سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پنج تفاوت فیزیولوژیک زن و مرد



 

تفاوت زن و مرد ,اختلال های جنسی

 

روانشناسی زناشویی - برخلاف اختلال های جنسی در مردان که تا حدودی در رسانه ها به آن پرداخته می شود، تقریبا در مورد مشکلات زناشویی در زنان سکوت کامل حکمفرماست، در حالی که شیوع اختلالات جنسی در زنان هم بالاست و این مسأله یکی از عوامل مهم اختلافات همسران و حتی عامل جدایی است. در عین حال باید توجه داشت تفاوت های عمده ای در فیزیولوژی جنسی میان زنان و مردان وجود دارد...

طبق سرشماری نفوس در سال ۱۳۸۵، جمعیت زنان کشور ۳۴ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۸ نفر برآورد شده که حدود ۷۰ درصد آنها ۶۴ ۱۵ ساله هستند، یعنی تقریبا ۲۴ میلیون نفر زن ۶۴ ۱۵ ساله در کشور زندگی می کنند. با توجه به اینکه در جوامع مختلف میزان شیوع اختلال های جنسی در زنان، بین ۴۰ ۳۰ درصد تخمین زده شده اگر متوسط آن را ۳۰ درصد در نظر بگیریم، در ایران حدود ۸ میلیون زن دچار درجه??هایی از مشکلات زناشویی هستند.

پرونده های متعدد جدایی از طرف پزشکی قانونی یا دادگاه به دلیل وجود مشکلات زناشویی برای اظهارنظر ارجاع داده می شوند. خیلی وقت ها زوج ها پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، هنوز رابطه زناشویی موفقی نداشته اند (ازدواج به وصال نرسیده). متاسفانه طرح موضوع مشکلات جنسی به خصوص مشکلات زنان به شکل تابو درآمده است و در بسیاری از موارد، نه بیمار و نه پزشک، جرات صحبت در این مورد را ندارند و اگر بیمار پس از تحمل فشارهای روانی زیاد هم بخواهد مشکل خود را بیان کند یا پزشک در مورد وجود چنین مشکلی بپرسد، باید دنبال کلمه های مناسبی بگردند که در بسیاری از موارد دشوار است.

این مشکل در مورد نوشتن مطلب علمی در مورد اختلال های جنسی نیز وجود دارد. درصد قابل توجهی از زنان در طول زندگی زناشویی خود ارضای جنسی (ارگاسم) را تجربه نمی کنند. این مساله عوامل متعددی دارد؛ متاسفانه درصد قابل توجهی از مردان نمی دانند زنان هم باید مانند آنها به ارضای جنسی برسند. درصدی از مردان نیز که از این موضوع اطلاع دارند، اصولا حقی برای همسرشان قائل نمی شوند. برخی مردان نه تنها از آناتومی و فیزیولوژی جنسی زنان بلکه در مورد بدن خودشان نیز تقریبا هیچ اطلاعی ندارند و این باعث ایجاد مشکلات عدیده?ای در زندگی زناشویی آنها می شود. متاسفانه درصد قابل توجهی از زنان نیز حتی افراد تحصیلکرده ، اطلاعات کافی در مورد آناتومی و فیزیولوژی بدن خود ندارند. برای داشتن رابطه زناشویی طبیعی و موفق، داشتن کمی اطلاعات علمی در مورد روابط زناشویی و باروری و احترام به حقوق طرفین الزامی است. این مساله اطلاعات باید به زبان مناسب هر گروه از مردم در اختیارشان گذاشته شود. معمولا افراد ناآگاه، هیچ وقت در پی این فرصت نیستند که به آگاهی های خود بیفزایند یا ممکن است اطلاعات را از منابع غیرمعتبر و گمراه کننده کسب کنند بنابراین از آنجا که نمی توانیم به آحاد مردم در مورد روابط زناشویی سالم آموزش دهیم، باید حداقل منابعی را که چنین اطلاعاتی در دسترس عموم قرار دهد، فراهم کنیم.

