سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا بازیگران جوان می مانند؟


گفت و گو با چهار ستاره ای که هنوز می توانند در نقش خانم های جوان ظاهر شوند.


مجله سیب سبز: حتما می‌خواهید بدانید بازیگرانی كه پس از گذشت سال‌ها هنوز هم می‌توانند در نقش دختران جوان ظاهر شوند و همان چهره نوستالژی فیلم‌های سال‌ها قبل را تداعی می‌كنند، چه كاری برای جوانی خود انجام می‌دهند. برای پاسخ به حس كنجكاوی مخاطبان، سراغ چند نفر از بازیگرانی كه پس از سال‌ها هنوز جوان به نظر می‌رسند، رفته‌ایم تا اسرار این جوانی را از زبان خودشان بازگو كنیم.

آتنه فقیه‌نصیری

كینه‌ای نیستم

از سال 71 كه مردم او را در نقش «خاله سارا» و در قاب تلویزیون دیدند تا الان تغییر چندانی در چهره آتنه فقیه‌نصیری ندیده‌ایم. او كه 47 ساله است، هنوز همان چهره سال‌های جوانی خود را حفظ كرده و به‌اصطلاح عامیانه «تكون نخورده». او درباره رازهای جوان‌ماندنش به سیب سبز می‌گوید: من از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌كنم، اما سعی می‌كنم غذای سالم بخورم. خوابیدن به‌موقع در شب برای ما كه شغل سخت بازیگری داریم تا حدی سخت است، ولی سعی می‌كنم شب‌ها زود بخوابم.

خانم ها  خیال پیر شدن ندارند

به‌علاوه آنچه در رابطه با جوان ماندن تاثیرگذار بوده این است كه من به صورت روزانه و روتین آرایش نمی‌كنم، معمولا صورتم را با یك شامپوی معمولی می‌شویم و تنها چیزی كه برای پوستم مصرف می‌كنم كرم مرطوب‌كننده است. شاید بخشی از اینكه می‌گویند من جوان‌تر از سنم نشان می‌دهم به ویژگی‌های ژنتیكی مربوط باشد. به علاوه چیزی كه به لحاظ روحی در من وجود دارد و به نظرم اهمیت دارد، این است كه به كسی حسودی نمی‌كنم؛ به‌نظرم حسودی یا دیگر ویژگی‌های درونی شخصیت می‌تواند در چهره فرد متجلی شود.

خوشبختانه در زندگی‌ام برای چیزی حسرت یا غبطه نخورده‌ام و از این لحاظ در آرامش روحی هستم؛ همچنین كینه‌ای از كسی به دل نمی‌گیرم كه به‌نظرم این موضوع برای شادابی و جوانی آدم‌ها مهم است. اگر مساله‌ای پیش بیاید سعی می‌كنم، بگذرم و كینه به دل نداشته باشم، این خصلت بیشتر به خود فرد كمك می‌كند تا آرامش را تجربه كند. به هرحال تصور می‌كنم مسائل مربوط به درونیات و آرامش روحی می‌تواند در جوانی و شادابی افراد تاثیرگذار باشد.


ستاره اسكندری

كنجكاو و ماجراجو هستم

41 ساله است، اما چهره‌اش این را نشان نمی‌دهد و هنوز هم می‌تواند در نقش دختران جوان‌تر از خودش ایفای نقش كند. ستاره اسكندری از اینكه جوان‌تر از سنش به‌نظر می‌آید، تعجب می‌كند و به سیب سبز می‌گوید: خودم تصور نمی‌كنم جوان‌تر از سنم نشان بدهم و كار خاصی هم برای جوان ماندن انجام نداده‌ام. شاید مهم‌ترین چیزی كه در حفظ جوانی‌ام تاثیر داشته، خوردن میوه و سالاد است. من به میوه خصوصا انواع سالادها علاقه دارم. به‌نظرم اگر آدم‌ها نگران بالا رفتن سن‌شان نباشند و به آن فكر نكنند، اتفاقا جوان‌تر می‌مانند.

خانم ها  خیال پیر شدن ندارند

من حس می‌كنم با آنكه سنم بالاتر رفته اما روحیه‌ام از قبل جوان‌تر شده است؛ آن حس كنجكاوی، ماجراجویی و تحركی كه بیشتر در جوان‌ها دیده می‌شود را در این سال‌ها بیشتر در خودم حس می‌كنم. به‌نظرم زمانی كه آدم‌ها جوان‌تر هستند تصور می‌كنند همیشه زنده‌اند و شاید از لحظه‌های زندگی كمتر استفاده كنند؛ درحالی‌كه وقتی سن كمی بالاتر می‌رود، انسان قدر زندگی‌اش را بیشتر می‌داند و دوست دارد تا آخرین لحظه به زندگی پرانرژی ادامه بدهد.

