سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چای مثل آب برای جبران كم آبی بدن مفیداست




 

 

 

چای مثل آب برای جبران كم آبی بدن مفیداست

 

چای به اندازه آب برای جبران كم آبی بدن مفید است

تحقیقات نشان می‌دهد كه چای به اندازه آب برای جبران از دست رفتن آب بدن، در روزهای داغ تابستان، مفید است.

محققان این افسانه را كه چای ادرارآور است، رد كردند و در واقع در این پژوهش دریافته‌اند كه چای بیش از آب، مثانه را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

اگر ترجیح می‌دهید كه در روز گرم تابستان یك فنجان چای بنوشید، هیچ مانعی ندارد، چون یك فنجان چای به اندازه یك لیوان آب می‌تواند كم آبی در بدن را جبران كند.

این تحقیق روی 12 مرد انجام شد كه پس از نوشیدن چای و آب به طور جداگانه خون و ادرار آنها مورد آزمایش قرار گرفت.

یك باور عمومی غلط حاكیست كه نوشیدن چای خطر از دست رفتن آب بدن را افزایش می‌دهد و علت آن وجود كافئین موجود در چای است، اما این پژوهش جدید نشان داد كه هیچ مدرك علمی ثابت شده‌ای این باور اشتباه را تایید نمی‌كند.

نوشیدن مقدار متوسط چای روزانه مثلا چهار فنجان در روز، می‌تواند آب بدن را در روزهای گرم تامین كند.

 

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
جبران کم آبی بدن در ماه رمضان با خوردن میوه و سبزیجات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه هایی برای جبران آب از دست رفته بدن در ماه رمضان


حتی اگر میزان آب از دست رفته کم باشد، باز هم عملکرد شما در طول روز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و خستگی، سرگیجه، سردرد و عدم تمرکز به سراغتان خواهد آمد.

 
 
 
 
صبح بخیر: غالبا تحمل گرسنگی در ماه رمضان آسان تر از تحمل تشنگی است. از دست دادن آب بدن، به خصوص در مناطق گرم و خشک، می تواند خطرناک باشد.

از آنجایی که حدود 70 درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده است، نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. بدن ما برای همه فعالیت های خود به آب نیاز دارد: هضم غذا، سلامت پوست، دفع ضایعات و  غیره.

وقتی عرق می کنید، بدنتان آب خود را از دست می دهد، چون آبی که بدنتان از دست می دهد از آبی که دریافت می کند کمتر است. این امر نوعی عدم تناسب در میزان مواد مغذی حیاتی و مواد معدنی به وجود می آورد. اگر بعد از افطار مواد مغذی و معدنی کافی به بدن شما نرسد، آنقدر ضعیف می شوید که نخواهید توانست روزهای باقیمانده ماه رمضان را روزه بگیرید.



حتی اگر میزان آب از دست رفته کم باشد، باز هم عملکرد شما در طول روز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و خستگی، سرگیجه، سردرد و عدم تمرکز به سراغتان خواهد آمد.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، به نکات زیر توجه کنید:

1.از آفتاب دوری کنید.

در طول روز تا جایی که می توانید از نور خوشید و گرمای بیش از حد دوری کنید. سعی کنید بیشتر در جاهای خنک یا سایه بمانید، کلاه بگذارید و از فعالیت های شدید خودداری کنید.

2. پس از افطار به اندازه کافی آب و مایعات دیگر بنوشید.

جبران آب از دست رفته بدن پس از افطار به راحتی و با نوشیدن 8 لیوان آب امکانپذیر است. سعی کنید چای، قهوه و نوشابه میل نکنید چرا که این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیاد کافئین و شکر هستند که به از دست دادن آب بیشر منجر می شوند .

3. زردآلو بخورید.

نبود آب موجب تولید اسید در معده می شود و زردآلو یا آب آن به کاهش این اسید کمک می کند.

4. مواد مغذی و معدنی از دست رفته را جبران کنید.



نوشیدن آبمیوه و مصرف میوه (به خصوص مرکبات و توت فرنگی) و سبزیجات به مقدار کافی، مواد مغذی و معدنی لازم را به بدن می رساند. آبمیوه سرشار از ویتامین A و کلسیم است. بسیاری از آبمیوه ها نیز به دلیل داشتن فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین های C، 1B و 2B به سلامت بیشتر بدن کمک می کنند.

5. مراقب سلامتی خود باشید.

برای مبارزه با بیماری هایی که بر اثر نبود آب، مواد معدنی و مواد مغذی ایجاد می شوند، خودتان را بیش از حد فرسوده نکنید. فراموش نکنید در صورتی که علایم ضعف شدید یا بیماری در شما ظاهر شد، اجازه دارید روزه تان را بشکنید و در آینده قضای آن را به جا بیاورید.