سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پاهای بدبو و بدشكل را چطور درمان کنیم؟


پاهای پینه‌بسته، بدبو و بدشكل را با توصیه‌های طب سنتی درمان كنید.


مجله سیب سبز - عذرا جوانمردی: بعضی‌ها می‌گویند پا قلب دوم بدن است؛ طب سنتی هم این ادعا را رد نمی‌كند و معتقد است گرچه با سهل‌انگاری در مراقبت از این قلب دوم می‌توانید به بدن‌تان آسیب بزنید، ‌اما با عمل كردن به برخی توصیه‌های ساده می‌توانید از مشكلاتی كه سلامت پای‌تان را تهدید می‌كنند، جلوگیری كرده یا آنها را درمان كنید. دكتر مریم ایرانزاد اصل، دستیار تخصصی طب سنتی در این مطلب عوارضی كه در فصل تابستان پاهای‌تان به آنها دچار می‌شوند را بررسی می‌كند و راه‌های مناسب برای پیشگیری از آنها و البته درمان‌شان را با شما درمیان می‌گذارد.

خداحافظ پای بدبو

طب سنتی می‌گوید بدن در مراحل هضم، مواد مفید غذا را از مواد زائد جدا می‌كند و برای دفع مواد زائد به شیوه‌های مختلف _ازجمله تعریق_ تلاش می‌كند؛ اما بدن پس از دفع دیگر كنترلی بر این مواد ندارد و تجمع و فعالیت باكتری‌ها روی مواد زائدی كه از بدن دفع شده‌اند باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. به عبارت دیگر بوی بد بدن از مواد زائد درون بدن ناشی می‌شود و هر چه مقدار مواد زائد درون بدن بیشتر باشد، بوی بد بدن هم شدیدتر خواهد بود.  به جان جوراب‌های‌تان نیفتید و مدام آنها را با مواد شوینده مختلف نشویید.

عطر نا محبوب من!

البته تنها تعویض هر روزه جوراب و انتخاب كفش مناسب نیست كه به كمتر شدن بوی بد پا كمك می‌كند؛ اگرچه کفش‌های تابستانی با تعریق کمتر به کاهش بوهای نامطبوع کمک می‌کند، اما تغذیه مناسب و فعالیت منظم دستگاه گوارش هم می‌تواند با پاكسازی بدن، این بوهای بد را كمتر كند. اگر می‌خواهید از شر این بوها خلاص شوید و با اطمینان کفش‌های‌تان را  در مهمانی‌ها از پای‌تان خارج کنید، به توصیه‌های طب سنتی عمل کنید و در خانه غذاهای مفید را طبخ کرده و آنها را میل کنید.

با پای بدبو چه كنیم؟

• قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بكشید و روی هم خوری نكنید. چند نوع غذا را یكی پس از دیگری راهی دستگاه گوارش‌تان نكنید و در هر وعده تنها به یك نوع غذا اكتفا كنید.

•اگر می‌خواهید پاهای تان بد بو نباشند و دیگر این بوهای نامطبوع آزارتان ندهد،  از خوردن غذاهایی كه باعث بوی بد بدن می‌شوند، ازجمله سبزیجات تند و بودار مثل ترب، ترتیزك، پیاز، سیر و ادویه‌جاتی مثل خردل تا حد امكان خودداری كنید.

• مورد و برگ گل سرخ را تمیز بشویید و پس از آنكه خوب خشك شد، پودرشان كنید. سه قاشق سوپ‌خوری از پودر را در دو لیوان آب بجوشانید تا جایی كه تنها به اندازه یك لیوان از جوشانده باقی بماند. جوشانده را در یك افشانه بریزید و بعد از هر بار استحمام به قسمت‌هایی كه بو می‌گیرند ازجمله پا اسپری كنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل مورد را با گلاب مخلوط كنید و خمیر را به شكلی كه گفته شد، كف پا ضماد كنید.