انگار از یك دورانی به بعد آدم دلش می‌خواهد همه كارهایی كه دوست دارد را انجام بدهد و همین نوع نگاه به زندگی هم در چهره افراد بازتاب پیدا می‌كند. من این روزها تصور می‌كنم انرژی بیشتری دارم و جوان‌تر از سال‌های جوانی‌ام هستم.


مرجانه گلچین

همیشه خوشحالم

شاید باور نكنید خانم شادابی كه در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون می‌بینید 47 ساله باشد. مرجانه گلچین از آن دست بازیگرانی است كه خیال خداحافظی با جوانی و ورود به میانسالی را ندارد. از او خواستیم به مخاطبان سیب سبز بگوید كه چه عواملی باعث شده همچنان به‌عنوان یك بانوی جوان شناخته شود. او به سیب سبز می‌گوید: من سعی می‌كنم سالم زندگی كنم و از هرچیزی كه برای بدنم مضر است تا حد امكان دوری كنم. اگرچه ورزشكار نیستم، اما سعی می‌كنم فعالیت بدنی داشته باشم، برای همین پیاده‌روی می‌كنم. رژیم غذایی خاصی ندارم كه مثلا گیاهخوار باشم یا از مصرف بعضی غذاها اجتناب كنم؛ معمولا غذاهای خانگی را به فست‌فود‌ها ترجیح می‌دهم.

خانم ها  خیال پیر شدن ندارند

برخی مواقع مثل زمان‌هایی كه سر صحنه هستم مجبورم غذای بیرون بخورم، اما در بین همین غذاها هم سعی می‌كنم مراقب نكات مربوط به سلامتی باشم. چندان اهل این نیستم كه كرم یا ماسك مخصوصی استفاده كنم یا مراقبت‌های ویژه‌ای از پوستم داشته باشم، اما سعی می‌كنم پوستم را مرطوب نگه دارم و حتما از ضدآفتاب استفاده كنم. به‌نظرم كرم ضدآفتاب بیش از دیگر محصولات بهداشتی، برای حفظ جوانی و پیشگیری از پیری پوست موثر است. من زیاد آب می‌نوشم و این موضوع می‌تواند در حفظ سلامتی و جوانی موثر باشد. اگر از همه این موضوعات بگذریم آنچه اهمیت دارد، خوشحال و راضی بودن است. من سعی كرده‌ام به داشته‌هایم اكتفا كنم. لذت بردن فقط در داشتن زندگی‌های آنچنانی خلاصه نمی‌شود و هركس می‌تواند با آنچه دارد خوشحال باشد.


نسرین مقانلو

محبت کردم جوان ماندم

 نسرین مقانلو هم 47 ساله است اما هنوز در بعضی فیلم‌ها نقش و زن‌های جوان سی و چند ساله را بازی می‌كند. او درباره راز جوانی‌اش می‌گوید: «به نظر من اولین و موثرترین فاكتوری كه باعث می‌شود یك انسان جوان و شاداب بماند، فاكتورهای روانی و درونی است. كسانی كه گذشت دارند، مهربان هستند و به دیگران محبت می‌كنند، چهره‌های شاداب‌تری دارند و انرژِی مثبت از خود ساطع می‌كنند. برعكس كسانی كه كینه دارند، در تلاش هستند به دیگران لطمه بزنند و به‌طور كلی روح بیماری دارند، همیشه پژمرده و افسرده به نظر می‌رسند.

خانم ها  خیال پیر شدن ندارند

این افراد با تراوش كینه و انرژی منفی در درجه اول به خود و سلامتی خود ضربه می‌زنند. بخشش دیگران و آرامشی كه به دنبال آن می‌آید، بزرگ‌ترین هدیه خدا به انسان است؛ من هم همیشه سعی كرده‌ام بخشش و گذشت داشته باشم. سعی می‌كنم در زندگی چیزی را از كسی به دل نگیرم و همیشه از خدا برای همه اتفاقات خوب و زندگی آرام خواسته‌ام. من معتقدم دعا و آرزوهای خوب برای دیگران داشتن در درجه اول خود شخص را شاداب می‌كند و این شادابی در چهره تجلی پیدا می‌كند. دیگران و مردم را دوست دارم و همیشه تلاش كرده‌ام صداقت و فداكاری داشته باشم و از حسادت دوری كنم. به هرحال معتقدم مسائل درونی و روانی بسیار زیاد روی چهره، جوانی و شادابی تاثیرگذار است و یكی از مهم‌ترین فاكتورهای حفظ سلامتی است.»

