سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پایداری خانواده در گرو سلامت جنسی



سلامت جنسی,مرکز فوق تخصصی ناباروری

 

از شهرستان... تا تهران با مینی بوس ۵ ساعت راه است و آنها دو سه شب پیش، این راه را از شهر خودشان تا مرکز فوق تخصصی ناباروری آمده اند که رازشان را فاش کنند و بگویند صاحب فرزند نمی شوند، اما مشکل شان جدی تر از این حرف هاست.

آنها نمی دانند که چه طور ممکن است پس از چهار سال ازدواج هنوز.... مساله این است که.... حتی خجالت می کشند دردشان را بگویند، فقط سرخ می شوند و سرشان را پایین می اندازند، اما پزشک معالج شان می گوید «بیماری جسمی ندارند، مساله آنها نوعی اختلال جنسی است که با آموزش صحیح حل می شود.»

زن و مرد هر دو تحصیل کرده اند. طاهره، کارشناس ارشد یکی از رشته های علوم انسانی است و حمید، دکترای همان رشته را دارد و در دانشگاه درس می دهد، اما هیچ کدام از آنها درباره مسائلی که امروز از پزشک مرکز می شنوند آگاهی نداشته اند، نه پیش از ازدواج و نه حتی پس از آن.

طاهره شرم داشته به مرکز بیاید، اما حمید گفته است حالا که شنیده های شان را از این و آن امتحان کرده اند و نتیجه نگرفته اند، چه اشکالی دارد به مرکز درمان ناباروری هم سری بزنند؟

آزمایش ها را که گذرانده اند، فهمیده اند جزو ۴۰ درصد زوج هایی نیستند که در آنها، زن نابارور است. جزو ۴۰ درصد زوج هایی که مرد، نابارور است هم نیستند. جزو ۱۰ درصد زوج هایی که هر دو طرف، نابارور هستند هم به حساب نمی آیند و حتی در گروه ۱۰ درصد زوج های ناباروری که دلیل ناباروری شان ناشناخته است هم نمی گنجند و آن وقت، پزشکان معالج در طبقات بالایی مرکز به آنها گفته اند «چرا به کلینیک سلامت جنسی در طبقه همکف سری نمی زنید؟» و آنجا بوده که هر دو فهمیده اند ازدواج شان، پس از ۴ سال هنوز یک ازدواج «به وصال نرسیده» است.

طاهره و حمید تنها زوجی نیستند که بدون بیماری جسمی، دچار اختلال جنسی هستند. آن طور که دکتر سیدعلی آذین، که در یک مرکز فوق تخصصی ناباروری فعالیات می کند ، می گوید: «بیش از ۵۰ درصد زوج هایی که به دلیل اختلال جنسی به کلینیک ویژه این مرکز مراجعه می کنند هیچ بیماری جسمی ندارند و فقط به دلیل ناآگاهی و محرومیت از آموزش های صحیح برای برقراری یک ارتباط موفق، دچار مشکلات جدی در زندگی زناشویی شان شده اند.

● چرا می آیند؟

بجز طاهره و حمید، فقط یک زوج دیگر در سالن کلینیک سلامت جنسی به انتظار نشسته اند. مرد حاضر نیست چیزی بگوید اما زن جوان آهسته نجوا می کند «دیگر مثل گذشته نیستم....» و حرفش با هیس کشیده شوهرش، نصفه می ماند. پسری جوان هم بیرون از سالن قدم می زند و حاضر نیست چیزی بگوید جز چند کلمه «دو جنسی هستم. می خواهم جراحی کنم.»

شایع ترین مشکل مردان مراجعه کننده به کلینیک، براساس گفته های آذین، «اختلال نعوظ» و«انزال پیش از موعد» است و زنان را «بی میلی جنسی» به کلینیک می کشاند.