• برای ریشه‌كن كردن بوی بد، جوراب‌های نخی بپوشید و شب‌ها قبل از خواب چند دقیقه پاها را داخل آب ولرم و نمك بگذارید تا هم جریان خون در پاهای‌تان تنظیم شود و هم بهتر بخوابید.

پاهای‌تان پیر شده؟

اصطكاكی كه بین پوست و سطح خشن ایجاد می‌شود و البته وضعیت درونی بدن باعث پینه بستن پوست می‌شود. علت داخلی به اخلاط چهارگانه مربوط می‌شود و با افزایش اخلاط خشك (خلط صفرا به‌ویژه خلط سودا) در بدن زمینه برای به وجود آمدن پینه فراهم می‌شود؛ این مساله در فصل تابستان كه مزاج خشك دارد، تشدید می‌شود. برای از بین بردن زمینه پیدایش پینه، مهم‌ترین راه‌حل این است كه مواد خوراكی سودازا مصرف نكنید و خوراكی‌های سالم را جایگزین كنید، پس:

از خوردن غذاهای سودازا مثل بادنجان، عدس و قارچ پرهیز كنید.

• خوردن فست‌فود را كنار بگذارید.

• سعی كنید غذاهایی را كه افزودنی‌های خوراكی و ادویه‌جات تند دارند، نخورید.

• در تهیه غذا از گوشت‌های زودهضم استفاده كنید.
 
• سعی كنید غذاهای رطوبت‌بخش میل كنید؛ مثل شیر تازه، كاهو، كدو و گوشت بره.

دست به درمان شوید

برای درمان موضعی و خارجی پینه می‌توانید به سادگی در خانه یك خمیر درست كنید و بر زخم پینه پا بگذارید. برای ساخت این خمیر حنا، میوه بلوط، گلنار، پوست انار و میوه سرو را به مقدار مساوی پودر كنید و مخلوط این پودرها را از یك الك نرم عبور دهید و با سركه خمیر كنید. خمیر به دست آمده را روی پینه بگذارید، روی آن سلفون بپیچید و با یك دستمال تمیز ببندید و اجازه دهید یك شب تا صبح همان جا بماند. صبح بعد از باز كردن مرهم حتما پا را خوب بشویید و با سنگ پا یا كیسه خشن روی پینه را بسایید، سپس به آن كرم مرطوب‌كننده یا وازلین بزنید. برای نتیجه‌گیری بهتر، توصیه می‌شود بعد از انجام این كارها، پا (محل زخم) را با جوراب نخی بپوشانید.

با بوی بد پا چه کنیم؟

برای پیشگیری از ایجاد پینه موارد زیر را رعایت کنید:

• جوراب‌های ضخیم و خشن نپوشید.

• حالت نشستن خود را طوری تنظیم كنید كه قوزك پا به مدت طولانی و مستقیم با سطوح خشن در تماس نباشد.

• لباس‌های نخی، بلند و گشاد بپوشید.

• پوست سر زانو و آرنج كودكان را به وازلین بچه یا كرم مرطوب‌كننده آغشته كنید.

• هرگز بدون جوراب كفش نپوشید.

با میخچه كف پا چه كنیم؟

میخچه نوع شدت‌یافته پینه است و همان‌طور كه از اسمش بر می‌آید در میخچه لایه سطحی پوست بسیار ضخیم‌تر می‌شود تا جایی كه اگر لمسش كنید، یك برآمدگی سفت شبیه میخ احساس خواهید كرد. باتوجه به شباهت میخچه به پینه، عواملی كه پینه را به وجود می‌آورند باعث تشكیل میخچه هم می‌شوند و گذشته از این، بعضی‌ها با ناهنجاری در ساختمان پای‌شان به دنیا می‌آیند یا دچار فلج اطفال می‌شوند و بعضی دیگر در اثر تصادف پای‌شان بدشكل می‌شود که این دسته افراد به دلیل شكل غیرطبیعی پای‌شان بیشتر در معرض میخچه قرار می‌گیرند.

