سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا دچار گرفتگی گردن می شویم و چگونه آن را برطرف کنیم؟



گردن درد, درمان گردن درد

شما می‌توانید از یک کمپرس گرم برای کاهش درد و سوزش گردن‌تان استفاده کنید

 

آیا هر چند وقت یک‌بار حس می‌کنید که سنگینی تمام دنیا روی شانه‌ها و گردن‌تان قرار دارد؟ آیا کارتان گاهی اوقات به معنای واقعی کلمه مانند تیری است که در گردن‌تان فرو می‌رود؟ اگر اینطور است شاید وقت آن باشد که دست از کار بکشید و کمی استراحت کنید. کار زیاد، استرس و گاهی اوقات تنبلی می‌تواند باعث گرفتگی گردن‌تان شود.

 

تنها راه برای شل کردن این گره‌ها آن است که کمی استراحت کرده و تنوع ایجاد کنید. سفتی گردن به عنوان یکی از خطرات بالقوه محل کار در نظر گرفته می‌شود که نه تنها می‌تواند باعث درد شما شود بلکه ممکن است حرکت را برای شما بسیار دشوار سازد. اگر می‌خواهید که جلوی کشیدگی عضلات و بی تحرکی در زندگی و در نتیجه در گردن‌تان بگیرید، دست به کار شوید و در محل کارتان، یک برنامه تناسب اندام سالم را دنبال کنید. گردن شما برای این کار سپاسگزارتان خواهد بود. اگر از سفتی گردن رنج می‌برید، نکات زیر که در مورد چگونگی خلاص شدن از شر سفتی گردن است شما را به آرامشی که به دنبالش بودید، می‌رساند.

 

خلاص شدن از شر گرفتگی گردن
هر کاری از خیره شدن به کامپیوتر برای مدت زمان طولانی تا خوابیدن در وضعیت‌های غیرعادی می‌تواند باعث سفتی گردن شما شود. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این وضعیت آزار دهنده، این است که صفحه نمایش کامپیوترتان را در یک وضعیت راحت تنظیم کنید یا وضعیت خوابیدن‌تان را به یک وضعیت راحت تر تغییر دهید.

 

اگر گردن دردتان مشکل بسیار زیادی برایتان ایجاد کرده، انجام تمرینات مخصوص سفتی گردن مانند خم کردن گردن به دو طرف، خم کردن گردن به عقب، چرخش گردن و حتی مقاومت رو به جلو (قرار دادن دست‌ها روی پیشانی و فشار دادن گردن به جلو) می‌تواند باعث شود که احساس بهتری داشته باشید. با این‌حال قبل از چرخاندن گردن‌تان با یک پزشک مشورت کنید زیرا هر حرکت اشتباه می‌تواند باعث شود گردن‌تان برای همیشه پیچ خورده بماند.

 

گردن‌تان گرفته؟

اگر اینطور است یک کمپرس گرم و سرد را امتحان کنید و گردن‌تان را دوباره روبه راه کنید. شما می‌توانید از یک کمپرس گرم برای کاهش درد و سوزش گردن‌تان استفاده کنید. با این‌حال اگر متوجه هرگونه التهاب روی گردن‌تان شدید، می‌توانید برای یک تسکین سریع، همیشه به کمپرس یخ متوسل شوید.

 

ساعت‌های طولانی در دفتر یا پای تلفن ممکن است گردنتان را خشک کند. از جایتان بلند شوید و سریع به سمت راهروی شرکت بروید و تمام وسایلی که برای کارتان نیاز دارید را تنظیم کنید تا فرصت داشته باشید هر از گاهی دست از کار بکشید. با این کار می‌توانید کمی از گرفتگی گردن‌تان کم کنید.

 

گاهی اوقات چیزی مانند یک دوش آب گرم می‌تواند گردن منقبض و سفت شما را شل کند و باعث شود احساس بهتری داشته باشید. یک ماساژ خوب نیز به همان اندازه مؤثر است. شما می‌توانید به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید یا تحت درمان کایروپراکتیک قرار بگیرید.

 

گاهی اوقات عوض کردن بالش‌تان نیز می‌تواند مؤثر واقع شود. اگر علاقه دارید که روی بالش اسفنجی و نرم بخوابید، شاید زمان آن باشد که بالش‌تان را با یک بالش سبک تعویض کنید تا احساس بهتری داشته باشید. با این حال اگر گردن درد شما واقعا جدی است، انتخاب یک بالش ارتوپدی می‌تواند مفید باشد. 

منبع:fitnessmagazine.ir


ویدیو مرتبط :
چرا دچار گرفتگی عضلات می شویم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر دچار برق گرفتگی شویم



جریان الکتریسیته, آموزش کمکهای اولیه, پریز برق

 

فرض کنید همسر شما در حال شستشوی دیوار آشپزخانه است که ناگهان مقداری آب به داخل یکی از پریزها نفوذ و همسرتان دچار برق گرفتگی می شود. رنگ او پریده و بسیار وحشت زده است. در این زمان چه می کنید؟

بسیاری از افراد هنگام نظافت و شستشوی آشپزخانه یا نصب لوستر دچار برق گرفتگی می شوند. در این زمان، بهترین اقدام آن است که بلافاصله برق را از کنتور قطع کنید.

اگر هم به کنتور دسترسی ندارید، سعی کنید به مصدوم نزدیک شوید و او را با اشیای خشک و ابزار نارسایی چون چوب یا پلاستیک از منبع برق جدا کنید. اگر هنگام نزدیک شدن به مصدوم احساس مور مور شدن و قلقلک در پاها کردید، بلافاصله بایستید.

این حس به شما علامت می دهد که شما روی زمین پر الکتریسیته هستید و جریان برق از یک پای شما وارد شده و از پای دیگر خارج می شود. در این زمان آرامش خود را حفظ کنید و فوری یک پای خود را از روی زمین بلند کرده، بچرخید و برگردید تا از این محیط خارج شوید.

برق گرفتگی وقتی اتفاق می افتد که برق مسیر رفت و برگشت داشته باشد. در این مواقع فرد یا باید روی یک پا بایستد یا ۲ پا را کامل به هم چسبانده تا در صورت ورود برق راهی برای خروج آن نباشد و خطر به حداقل رسد.

خطرناک ترین حالت برق گرفتگی زمانی است که جریان برق از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود. در این هنگام جریان برق از قلب و ریه گذشته و می تواند باعث از کار افتادن این اعضا و در نهایت منجر به مرگ شود.

 

● چه باید کرد؟

۱ ـ با توجه به موارد ایمنی ذکر شده، مصدوم را از جریان برق جدا کنید.

 

۲ ـ تعداد تنفس و نبض مصدوم را شمارش کنید و اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

۳ ـ امکان دارد مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، سرگیجه، رخوت، کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب، دچار شوک شود. بنابراین فوری او را به پشت بخوابانید و پاهای او را ۲۰ سانتی متر (یک وجب) بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یک پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل رسد.

 

۴ ـ گاهی برق گرفتگی با سوختگی همراه است. اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید، اما اگر سوختگی عمیق بود، مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی برسانید.

 

● توجه:

خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یک میلیون بار بیشتر از بدن خشک است. اگر با برق سرو کار دارید، دمپایی یا کفش هایی با عایق خشک بپوشید و سعی کنید هیچ قسمتی از بدن تان به طور مستقیم با زمین در تماس نباشد. با دست مرطوب و خیس به کلید، پریز و وسایل برقی دست نزنید و هنگام نظافت مراقب باشید تا آب به تجهیزات برقــی و کنتـــــور پاشیــده نشود.

منبع:jamejamonline.ir