سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا در تابستان خشن می‌شویم؟


بالا رفتن دمای هوا می‌تواند بدن ما را دستخوش تغییرات بسیاری كند. این تغییرات همیشه هم جسمی نیستند؛ هوای گرم، روان ما را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به یكی از این تاثیرات، افزایش خشونت و علائم رفتاری‌ای است كه به عقیده محققان در شرایط اقلیمی مناسب كمتر به سراغ ما می‌آیند





هوای گرم به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم بر روان ما تاثیر می‌گذارد و با تقویت نوعی احساس خصومت و پرخاشگری در افراد و افزایش اندیشه‌های خصمانه، واكنش‌های نابهنجاری را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد. دانشمندان سال‌هاست كه برای اثبات این ادعا تلاش می‌كنند و تحقیقات پیاپی آن‌ها در 10‌ساله اخیر بر همان ادعای قبلی صحه گذاشته است كه «خشونت و جنایت در مناطق گرم جهان بیشتر از مناطقی كه شرایط مساعد آب‌وهوایی دارند اتفاق می‌افتد.» این ادعای دانشمندان به نگرانی جهانی تبدیل شده و محققان سعی كرده‌اند كه هر یك در كشورشان چنین آزمایشی را انجام دهند. برای مثال آمریكایی‌ها به این نتیجه رسیدند كه در مناطق این كشور كه هوای گرم‌تری دارد، آمار جنایات به شكل قابل‌تأملی بالاتر است. آن‌ها می‌گویند، آدم‌هایی كه در هوای مساعد زندگی می‌كنند عادات بد رفتاری كمتری دارند و بیشتر می‌توان از آن‌ها انتظار رفتار منطقی داشت. دانشمندان معتقدند، ساكنان مناطق خنك‌تر آدم‌های صادق‌تر و بی‌شیله‌پیله‌تری هستند. فرضیه آن‌ها كه «فرضیه گرما» نام گرفته، می‌گوید هوای گرم آدم‌ها را تحریك‌پذیرتر و خشم و برانگیختگی را در آن‌ها تقویت می‌كند.



 چگونه در گرما کار کنیم؟

برای بسیاری از ما، تابستان زمان خوبی برای گردش در عصرهای بلند تابستانی و زمان مناسبی برای سفر كردن و غذاخوردن در فضای آزاد است. اما برخلاف عده‌ای كه تابستان را فصل فراغت و لذت می‌دانند، این 3 ماهه برای برخی افراد زمانی ناخوشایند و طاقت‌فرساست. كسانی كه در محیط‌های كاری گرم مجبور به انجام كارهای سخت و پرتحرك هستند، بدون شك كمترین لذت را از تابستان می‌برند. برای آن‌ها این فصل از مشكلات جسمانی، خستگی و استرس‌هایی انباشته است كه همگی از گرما ناشی می‌شوند. كاركردن در محیط گرم استرس‌هایی را به همراه دارد. این استرس‌ها و تاثیرات روانی ممكن است گاهی به خاطر افزایش تعریق بدن به‌وجود بیایند یا گاهی از قرار گرفتن بلندمدت زیر نور گرم خورشید حاصل شوند. تغییر در سرعت وزش باد و تغییرات دیگری كه در شرایط اقلیمی رخ می‌دهد، عواملی‌ هستند كه جسم و روح افراد را با خود درگیر می‌كنند. بدون شك در این شرایط افرادی كه سابقه فشار خون یا بیماری قلبی هم دارند، بیشتر از دیگران آزار می‌بینند و تحت‌تاثیر این شرایط قرار می‌گیرند. بدن ما در مواجهه با گرما به شیوه‌های مختلفی واكنش می‌دهد. تغییرات تنفسی، تعریق، تغییر در جریان خون و... می‌تواند برخی از واكنش‌های ظاهری بدن به هوای گرم باشد.



   چند پیشنهاد برای كارفرما‌ها

انجام كارهای سخت و پرتحرك در گرم‌ترین مناطق، مسئله‌ای نیست كه به راحتی بتوان از كنار آن گذشت. اختلالات ناشی از گرما، هم می‌تواند برای كارمندان مشكل‌ساز شود و هم كارفرما‌ها را به دردسر بیندازد. شاید در برخی مناطق نتوان برای خنك شدن هوا كار زیادی انجام داد اما با رعایت برخی نكات بهتر می‌توان اوضاع را مدیریت كرد.

گرما را كنترل كنید: یكی از پیشنهاد‌ها، استفاده از راهكارهای مهندسی كنترل است. به این طریق با رعایت چند نكته ساده می‌توان اوضاع را تا حدودی بهتر ساخت:
  •   در مكان‌هایی كه بیشتر در معرض گرما هستند، سیستم مناسب تهویه را برقرار كنید.
  •  منبع گرما را بپوشانید تا گرمای كمتری به منطقه نفود كند.
  •  منافذ نشت بخار را از بین ببرید.
  •  سعی كنید به جای استفاده از نیروی انسانی، در كارهایی كه قابلیت انجام شدن با ماشین‌ها را دارند، از وسایل مكانیكی استفاده كنید.