● تفاوت های پنج گانه

تفاوت های عمده ای بین مردان و زنان در مورد فیزیولوژی روابط زناشویی وجود دارد:

تفاوت اول: اولین مرحله در یک رابطه زناشویی موفق، ایجاد حس «برانگیختگی» است. این برانگیختگی در مردان آسان و از راه های متعددی ایجاد می شود ولی در زنان بسیار پیچیده است و به راحتی به وجود نمی آید. برخلاف آقایان، ایجاد حس برانگیختگی در زنان، به یک رابطه خوب عاطفی با همسر نیاز دارد و بدون آن، این حس هرگز برانگیخته نخواهد شد یا اگر ایجاد شود هم به ارضای جنسی منتهی نمی شود یا خیلی زود از بین می رود.

تفاوت دوم: مدت زمان رسیدن به ارضای جنسی و ملزومات آن در زنان و مردان کاملا متفاوت است. مردان گاهی در عرض چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه به ارضای جنسی (انزال) می رسند، ولی زنان برای رسیدن به ارگاسم به زمان طولانی تری (معمولا ۱۰ دقیقه یا بیشتر) نیاز دارند. برخلاف آقایان، زنان برای رسیدن به ارگاسم به محرک های دیگری نیز نیازمندند. یعنی اگر تمام شرایط مهیا باشد، برای رسیدن به ارضای جنسی در یک زن، حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است که این زمان می تواند در افراد مختلف متغیر باشد.

تفاوت سوم: مردان پس از انزال، بلافاصله نمی توانند دوباره رابطه برقرار کنند و مدت زمانی لازم است تا مجددا توانایی برقراری رابطه را پیدا کنند. این زمان با توجه به سن مرد، از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی روز متغیر است. مدت زمانی را که مرد قابل تحریک نیست «زمان تحریک ناپذیری» می گویند. در زنان این زمان معنا ندارد و در یک بار رابطه زناشویی، می توانند حتی چند بار به ارضای جنسی برسند.

تفاوت چهارم: با افزایش سن، پدیده «یائسگی» در زنان اتفاق می افتد و دلیل قطع ترشح هورمون های مترشحه از تخمدان، تغییرات عمده در دستگاه تناسلی و بدن آنها به وجود می آید. این تغییرات تمایلات و توانایی زنان را از بین نمی برد، بلکه پدیده طبیعی ای در زندگی است که روش برخورد مخصوص به خود را دارد. حدود ۷۰ درصد مردان نیز با بالا رفتن سن، میزان هورمون های مردانه کاسته می شود که به آن «یائسگی مردانه» می گویند.

تفاوت پنجم: برخلاف مردان که دستگاه تناسلی آنها تا آخر عمر بدون تغییر باقی می ماند، دستگاه تناسلی زنان در طول زندگی ممکن است دچار تغییرات عمده ای شود؛ گاهی قطع هورمون ها در زمان یائسگی، اختلال های آناتومیک مادرزادی و زایمان های مشکل و متعدد، تغییرات زیادی در دستگاه تناسلی ایجاد می کند.

به طور کلی اختلال های جنسی در زنان به ۶ گروه بزرگ تقسیم می شود که هر کدام راه های تشخیص و درمان جداگانه ای دارند؛ اختلال در میل جنسی، اختلال در حس برانگیختگی، اختلال در رسیدن به ارگاسم، اختلال درد، اختلال در ترشحات و اختلال در رضایتمندی. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بسیاری از مشکلات جنسی و تغییرات مرضی و آناتومیک دستگاه تناسلی در زنان با روش های مختلف از جمله جراحی قابل درمان هستند. مبحث اختلال های جنسی در زنان بسیار گسترده است و هر چه زوج ها در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشند، روابط زناشویی بهبود می یابد و باعث کاهش اختلاف های خانوادگی و آمار طلاق و سوءاستفاده افراد سودجو با تبلیغات ماهواره ای و... خواهد شد. 