یكی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از میخچه، انتخاب كفش مناسب است؛ پس كفشی را انتخاب كنید كه پا در آن كاملا راحت باشد. كفش‌های كوچك‌تر كه به‌اصطلاح پا را می‌زنند، قطعا مناسب نیستند. از سوی دیگر، تا می‌توانید كفش پاشنه بلند نپوشید؛ اگر هم اصرار به پوشیدن‌شان دارید، با آنها خیلی راه نروید. همچنین كفش‌های طبی موجود در بازار نمی‌گذارند پاهای‌تان میخچه بزنند.

دست به دامان طبیعت شوید

برای درمان میخچه دو روش گیاهی موثر وجود دارد؛ راه اول این است كه برگ بید را بسوزانید و خاكسترش را با سركه مخلوط كنید. خمیری كه به دست می‌آید را دو تا سه هفته روی زخم بگذارید. لازم است این خمیر را مرتب از روی زخم‌ بردارید، پا را بشویید و خمیر تازه را جایگزین كنید. در روش دوم كه ساده‌تر است، می‌توانید برگ درخت انجیر را از شاخه جدا كنید. وقتی این كار را می‌كنید شیره سفیدی از محل قطع تولید می‌شود؛ آن را روی زخم میخچه بمالید.  با مالیدن این پمادهای طبیعی می‌توانید  بدون ویزیت دکتر میخچه‌های‌تان را درمان کنید.

جراح نشوید

در زمان‌های قدیم برای درمان میخچه راه میان‌بر جراحی را انتخاب می‌كردند. به این صورت كه با منقاش زخم را می‌شكافتند، اما به هیچ وجه این روش توصیه نمی‌شود؛ چراكه خلاف گذشته، امروزه روش جراحی ساده‌ای برای درمان میخچه وجود دارد و راه‌های پیشگیری هم مشخص هستند. ضمن اینكه جراحی در منزل و با ابزاری مثل منقاش یا سوزن (حتی اگر داغ شده باشند) اصلا بهداشتی نیست و ممكن است عفونت ایجاد كند بنابراین اگر می‌خواهید زخم‌تان مداوا شود، جراحی میخچه در خانه را فراموش كنید و به پزشک مراجعه  کنید.

پای‌تان تركیده؟

برای درمان ترك پاشنه ابتدا برگ سدر، حنا، مورد و گلبرگ گل سرخ را به مقدار مساوی پودر كنید. پودر به دست آمده را از الك نرم عبور دهید و با لعاب اسفرزه مخلوط كنید. خمیر را روی كف و پاشنه پا ضماد كنید.

برای پیشگیری از ترك پا این موارد را رعایت کنید.

• تماس پوست با سطح زبر باعث به وجود آمدن پینه، میخچه و ترك پاشنه می‌شود؛ بنابراین بهترین راه برای پیشگیری، پوشیدن یك جفت جوراب نخی یا استفاده از دمپایی روفرشی است.

• پوشیدن كفش بدون جوراب باعث به وجود آمدن مشكلات پوستی می‌شود. حتی با صندل هم پوشیدن جوراب نخی لازم است.

• پا را همیشه تمیز نگه دارید. استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده استاندارد و وازلین بعد از هر بار استحمام تا حد زیادی مانع خشك شدن پاشنه و ترك خوردنش می‌شوند.

• استفاده از سنگ پا روی پوست‌های لطیف لازم نیست و تنها باعث زبری و ترك‌های ریز می‌شود.

با بوی بد پا چه کنیم؟

صفرازاها را مصرف نكنید

در فصل تابستان، دستگاه گوارش ضعیف و عمل هضم سخت می‌شود؛ بنابراین طب سنتی توصیه می‌كند برای كاهش صفرا در بدن‌تان این کارها را انجام دهید:

• آبدوغ خیار، ماست و خیار و سوپ را كه غذاهای ساده‌ای هستند، به عنوان ناهار میل كنید.

• فست‌فود، انواع سس و اسنك‌ها مثل چیپس و پفك را قلم بگیرید.

• در تهیه و طبخ غذا از ادویه‌جات تند استفاده نكنید.

• كمتر سرخ‌كردنی بخورید.

