی مظلوم واقع می‌شوند./مهر