سبك زندگی برایم مهم است

به غیراز مسائل درونی و آرامش روحی، سبك زندگی سالم باعث می‌شود كه آدم جوان بماند و در سال‌های دوران میانسالی هم شاداب باشد. من همیشه سعی كرده‌ام تا جایی كه می‌توانم مراقب نوع زندگی، تغذیه و سلامتم باشم. بیشتر روزها یا در پارك یا روی تردمیل پیاده روی می‌كنم. مدیتیشن و یوگا هم انجام می‌دهم تا تمركز داشته باشم و به آرامش برسم. والیبال، شنا و تكواندو جزء ورزش‌های مورد علاقه من است كه گهگاه انجام می‌دهم.

من سعی می‌كنم ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه‌ام حتما بگنجانم؛ حتی اگر زمان كوتاهی باشد. خواب مناسب هم بسیار مهم است و سعی می‌كنم حداقل زمانی كه سر صحنه نیستم آن را رعایت كنم. به‌هرحال بازیگران شغلی دارند كه شاید گاهی مجبور باشند تا نیمه‌های شب یا حتی صبح بیدار بمانند و كار كنند. با این حال من سعی می‌كنم خواب راحتی داشته باشم و تا حد امكان ساعت 11 شب بخوابم چون بهترین زمان برای خوابیدن بین ساعات 11 تا 4 صبح است. معتقدم خوابیدن در این زمان سموم را از بدنم خارج كرده و انرژِی برای فعالیت‌های بعدی را تامین می‌كند.

از گنجینه طب سنتی استفاده می‌كنم

من واقعا به تغذیه سالم برای داشتن بدنی سالم و جوانی اعتقاد دارم. سعی می‌كنم نكات مربوط به سلامتی كه در رسانه‌ها می‌شنوم یا می‌خواندم را رعایت كنم و حتما غذاهای تازه مصرف كنم. برخی نكات مربوط به طب سنتی را هم رعایت می‌كنم. بسیاری از مردم كشورهای دیگر مثل چین و كره از داروهای گیاهی و طب سنتی ایران استفاده می‌كنند؛ چرا خود ما از این گنجینه سلامتی استفاده نكنیم؟ مادر من بختیاری است و از طب سنتی اطلاعات زیادی دارد.

بسیاری از نكات مربوط به حفظ سلامتی را از ایشان آموخته‌ام؛ مثلا یك لیوان آب جوش ولرم قبل از صبحانه یكی از كارهایی است كه من همیشه آن را انجام می‌دهم. آب جوش قبل از صبحانه باعث دفع سموم و پاكسازی كبد شده و باعث می‌شود پف بدن اصطلاحا بخوابد. به علاوه تركیبی دارم كه آن را مصرف كرده و به دیگران هم توصیه می‌كنم. این تركیب شامل دو لیتر آب سرد، 10 شاخه نعناع، چند حلقه لیموترش، چند حلقه خیار و یك قاشق غذاخوری زنجبیل تازه؛ این تركیب را می‌توان حتی به جای آب نوشید. بعد از 25 روز می‌توان تاثیر آن را در آب شدن چربی‌های دور شكم دید. یا تركیب دیگر، استفاده از زیره در سالاد است كه بسیار مفید است و آن را مصرف می‌كنم.

جوانی من ارثی است

البته جوان ماندن در نژاد ما بختیاری‌هاست و اگر دقت كنید می‌بینید اكثر بختیاری‌ها پوست خوبی دارند و جوان‌تر از سن خود نشان می‌دهند. شغل بازیگری سختی‌های خاص خود را دارد؛ از گریم گرفته تا كار در شرایط سخت آب و هوایی یا دیر خوابیدن. من اگر بازیگر نبودم اتفاقا شاید جوان‌تر از الان می‌ماندم چون ژنتیكم ایجاب می‌كند كه جوان بمانم.


ویدیو مرتبط :
ترانه خواندن بازیگران جوان در فیلم آوای باران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همکاری با بازیگران جوان را از زنده‌یاد خسرو شکیبایی یاد گرفتم



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,خسرو شکیبایی

رضا کیانیان بازیگر نقش حبیب در فیلم «کفش‌هایم کو» بیان کرد: چگونگی همکاری با بازیگران جوان و کم تجربه را از زنده یاد خسرو شکیبایی یاد گرفتم، او اول رفاقت می کرد و بعد سر صحنه حاضر می‌شد.