به اعتقاد او وقتی حرف از اختلالات جنسی می شود حتی در به کار بردن واژه ها هم باید محتاط بود. برای مثال او اصرار دارد مردم و رسانه ها به جای اصطلاح «سرد مزاجی» از اصطلاح «کمبود میل جنسی» استفاده کنند: «اگر بگویید سردمزاجی، یعنی فرد ذاتا از نظر جنسی سرد است، در حالی که وقتی می گویید کسی دچار کمبود میل جنسی است، یعنی می توان با مشاوره و برخی درمان ها مشکلش را حل کرد.»

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی از میان افرادی که برای مشاوره به کلینیک مراجعه کرده اند، زنی را به یاد می آورد که دچار کمبود میل جنسی شده بود، اما هیچ مشکل فیزیکی نداشت و پس از چند جلسه مشاوره مشخص شد او و همسرش، در طول روز دائما با هم مشاجره می کنند و دلیل کاهش میل جنسی زن همین بوده است. زوج دیگری هم بوده اند که ازدواج اجباری شان باعث کاهش میل جنسی هر دو طرف شده بود.

مردانی هم به کلینیک مراجعه کرده اند که دلیل مشکل شان در ارتباط، صرفا اضطراب شدید بوده است و پس از درمان اضطراب، کاملا احساس سلامت می کنند و....

آذین تاکید می کند «حل مشکل جنسی یک زوج، بدون حضور هر دو طرف دشوارتر می شود حتی اگر مشکل اصلی به ظاهر از سوی یکی از آنها باشد.»

● جای خیلی ها خالی است

متوسط سنی مراجعه کنندگان به این کلینیک، براساس آمارگیری ماهانه ای که در آن انجام می شود، کمتر از ۳۰ سال است، گرچه این رقم نشان می دهد زوج های جوان به سلامت جنسی شان اهمیت می دهند، مدیر مرکز به بخش منفی این جریان هم فکر می کند: تقریبا در همه کلینیک های سلامت جنسی جای نوجوان ها، زوج های میانسال و سالمندان هنوز خالی است.

او، نگران نوجوان هایی است که بدون آموزش های جنسی لازم وارد دنیای بزرگسال ها می شوند و می خواهند اطلاعاتی را که نیاز دارند نه از مبادی صحیح، بلکه از راه هایی نامطمئن مثلا گروه های همسالان یا سایت های اینترنتی کسب کنند و معلوم نیست این منابع تا چه حد درست و بدون سوءنیت اطلاعات را ارائه بدهند.

او نگران زوج های میانسال و سالمندی است که نمی دانند برای حفظ رضایت شان از زندگی و جلوگیری از بسیاری از بیماری های روانی، باید ارتباط جنسی شان را در زندگی مشترک حفظ کنند؛ نگران زنان یائسه ای است که عرف اجتماعی و باورهای نادرست آنها را به این نتیجه رسانده که زندگی جنسی شان به پایان رسیده است و باور نمی کنند که از نظر علمی و با در نظر داشتن افزایش امید به زندگی، آنها پس از یائسگی می توانند تا سال ها به فعالیت جنسی شان ادامه دهند.

نگران همه دخترها و پسرهای جوانی است که خیال می کنند تنها شروط لازم برای ازدواج، سربازی رفتن پسر و منفی بودن آزمایش ابتلا به اعتیاد و بیماری های مقاربتی است و نمی دانند که بدون آموزش مهارت های جنسی، زندگی مشترک شان می لنگد و از آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و قوه قضاییه بی خبرند؛ مثلا نمی دانند که کمتر از چهار سال پیش، کارشناسان در کنگره ملی سلامت و خانواده اعلام کردند ۵۰ تا ۶۰ درصد طلاق ها در کشور به دلیل مشکلات جنسی است و هنوز هم این مشکل یکی از پنج علت اصلی طلاق در کشور محسوب می شود.