• نوشیدنی‌های طبیعی مثل شربت تمبر هندی، شربت ترشك، آب زرشك، شربت خاكشیر، سكنجبین، عرق كاسنی و عرق شا‌تره مناسب این فصل هستند.

• در غذای‌تان مقدار كمی آبغوره یا آب نارنج بریزید.

• ورزش‌های سنگین انجام ندهید.

• هر روز دوش بگیرید؛ در حدی كه آب با بدن تماس پیدا كند. نیازی نیست از شوینده‌ها استفاده كنید.


ویدیو مرتبط :
بابای بدبو....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان پاهای پرانتزی و ضربدری



 

پاهای پرانتزی, کفش طبی

درمان پاهای پرانتزی و ضربدری

پاهای پرانتزی
عارضه پای پرانتزی نوعی اختلال در طرز قرار گرفتن ساق­های پا است که در آن زانوها از هم فاصله زیادی می­گیرند. افراد مبتلا در هنگاه راه رفتن پاهای خود را به طرف خارج کشیده و با لبه خارجی پا راه می­روند.

تشخیص
تشخیص این عارضه بسیار ساده است، برای این کار باید از فرد مورد نظر بخواهیم تا در حالت ایستاده قوزک پاها را به هم بچسباند به نحوی که کشکک­های زانو به سمت جلو باشد، سپس فاصله بین دو زانو را اندازه­گیری می­کنیم، در این حالت عضلات ران فرد بایستی کاملا شل و بدون انقباض باشد. در افراد مبتلا فاصله بین دو زانو از هم زیاد بوده و بین دو پا حالتی شبیه به کمان مشاهده می شود.

پاهای ضربدری
پای ضربدری در حقیقت انحراف به خارج مفصل زانو به علل مختلف می باشد که شایع­ترین علت آن وراثتی است، این اختلال سسب آسیب به زانو در بزرگسالی و در نهایت به علت تغییر در توزیع وزن بدن سبب ایجاد مشکل در سایر مفاصل می شود.

تشخیص
در این عارضه با چسبانیدن زانوها به هم، فصله بین دو قوزک پا وجود دارد و بدیهی است که تشخیص دقیق بوسیله پزشک متخصص و تائید آن توسط سیستم­های ارزیابی بیومکانیکال می­باشد.

عدم تعادل عضلانی، کاهش قدرت عضلات داخل و خارج پا، استفاده از کفش­های نامناسب، تکرار عادات غلط حین راه رفتن به ویژه در جوانان، آسیب­های استخوانی، بیماری نرمی استخوان، جوش خوردن نامناسب شکستگی­ها، پارگی لیگامان­ها و رباط­های اطراف زانو و بسیاری عوامل دیگر غیر از وراثت می­توانند از عوامل ایجاد کننده پاهای پرانتزی و ضربدری می­باشند.

استفاده از تکنولوژی­های جدید در تشخیص
با استفاده از سیستم­های کامپیوتری ارزیابی بیومکانیکال، از کل اندام تحتانی کودک تصویربرداری انجام می گیرد، اینگونه تصویربرداری­ها به کمک دوربین­های خاصی صورت می­گیرد و مانند رادیولوژی نبوده و از بابت دریافت اشعه ایکس برای کودک مشکلی ایجاد نمی­کند و تصویر گرفته شده در نرم افزارهای خاصی تجزیه و تحلیل گشته و میزان انحراف مشخص می­شود و درنهایت در نوبت­های مختلف درمانی چنانچه کودک مشکل داشته باشد می­توان روند درمان را با کمک همین نرم­افزارها پیگیری نمود.

مداخلات درمانی
برای درمان می­بایست از درمان­های ارتوتیک (وسایل کمکی) بسته به شدت ضایعه در مفصل زانو یا پا  (کفش) و نیز حرکات اصلاحی استفاده کرد.

گاهی تنها پوشیدن کفش طبی خاص کفایت می­کند و در برخی موارد نیاز است مداخله مستقیم از ناحیه زانو صورت گیرد.
منبع:sabaparse.com