به گزارش مهر، رضا کیانیان بازیگر فیلم «کفش‌هایم کو» با بیان این مطلب در نشست رسانه ای این فیلم که با حضور کیومرث پوراحمد کارگردان، علی قائم مقامی تهیه کننده، میثم مولایی تدوین گر، فردین خلعتبری آهنگساز، مجید مظفری و مینا وحید یکی دیگر از بازیگران فیلم روز یکشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در برج میلاد برگزار شد، گفت: زنده یاد خسرو شکیبایی یک اخلاق بسیار خوب داشت، هنگامی که مقابل یک بازیگر کم تجربه قرار می گرفت اول با بازیگر جوان رفایت می‌کرد و بعد سر صحنه فیلمبرداری مقابل هم بازی می‌کردند.

وی ادامه داد: زمانی که سریال «خانه سبز» ساخته می شد رامبد جوان بازیگری کم تجربه بود و یادم هست که رامبد و خسرو آنقدر با هم رفیق شدند که به خوبی توانستند در «خانه سبز» بازی کنند. من هم همین شیوه را در مقابل بازیگران جوان به کار می گیرم. دوست دارم برای آنها یک تکیه گاه باشم چون اگر کار جوان کم تجربه خوب دیده شود قطعا کار من هم به خوبی دیده می شود.

بازیگر نقش حبیب اظهار کرد: بازی کردن در نقش های منفی را دوست دارم چون وارد یک چالش می شوم که شاید در زندگی هیچ وقت تجربه نکنم و می خواهم بگویم ۹۰ درصد از نقش هایی که بازی کردم منفی است اما سعی کردم با اضافه کردن وجوه انسانی از منفی بودن مطلق جلوگیری کنم.

رضا کیانیان درباره بازی در نقش یک بیمار آلزایمری گفت: نقش حبیب نقش تلخی بود و من خودم این تلخی را دوست نداشتم اما در عین حال تجربه یک بازی در نقش یک بیمار آلزایمری برایم جذاب بود و سعی کردم در اجرا از تلخی نقش کم کنم.

در ادامه کیومرث پوراحمد درباره نگارش فیلمنامه «کفش‌هایم کو» اظهار داشت: طی یک سفری که داشتم کتابی به نام «هنوز آلیس» با ترجمه شهین احمدی به دستم رسیده بود. هنگام خواندن کتاب به جمله ای رسیدم که شخصیت اصلی داستان می گفت: «مامان حالت خوبه؟» این تک جمله حال من را منقلب کرد و یاد مادر آلزایمری خودم افتادم و بعد فکر ساختن فیلم درباره بیمار آلزایمری مرا رها نکرد. یادم هست با یک متخصص مشورت کردم و تحقیقات بسیاری را درباره بیماری آلزایمر انجام دادم. در آستانه نوروز در یادداشتی که به مجله فیلم با عنوان «کفش‌هایم کو» دادم طرح اولیه این فیلمنامه را نوشتم و بعد با سعید مصطفوی وارد کار شدم.

علیرضا زرین دست در پاسخ به این پرسش که چرا چراغ های خانه حبیب همیشه روشن بود گفت: روشن بودن چراغ خانه شخصیت اصلی یک مسأله حل شده در سینمای دنیا است. اگر نگاهی به فیلم سخنرانی پادشاه بیندازید متوجه می شوید که انواع چراغ ها در لوکیشن اصلی این فیلم روشن است. در واقع چراغ های روشن بهانه ای برای نورپردازی است و دو معنی دارد، معنی نخست دیدن بازیگر و دوم توام کردن ساختار و درام شخصیت است که روشن بودن چراغ ها به خوبی می تواند این دو کارکرد را در نورپرداری و فیلمبرداری لحاظ کند.

در ادامه این نشست مجید مظفری گفت: بعد از فیلم «سگ‌کشی» و «همه خوابیم» فیلمنامه‌های درجه ۲ و ۳ به من پیشنهاد می شد و من هم عادت نداشتم که فیلمنامه هایی از این دست را کار کنم بنابراین به سمت تلویزیون رفتم که این تغییر رویکرد در حرفه بازیگری من از اساس اشتباه بود و نباید به تلویزیون وارد می شدم.

وی افزود: نزدیک به ۸ سال در سینما کار نکردم اما بعد از اینکه مسئولان جدید سازمان سینمایی آمدند نشانه هایی از توجه به هنرمندان و پیشکسوتان را در رفتار آنها دیدم. یادم است در دوره ای کوتاه دچار افسردگی شدید شدم و ۳ ماه در خانه ماندم و با کپسول اکسیژن زندگی می کردم.