منبع:روزنامه سلامت


ویدیو مرتبط :
تفاوت زن و مرد(بخش دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترين تفاوت زن و مرد



 

تفاوت زن ومرد

 

« ديشب آشغالها را بيرون نبردي، يادت باشه آنها را امشب بيرون ببري، فردا بچه را بايد ببري مدرسه، مادرم مي خواد بياد اينجا و هيچي هم توي خونه نداريم و ... » غر زدن رفتاري است که اکثرزنان انجام مي دهند، اين رفتارها مي تواند سردي روابط، دوري، کينه، نفرت و جدايي را موجب شود. زناني که غر مي زنند معمولاً طرف مقابل خود را با بمباراني از کلمات و جملات مربوط يا نامربوط مواجه مي سازند به طوري که وي حوصله اش سر مي رود. حتي ممکن است به مرحله اي برسد که توان شنيدن آنها را نداشته و شروع به واکنش به صورت پرخاشگري، کناره گيري و يا حتي دعوا و ... نمايد. بسياري از مردان در مراجعه به مراکز مشاوره و دادگاه هاي طلاق علل مراجعه خود را رفتارهايي از جمله غر زدن همسر خود بيان مي کنند.

 

به نظر مي رسد اين مساله يکي از دغدغه هاي زندگي اکثر خانواده ها باشد که آگاهي از آن مي تواند در بهبود ارتباطات خانواده موثر باشد. به راستي چرا زنان غر مي زنند؟

 

بسياري از غر زدن هاي ناشي از فرياد انسان ها مبني بر نياز به توجه است. انسان موجودي است که سعي مي کند رفتارهاي خود را هدفمندانه انجام دهد. شما به عنوان کارمند، کار مشخصي را براي هدفي خاص انجام مي دهيد، هدفي که سازمان شما آن را معرفي کرده است و در قبال انجام آن به شما حقوق مي دهد، اين در مورد کار آزاد نيز صادق است اما به راستي در مورد خانه داري چطور؟ تحقيقات نشان داده است که زنان خانه دار بيش از زنان شاغل اين رفتار (غر زدن) را از خود نشان مي دهند، چرا که زنان خانه دار صبح تا شام کارهايي چون مراقبت از فرزند، پخت و پز، نظافت خانه و ... را انجام مي دهند تا بتوانند اسباب آسايش همسر و فرزندان خود را فراهم ساخته و درنهايت رضايت آنان را بدست آورند.

 

يک زن خانه دار نيز براي کاري که انجام مي دهد نياز به پرداختي دارد، اين پرداخت مي تواند يک تشکر ساده، يک شاخه گل و يا يک کمک جزيي از جانب همسر يا فرزند باشد. شايد به نظر شما اين کار ساده و پيش پا افتاده به نظر رسد، اما مطمئن باشيد که مي تواند بسيار موثر و کارآمد باشد.

 

يکي از ويژگي هاي مردان،علاقه به چيزهاي پيچيده است. چرا که به حکم طبيعت، مردان حلال مشکلات خود و ديگران اند. تمدن امروزي مديون همين ويژگي انسان ها است. اين امر سبب شده است تا از بسياري روش هاي ساده غافل شوند و در زندگي خانوادگي نيز بسياري از رفتارها و کارهاي ساده اي که مي تواند به بهبود روابط زناشويي و خانوادگي کمک کنند را درک نکنند.

 

غر زدن به اين برمي گردد که مساله اي وجود دارد که وي را آزار مي دهد.مرد بايد اين را نشانه اي بداند که يک جاي کار مي لنگد و احتمالاً اتفاقي افتاده که باعث ناراحتي زن شده است. در صورتي که مساله شناسايي نشود مي تواند تداوم رفتار زن و در نهايت دلسردي در روابط، احساس کينه و نفرت و دوري هر چه بيشتر را به دنبال داشته باشد. به جاي اين که مرد از غر زدن زن فرار کند، بهتر است با صبر و حوصله و به دور از ناراحتي و عصبانيت، منشا و دليل رفتار زن را بيابد. بسياري از ناراحتي هايي که زن به شکل غر زدن نشان مي دهد ممکن است ناشي از نياز به صحبت کردن، مورد توجه و قدرداني قرار گرفتن، خستگي از کار خانه و اذيت فرزندان و يا يک سوء تفاهم ساده باشد.

