سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پیشگیری از بیماری‌ها با ماساژ كف پا


در بسیاری از متون طبی، به‌ویژه در طب سنتی چین و هند به این نكته اشاره شده كه دریافت ماساژ پا و دست در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی مؤثر است
براساس دیدگاه درمانی این مكاتب، اندام‌ها و اعضای مختلف بدن پایانه‌هایی در كف دست، كف پا و گوش دارند كه ماساژ این پایانه‌ها علاوه بر درمان بیماری‌ها به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی كمك می‌كند. علاوه بر جنبه‌های درمانی تقویت دستگاه تنفسی، بهبود جریان گردش خون و آرامش از مهم‌ترین ویژگی‌های درمانی این نوع ماساژ‌هاست.



گام  اول



پاها را برای ماساژ آماده كنید

 پیش از هر چیز برای شروع و دریافت ماساژ لازم است كه پاهای خود را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه درون ظرفی از آب قرار دهید. بهتر است از آب ولرم استفاده كنید و چند قطره روغن اسطوخودوس یا روغن نعنا یا نمك‌های خاص حمام، درون ظرف آب ریخته و اجازه دهید این آب حداقل به‌مدت 10 دقیقه پای شما را برای دریافت ماساژ آماده و نرم كند.



گام  دوم



برای ماساژ از روغن استفاده كنید

برای ارائه ماساژ به دریافت‌كننده بهتر است از روغن‌هایی مانند روغن نعنا یا اسطوخودوس در اختیار داشته باشید. با كمك چند قطره از این روغن كف هر 2 دست را آغشته كرده و كف پای گیرنده را كاملا چرب كنید. دقت كنید كه میزان این چربی نباید به حدی باشد كه سرانگشتان شما به هنگام ماساژ از كف پای گیرنده ماساژ، لیز بخورد.



گام  سوم



ماساژ ساق و قوزك پا

در این حالت از گیرنده ماساژ بخواهید كه به‌طور كامل به پشت بخوابد. سپس با ماساژ ساق و قوزك پا آغاز كنید. در این مرحله با كمك سرانگشتان خود و با حركت‌های بسیار آرام و نرم از قوزك پا به سمت پاشنه و روی پا حركت كنید. میزان فشار سرانگشتان دست به روی این نقاط از كم شروع شده و به مرور میزان این فشارها را افزایش دهید. دقت كنید كه حین ماساژ پشت پا و پاشنه پا را نیز درگیر كرده و از فشارهای سرانگشتان دست برای ماساژ آنها استفاده كنید. این ماساژ را برای هر 2 پا انجام دهید.



گام  چهارم



حركت‌های دورانی مؤثر است

پس ازارائه ماساژ ساق و پاشنه به سراغ كف پا بروید. در این حالت درست قسمت گوشتالودی كه زیر انگشتان پا قرار دارند مد نظر است. در این حالت به كمك سرانگشتان دست با حركت‌های دورانی و آرام این بخش را ماساژ دهید و دقت كنید تا نقطه‌ای از نظرتان مخفی نماند. باید توجه داشته باشید كه ارائه این ماساژ باید به‌صورت دقیق در هر2 كف پا صورت گیرد. دقت كنید كه حركت‌های دورانی بر خلاف حركت عقربه‌های ساعت به روی كف پا اعمال شود.



گام  پنجم



از ماساژ ضربه‌ای استفاده كنید

در این مرحله باید از مشت خود برای ماساژ استفاده كنید. پنجه دست را مشت كرده و با كمك آن خیلی آرام ضربه‌هایی به كف پای گیرنده ماساژ وارد كنید. این فشار را به مرور و با پیشرفت ماساژ افزایش دهید. اما دقت كنید كه میزان فشار در حدی باشد كه موجب بهم ریختن آرامش ماساژ گیرنده نشود. این ماساژ را روی هر دو پا به‌ویژه با دقت زیادتری در بخش گوشتالود پا انجام دهید و را در تمامی بخش‌های كف پا تكرار كنید. حركت این ضربه‌ها و فشار‌ها باید برخلاف جهت عقربه‌های ساعت روی كف پا اعمال شود.



گام   ششم



انگشت‌ها را ماساژ دهید

در این مرحله درصورت نیاز كمی سرانگشتان دست‌تان را به روغن نعنا یا اسطوخودوس آغشته كرده و به آرامی انگشتان پا را از انگشت شست به سمت انگشت كوچك ماساژ دهید. بهتر است در این مرحله تمامی نقاط موجود روی انگشتان را با فشارهای آرام ماساژ دهید و به مرور این فشارها را افزایش دهید. انجام این ماساژ علاوه بر اینكه موجب ارسال پیام و تقویت اندام‌های درونی می‌شود به افزایش خونرسانی به سلول‌ها نیز كمك می‌كند. پس از انجام این ماساژ با كمك انگشت شست با حركت‌های دورانی و درخلاف جهت عقربه‌های ساعت هر انگشت را ماساژ دهید. این كار را برای تمامی 10 انگشت تكرار كنید.



گام   هفتم

بیمار را آرام كنید

در مرحله پایانی ماساژ پس از ارائه تمامی مراحل اجازه دهید تا بیمار چند دقیقه‌ای حداكثر 20 دقیقه به آرامی دراز بكشد. در این حالت به آرامی با كمك سرانگشتان دست و خیلی آرام روی پا و كف پای او را نوازش كنید. این كار كمك می‌كند تا علاوه بر بهبود جریان گردش خون و عملكرد دستگاه تنفسی، آرامش از طریق اندام‌ها به یكدیگر سرایت كند. به این ترتیب گیرنده ماساژ نه تنها به لحاظ جسمانی در شرایطی مطلوب قرار می‌گیرد بلكه به لحاظ روحی نیز به آرامش می‌رسد.



نکته : بسیاری از اندام‌ها بدن در كف پا پایانه‌هایی دارند كه ماساژ و فشار درمانی آنها به بهبود عملكرد این اندام‌ها كمك می‌كنند. درمانگران طب چینی و متخصصان فشار درمانی با استفاده از تكنیك‌های خود برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل انواع سردرد‌ها ، میگرن ، آسم، پاكسازی بدن، درمان اختلالات دستگاه گوارش به ویژه بهبود عملكرد روده‌ها اقدام می‌كنند در این شیوه متخصصان با تحریك مردین‌هایی كه به اندام‌های مختلف متصل هستند برای درمان و یا پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ اقدام می‌ كنند


ویدیو مرتبط :
‫ماساژ پا ، ماساژ پاها ، ماساژ صورت ، ماساژ ، آموزش ماساژ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماساژ جادویی كف پا


فشار درمانی یا رفلكسولوژی یكی از تكنیك‌های طب مكمل برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه یكی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها و تسكین دردهاست.