سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا همیشه خسته ایم؟



 

چراهمیشه خسته ایم

 

آن قدر خسته ای که چشمت هم راحت باز نمی ماند و نمی دانی با این همه خستگی باید چه کرد. احساس می کنی هیچ کاری نکرده ای ولی تمام بدنت کوفته است و دلت می خواهد بخوابی.

احساس همیشگی خستگی در افراد دلایلی دارد که آگاهی از آن می تواند به شما کمک کند آن را از خود دور کنید. موارد زیر از جمله این دلایل است.

 


● خواب ناکافی

 

یکی از رایج ترین و شاید هم نخستین علت خستگی خواب ناکافی است. ممکن است این موضوع، مساله ای بدیهی به نظر بیاید اما تاکید دوباره آن بی دلیل نیست؛ چرا که چنین شرایطی می تواند بر سلامت و تمرکز شما تاثیر منفی و خطرناکی بگذارد. همان طور که بارها و بارها گفته شده است بزرگسالان باید هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب آرام و راحت داشته باشند تا خستگی شان رفع شود.

 

اگر به بی خوابی دچار هستید باید بدانید درمان این مشکل نیز چندان سخت نیست. شما باید برنامه ای منظم برای خود در نظر بگیرید و خواب را در اولویت بگذارید. تلویزیون، رایانه ، تلفن همراه و... را از اتاق خواب خارج کنید و راحت بخوابید. اگر باز هم مشکل دارید از پزشک کمک بگیرید.

 


● آپنه خواب (Sleep Apnea)

 

بعضی از افراد فکر می کنند به اندازه کافی می خوابند، اما متوجه نیستند که آپنه خواب، کار را مشکل می سازد. به طور خلاصه تنفس شما طی شب قطع شده و دوباره برمی گردد. هر وقفه، شما را برای لحظه ای بیدار می کند، اما بیدار شدنی که ممکن است شما از آن آگاه هم نشوید؛ نتیجه این است که علی رغم این که ۸ ساعت کامل در رختخواب هستید، شما کم خوابی دارید. پس به دنبال علت و درمان آن باشید.

 

 

● تغذیه ناکافی

 

از دیگر عواملی که منجر به خستگی می شود، خوردن بسیار کم مواد غذایی است، اما خوردن نادرست مواد غذایی نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. رژیمی متعادل کمک می کند تا قند خون شما در محدوده طبیعی باشد و از بروز بی حالی زمانی که قند خون پایین می آید، جلوگیری می کند.

پس همیشه صبحانه کامل بخورید و در طول روز از مواد غذایی مغذی استفاده کنید.

 

 

● کم خونی


کم خونی از علل شایع خستگی در میان زنان است.

برای کم خونی ناشی از کمبود آهن مصرف مکمل های آهن و غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، لوبیا و غلات غنی شده می تواند کمک کند. البته در این شرایط مراجعه به پزشک را نیز نباید فراموش کرد.

 

 

● افسردگی

 

شاید شما فکر کنید که افسردگی اختلالی احساسی است، اما می تواند باعث بسیاری از علائم جسمی نیز بشود؛ خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها از جمله علائم شایع هستند.

 

 

● کم کاری تیروئید

 

تیروئید غده کوچکی جلوی گردن است که وظیفه کنترل متابولیسم بدن (سرعتی که بدن سوخت را تبدیل به انرژی می کند) را بر عهده دارد. زمانی که این غده فعالیت کمتری داشته باشد و عملکرد سوخت و ساز بدن بسیار آهسته صورت گیرد، ممکن است احساس بی حالی داشته باشید.

 

چراهمیشه خسته ایم

 

● کافئین

 

مصرف کافئین در حد متوسط می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند ضربان قلب، فشار خون و حس عصبانیت را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد آن در بعضی از افراد موجب خستگی هم می شود.

 

پس بتدریج مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه یا داروهایی را که حاوی کافئین هستند کاهش دهید. قطع ناگهانی کافئین می تواند موجب خستگی شود.

 


● عفونت پنهان دستگاه ادراری

 

اگر تاکنون عفونت دستگاه ادراری (UTI) داشته اید، احتمالا با سوزش و حس فوریت برای دفع ادرار آشنا هستید. اما عفونت همیشه با این علائم واضح خود را نشان نمی دهد. در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها نشانه باشد و تست ادرار می تواند بسرعت این موضوع را روشن کند.