 

تفاوت زن ومرد

 

غر زدن چه طور شکل مي گيرد؟

 

غر زدن به يک تفاوت مهم و اساسي بين زن و مرد برمي گردد. يعني تفاوت در تکلم و ارتباط کلامي که ناشي از تفاوت در مغز آنهاست. بافت عصبي که ارتباط بين دو نيمکره ي مغز را ايجاد مي کند در مردان به طور متوسط حدود 10 درصد نازک تر است و حدود 30 درصد ارتباط کمتري را بين دو نيمکره برقرار مي کند. اين امر سبب مي شود که زنان بتوانند از هر دو نيمکره ي مغز خود استفاده ي بيشتري ببرند به اين دليل نسبت به مردان حاضر جوابترند، زودتر تکلم را فرا مي گيرند و يا همراه با آن مي توانند کارهاي ديگري را انجام دهند، مثلاً هم با تلفن حرف بزنند، هم تلويزيون تماشا کنند، همزمان مراقب فرزند خردسال خود باشند و حتي آشپزي بکنند. اما مردان ديرتر تکلم را فرا مي گيرند، کلمات کمتري بر زبان مي رانند و در صورت انجام چند کار،فقط يک کار را مي توانند به درستي انجام دهند. به عبارتي زنان چند کاناله و مردان يک کاناله هستند. زنان روزانه حدود 6 تا 8 هزار کلمه و مردان 2 تا 4هزار کلمه سخن مي گويند.


آگاهي از اين تفاوت ها مي تواند در برقراري ارتباط صحيح ياري بخش باشد.

 


چگونه؟

 

چنانچه شما (زنان) مي خواهيد به غرغرو بودن متهم نشويد و کانون گرم خانواده خود را با جر و بحث هاي بي فايده و نامربوط به زمستاني سرد تبديل نکنيد و نيز شما مردان مي خواهيد از اين رفتار زنان رهايي يابيد بهتر است به نکات زير توجه کنيد:

 

تفاوت زن ومرد


1- هنگام صحبت با مردان از يک کانال وارد شويد.

 

مثلاً در صورتي که از يک رفتار همسرتان ناراحت هستيد فقط در مورد يک رفتارش سخن بگوييد نه چند رفتار. سخن گفتن (انتقاد) در مورد چند رفتار موجب بروز حالت دفاعي در مردان مي شود زيرا آنها کل شخصيت خود را در معرض تهديد و زير سوال رفتن مي بينند. با توجه به طبيعت مردانه که هميشه دوست دارد مفيد بوده و با کارهايي که انجام مي دهد احساس ارزش و قدرت کند، طبيعتاً در صورت انتقاد شما از چند رفتار، وي احساس حقارت و بي ارزشي کرده که اين بدترين نوع مورد حمله قرار گرفتن براي مرد است، در نتيجه با حالت دفاعي با شما برخورد نموده و شما را به غرغروبودن و قدرناشناس بودن متهم مي کند.

 

 

2- همزمان با صحبت يا انتقاد کردن کار ديگري انجام ندهيد.

 

مثلاً هنگام ظرف شستن و يا جارو کردن از مرد انتقاد نکنيد. به خاطر داشته باشيد که مردان قدرت تمرکز بر چند کار را ندارند، انجام دادن چندين کار شما باعث مي شود نه تنها مردان به حرف شما گوش ندهند بلکه با اعصاب خردي و بي حوصلگي، حالت دفاعي و پرخاشگري آنها تقويت شود. بهتر است به جاي غر زدن، منظور خود را به صراحت بيان کنيد.

 

اکثر زنان هنوز ياد نگرفته اند و يا به خود اجازه نمي دهند که درخواستهاي خود را به طور صريح و واضح بيان کنند، در صورتي که اين شيوه مي تواند به برآوردن خواسته هايشان کمک کند، بدون اين که خللي در روابطشان ايجاد نمايد. زنان بايد بدانند که مردان از صراحت خوششان مي آيد و باز به همان دليل يک کاناله بودن ، متوجه بهانه جويي هاي غير مستقيم زنان نمي شوند.

 

اين که زنان توقع دارند که همسرشان همه ي آنچه را که آنها مي خواهند بايد بدانند يا اين که بايد متوجه کنايه هاي آنها بشود (به در بگو ديوار بشنود) تصور واقع بينانه و منطقي اي نيست. پس بهتر است ياد بگيريد که بدون واسطه و استفاده از کنايه، مستقيماً تقاضاي خود را مطرح و يا احساس خود را ابراز نماييد.در مقاله ي بعد به ذکر 6 مورد ديگر مي پردازيم.