بازیگر فیلم «کفش‌هایم کو» یادآور شد: در یکی از همین روزها آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی و آقای فرجی از مسئولان صدا و سیما بدون هیچ تبلیغات خبری به دیدن من آمدند و در ادامه رئیس سازمان سینمایی در جشنواره فیلم «یاس» برای من مراسم بزرگداشت گرفت که این مراسم به معنی واقعی من را زنده کرد.

وی تصریح کرد: در همین جشنواره بود که با پوراحمد درباره فیلمنامه «کفش‌هایم کو» صحبت کردم و قرار شد در این فیلم بازی کنم و خدا را شکر می کنم که بعد از بهرام بیضایی با کیومرث پوراحمد وارد کار شدم. آنقدر این روزها انرژی دارم که فکر می کنم برای سال آینده ۲ فیلم بازی کنم.

در ادامه این نشست مینا وحید بازیگر نقش بیتا در فیلم «کفش‌هایم کو» گفت: اولین حضور سینمایی من فیلم «دوران عاشقی» بود، بعد در «شهرزاد» بازی کردم و در نهایت با پیشنهاد آقای پوراحمد به فیلم «کفش‌هایم کو» پیوستم.

پوراحمد تاکید کرد: در ابتدا قرار بود باران کوثری نقش بیتا را بازی کند اما به دلیل تصادف وحشتناکی که کرد نتوانست در این فیلم حضور پیدا کند و به پیشنهاد قائم مقامی تهیه کننده «کفش‌هایم کو» از مینا وحید دعوت به همکاری کردیم.

علی قائم مقامی درباره تولید فیلم «کفش‌هایم کو» گفت: پیش از این فیلم پروانه ساخت فیلمنامه «بشنو از من» کار مشترک کیومرث پوراحمد و بنده را از وزارت ارشاد دریافت کردم اما این فیلمنامه ساخته نشد و قرار شد طرح فیلمنامه ای درباره آلزایمر را جلوی دوربین ببریم.

وی تاکید کرد: بنابراین پروانه ساخت فیلم آلزایمر را مهرماه دریافت کردیم و نیمه آبان ماه اولین روز فیلمبرداری را با پیش تولید محدودی آغاز کردیم و طی ۳۴ جلسه فیلمبرداری مجموع آنچه می خواستیم را فیلمبرداری کردیم.

تهیه کننده فیلم «کفش‌هایم کو» گفت: پوراحمد جزو کارگردان هایی است که حتی یک پلان اضافه نمی گیرد و میانگین روزی ۳ دقیقه فیلمبرداری مفید داشتیم و همین مسأله باعث شد کار به خوبی پیش برود.

فردین خلعتبری آهنگساز فیلم «کفش‌هایم کو» درباره ساخت موسیقی این فیلم گفت: جریان عاطفی که در فیلم «کفش‌هایم کو» شکل می‌گیرد می‌توانست بیش از آنچه در فیلم شنیده می شود، باشد اما تمام نت‌های موسیقی در خدمت فیلم بود. در تمام مدتی که موسیقی این فیلم را می‌ساختم کیومرث پوراحمد حضور داشت و این حضور انرژی مثبت به من می‌داد.

پوراحمد درباره خلعتبری گفت: فردین خلعتبری بی شک یکی از بهترین آهنگسازان سینمای ایران است. موسیقی‌ای که خلعتبری برای فیلم «اتوبوس شب» نوشته در تاریخ سینمای ایران بی نظیر است.

وی افزود: یادم است این فیلم در آمریکا نمایش داده شد و اسماعیل منفردزاده درباره موسیقی «اتوبوس شب» گفت، موسیقی «اتوبوس شب» خوب است و در تار و پود فیلم نهادینه شده است.

رضا کیانیان در پایان این جلسه درباره بازی در فیلم های سینمایی گفت: روز اول فیلمبرداری همه فیلم هایی که بازی می کنم یک جوش سر بینی‌ام در می‌آید و همه گریمورها می‌دانند که روز اول فیلمبرداری باید کاری کنند که این جوش پنهان شود. اغلب این جوش ها از اضطراب است چون من همیشه فکر می کنم برای اولین بار است جلوی دوربین می روم.

پوراحمد در پایان این نشست تاکید کرد: من هم همین طور هستم و هر وقت پشت دوربین قرار می گیرم فکر می کنم اولین فیلم خود را می خواهم بسازم اما باید تشکر ویژه از خلاقیت رضا کیانیان بکنم که در ساخته شدن این فیلم داشت.

وی اظهار کرد: همچنین خوشحالم که بعد از ۳۰ سال رفاقت بالاخره فرصتی دست داد که با علیرضا زرین دست به عنوان فیلمبردار این فیلم سینمایی همکاری کنم.

اخبار فرهنگی - مهر