● نیاز زیاد است، مراجعه اندک

گرچه طبقاتی که به درمان ناباروری و سقط های مکرر اختصاص دارد، همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است، کلینیک سلامت جنسی در طبقه همکف شلوغ نیست و تعداد مراجعانش در روز گاهی به شمار انگشت های دست می رسد، اما خلوتی این کلینیک سلامت جنسی و کلینیک های سلامت جنسی دیگر ـ که شمارشان در کشور بسیار اندک است ـ همان طور که آمارها گواهی می دهند، دلیل بر بی نیازی مردم از آموختن مهارت های جنسی نیست، بلکه برای بسیاری از زوج ها، داشتن مشکلی جنسی در زندگی مشترک، رازی مگوست که ترجیح می دهند برای حل آن به راه های دیگری بجز مراجعه به کلینیک سلامت جنسی متوسل شوند.

آذین به نکته ای که باعث بی میلی زوج ها به مشاوره جنسی شده است اشاره می کند «درمان ناباروری و استفاده از خدمات کلینیک های سلامت جنسی هنوز تحت پوشش بیمه نیست و این یعنی متاسفانه متولیان سلامت در کشور، هنوز چنین مسائلی را جزو جنبه های مهم سلامت افراد نمی دانند.»

طاهره و حمید که از اتاق مشاوره بیرون می آیند، قدم تند می کنند و بسرعت از کنار زن و مرد جوان نشسته بر صندلی های نارنجی سالن انتظار، می گذرند. مشکل آنها، گرچه مشکل بسیاری از زوج ها در سراسر کشور است، فقط شمار اندکی از آنها مثل طاهره و حمید جرات می کنند برای حلش به کلینیک بیایند. زوج جوان که بلند می شوند تا به اتاق مشاوره بروند، زن نرسیده به در اتاق آهسته به مرد می گوید «شاید بهتر باشد به دکتر بگوییم که ما....» و حرفش باز با هیس کشدار شوهرش نیمه تمام می ماند.

کلینیک سلامت جنسی چندان شلوغ نیست، اما کمی مراجعان این مرکز به معنی بی نیازی مردم از آموختن مهارت های سلامت جنسی نیست.

منبع:روزنامه جام جم 

 


ویدیو مرتبط :
سلامت انسان در گرو تغذیه سالم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلینیک سلامت خانواده برای مشاوره‌ جنسی



اخبار,اخبار اجتماعی ,مشاوره‌های جنسی

معاون وزیر بهداشت از تشکیل کلینیک‌های سلامت خانواده برای ارائه مشاوره‌های جنسی با مشارکت گروه‌های پزشکی - روانشناس, روانپزشک, روحانی و متخصص زنان و زایمان در ۱۳ دانشگاه کشور خبر داد.

 علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با اشاره به اینکه باید سلامت خانواده ایرانی بهتر شود بر مقوله آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و به تسنیم اظهار داشت: بر این اساس وزارت بهداشت نیز به دلیل آنکه آسیب‌های اجتماعی بر سلامت فردی تاثیرات خطرپذیری دارد در این مقوله برنامه‌هایی در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مقولات مهم خانواده‌ها طلاق است, گفت: در یک مطالعه روی 400 خانوار نشان داده شد که 63 درصد نارضایتی و سردی آنان به دلیل مباحث جنسی و عدم رضایت از این مقوله است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای این امر با سه کار ارتباط دارد, نخست - آموزش قبل از ازدواج و استمرار آموزش‌ها بعد از ازدواج است تا افراد بتوانند خودشان مسائل را حل کنند.

سیاری خاطرنشان کرد: بر این اساس گروه‌هایی متشکل از روانشناس, روانپزشک, روحانی و متخصص زنان و زایمان را گردهم می‌آوریم تا به افراد در این مقولات مشاوره داده شود, بنابراین در 13 دانشگاه طی برنامه‌های جدیدمان این مراکز و گروه‌ها را با تهیه مواد آموزشی در سراسر کشور توسعه خواهیم داد.


  اخبار اجتماعی  -  تسنیم