سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پاییزی بدون زکام



 

درمان ابریزش بینی, انتی اکسیدان چیست, علت ابریزش بینی

زکام به آبریزش بینی به طرف خارج حلق و سینه گفته می شود و می تواند در نتیجه سرماخوردگی ساده ایجاد شود و یا دنباله یک بیماری مهم تر مانند سرخک و آنفلوآنزا باشد. این بیماری در فصل پاییز بسیار متداول است ولی می توان با رعایت نکات خاص از این بیماری پیشگیری کرد.
برای کاهش احتمال سرماخوردگی از تماس دست ها با بینی و صورت خود، حتی المقدور پرهیز کنید و به طور مداوم دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید. این کار بویژه پس از قرار گرفتن در اماکن عمومی مثل فروشگاه ها، ایستگاه های اتوبوس و مترو، مدرسه و اداره، ضروری است.

با مشورت پزشک، واکسن آنفلوآنزای فصلی را در زمان مناسب تزریق کنید. اما اگر پس از واکسن دچار علائم آنفلوآنزا شدید، با پزشک مشورت کرده و از داروی مناسب برای کاهش علائم استفاده کنید.
همچنین توصیه می شود که احتمال ابتلا به آلرژی های فصلی را با محدود کردن تماس خود با مواد آلرژی زا و پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای حساسیت زا کاهش دهید. برای این منظور، درها و پنجره ها را در طول ساعات صبح و قبل از ظهر ببندید چون در این ساعات میزان گرده های آلرژی زا در هوا به بالاترین حد می رسد.

این روزها ممکن است با بالا و پایین شدن دمای هوا بدن شما عرق کند و در مواقع خنک شدن آن احتمال سرماخوردگی بسیار بالا خواهد رفت. همیشه به اندازه ای لباس بپوشید که از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری شود.
مصرف ویتامین های A و C که در انواع میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شوند و از جمله آنتی اکسیدان ها به شمار می آیند، می تواند برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مؤثر باشد. میوه های ترش مزه مانند لیموترش و کیوی سرشار از ویتامین C هستند و برای درمان سرماخوردگی توصیه می شوند.
¤از سونای استخرها استفاده کنید چرا که وقتی به سونا می روید هوایی که استنشاق می کنید بالاتر از ۸۰درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود.
منبع:kayhannews.ir


ویدیو مرتبط :
درمان زکام(طب اسلامی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر کودکتان مرتب دچار زکام می شود!!!



علائم : احتقان يا گرفتگي بيني - آبريزش از بيني با ترشح شفاف - سرفه مخصوصاً بهنگام شب - مشكل شدن تغذيه كودكان - بلع مخاط و استفراغ

نزله يا زكام، فزوني مخاط‌ها در داخل بيني و گلو است و مي‌تواند در نتيجه سرماخوردگي ايجاد شود و يا دنباله يك بيماري عفوني مانند سرخك و آنفلوآنزا باشد. مخاط يا آب بيني و گلو بخودي خود روشن و روان است اگرچه ممكن است قبل از بين رفتن بيماري به غلظت و زردي بگرايد.

يكي از مشخص‌ترين انواع زكام حاد در مبتلايان به تب يونجه ايجاد ميشود. در اين بيماري واكنش آبريزش از بيني با خارش و اشك ريزش از چشمها و عطسه همراه است.

زکام

زكام مزمن ممكن است بر اثر سينوزيت بوجود آيد. مخاط موجود در سينوسهاي عفوني از پشت گلو پائين مي‌آيد و كودك را مخصوصاً بهنگام دراز كشيدن و يا خوابيدن دچار سرفه مي‌كند. در اين صورت، تنفس مشكل ميشود و اگر مقادير زيادي مخاط قورت داده شود احساس نامطلوب ناشي از آن توليد استفراغ مي‌كند. گاهي اوقات، زكام با عفونت گوش مياني، بزرگ شدن لوزه سوم و يا پوليپ بيني همراه است.


آيا خطرناك است؟

زكامي كه بر اثر بيماريهاي جزئي ايجاد ميشود خطرناك نيست. اما زكام مزمن نيازمند درمان است.

ابتدا چه كار بايد بكنيد؟

1- كودك خود را تشويق كنيد مرتباً فين كند. زكام احتمالاً درماني بيشتر از اين ندارد.

2- اگر كودك شما بسختي نفس مي‌كشد منتول به سينه وي بماليد و يا به لباسهاي خواب او بپاشيد و اگر متوجه حرف شما ميشود از او بخواهيد بخار ناشي از بلورهاي منتول را كه در آب داغ حل شده‌اند با نفس بالا بكشد. حوله‌اي روي سر بچه بكشيد و كاسه‌اي زير آن قرار دهيد بطوريكه حوله هر دو را دقيقاً بپوشاند تا اثر مطلوبي از استنشاق منتول عايد شود.

3- اگر كودك شما شبها سرفه مي‌كند بالشي را زير سر وي قرار دهيد تا ترشحات بيني داخل گلو نشود.

زکام

4- بدون تجويز پزشك هرگز از قطره‌هاي بيني استفاده نكنيد.

آيا مشورت با دكتر لازم است؟

اگر زكام، غذا دادن به كودكتان را مشكل كرده است، هر چه زودتر با دكتر مشورت كنيد و يا اگر فكر مي‌كنيد زكام بر اثر يك واكنش آلرژيك از قبيل تب يونجه است و يا اينكه بدون هيچ دليل مشخصي ادامه دارد مراجعه به دكتر لازم است.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟

دكتر براي كودك شما قطره‌هاي بيني تجويز مي‌كند تا گرفتگي را قبل از غذا خوردن برطرف كند.

اگر دكتر فكر مي‌كند كه زكام بر اثر آلرژي يا حساسيت ايجاد شده، احتمالاً يك سري آزمايشات را براي يافتن علل احتمالي توصيه مي‌كند.

اگر زكام ناشي از سينوزيت مزمن و يا, مياني باشد آنتي بيوتيك تجويز خواهد شد. اگر ناشي از بزرگي لوزه سوم و يا بعلت پوليپ بيني باشد عمل جراحي ضرورت دارد.


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟

هرگز سعي نكنيد بيني كودك خود را با سواپ (چيزي شبيه گوش پاك كن) تميز كنيد. اينكار موجب ميشود مخاط و آبهاي داخل آن به طرف عقب رانده شوند.

هرگز بدون توصيه دكتر سعي نكنيد از داروهاي ضد گرفتگي بيني يا احتقان استفاده كنيد زيرا اين داروها محوطه دماغ را كاملاً خشك مي‌كنند و بدن براي جبران آن، مخاط بيشتري توليد مي‌كند.

طرز صحيح گرفتن بيني را به كودك خود ياد بدهيد تا اينكار را هر تعداد كه لازم است انجام دهد.