 


● دیابت

 

در افراد مبتلا به دیابت، سطح بالایی از قند به جای ورود به سلول های بدن (جایی که می تواند به انرژی تبدیل شود) در خون باقی می ماند. این حالت هم می تواند خستگی را به جسم شما بکشاند، پس اگر خستگی دائم و غیرقابل توضیحی را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

 


● کم شدن آب بدن

 

خستگی می تواند نشانه ای از کم آبی بدن نیز باشد. چه شما در حال انجام تمرین های ورزشی باشید و چه پشت میز نشسته و مشغول کار باشید، بدن شما برای کار کردن و خنک نگه داشتن خود به آب نیاز دارد. پس در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

 


● بیماری های قلبی

 

هنگامی که حین انجام فعالیت های روزانه (مانند نظافت منزل) خستگی بروز می کند، ممکن است نشانه ای از مشکلات قلبی باشد. اگر حس می کنید به اتمام رساندن کارهایی که قبلا آسان بود بسیار دشوار شده حتما با پزشک مشورت کنید.

 


● حساسیت های غذایی

 

بعضی پزشکان معتقدند حساسیت های غذایی پنهان، می توانند شما را خواب آلوده کنند. اگر خستگی شما پس از خوردن غذا تشدید می شود، ممکن است به چیزی که خورده اید آلرژی داشته باشید. البته به صورت خفیف و نه به حدی که موجب خارش یا کهیر شود؛ فقط به قدری که شما را خسته کند.در این صورت سعی کنید مصرف غذاهای خاصی را که باعث خستگی شما می شوند، حذف کنید یا از پزشک کمک بگیرید.

 

 

● سندرم خستگی مزمن

 

اگر خستگی شما بیش از ۶ ماه طول کشیده یا به قدری شدید است که نمی توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید، احتمال سندرم خستگی مزمن نیز ممکن است. این حالت می تواند علائم مختلفی داشته باشد اما خستگی مداوم و غیرقابل توضیح، علت اصلی است.

 

 

● ورزش؛ راه درمان

 

اگر شما احساس خستگی جزئی دارید که به هیچ کدام از بیماری های جسمی نیز مربوط نیست، ممکن است راه حل مشکل، ورزش باشد. تحقیقات نشان داده اند افراد بزرگسال و سالم اما خسته می توانند با برنامه ورزشی ملایم، افزایش قابل توجهی در سطح انرژی خود داشته باشند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان به مدت ۲۰ دقیقه با سرعتی ملایم از دوچرخه ثابت استفاده کردند؛ نتایج چنین بیان شد که انجام این کار فقط ۳ بار در هفته برای مبارزه با خستگی کافی است.

منبع: jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
‫زندگی آدمای همیشه خسته‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همیشه خسته ام، دکتر!



 

همیشه خسته ام، دکتر!

 

زن و مرد، پیر و جوان اما چه اتفاقی می‌افتد كه احساس خستگی و كسالت بر ما چیره می‌شود؟


خستگی، محصول زندگی مدرن امروزی است. این روزها همه از خستگی شكایت می‌كنند؛ آیا انجام كارهای ساده برایتان دشوار شده و باوجود استراحت و خواب كافی، باز هم نمی‌توانید از جایتان تكان بخورید؟

 

شاید شما هم در معرض ابتلا به نشانگان خستگی مزمن باشید. گفت‌وگوی ما را با دكتر امیرعلی سهراب‌پور، متخصص داخلی و استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران بخوانید تا بیشتر در این مورد بدانید...

 

آقای دكتر! لطفا در مورد نشانگان خستگی مزمن برایمان بگویید.

 

«نشانگان خستگی مزمن» بیماری بسیار شایعی است و در چند سال اخیر علم پزشكی توجه بیشتری به آن نشان داده است. در كتاب‌های پزشكی 300 سال قبل، مطالب زیادی درباره‌ این نشانگان نوشته‌‌ شده و تعریف مركز كنترل بیماری‌‌های آمریكا در مورد آن چنین است: «نشانگان خستگی مزمن نوعی اختلال در روند فعالیت‌های جسمی و روانی فرد است كه حداكثر بیش از 6 ماه طول كشیده باشد.»

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به این بیماری، به بیماری دیگری دچار نیستند. گاهی خستگی آنقدر شدید است كه شخص قادر به ادامه فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و اجتماعی نیست و با استراحت هم بهبود نمی‌یابد. خستگی تمام بدن را احاطه می‌كند و فعالیت بدنی و توان فرد را از او می‌گیرد.