   آموزش دهید

كارمندان باید با تهدیدهای گرما آشنا شوند و علائم ناشی از اختلالاتی را كه گرما دلیل اصلی‌شان است، بشناسند. وقتی دمای بدن ما بالا می‌رود، شرایط برای بروز استرس ناشی از گرما فراهم می‌شود. استرس ناشی از گرما مشكلات دیگری را هم در پی دارد. خستگی، گرمازدگی، بی‌رمقی، گرفتگی عضلات، بیحالی و اگزما همه از مشكلاتی هستند كه به خاطر گرم شدن هوا به‌وجود می‌آیند. اغلب آدم‌ها نشانه‌های این اختلالات را با هم  اشتباه می گیرند و فكر می‌كنند كه برای درمان تمامی آن‌ها می‌توانند از یك راهكار استفاده كنند. اما شناخت این عوارض و راه درمان‌شان مسئله مهمی است كه باید از آن آگاه شد. كارفرماها باید بعد از استخدام افراد برای كار كردن در محیط‌های گرم، در جلساتی آن‌ها را آگاه كنند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند.



   وزن كنید

افراد در وزن‌های مختلف به شكل متفاوتی با محیط كنار می‌آیند. برای كارفرمایان كارخانه‌ها و كارهای سخت، لازم است كه از وزن كاركنان‌شان آگاه باشند. آن‌ها با آگاهی از اینكه افراد چاق بیشتر از گرما آسیب می‌بینند و به تبع كم‌تحمل‌تر می‌شوند، باید مسئولیت كارها را تفویض كنند. گرما برای همه سخت است اما محول كردن كارهای پرتحرك و سخت به آدم‌های چاق‌- آن هم در گرم‌ترین نقاط- هم می‌تواند به آنها آسیب بزند و هم با بیمارشدن‌شان سرعت انجام كار را تحت‌تاثیر قرار دهد.



خنك بپوشید، بنوشید

 خنك بپوشید: لباس‌های خنك و كم‌وزن بپوشید و سعی كنید لباس‌هایی از پارچه كتان نازك انتخاب كنید تا تعریق‌تان را بیشتر نكند. اگر در فضای باز كار می‌كنید استفاده از كلاه‌های آفتاب‌گیر نخی یا كتان هم می‌تواند كمی از آفتاب‌خوردگی سر و صورت‌تان جلوگیری كند.

  خنك بنوشید: خستگی یكی از شایع‌ترین مشكلات ناشی از گرماست. این اختلال در شرایطی اتفاق می‌افتد كه افراد به انجام كارهای سخت مشغولند و تعریق بالایی دارند اما در مقابل به میزان كافی آب نمی‌نوشند. برای توصیف این وضعیت می‌توان تنها از 3 واژه استفاده كرد: خیس، رنگ‌پریده و خسته. این اختلال نشانه‌هایی چون تعریق، بی‌انرژی‌شدن و خستگی زیاد از حد، حالت تهوع، بالا رفتن دمای بدن و رنگ‌پریدگی دارد. برای برطرف كردن این مشكل تنها باید در هوای خنك دقایقی استراحت كرد و نوشیدنی‌های خنك بدون كافئین را مصرف كرد. بهترین پیشنهاد برای كاهش آسیب‌های گرما آب خنك است اما نوشابه‌های خنك هم توصیه بدی برای این شرایط نیست. نوشیدن آب فقط در زمانی كه احساس تشنگی می‌كنید برای‌تان لازم نیست بلكه شما هنگامی كه به كارهای سخت و پرتحرك در هوای گرم مشغول هستید بیشتر به آن نیاز دارید. اگر آدم‌ها در شرایط طبیعی در تابستان به حدود 12 لیوان آب احتیاج دارند، بدن كسانی كه فعالیت بدنی بیشتری دارند و در محیط گرم‌تری هستند قطعا به میزانی بیشتر محتاج است.

  برنامه‌ریزی كنید: شاید لازم باشد كه در گرم‌ترین روزهای سال كمی برنامه كارتان را تغییر دهید. اگر برای‌تان ممكن است كارهای سخت را برای ساعات خنك‌تر روز بگذارید. با آگاهی از برنامه هواشناسی می‌توانید برنامه دقیق‌تر و عملی‌تری داشته باشید. در این شرایط لازم است كه ساعات كاری‌تان را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی كنید. این تقسیم كه براساس میزان گرمی هوا صورت می‌گیرد، مسئولیت‌های شما را هم چند بخش كرده و كار كردن را برای‌تان راحت‌تر می‌كند. كارهای سنگین‌تر را برای ساعات خنك‌تر بگذارید و در ساعات گرم‌تر كارهایی را انجام دهید كه تحرك بالایی را از شما طلب نمی‌كنند.


ویدیو مرتبط :
دانلود رایگان فیلم تابستان داغ|تابستان داغ|full hd|hq|4k|hd|1080p|720p|480p

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا در هوای گرم خشن تر می‌‌شویم؟


همه ما در شرایطی که هوا گرم است، احساس کلافگی می‌کنیم. شاید در روزهای گرم بیشتر شاهد دعوا در اماکن عمومی بوده‌اید یا خبرهای بیشتر و شاید هم دردناک‌تری از خشونت شنیده‌اید، اما چرا؟

همه ما در شرایطی که هوا گرم است، احساس کلافگی می‌کنیم. شاید در روزهای گرم بیشتر شاهد دعوا در اماکن عمومی بوده‌اید یا خبرهای بیشتر و شاید هم دردناک‌تری از خشونت شنیده‌اید، اما چرا؟