 

بیماران با چه شكایتی مراجعه می‌كنند؟

 

بیشتر بیماران شروع خستگی را به خاطر دارند. مثلا می‌گویند تابستان پارسال سرماخوردم و از آن پس این وضعیت در من باقی‌مانده است. علاوه بر خستگی طول كشیده بیش از 6 ماه، 8 علامت دیگر هم وجود دارند و برای اثبات این بیماری باید 4 مورد از این 8 مورد نیز در فرد دیده شوند: گلودرد، دردهای عضلانی، دردهای پراكنده مفاصل بدون تورم و خون‌ریزی، سردردهای بسیار شدید، احساس خستگی حتی بعد از خواب كافی، خستگی شدید بعد از پیاده‌روی یا كوهنوردی كه بیش از 24 ساعت به طول بینجامد، ناتوانی در تمركز و كم‌حافظگی.

 

مهم‌ترین علت این بیماری چیست؟

 

علت نشانگان خستگی مزمن هنوز ناشناخته باقی مانده و حتی پزشكان نمی‌دانند كه این بیماری، روانی است یا جسمی یا تركیبی از هر دو؛ اما بیشتر افراد مبتلا دچار افسردگی هستند. به همین دلیل بعضی?ها معتقدند خستگی مزمن یكی از نشانه‌های بیماری افسردگی است و عده دیگری می‌گویند پدیده جسمی است و در اثر طولانی شدن افسردگی بروز می‌كند.

 

برای كشف علت بیماری روی جنبه‌های غیرروان‌پزشكی مانند بیماری‌های عفونی، اختلال‌های سیستم اعصاب محیطی مركزی، هورمونی و... بررسی و تحقیق شده است ولی هیچ‌كدام نتوانستند با قطعیت دلیل بروز آن را تایید كنند.

 

شیوع این مشكل در میان مردم چقدر است؟

 

میزان شیوع و بروز دقیق نشانگان خستگی مزمن نامعلوم است اما در بعضی از جمعیت‌ها به 5 تا 8 درصد می‌رسد. بیماری در دهه دوم و سوم بروز می‌كند و زن‌ها 2 برابر مردان دچار آن می‌شوند.

 

آزمایش‌های بیماران چگونه است؟

 

وقتی بیمار با این علایم مراجعه می‌كند. ما همه آزمایش‌ها را درخواست می‌كنیم و بیمار را از نظر هورمونی، خونی، بدخیمی‌های نهفته و عملكرد كلیه و كبد و آنزیم‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم. وقتی همه جواب‌ها طبیعی بود، با اطمینان می‌گوییم كه شخص مبتلا به یك بیماری زمینه‌ای یا داخلی نیست.

 

درمان چیست؟

 

چون هیچ دلیلی برای بیماری وجود ندارد، كاملا طبیعی است كه درمانی هم نداشته باشیم. درمان‌های دارویی هم تاكنون رضایت‌بخش نبوده‌است. مبتلایان نباید به دنبال قرص‌ یا دارو باشند و تكنیك‌هایی مانند فیزیوتراپی و ورزش هم تا حدودی نشانه‌ها را كاهش می‌دهند.

 

برخی از پزشكان انواع ویتامین‌ها، مكمل‌ها یا آنزیم‌ها را تجویز می‌كنند تا روی متابولیسم و كاركرد عضلات اثر بگذارد ولی این نیز از نظر تئوری بی‌فایده است اما گاهی بیمار با مصرف همین مكمل‌ها یا ویتامین‌ها احساس رضایت می‌كند كه در این صورت ما سعی می‌كنیم تا این نحوه درمان را ادامه دهیم. البته این یك تاثیر روانی و تلقینی، مشابه تاثیر دارونماست تا تاثیر واقعی. برای كمك بیشتر به مبتلایان لازم است از روان‌پزشكان كمك بگیریم. روان‌پزشك می‌تواند با صحبت‌ و مشاوره مشكل را ریشه‌یابی كند مثلا ممكن‌است افسردگی و اضطراب در فرد باعث بروز خستگی مزمن شده باشد.

 

آیا بیماران می‌توانند امیدوار باشند كه روزی بهبود یابند؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد اگر بیماری به مدت زیادی طول بكشد امید كمتری برای بهبود آن وجود دارد. نشانگان خستگی مزمن خطری برای جسم ندارد و به هیچ‌وجه بیماری كشنده‌ای محسوب نمی‌شود اما روی كیفیت زندگی بیماران اثر می‌گذارد. بعضی از بیماران خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

منبع : Salamat.ir